Welkom bijThe House of Newpeople. Voor de beste website-ervaring vragen wij je vriendelijk om jouw naam en voorkeuren in te vullen.

Type bezoeker:
Opslaan / Sluiten
Reset alle cookie gegevens

Houd me op de hoogte van al het Newpeople nieuws

Laatste nieuws, blogs & recaps

Lees het laatste nieuws en laat je inspireren door onze blogs en recaps.

Make a selection

Youvia’s journey: “From gids to guide”. Youvia als merk bevindt zich midden in een rebranding traject en is druk bezig met het produceren van content die past bij de nieuwe identiteit. Deze identiteit laat zien wie ze zijn, wat ze doen én die ze in verbinding stelt met hun doelgroep: de ondernemers. Youvia is daarmee een digital agency dat een one stop shop formule aanbiedt voor ondernemers, waarmee zij zich richten op 6 diensten: SEO, SEA, het bouwen van websites, reviews en marketplaces. Samen met Newpeople bouwt Youvia aan een nieuw digitaal team. Vacatures Youvia Senior CRM Marketeer (klik hier voor de vacature) Content Marketeer (klik hier voor de vacature) Performance Marketeer B2B (klik hier voor de vacature)

Lees meer

In 2006 zijn we als eerste bureau in Nederland begonnen met recruitment en interim oplossingen in het digitale domein. We hebben de afgelopen 14 jaar bijgedragen aan de digitale transformatie en digitale groei van veel organisaties. Corporates en scale ups, pure players en transformers. We waren anders dan anders, ‘a new kid on the block’. We hebben onze opdrachtgevers en kandidaten door de jaren heen zien veranderen en hierin zijn wij ook meegegroeid.  Vier jaar geleden was de logische stap om ook executive search diensten aan te bieden, we zagen immers een sterk toenemende vraag naar digitale profielen vanuit management teams, directies, Raden van Bestuur en toezichthouders en daarnaast groeiden onze kandidaten en opdrachtgevers ook met ons mee. Vanuit thought leadership, onder andere vanuit onze kennisevents zoals The Digital Transformers Awards, de jaarlijkse Newpeople Study Tour en het maandelijkse Online Tuesday. Een stap die we nu verder doorzetten: bijdragen aan de vooruitgang van ondernemingen in het digitale domein. Vanaf 1 januari 2021 richten we ons uitsluitend op executive search en interim oplossingen: “Leaders in Humanizing Digital Transformation & Growth’.  Newpeople is dus in transformatie en op weg naar “het internationale executive search en interim solutions bureau in de digitale wereld!”. Nog steeds anders dan de anderen, met een eigen visie op digitaal leiderschap en altijd vanuit thought leadership. Dit kan niet zonder de juiste collega’s. Mocht je je aangesproken voelen en wil je meer weten dan nodigen we je graag uit voor een (vertrouwelijke) koffie. Achtergrond Newpeople is gevestigd op het REMeiland in de Amsterdamse Houthavens. Als broadcast platform zorgde het REMeiland er in 1964 voor dat miljoenen kijkers genoten van de eerste commerciële radio- en televisieprogramma’s. Een rebelse piratenzender die met TV Noordzee een groot publiek wist te bereiken en voor flink wat opschudding zorgde. Bij uitstek een passende locatie voor ons! We zijn de oprichter van vele spraakmakende events, zoals de  Newpeople Executive Study Tour reis die iedere zomer plaatsvindt, de jaarlijkse uitreiking van de Digital Transformers Awards, het maandelijkse Online Tuesday platform en de verschillende roundtables met vooraanstaande deelnemers en gasten. Mensen hebben ons bureau groot gemaakt, een ieder krijgt alle ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling in een open omgeving met humor. Het feit dat we niet alleen nu, maar ook in de toekomst in een groeimarkt zitten, maakt het werken bij ons interessant en boeiend.

Lees meer

Atida has the ambition to have a significant impact on the health of millions of Europeans by becoming a platform that focuses on the holistic health and well-being of our customers. Europe is experiencing a steep increase in non-communicable diseases (often chronic), which now account for 90% of EU health care costs. Increasingly, consumers are starting to notice as well, but it is often quite challenging to find the right information and then change your lifestyles. So where can people go for trustworthy and high quality advice and products to improve their health proactively? There is no such clear place yet. We want to help you take an active role in reaching your best self We have the ambition to be that place. A place you can have in your pocket for instant honest advice (scientifically backed), great products to improve your health proactively, but also reactively if needed, and a resource that can refer you to other experts if more support is needed. Truly become your trusted gateway to improve your overall health – with a great customer experience that is built on trust, caring, expertise, personal and intuitive design. Atida’s vision Today Atida already is the 3rd largest online pharmacy in Europe, while the online market leaders are DocMorris and ShopApotheke (both public companies). We believe we can overtake these more traditional online players by redefining what ‘online pharmacy’ means and grow our business significantly to a leading position across Europe in 2025. In Q4 we intend to launch Atida Pure. This is a completely new proposition – for everyone who wants to become and stay healthy, Atida Pure is your personalised and flexible program to improve your nutrition, through high quality products, consults and measurements – always backed by rigorous science. In 2021 we will launch Atida Plus, which will redefine what online pharmacy means in Europe with a strong focus on putting the consumer central in everything we do. Joining our company now provides you with the unique opportunity to help shape these propositions and impact tens of millions of lives. Atida’s jobs Atida has big ambitions: becoming the 360 degrees healthcare platform in Europe. Do you want to be part of this new team? Check our vacancies: – Paid Social Lead (view vacancy here) – CRM Technology Lead (view vacancy here) – Senior UX / Product Designer (view vacancy here) – Senior Product Owner e-Commerce (view vacancy here) – Copywriter (view vacancy here) Completed vacancies – Lead Product Design (view vacancy here) – Senior Digital Analyst (view vacancy here) – Senior Visual Designer (view vacancy here) Atida’s company values Being in health, we feel that what we do, how we work and what we deliver, has a tremendous impact on the lives of tens of millions of people. Treating them and ourselves should be done in a human way, with regards to the high standards of our market and product. And so our values must be in line with what we do: – Ethical: We […]

Lees meer

‘Test and adapt. Soms gaat het goed, en soms had het iets strakker geregisseerd kunnen worden”. Ook bij de grote spelers, dé digital transformers van ons land, gaat het niet altijd vlekkeloos. ‘Dit hoort er nu eenmaal bij. Stop het proces, leer ervan en ga snel over naar iets anders’. Tijdens de eerste editie van DTA Talks op woensdag 24 juni hebben de winnaars van de Digital Transformers Awards van de afgelopen vijf jaar hun inzichten gedeeld over digitale transformatie in de huidige tijd. Hoe is het hen vergaan de afgelopen periode, hoe gaat het nu en hoe zien zij de toekomst? Live vanaf het dakterras van het REMeiland, het platform van Newpeople, vond woensdag 24 juni de eerste editie van DTA Talks: “The Winners edition” plaats. Een online talkshow met Jim Stolze als host en de winnaars van de Digital Transformers Awards van de afgelopen vijf jaar: Robert van Geffen (Global Head of Digital Marketing & E-Commerce Philips), Anouk Beeren (Directeur Crosschannel Intergamma), Gerhard van der Bijl (Senior Vice President IT Albert Heijn), Hans Böhm (Managing Director Heineken Nederland) en Paskal van Lomm (Directeur Duxxie). Thuiswerken zal blijven, het wordt anders georganiseerd Over één ding is iedereen het eens: de toekomst is nu en het wordt nooit meer zoals het was. Ook jurylid DTA en onderzoeker professor Henk Volberda, die de eerste minuten virtueel aan tafel plaatsnam, kwam tot die conclusie. Hij werkt momenteel aan de Nederlandse Innovatie Monitor 2020. Deze geeft aan hoe innovatief bedrijven zijn. De Coronacrisis heeft voor een boost gezorgd in de digitale transformatie bij Nederlandse bedrijven. Momenteel doen meer dan 1000 respondenten mee aan het onderzoek. 67% van alle bedrijven geeft aan dat thuiswerken zal blijven en het werk anders wordt georganiseerd. Daarnaast geeft 60% aan dat zij de digitale transformatie zien versnellen en dat men bezig is om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Het onderzoek is nog in volle gang en het volledige rapport wordt in het najaar gedeeld. Versnelde digitale transformatie In de huidige situatie gaat het voornamelijk om het versnellen van de activiteiten rondom digitale transformatie. Niemand kan eromheen. Men werd verplicht thuis te werken. Waar men dacht dat dit een lastig proces zou worden, gaven collega’s van Hans Böhm binnen Heineken Nederland juist aan zich meer verbonden te voelen dan voorheen. Mede door de daily stand-ups, die in elke organisatie onmisbaar waren. Zo ook bij Intergamma. Waar eerst nog maar één afdeling daily stand-ups hield, werd dit vanaf de lockdown versneld ingezet en breidde dit zich als een olievlek door de hele organisatie uit. Uiteraard blijft het sociale aspect niet te vervangen door een online meeting. “Het biertje kan niet digitaal en de gezelligheid eromheen ook niet”. Daar blijf je een plek voor nodig hebben om samen te komen. Het versnellen van de digitale transformatie, of überhaupt digitaal transformeren is voor de ene organisatie simpeler dan voor de andere. Waar de ene recent is gestart met een leeg vel papier, zoals start-up Duxxie, heeft de andere te maken met bestaande processen. […]

Lees meer

Privacy, AVG en GDPR worden vaak in een adem genoemd. Het begrip privacy werd een paar jaar geleden door Harvard gedefiniëerd als “Het recht om met rust gelaten te worden”. Toch komt het woord privacy echter welgeteld één keer voor in een voetnoot van de AVG. Wat betekent dit? En hoe benut je dan je klantdata in lijn met de Europese wet- en regelgeving?  Tijdens de Data Intervisie op 13 mei j.l. kwam bovenstaand thema aan bod. We delen hieronder graag de insights met je.  Wat is de impact van de veranderende cookiewet op het kunnen benutten van je klantdata? Sinds 2018 verandert deze wet continue en lijkt het gebruik van cookies steeds meer aan banden te worden gelegd. Een van de deelnemers van de discussie geeft aan: “Je moet expliciet toestemming vragen voor alles wat je rondom marketing wil doen. Er hoeft alleen bij het gebruik van analytics en A/B-testen geen toestemming te worden gevraagd als het niet privacygevoelig is. Dan hoef je de gebruiker alleen te informeren. Wij stonden voor het dilemma om zoveel mogelijk toestemming voor retargeting te verzamelen of alleen een cookiemelding te installeren die geen afbreuk doet aan het bezoek op je website, zeker op mobiel.” Stephen Beuker (TB Auctions): “Ik denk ook dat het in het verlengde ligt van de vraag wat je met retargeting doet. Als je retargeting gebruikt om je klanten te spammen wordt het vervelend, maar als je retargeting gebruikt om relevant te zijn en ze dus niet lastig te vallen met onzinnige boodschappen, dan denk ik dat je het op de juiste manier inzet. Als je de data heel goed inzet heb je een veel relevanter productaanbod of een relevantere product boodschap.” Hoe zorg je er dan voor dat je constant relevant blijft? In een commerciële B2B omgeving geldt in elk geval: “Het is een misvatting dat je een 360 graden klantbeeld moet hebben voordat je relevant kan worden. Dat is een utopie. Waarschijnlijk hebben alleen Google en Facebook dit 360 graden beeld van hun klanten en misschien banken en verzekeraars waarbij mensen regelmatig inloggen.”   Binnen B2B heb je het over een ander speelveld, zoals bij Gazelle: “We verkopen voornamelijk fietsen via dealers, fietsenwinkels en winkelketens. Het corona-virus heeft ervoor gezorgd dat er nu een versnelling plaatsvindt met het particulier kopen van een fiets via de website. Wij bouwen hierdoor ook persoonlijke data op, dus dit is een eerste begin. We staan nu op het punt van waar de B2C-markt jaren geleden stond.”  Hoeveel data moet je verzamelen om tot een goed klantbeeld te komen? Een van de aanwezigen merkt op: “Er zijn er meerdere organisaties die analytics als doel hebben. Dus die zo de privacy inrichten dat het zonder toestemming mag. En er zijn dan tools die anonimiseren het IP adres, slaan het niet op waardoor het geen persoonsgegeven meer is. Maar daarbij is vaak de discussie van ja maar dat IP adres is wel verwerkt. Dus de jurist maakt het vaak geen nul maar een eentje.”  Tjeerd van […]

Lees meer

Je herkent het wel, we leven allemaal in de waan van de dag. Veelal kijken we (te) weinig naar de toekomst en naar het grotere innovatievraagstuk. Zonde, want juist dit bepaalt je relevantie in de toekomst. Want waar bevindt innovatie zich in jouw organisatie? Is deze bijvoorbeeld gecombineerd met de productafdeling? Of staat innovatie los van de business in de vorm van een innovatie hub? En richt je je op alle innovatieprojecten of slechts op de disruptieve projecten?  Tijdens de Newpeople Innovatie Intervisie afgelopen mei kwamen al deze vragen aan bod. Met een gezelschap van vijf Innovatie Leads bespraken we hoe innovatie is georganiseerd binnen hun organisatie. Rol van teams De eerste stelling voor het organiseren van innovatie binnen je organisatie is het behouden van een duidelijke scheidslijn tussen product owners en het innovatie team. Een duidelijke scheidingslijn maakt het mogelijk om op het gebied van innovatie te focussen op exploreren in plaats van exploiteren. Binnen de innovatie afdeling worden de plannen vervolgens verdeeld over Horizon 1, 2 & 3. Vanuit de business worden er business owners aan de verschillende projecten toegewezen. De business owners blijven betrokken bij de onderzoeken en testen, maar voeren deze zelf niet uit. Wat als voordeel heeft dat een project uiteindelijk ook direct in de business kan landen. Een andere Innovatie Lead maakt gebruik van dezelfde verdeling over de drie Horizonnen. Een verdeling waardoor er vertrouwen in de business wordt gecreëerd. Waar lange termijn denken vaak niet in het DNA van een organisatie zit, zorg je er door de je te focussen op Horizon 1, 2 & 3 voor dat je het vertrouwen creëert op Horizon 1 om uiteindelijk op Horizon 3 te kunnen innoveren. De uitkomst van deze aanpak is dat er problemen worden gedetecteerd die eerder ongezien waren gebleven.  Maar hoe creëer je nou draagvlak binnen een organisatie voor dit “wilde” toekomstdenken? Dit doe je door voorbeelden van over 5 jaar erbij te pakken. Animaties maken het geheel daarnaast een stuk tastbaarder en minder eng om over Horizon 3 na te denken. Aan tafel klinkt ook een tegengeluid; deze organisatie focust zich enkel op Horizon 3. Het denken in Horizon 1 & 2 wordt overgelaten aan de business zelf. Belangrijk is hierbij wel om de organisatie mee te nemen in het grote toekomstdenken door het team te ondersteunen met educatie, workshops, voorbeelden etc. Ook kan je je medewerkers vragen om een aantal uur per week mee te draaien met het innovatie team zodat ze betrokken raken bij het gedachtegoed. Een ware win-win, want er ontstaat draagvlak en mensen leren zelf over design-thinking, lean etc. De gouden termen binnen innovatie.  De urgentie van innovatie Waar het management verkrampt en thuis de inspiratie iets minder vanzelfsprekend is, verdwijnt de urgentie van innovatie. Maar met de verlaagde prioriteit van innovatie verzwakt ook de relevantie van je organisatie na de crisis. Hoe ga je dit tegen? Hoe zet je innovatie weer op de kaart? En vooral; hoe neem je je organisatie hierin mee? Is innovatie in deze […]

Lees meer

We gaan weer open! Althans, stap voor stap gaat de maatschappij weer richting fysiek contact. Betekent dit ook dat we in het bedrijfsleven terug gaan naar het oude? En is dit überhaupt wel ‘the best thing to do’? In hoeverre geldt ‘never waste a good crisis’ voor jouw organisatie? Grofweg zijn er 3 smaken waarop organisaties hun keuzes baseren.  Freeze Stilstaan, adem inhouden en kijken naar de ander, voordat men zelf in beweging komt. Velen van ons herkennen deze houding van de afgelopen maanden, we werden immers door thuis-quarantaine min of meer gedwongen om te freezen. De grote vraag is dan ook wanneer de ondernemingen uit deze houding komen. Wanneer komen ze weer in beweging als een intrinsieke trigger ontbreekt? In dit geval zal dit afhangen van ‘de ander’ en ‘de omstandigheden’. Beweging komt pas op gang wanneer de markt, klanten, omzet of concurrenten dat verlangen. En gezien de aankomende zomervakantie, de tweede en wellicht derde termijn van de NOW- regeling, de dreigende ‘tweede golf’ (in het najaar?), zou deze Freeze houding voor vele organisaties nog wel even kunnen duren… Think Back Een andere keuze is om zo snel mogelijk terug te gaan naar ‘het oude’. We zaten op een economisch hoogtepunt, dus waarom gaan we niet zo snel mogelijk verder waar we zijn gebleven? De grote omzetverliezen van de afgelopen weken zijn een extra motivatie; business moet worden ingehaald. Er wordt uitgegaan van een markt die weinig is veranderd door de crisis en er wordt gestuurd op nog strakkere KPI’s in de hoop zo snel mogelijk weer op volle kracht te zijn. Het gaat hierbij niet perse om slim werken, maar om hard werken. Korte termijn focus staat centraal.  Think Big Wat nou als we door de crisis heen kunnen kijken? Wat heeft de crisis jouw organisatie geleerd? Wat deed je goed en wat niet? Past de visie nog bij de huidige economie en wat is je bestaansrecht? De afgelopen periode gaf ruimte voor reflectie, wat voor sommige bedrijven leidt tot innovatie. Organisaties kijken verder dan het einde van het volgend kwartaal en zetten de stip verder op de horizon, begin 2021 of misschien wel 2022 of 2030. Wie wil jij zijn in deze veranderende wereld? Met wie? En op welke manier? Wat moet je nu doen, om straks daar te staan? Het uiteindelijke resultaat wordt minder interessant dan het pad er naar toe. Er wordt hierbij gestuurd op visie en vertrouwen in plaats van controle en cijfers op kortere termijn.  Natuurlijk bestaan er geen ‘Chinese walls’ tussen de verschillende denkvormen en maakt elk bedrijf keuzes die gebaseerd zijn op een combinatie van alle drie; we weten immers niet hoe de markt op de korte termijn gaat reageren, en we moeten morgen overleven om overmorgen mee te maken. Echter geeft het naast elkaar zetten van de verschillende stijlen inzicht en dwingt het je om proactief een richting te kiezen. Met welke richting kan jij je het meest identificeren? En doen jij en je organisatie er nu voldoende aan om […]

Lees meer

In de praktijk zie ik dat er ondanks de economische crisis nog steeds wordt gezocht naar goed personeel, zeker binnen het digitale domein waar ik me op focus. Sterker nog, de afgelopen maanden werd voor bedrijven plots zeer zichtbaar hoe belangrijk hun digitale propositie is. Om deze waar te maken, voor nu en in de toekomst, is het vinden en binden van ‘digitaal talent’ essentieel. Tegelijkertijd groeit de markt van ‘digitaal talent’ waarbij zij zich afvragen hoe ze zich kunnen onderscheiden ten opzichte van elkaar. In dit licht heb ik, door gesprekken te voeren met klanten en kandidaten, antwoorden gezocht op de vraag of in de veranderende marktomstandigheden ook ander soort competenties van kandidaten worden gevraagd. Zijn in de nieuwe werkomstandigheden ook andere skills van (toekomstig) personeel van belang? Mijn verwachting is dat de focus meer komt te liggen op vier competenties: flexibiliteit, feedback, purpose en zelfstartend vermogen.  Flexibiliteit  Juist nu is een flexibele mindset van belang, ook op de werkvloer. De afgelopen maanden zijn er veel veranderingen in de werkomgeving opgetreden. Dit leidt naar nog meer (blijvende) veranderingen in ‘the new now’; remote werken is het nieuwe normaal, werkruimtes worden vernieuwd, functieprofielen worden aangepast, proposities veranderen, business doelstellingen worden aangescherpt en sollicitaties vinden online plaats. Bij dit alles past een houding van de werknemer in de trend van ‘no problem, I can fix this’. Uit mijn gesprekken blijkt dat degenen die graag vasthouden aan het bestaande het moeilijk gaan krijgen in de nieuwe digitale economie. Feedback Het ontvangen en geven van feedback was al van groot belang in een goede samenwerking, maar dit zal in ‘the new now’ alleen maar toenemen. Juist doordat we vaker op afstand van elkaar werken staat de relatie tussen werknemers onder druk. Collega’s zijn minder zichtbaar en er is minder tijd voor spontane privé- en small talk, wat de onderlinge relatie niet altijd ten goede komt. Zo ontstaat het risico dat men elkaar steeds minder opzoekt, wat leidt tot minder samenwerking. Dit is te voorkomen door elkaar bewust op te blijven zoeken. Op functioneel vlak is het geven en ontvangen van feedback hierbij key. De (toekomstige) werknemer durft feedback te geven en kan deze juist ontvangen door ervan te leren zonder dat het ego wordt geschaad. Purpose  De afgelopen periode was een periode van reflectie, voor zowel bedrijven als voor individuen. Mijn verwachting is dat de gemeenschapszin, duurzaamheid, jezelf en/ of je bedrijf zien in een grotere context en werken met intrinsieke waarden steeds hoger op de agenda komen te staan in de zoektocht naar digital talent. Te meer omdat zowel bedrijven als werknemers realiseren dat ons werk een belangrijk onderdeel is van onze identiteit. Je kunt je dus duidelijk onderscheiden ten opzichte van ander ‘digital talent’ door te benoemen wat de gemeenschappelijke purpose is tussen jou en het bedrijf.  Zelfstartend vermogen Een groot bijkomend voordeel van werken in een organisatie met overlappende purpose is de behoefte om gezamenlijk ‘het goede’ te doen. Je motivatie wordt zo intrinsiek in plaats van dat deze voortkomt […]

Lees meer

Newpeople Times – Grachtengordel geleuter. Een open brief van Ben Holewijn. Waarschijnlijk heb je al vele anekdotes, blogs, vlogs, opiniestukken en brieven voorbij zien komen, van onze Koning die een inkijkje geeft in zijn door zijn charmante vrouw gedomineerde gezinsleven tot en met de spontane Britt Dekker die haar mening deelt over het ‘post corona’ landschap. Nu dus ook een bericht van mij. Eindelijk, want ook bij ons was het de afgelopen weken alle hens aan dek.  Als vijftiger heb ik verschillende crisissen intensief meegemaakt, van de dotcom zeepbel in 2000 tot de kredietcrisis in 2008, allen met een stevige downfall van de economie als resultaat. Want wat voelde ik me toen verdomd ellendig, vooral ook omdat ik, ondanks de vele uren hard werken, onvoldoende resultaat behaalde en met moeite rekeningen veel te laat betaalde. Deze periodes raakten mij diep, emotioneel en financieel en zorgden ongemerkt voor een grondige reset van wie ik ben en waar ik voor sta. Het schrijnende bestaan maakte mij wendbaar en humble, eigenschappen die mij de jaren erna veel hebben gebracht en nog steeds brengen.  Maar ook ik leef in een bubbel. Want ook ik voel me aangesproken als Mark Rutte vilein over ‘de witte wijn sippende elite’ spreekt. Een bubbel waarin we elkaar moed inpraten door te delen dat het erg fijn is dat het sinds lange tijd weer rustig is in Amsterdam. Dat we veel meer tijd hebben voor onze relatie, ons gezin en niet in de laatste plaats ook voor onszelf. Yoga staat weer hoog op de agenda en tijdens de lunch zijn we met z’n allen sportief bezig in en om het Vondelpark. En dat we last hebben van huidhonger, omdat we niet meer kunnen daten, maar dat het uiteindelijk wel weer goed komt. En wanneer we eindelijk weer mogen reizen, want vooral dat missen we nu als geen ander. De suggestie dat we mogelijk maar een keer per jaar naar ons optrekje in het buitenland kunnen lijkt voor velen het grootste probleem. Om over de discussie rondom de musea nog maar te zwijgen… Dit schokkende gedachtegoed gaat voorbij aan de impact die deze crisis heeft, op onszelf, op anderen. Bijvoorbeeld de onderbetaalde zorgmedewerkers die zich een slag in de rondte moet werken met gevaar voor eigen leven. Of de alleenstaande ouder die met een jong kind, die de wereld wil ontdekken, thuis probeert te werken. En niet in de laatste plaats op onze economie en welvaart. Willen we deze harde werkelijkheid niet zien, snappen we het niet, voelen we de urgentie niet en kijken we liever weg van de harde werkelijkheid?  Zelfs in de Donald Duck valt te lezen dat mensen in onzekerheid leven, nu al grote financiële problemen hebben en huiselijk geweld ervaren. Leed brengt ons altijd verder, want juist nu is het tijd om voor elkaar te zorgen en daadwerkelijk bezorgd om elkaar te zijn. Gaan we naar een nieuwe wereld waarin solidariteit een van de belangrijkste waarden wordt? Of leren we hier niets van en is het […]

Lees meer

Er wordt veel geschreven over nieuw leiderschap, zeker in deze tijd. Niet alleen Wopke, Mark en onze Koning worden hierom geprezen, maar ook de restauranthouder op de hoek, de ic-verpleegkundige, de sportleraar die online lessen verzorgt, de ouder als thuisonderwijzer en de CEO die sterk tegen thuiswerken was, vertonen dit leiderschap. Wij komen veel organisaties tegen met een sterke heritage die jaren bezig zijn om veranderingen te bewerkstelligen. Oude conventies, angst voor posities, grote ego’s staan de digitale transformatie vaak in de weg. In onze ogen zijn digitale leiders wendbaar, verbindend, ‘outside in denkend’, hebben een sterke ‘growth mindset’ en dito aanpassingsvermogen. Mooie woorden, maar wat betekenen die nu echt? Newpeople Executive Search is in mei gestart met de productie van een reeks van podcasts met als thema ‘Digitaal Leiderschap’. In een reis langs digitale leiders gaan we op zoek naar de échte betekenis van de bovengenoemde eigenschappen van digitaal leiderschap.  De eerste podcast is begin deze maand als demo opgenomen met de founder van Newpeople, Ben Holewijn en het is niet de intentie geweest om dit uit te brengen. Echter in de tijd waarin we nu zijn beland hebben we besloten om deze demo podcast als voorproefje toch met jullie te delen.  Veel plezier!

Lees meer

Part 1 from the Virtual Product Hub. Four Heads of Product discuss how to create the best results with your team in lockdown. The Head of Product from one of the largest scientific research platforms presents the first challenge; “What do you do when you have so much data that you don’t know what to do with it? With a data overload and a lot of options for improvement, where do you start or focus on?” “Let me elaborate; we see that 85% of our users only visit 5 pages, so we decided that we want to make great changes to those pages. I am however quite cautious with iterative design when it comes to such a big change. Therefore we do a lot of testing before launch to try to de-risk everything beforehand.” HoP Education platform – “If you have a/b testing embedded in the company, it helps a lot, since people get used to thinking in smaller steps. This will get things going a bit faster. I would always recommend iterative design and continuous testing. Also, use a/b testing to test yourself and measure whether you are on the right track. Check the values you are adding continuously. You can break it down in smaller pieces, test a page section by section. Afterall the key metric is how well you´re solving problems for your users.” HoP digital newsbrand – “You´re playing the game of your stakeholders. Perhaps you should start playing a different game, feature tested, bringing stuff to the table frequently. You could also try to launch smaller, isolated and specific features and release them earlier. There is almost always a way to make it smaller.” HoP Education platform – “Trying and failing on a smaller scale is so important. Never undervalue those lessons, they will help you in the long run.” HoP retail – “I have experience with at least two big redesigns. One of which the process was iterative and one was a whole change at once. I´d recommend to always try to take minimal steps. Why? Because with small pieces, one step may be negative whilst the end result can still be positive.” HoP Education platform – “Find the one metric that all the stakeholders will get behind. For example: make sure that people read well, read better; make sure that they´re engaged. An overall success metric could be that you want payment increase. Make sure that you don´t lose people/stakeholders in the process.” To conclude; speaking from experience, the HoP´s believe that an iterative process wins over a once stop major change. Divide and conquer. Break a large page redesign into smaller testable pieces. This way of working will provide a higher chance of a positive end result compared to implementing one big redesign at once. 

Lees meer

Inmiddels zitten we alweer in week 6 van wat is gebombardeerd tot de intelligente lockdown. Nieuwe skill sets (ineens ben je juf of meester van je eigen kind), originele initiatieven en hartverwarmende geldinzamelingsacties schieten als paddestoelen uit de grond.  Maar naast een innovatieve mindset worden wij Nederlanders ook gekenmerkt door de liefde voor rijtjes, feitjes en statistieken. In grafieken, taartpunten en balkjes in de kleuren van alle Teletubbies. Persoonlijk vind ik een mooi voorbeeld van zo’n statistiek de Corona Barometer, die laat zien wat voor gedrag wij als consument vertonen nu ons leef- en werkoppervlak de huiskamer of zolder is geworden. Dit inspireerde mij om onze dienstverlening, recruitment binnen het digitale domein, ook eens onder de loep te leggen. Nu vinden jullie het ongetwijfeld jammer dat ik geen opiniestuk schrijf of dat de Eredivisie wel of niet hervat moet worden, maar daar ben ik helaas geen expert in. Althans, niet officieel erkend… Gelukkig ben ik dat wel op het gebied van samenbrengen van vraag en aanbod binnen de digitale wereld en heb ik alle data binnen Newpeople over de binnengekomen opdrachten sinds 18 maart tot nu bestudeerd. Graag deel ik de conclusies met jullie*; Rollen per branche De eerste categorie betreft een analyse o.b.v. aanvragen per branche. Hierin zien we de meeste aanvragen binnen de platform gedreven eTail organisaties. Deze ontwikkeling ligt in lijn met het barometer-onderzoek, dat ook een verschuiving laat zien naar online vs. fysieke aankopen. De automotive is niet geheel stilgevallen (marktbreed zijn de geluiden minder positief) en de energie- & verzekeringsbranche vormen een stabiele middenmotor. De geluiden die wij vanuit deze opdrachtgevers krijgen is dat hier gedurende crisis ook weinig toe- of afname in zal plaatsvinden. Waar je gezien de situatie wellicht meer verwacht is de healthcare, echter blijven die op dezelfde hoogte steken als de horeca. Rollen per domein De tweede categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per domein. Het verschil in het aantal aanvragen tussen interim (53%) en vast (47%) is nihil. De aanvragen over de domeinen is vrij gelijk verdeeld. Zoals te zien valt zit het grootste verschil tussen online marketing en e-commerce, echter is hier de kanttekening bij te maken dat onze interne headcount op dit domein groter is.  Positief is het om te zien dat er ook op board- & higher management niveau nog rollen worden uitgezet.  Soort rollen De laatste categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per soort vacature.   Het meest gevraagd in dit opzicht zijn Online Marketeers, gevolgd door de Product Owners & Managers. De focus voor de online rollen ligt voornamelijk op SEA en paid advertising, wat minder aandacht is er momenteel voor branding en awareness.  Daarmee zou je de aanname kunnen doen dat de focus hiermee komt te liggen op korte termijn verkoop en omzet behalen. Bij de aanvragen voor de Product Owners gaat het voor het grootste deel over innovaties die voor de corona-crisis al op de planning stonden, bijvoorbeeld de inrichting van een nieuw platform.  Bij de aanvragen op middle managementniveau […]

Lees meer

Wij stellen ons netwerk en onszelf regelmatig de vraag; “Hoe kunnen wij relevant zijn?” Het antwoord op deze vraag kan met de dag veranderen, zeker nu.  Juist nu is er een grote behoefte aan kennisdeling en het uitwisselen van gedachten. Zo gezegd zo gedaan. In plaats van 30 deelnemers besloten we de online intervisie flink te downsizen, naar 4 deelnemers en 2 Newpeople consultants. Zo was het mogelijk om binnen 90 minuten ieder zijn challenge te verkennen en te voorzien van concrete feedback. Zoals elke roundtable sessie wordt de inhoud bepaald door de deelnemers. In dit geval door verschillende CPO’s (in dit stuk gebruik ik CPO ook voor de benaming van Head of Product) van een online warenhuis, een internationale off- en online (franchise) retailer, een reisplatform en de digitale startup/tak die deel uitmaakt van één van de grootste B2B industriële dienstverleners. Wat hierin opviel was dat de deelnemers op één lijn lagen qua vraagstelling en technische achtergrond (ondanks de verschillende organisaties in kwestie). Na een introductieronde gingen we per deelnemer dieper op diens challenge in. De kleinere omvang van de groep gaf ons de ruimte om elke uitdaging vlot helder te krijgen en te sparren over mogelijke oplossingen. In deze blog lees je een greep uit de challenges en de feedback van de deelnemers. The Virtual Product Hub Offline stort in, online stijgt sterker dan ooit tevoren. Maar als er direct een focus ligt op cost-cutting organisatiebreed dan worden de mogelijkheden beperkt. Hoe ga je hiermee om? Head of Technology e-Commerce: “In deze situatie is het belangrijk om de klappen te spreiden. Een mogelijke optie hiervoor is om te kijken of er deals gemaakt kunnen worden met de development partners. Zo kan er tijd worden gekocht en komt er budget vrij voor verdere investeringen. Op deze manier kan je je teams anders inzetten, ook het rekken van de huidige bezetting kent tenslotte een einde.” CPO retail: “Het is een druppel op de gloeiende plaat en dat is het probleem. Tot zover komt nog maar een klein percentage van de omzet uit online. Veel te weinig om te compenseren wat we offline nu allemaal verliezen en dat percentage moet juist omhoog omdat je nu moet spreiden. De vraag blijft ook; wat gebeurt er met de online groei “na” de corona crisis? Blijft deze shift naar online bestaan of stabiliseert het online aandeel weer tot het percentage voor de crisis? Het positieve is natuurlijk wel dat deze huidige shift kansen voor digital en online met zich meebrengt. Hopelijk is dit een wake-up call voor de toekomst.” Hoe kan je de governance strakker trekken rondom besluitvorming zodat het voor iedereen duidelijk is wie wat besluit? Wie besluit nou eigenlijk wat we gaan doen en wat er op de roadmap gaat komen? CPO retail: “Om hier antwoord op te geven moet het eerst duidelijk zijn waar onze focus nu ligt. In ons geval zijn dit a/b-testen, aangezien dit het enige is dat nu waarde oplevert. Om dit te managen gebruiken wij een interessant […]

Lees meer

Je kan er niet omheen; Marketplaces. We hebben het dagelijks over de bedreiging van Amazon, het floreren van webwinkels in corona tijden en het verdwijnen van offline winkels. Door alle bomen is het bos niet meer zichtbaar. Door alle webwinkels is de toekomst niet meer helder. Want wat blijft er van onze economie over onder het gewicht van de marketplace giganten? Hoe blijf jij staan in deze e-commerce strijd?  Wij gingen op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Antwoorden die we vinden bij specialisten, te beginnen bij Emile Valkestijn. Als Head of Marketplaces bij 10XCREW weet Emile alles over de do’s en dont’s op het gebied van marketplaces. Van het selecteren van het juiste platform tot het beheren van het assortiment en het datagedreven optimaliseren van content en conversie. Emile geeft een kijkje in de wonderlijke wereld van de giganten in e-commerce door middel van praktische informatie. Hij leidt ons door het bos. “Emile, we beginnen bij het begin; wat is nou de hoofdreden waarom bedrijven gebruik maken van marketplaces?” “De belangrijkste reden voor het gebruik van marketplaces is simpelweg de behoefte van een bedrijf om te zijn waar de consument is. Marketplaces spelen een belangrijke rol in de customer journey. Denk hierbij niet alleen aan de aanschaf fase, maar juist ook aan de oriëntatiefase, wanneer men op zoek gaat naar een specifiek product. Daarnaast kunnen marketplaces ook een makkelijke springplank zijn naar andere landen en verkrijg je via deze platformen veel inzichten die je kan gebruiken om producten en merken beter te positioneren en deze aan te passen aan de wensen van de klant.” “En kijkend naar de bedrijven die aanwezig zijn op marketplaces, welke branches verkopen hier het beste?” “Je ziet inderdaad een groot verschil in het succes van verschillende branches op marketplaces. Industrieën waarvan een groot gedeelte van de omzet online wordt behaald zijn Fashion en Consumer Electronics. Daarnaast zie je ook een flinke groei bij industrieën zoals Home & Living en de Beauty industrie.” “Het is duidelijk dat marketplaces voor veel bedrijven “The place to be”  zijn. Mocht je als bedrijf de stap zetten, hoe pak je dit dan aan? Hoe richt je je organisatie zo in dat deze effectief om kan gaan met marketplaces?” “Om een effectieve samenwerking tussen jouw organisatie en een marketplace te realiseren moet je aan een aantal dingen voldoen. Te beginnen met de plaatsing van de marketplace binnen jouw organisatie. Zie de marketplace als een volwaardig kanaal en neem dit mee in je e-commerce strategie. Maak daarnaast gebruik van de juiste expertise. De aanwezigheid van jouw producten op marketplaces is niet iets wat je er “zomaar even bij doet” of wat je bestaande e-commerce team wel snel kan invullen. Het is een grote stap voor de organisatie en komt met vele kansen en uitdagingen. Mijn tip? Begin met het aanstellen van een Marketplace Manager en laat diegene een team opstellen van een of twee personen om daarmee het kanaal te managen. Is dit geen optie? Laat je Marketplace Manager dan […]

Lees meer

Thuiswerken is niet makkelijk en vergt discipline. Geconcentreerd blijven ondanks de afleiding van huishoudelijke klusjes, rondrennende kinderen of huisgenoten en de constant lonkende bank is moeilijk en zal alleen slagen met een goede planning en effectieve to-do lists. Met de honderden tips op het internet moet dit lukken, maar hoe manage je een team in deze rare tijden? Hoe houd je meerdere mensen gestructureerd, gemotiveerd en op één lijn? Wij vroegen het aan onze eigen, onderhand ervaringsdeskundigen, de Newpeople Directors. De tips vind je hieronder! Francine (Director Recruitment Online, e-Commerce, Data & CRM), hoe houd jij je teams gemotiveerd in deze thuiswerk tijden?  “Als Director van drie verschillende teams ben ik een groot gedeelte van de dag aan het bellen. Zowel op team als individueel niveau is het belangrijk om op dagelijkse basis contact te houden om zo van elkaars werk op de hoogte te blijven, maar ook, nu meer dan ooit, met elkaar in te checken op persoonlijk vlak. Zit iedereen lekker in zijn of haar vel, is de motivatie nog te vinden en zo niet, hoe kunnen we daar verandering in brengen?  Een tip die ik mijn team meegeef is om kleine successen in te bouwen in de week. De doelstellingen of successen zullen bij veel bedrijven anders zijn dan normaal gesproken. Des te belangrijker om successen voor jezelf vast te stellen. Dit geeft het gevoel relevant bezig te zijn en iets bereikt te hebben. Deze positieve energie geeft weer kracht voor volgende prestaties en successen! Ook probeer ik de contactmomenten leuk te houden, je bent tenslotte een groot deel van de dag alleen aan het werk. Hoe we dit aanpakken? Nou, aan de hand van “Dress-up Thursday”, een dagelijks koffie kwartiertje en een virtuele vrijdagmiddagborrel. Zou houd je het teamwerk niet enkel productief, maar ook gewoon leuk!” Hanneke (Managing Director Executive Search), hoe begeleid jij je team vanuit huis? “In team Executive Search is een soepele samenwerking extra belangrijk omdat we gezamenlijk aan één opdracht werken. Daarom starten we iedere werkdag met een Google Hangout om zo samen de taakverdeling door te spreken. Hierbij houden wij een maximum van 3 taken aan zodat het een behapbare lijst is en je aan het einde van de dag met een gerust gevoel je laptop dicht kan klappen. Verder bellen we de hele dag door en weten we elkaar makkelijk te vinden, eigenlijk precies zoals we dat normaal op kantoor ook zou doen.  Mijn tip? Focus je in de communicatie naar je team niet enkel op wat er niet goed gaat maar neem de tijd om elkaar positief bij te sturen. Zo delen wij successen en complimenten om zo de spirit hoog te houden!” Michiel (Director Interim), hoe werk jij met team Interim vanuit huis?  “Omdat tijd binnen de interim tak een belangrijke rol speelt is snel schakelen cruciaal. Logisch dan ook dat ook team interim veel onderling contact heeft. Elke middag rond half 12 hebben we een meeting op Google Hangouts om te bespreken wat de doelen zijn voor […]

Lees meer

Geïnteresseerd in meer updates?Contact Lorraine Koevoets

Director Brand & Marketing
Ik ben opdrachtgever, bel me terugIk ben werknemer, bel me terug