Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Recap Online Tuesday #79 “Digital Design First”

feature

De bezoekers aan Online Tuesday #79 (“Digital Creation First”), gehouden op 8 mei in De Nieuwe Liefde, mogen zonder veel reserve worden geschaard onder de échte hardliners van de digitale marketingkoers. Terwijl er zo vroeg in mei een zeldzame zomerse loomheid over Amsterdam was neergestreken, met temperaturen die ook na zevenen nog een eind boven de 20 graden lagen – ideaal voor een goed glas witbier op een zonovergoten terras tussen frisgroen lommer – stroomde de OT-thuisbasis in Amsterdam toch vol met 150 digital natives en hun aanhang. Niet ten onrechte overigens, want er stond een prangende kwestie op het programma, met opnieuw een mooi diverse line-up aan sprekers.

De digitale wereld verandert razendsnel en de mogelijkheden zijn eindeloos, en daarmee gaat digitale creatie een steeds belangrijkere rol spelen in de customer journey. De tijd dat creatie een restproduct was, is passé. Digitale creatie moet opvallen om de aandacht van de consument te verdienen, maar de vraag zou kunnen worden opgeworpen of digital creatie dus ‘first’ komt. Daartoe waren drie sprekers gezocht en gevonden, waarvan er twee duidelijk over digitale marketingcommunicatie spraken – marketingstrategie zelfs – en een derde over online design, user experience en customer centric behaviour design. Die eigenlijk onvergelijkbare insteek maakte het wat lastig de onderlinge samenhang goed te begrijpen.

Creativiteit in een online omgeving kent vele verschijningsvormen, maar net zo min als je een campagnefilm echt zinvol kunt vergelijken met een productontwerp, zo leken de sterke betogen van twee online-bureaustrategen te detoneren met een verhaal over het organiseren van usability-design bij een organisatie in verandering. Anderzijds: in beide gevallen is het doel mensen te bewegen iets te doen of te gaan vinden – te verleiden tot een houding of gedrag. In die zin klopte het wel.

Impact vs impressie

Willem Waardenburg van online bureau Pünktlich beet het spits af en begon maar met een compliment aan de ruim 150 aanwezigen en de verzuchting dat hij blij was met zoveel hardcore marketeers in de zaal. In concreet antwoord op de vraag of digital wél of niet ‘first’ zou moeten staan in de pikorde van bureaus en creatieven, besloot hij toe te lichten wat hem zélf beroert en beraakt, waaronder een onverkorte lofzang aan het design van de Fiat 500. Huh? Dat maakte al dat de zaal rechtop schoot. “We kopen dingen die we mooi vinden. Mooie dingen trekken aan, en de vraag is gerechtvaardigd wat creatie is en wat de impact van creatie is.”

Klik hier om verder te lezen op Marketingfacts.nl en klik hier voor de foto’s!

Let's talk! Contact Thijs Speet

Senior Consultant Interim UX & Product Development