Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Recap Online Tuesday #78 “Digitalisering van traditionele media”

feature

Willem-Albert Bol (Persgroep Nederland) denkt niet dat John de Mol veel potten zal breken met zijn recente aankoop ANP – het grootste Nederlandse persbureau dat hij eind maart verwierf. Althans, niet als opstap naar weer een nieuw gratis nieuwsplatform. Dat was een onverwacht nieuwswaardige quote aan het eind van Online Tuesday gisteravond. Een avond over de tegenstelling tussen traditionele en niet-traditionele media.

De ‘digitalisering van traditionele media’: dat was het thema van de 78e Online Tuesday, gehouden op 10 april in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Want – zo luidde de toelichting – traditionele media verschuiven meer en meer naar het digitale domein, maar dat werpt de vraag op wat dat betekent dat voor adverteerders, bureaus en publishers. Wát staat ons nog in de weg, voor we de traditionele kanalen programmatic vullen met advertenties? Bol sprak zijn profetieën uit naar aanleiding van een vraag uit de zaal.

Toch ziet hij De Mol wel als een bedreiging: “Hij gaat het niet kopen vanwege de verliesgevendheid. Hij wil iets. Je vriend is in media soms ook je vijand en soms weer je partner. Datzelfde zien we bij Facebook. Bij al dat soort fenomenen geldt: soms partneren we met ze en soms vinden we ze heel irritant. Op dezelfde dag.

“En zo is het ook met John,” vertelde Bol in het vragenrondje aan het eind van Online Tuesday. “Soms is hij een directe concurrent en soms doet hij hele goede dingen. Er zijn langlopende contracten, je kunt ANP niet veranderen. Maar je koopt ANP niet voor niets. Hij heeft geprobeerd om Telegraaf te kopen, om Nu.nl te kopen en nu koopt hij ANP, dat tot dusver altijd verlieslatend is geweest. Een gratis nieuwssite is daarbij geen gezond model. Dat gaat ‘m nu niet lukken. De kosten om zo’n product te maken, dat alleen maar leunt op de advertentiemarkt… nee, daar gaat ook John geen geld mee verdienen.”

Bij het beoordelen van De Mols meest recente aankoop, zouden we er volgens de creative director van Persgroep Nederland goed aan doen eens te kijken naar de succesratio van John de Mol in media: “Het is een briljante producent, maar eerder Sport 7, Talpa… Ik wens ‘m heel veel succes. Hij heeft samen met Sanoma SBS gekocht voor 1,3 miljard. Het staat nu in de boeken voor 700 miljoen. Ik maak me er niet heel veel zorgen om. Laat maar komen.” Dixit Bol.

Je leest het hele artikel op Marketingfacts.nl