Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Recap Executive Round Table – VCTE

feature

Op 15 mei organiseerde Newpeople in samenwerking met de Vereniging van Commissarissen en Toezichthouders van de Erasmus Universiteit (VCTE) een Executive Round Table met als thema: “Wat is de impact van digitalisering bij bedrijven en wat is de rol van de Commissaris bij de strategie en/of de uitvoering daarvan?”

Het werd weer een geanimeerde middag met een volle zaal met Commissarissen (in spé), geïnteresseerde professionals en overige genodigden. Onder leiding van VCTE-lid en Newpeople Senior Consultant modereerde George Freriks het debat. 

Aan de round table schoven aan:

  • Anouk Beeren, Director e-Commerce en Marketing bij Bidfood (voorheen DeliXL), winnaar van de Digital Transformers Award in 2016
  • Maarten Esser, o.a. Commissaris bij de @Leisure Group, Advisory Board Member bij Peak Capital
  • Eric van Westbroek, Directeur Online bij PostNL
  • Eugenie van Wiechen, Algemeen Directeur bij de FD Mediagroep, Board Member Schibsted Media Group en Lid RvT KWF Kankerbesrtijding

Thema’s die onder meer aan bod kwamen waren het gebrek aan kennis bij Commissarissen over de impact die digitalisering kan hebben. Het betreft dan zowel de “achterkant” (IT), als de “voorkant” (contact met de klant) en het betreft bedreigingen en kansen, zowel qua vanuit de techniek geredeneerd als vanuit de markt. De snelheid van de veranderingen in de markt is dusdanig, dat het zaak is om de eigen uniciteit of de eigen toegevoegde waarde vast te houden. Esser gaf als voorbeeld dat een platform zich via Google Adword en Facebook een marktpositie kan verwerven, maar dat het zaak is om ook voor aanbieders en klanten een toegevoegde waarde te bieden opdat de propositie niet als gevolg van sec marketing wordt weggevaagd. Startups en scale ups zonder “legacy” zijn in dat opzicht wendbaarder.

De rol van de commissaris in de beoordeling hiervan zit hem vooral in het kunnen stellen van de juiste vragen én het kunnen beoordelen van de antwoorden. Je moet deze goed kunnen wegen (van Wiechen). Het binnenhalen en inhuren van kennis van buitenaf hiervoor is absoluut een optie.

Digitalisering zorgt ook voor steeds snellere verandering en aanpassingsvermogen (van Westbroek). De vraag is in hoeverre een een benoemingstermijn van 4 jaar hierin nog aansluit. In Noorwegen wordt elke aanstelling elk jaar heroverwogen om goed te evalueren of de inbreng van de commissaris nog up to date is (van Wiechen).

Belangrijke noot van Anouk Beeren en Eric van Westbroek vanuit de dagelijkse operatie is de wenselijkheid van de aansluiting en alignment vanuit de RvC m.b.t. de digitale plannen. Commitment en buy-in van louter de RvB alleen is niet meer voldoende.

Ook kwam de wenselijkheid van een aparte “digitale commissaris” ter sprake. Bij de recente evaluatie van de Corporate Governance Code is hier niet voor gekozen. De zaal concludeerde dat verankering van digitale kennis is de RvC wenselijk is, de manier waarop is minder relevant.

Tenslotte werd nog kort gesproken over de ethische kant van het omgaan van data en het inzetten van “Artificial Intelligence” . Zaak is dat de Commissaris vanuit zijn of haar maatschappelijk verantwoordelijkheid op dit punt erg kritisch is en zorgt dat niet alleen de juiste vragen gesteld worden, maar dat er ook adequate antwoorden op tafel komen.

Aansluitend werd er onder het genot van een drankje en een gezellig hapje eten flink genetwerkt op het REM-eiland!

 

Let's talk! Contact Niekie Jansen

Senior Consultant Executive Search