Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Latest News, Blogs & Recaps

Read the latest news and be inspired by our blogs and recaps.

Make a selection

‘Test and adapt. Soms gaat het goed, en soms had het iets strakker geregisseerd kunnen worden”. Ook bij de grote spelers, dé digital transformers van ons land, gaat het niet altijd vlekkeloos. ‘Dit hoort er nu eenmaal bij. Stop het proces, leer ervan en ga snel over naar iets anders’. Tijdens de eerste editie van DTA Talks op woensdag 24 juni hebben de winnaars van de Digital Transformers Awards van de afgelopen vijf jaar hun inzichten gedeeld over digitale transformatie in de huidige tijd. Hoe is het hen vergaan de afgelopen periode, hoe gaat het nu en hoe zien zij de toekomst? Live vanaf het dakterras van het REMeiland, het platform van Newpeople, vond woensdag 24 juni de eerste editie van DTA Talks: “The Winners edition” plaats. Een online talkshow met Jim Stolze als host en de winnaars van de Digital Transformers Awards van de afgelopen vijf jaar: Robert van Geffen (Global Head of Digital Marketing & E-Commerce Philips), Anouk Beeren (Directeur Crosschannel Intergamma), Gerhard van der Bijl (Senior Vice President IT Albert Heijn), Hans Böhm (Managing Director Heineken Nederland) en Paskal van Lomm (Directeur Duxxie). Thuiswerken zal blijven, het wordt anders georganiseerd Over één ding is iedereen het eens: de toekomst is nu en het wordt nooit meer zoals het was. Ook jurylid DTA en onderzoeker professor Henk Volberda, die de eerste minuten virtueel aan tafel plaatsnam, kwam tot die conclusie. Hij werkt momenteel aan de Nederlandse Innovatie Monitor 2020. Deze geeft aan hoe innovatief bedrijven zijn. De Coronacrisis heeft voor een boost gezorgd in de digitale transformatie bij Nederlandse bedrijven. Momenteel doen meer dan 1000 respondenten mee aan het onderzoek. 67% van alle bedrijven geeft aan dat thuiswerken zal blijven en het werk anders wordt georganiseerd. Daarnaast geeft 60% aan dat zij de digitale transformatie zien versnellen en dat men bezig is om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Het onderzoek is nog in volle gang en het volledige rapport wordt in het najaar gedeeld. Versnelde digitale transformatie In de huidige situatie gaat het voornamelijk om het versnellen van de activiteiten rondom digitale transformatie. Niemand kan eromheen. Men werd verplicht thuis te werken. Waar men dacht dat dit een lastig proces zou worden, gaven collega’s van Hans Böhm binnen Heineken Nederland juist aan zich meer verbonden te voelen dan voorheen. Mede door de daily stand-ups, die in elke organisatie onmisbaar waren. Zo ook bij Intergamma. Waar eerst nog maar één afdeling daily stand-ups hield, werd dit vanaf de lockdown versneld ingezet en breidde dit zich als een olievlek door de hele organisatie uit. Uiteraard blijft het sociale aspect niet te vervangen door een online meeting. “Het biertje kan niet digitaal en de gezelligheid eromheen ook niet”. Daar blijf je een plek voor nodig hebben om samen te komen. Het versnellen van de digitale transformatie, of überhaupt digitaal transformeren is voor de ene organisatie simpeler dan voor de andere. Waar de ene recent is gestart met een leeg vel papier, zoals start-up Duxxie, heeft de andere te maken met bestaande processen. […]

Read more

Privacy, AVG en GDPR worden vaak in een adem genoemd. Het begrip privacy werd een paar jaar geleden door Harvard gedefiniëerd als “Het recht om met rust gelaten te worden”. Toch komt het woord privacy echter welgeteld één keer voor in een voetnoot van de AVG. Wat betekent dit? En hoe benut je dan je klantdata in lijn met de Europese wet- en regelgeving?  Tijdens de Data Intervisie op 13 mei j.l. kwam bovenstaand thema aan bod. We delen hieronder graag de insights met je.  Wat is de impact van de veranderende cookiewet op het kunnen benutten van je klantdata? Sinds 2018 verandert deze wet continue en lijkt het gebruik van cookies steeds meer aan banden te worden gelegd. Een van de deelnemers van de discussie geeft aan: “Je moet expliciet toestemming vragen voor alles wat je rondom marketing wil doen. Er hoeft alleen bij het gebruik van analytics en A/B-testen geen toestemming te worden gevraagd als het niet privacygevoelig is. Dan hoef je de gebruiker alleen te informeren. Wij stonden voor het dilemma om zoveel mogelijk toestemming voor retargeting te verzamelen of alleen een cookiemelding te installeren die geen afbreuk doet aan het bezoek op je website, zeker op mobiel.” Stephen Beuker (TB Auctions): “Ik denk ook dat het in het verlengde ligt van de vraag wat je met retargeting doet. Als je retargeting gebruikt om je klanten te spammen wordt het vervelend, maar als je retargeting gebruikt om relevant te zijn en ze dus niet lastig te vallen met onzinnige boodschappen, dan denk ik dat je het op de juiste manier inzet. Als je de data heel goed inzet heb je een veel relevanter productaanbod of een relevantere product boodschap.” Hoe zorg je er dan voor dat je constant relevant blijft? In een commerciële B2B omgeving geldt in elk geval: “Het is een misvatting dat je een 360 graden klantbeeld moet hebben voordat je relevant kan worden. Dat is een utopie. Waarschijnlijk hebben alleen Google en Facebook dit 360 graden beeld van hun klanten en misschien banken en verzekeraars waarbij mensen regelmatig inloggen.”   Binnen B2B heb je het over een ander speelveld, zoals bij Gazelle: “We verkopen voornamelijk fietsen via dealers, fietsenwinkels en winkelketens. Het corona-virus heeft ervoor gezorgd dat er nu een versnelling plaatsvindt met het particulier kopen van een fiets via de website. Wij bouwen hierdoor ook persoonlijke data op, dus dit is een eerste begin. We staan nu op het punt van waar de B2C-markt jaren geleden stond.”  Hoeveel data moet je verzamelen om tot een goed klantbeeld te komen? Een van de aanwezigen merkt op: “Er zijn er meerdere organisaties die analytics als doel hebben. Dus die zo de privacy inrichten dat het zonder toestemming mag. En er zijn dan tools die anonimiseren het IP adres, slaan het niet op waardoor het geen persoonsgegeven meer is. Maar daarbij is vaak de discussie van ja maar dat IP adres is wel verwerkt. Dus de jurist maakt het vaak geen nul maar een eentje.”  Tjeerd van […]

Read more

Je herkent het wel, we leven allemaal in de waan van de dag. Veelal kijken we (te) weinig naar de toekomst en naar het grotere innovatievraagstuk. Zonde, want juist dit bepaalt je relevantie in de toekomst. Want waar bevindt innovatie zich in jouw organisatie? Is deze bijvoorbeeld gecombineerd met de productafdeling? Of staat innovatie los van de business in de vorm van een innovatie hub? En richt je je op alle innovatieprojecten of slechts op de disruptieve projecten?  Tijdens de Newpeople Innovatie Intervisie afgelopen mei kwamen al deze vragen aan bod. Met een gezelschap van vijf Innovatie Leads bespraken we hoe innovatie is georganiseerd binnen hun organisatie. Rol van teams De eerste stelling voor het organiseren van innovatie binnen je organisatie is het behouden van een duidelijke scheidslijn tussen product owners en het innovatie team. Een duidelijke scheidingslijn maakt het mogelijk om op het gebied van innovatie te focussen op exploreren in plaats van exploiteren. Binnen de innovatie afdeling worden de plannen vervolgens verdeeld over Horizon 1, 2 & 3. Vanuit de business worden er business owners aan de verschillende projecten toegewezen. De business owners blijven betrokken bij de onderzoeken en testen, maar voeren deze zelf niet uit. Wat als voordeel heeft dat een project uiteindelijk ook direct in de business kan landen. Een andere Innovatie Lead maakt gebruik van dezelfde verdeling over de drie Horizonnen. Een verdeling waardoor er vertrouwen in de business wordt gecreëerd. Waar lange termijn denken vaak niet in het DNA van een organisatie zit, zorg je er door de je te focussen op Horizon 1, 2 & 3 voor dat je het vertrouwen creëert op Horizon 1 om uiteindelijk op Horizon 3 te kunnen innoveren. De uitkomst van deze aanpak is dat er problemen worden gedetecteerd die eerder ongezien waren gebleven.  Maar hoe creëer je nou draagvlak binnen een organisatie voor dit “wilde” toekomstdenken? Dit doe je door voorbeelden van over 5 jaar erbij te pakken. Animaties maken het geheel daarnaast een stuk tastbaarder en minder eng om over Horizon 3 na te denken. Aan tafel klinkt ook een tegengeluid; deze organisatie focust zich enkel op Horizon 3. Het denken in Horizon 1 & 2 wordt overgelaten aan de business zelf. Belangrijk is hierbij wel om de organisatie mee te nemen in het grote toekomstdenken door het team te ondersteunen met educatie, workshops, voorbeelden etc. Ook kan je je medewerkers vragen om een aantal uur per week mee te draaien met het innovatie team zodat ze betrokken raken bij het gedachtegoed. Een ware win-win, want er ontstaat draagvlak en mensen leren zelf over design-thinking, lean etc. De gouden termen binnen innovatie.  De urgentie van innovatie Waar het management verkrampt en thuis de inspiratie iets minder vanzelfsprekend is, verdwijnt de urgentie van innovatie. Maar met de verlaagde prioriteit van innovatie verzwakt ook de relevantie van je organisatie na de crisis. Hoe ga je dit tegen? Hoe zet je innovatie weer op de kaart? En vooral; hoe neem je je organisatie hierin mee? Is innovatie in deze […]

Read more

We gaan weer open! Althans, stap voor stap gaat de maatschappij weer richting fysiek contact. Betekent dit ook dat we in het bedrijfsleven terug gaan naar het oude? En is dit überhaupt wel ‘the best thing to do’? In hoeverre geldt ‘never waste a good crisis’ voor jouw organisatie? Grofweg zijn er 3 smaken waarop organisaties hun keuzes baseren.  Freeze Stilstaan, adem inhouden en kijken naar de ander, voordat men zelf in beweging komt. Velen van ons herkennen deze houding van de afgelopen maanden, we werden immers door thuis-quarantaine min of meer gedwongen om te freezen. De grote vraag is dan ook wanneer de ondernemingen uit deze houding komen. Wanneer komen ze weer in beweging als een intrinsieke trigger ontbreekt? In dit geval zal dit afhangen van ‘de ander’ en ‘de omstandigheden’. Beweging komt pas op gang wanneer de markt, klanten, omzet of concurrenten dat verlangen. En gezien de aankomende zomervakantie, de tweede en wellicht derde termijn van de NOW- regeling, de dreigende ‘tweede golf’ (in het najaar?), zou deze Freeze houding voor vele organisaties nog wel even kunnen duren… Think Back Een andere keuze is om zo snel mogelijk terug te gaan naar ‘het oude’. We zaten op een economisch hoogtepunt, dus waarom gaan we niet zo snel mogelijk verder waar we zijn gebleven? De grote omzetverliezen van de afgelopen weken zijn een extra motivatie; business moet worden ingehaald. Er wordt uitgegaan van een markt die weinig is veranderd door de crisis en er wordt gestuurd op nog strakkere KPI’s in de hoop zo snel mogelijk weer op volle kracht te zijn. Het gaat hierbij niet perse om slim werken, maar om hard werken. Korte termijn focus staat centraal.  Think Big Wat nou als we door de crisis heen kunnen kijken? Wat heeft de crisis jouw organisatie geleerd? Wat deed je goed en wat niet? Past de visie nog bij de huidige economie en wat is je bestaansrecht? De afgelopen periode gaf ruimte voor reflectie, wat voor sommige bedrijven leidt tot innovatie. Organisaties kijken verder dan het einde van het volgend kwartaal en zetten de stip verder op de horizon, begin 2021 of misschien wel 2022 of 2030. Wie wil jij zijn in deze veranderende wereld? Met wie? En op welke manier? Wat moet je nu doen, om straks daar te staan? Het uiteindelijke resultaat wordt minder interessant dan het pad er naar toe. Er wordt hierbij gestuurd op visie en vertrouwen in plaats van controle en cijfers op kortere termijn.  Natuurlijk bestaan er geen ‘Chinese walls’ tussen de verschillende denkvormen en maakt elk bedrijf keuzes die gebaseerd zijn op een combinatie van alle drie; we weten immers niet hoe de markt op de korte termijn gaat reageren, en we moeten morgen overleven om overmorgen mee te maken. Echter geeft het naast elkaar zetten van de verschillende stijlen inzicht en dwingt het je om proactief een richting te kiezen. Met welke richting kan jij je het meest identificeren? En doen jij en je organisatie er nu voldoende aan om […]

Read more

In de praktijk zie ik dat er ondanks de economische crisis nog steeds wordt gezocht naar goed personeel, zeker binnen het digitale domein waar ik me op focus. Sterker nog, de afgelopen maanden werd voor bedrijven plots zeer zichtbaar hoe belangrijk hun digitale propositie is. Om deze waar te maken, voor nu en in de toekomst, is het vinden en binden van ‘digitaal talent’ essentieel. Tegelijkertijd groeit de markt van ‘digitaal talent’ waarbij zij zich afvragen hoe ze zich kunnen onderscheiden ten opzichte van elkaar. In dit licht heb ik, door gesprekken te voeren met klanten en kandidaten, antwoorden gezocht op de vraag of in de veranderende marktomstandigheden ook ander soort competenties van kandidaten worden gevraagd. Zijn in de nieuwe werkomstandigheden ook andere skills van (toekomstig) personeel van belang? Mijn verwachting is dat de focus meer komt te liggen op vier competenties: flexibiliteit, feedback, purpose en zelfstartend vermogen.  Flexibiliteit  Juist nu is een flexibele mindset van belang, ook op de werkvloer. De afgelopen maanden zijn er veel veranderingen in de werkomgeving opgetreden. Dit leidt naar nog meer (blijvende) veranderingen in ‘the new now’; remote werken is het nieuwe normaal, werkruimtes worden vernieuwd, functieprofielen worden aangepast, proposities veranderen, business doelstellingen worden aangescherpt en sollicitaties vinden online plaats. Bij dit alles past een houding van de werknemer in de trend van ‘no problem, I can fix this’. Uit mijn gesprekken blijkt dat degenen die graag vasthouden aan het bestaande het moeilijk gaan krijgen in de nieuwe digitale economie. Feedback Het ontvangen en geven van feedback was al van groot belang in een goede samenwerking, maar dit zal in ‘the new now’ alleen maar toenemen. Juist doordat we vaker op afstand van elkaar werken staat de relatie tussen werknemers onder druk. Collega’s zijn minder zichtbaar en er is minder tijd voor spontane privé- en small talk, wat de onderlinge relatie niet altijd ten goede komt. Zo ontstaat het risico dat men elkaar steeds minder opzoekt, wat leidt tot minder samenwerking. Dit is te voorkomen door elkaar bewust op te blijven zoeken. Op functioneel vlak is het geven en ontvangen van feedback hierbij key. De (toekomstige) werknemer durft feedback te geven en kan deze juist ontvangen door ervan te leren zonder dat het ego wordt geschaad. Purpose  De afgelopen periode was een periode van reflectie, voor zowel bedrijven als voor individuen. Mijn verwachting is dat de gemeenschapszin, duurzaamheid, jezelf en/ of je bedrijf zien in een grotere context en werken met intrinsieke waarden steeds hoger op de agenda komen te staan in de zoektocht naar digital talent. Te meer omdat zowel bedrijven als werknemers realiseren dat ons werk een belangrijk onderdeel is van onze identiteit. Je kunt je dus duidelijk onderscheiden ten opzichte van ander ‘digital talent’ door te benoemen wat de gemeenschappelijke purpose is tussen jou en het bedrijf.  Zelfstartend vermogen Een groot bijkomend voordeel van werken in een organisatie met overlappende purpose is de behoefte om gezamenlijk ‘het goede’ te doen. Je motivatie wordt zo intrinsiek in plaats van dat deze voortkomt […]

Read more

Newpeople Times – Grachtengordel geleuter. Een open brief van Ben Holewijn. Waarschijnlijk heb je al vele anekdotes, blogs, vlogs, opiniestukken en brieven voorbij zien komen, van onze Koning die een inkijkje geeft in zijn door zijn charmante vrouw gedomineerde gezinsleven tot en met de spontane Britt Dekker die haar mening deelt over het ‘post corona’ landschap. Nu dus ook een bericht van mij. Eindelijk, want ook bij ons was het de afgelopen weken alle hens aan dek.  Als vijftiger heb ik verschillende crisissen intensief meegemaakt, van de dotcom zeepbel in 2000 tot de kredietcrisis in 2008, allen met een stevige downfall van de economie als resultaat. Want wat voelde ik me toen verdomd ellendig, vooral ook omdat ik, ondanks de vele uren hard werken, onvoldoende resultaat behaalde en met moeite rekeningen veel te laat betaalde. Deze periodes raakten mij diep, emotioneel en financieel en zorgden ongemerkt voor een grondige reset van wie ik ben en waar ik voor sta. Het schrijnende bestaan maakte mij wendbaar en humble, eigenschappen die mij de jaren erna veel hebben gebracht en nog steeds brengen.  Maar ook ik leef in een bubbel. Want ook ik voel me aangesproken als Mark Rutte vilein over ‘de witte wijn sippende elite’ spreekt. Een bubbel waarin we elkaar moed inpraten door te delen dat het erg fijn is dat het sinds lange tijd weer rustig is in Amsterdam. Dat we veel meer tijd hebben voor onze relatie, ons gezin en niet in de laatste plaats ook voor onszelf. Yoga staat weer hoog op de agenda en tijdens de lunch zijn we met z’n allen sportief bezig in en om het Vondelpark. En dat we last hebben van huidhonger, omdat we niet meer kunnen daten, maar dat het uiteindelijk wel weer goed komt. En wanneer we eindelijk weer mogen reizen, want vooral dat missen we nu als geen ander. De suggestie dat we mogelijk maar een keer per jaar naar ons optrekje in het buitenland kunnen lijkt voor velen het grootste probleem. Om over de discussie rondom de musea nog maar te zwijgen… Dit schokkende gedachtegoed gaat voorbij aan de impact die deze crisis heeft, op onszelf, op anderen. Bijvoorbeeld de onderbetaalde zorgmedewerkers die zich een slag in de rondte moet werken met gevaar voor eigen leven. Of de alleenstaande ouder die met een jong kind, die de wereld wil ontdekken, thuis probeert te werken. En niet in de laatste plaats op onze economie en welvaart. Willen we deze harde werkelijkheid niet zien, snappen we het niet, voelen we de urgentie niet en kijken we liever weg van de harde werkelijkheid?  Zelfs in de Donald Duck valt te lezen dat mensen in onzekerheid leven, nu al grote financiële problemen hebben en huiselijk geweld ervaren. Leed brengt ons altijd verder, want juist nu is het tijd om voor elkaar te zorgen en daadwerkelijk bezorgd om elkaar te zijn. Gaan we naar een nieuwe wereld waarin solidariteit een van de belangrijkste waarden wordt? Of leren we hier niets van en is het […]

Read more

Part 1 from the Virtual Product Hub. Four Heads of Product discuss how to create the best results with your team in lockdown. The Head of Product from one of the largest scientific research platforms presents the first challenge; “What do you do when you have so much data that you don’t know what to do with it? With a data overload and a lot of options for improvement, where do you start or focus on?” “Let me elaborate; we see that 85% of our users only visit 5 pages, so we decided that we want to make great changes to those pages. I am however quite cautious with iterative design when it comes to such a big change. Therefore we do a lot of testing before launch to try to de-risk everything beforehand.” HoP Education platform – “If you have a/b testing embedded in the company, it helps a lot, since people get used to thinking in smaller steps. This will get things going a bit faster. I would always recommend iterative design and continuous testing. Also, use a/b testing to test yourself and measure whether you are on the right track. Check the values you are adding continuously. You can break it down in smaller pieces, test a page section by section. Afterall the key metric is how well you´re solving problems for your users.” HoP digital newsbrand – “You´re playing the game of your stakeholders. Perhaps you should start playing a different game, feature tested, bringing stuff to the table frequently. You could also try to launch smaller, isolated and specific features and release them earlier. There is almost always a way to make it smaller.” HoP Education platform – “Trying and failing on a smaller scale is so important. Never undervalue those lessons, they will help you in the long run.” HoP retail – “I have experience with at least two big redesigns. One of which the process was iterative and one was a whole change at once. I´d recommend to always try to take minimal steps. Why? Because with small pieces, one step may be negative whilst the end result can still be positive.” HoP Education platform – “Find the one metric that all the stakeholders will get behind. For example: make sure that people read well, read better; make sure that they´re engaged. An overall success metric could be that you want payment increase. Make sure that you don´t lose people/stakeholders in the process.” To conclude; speaking from experience, the HoP´s believe that an iterative process wins over a once stop major change. Divide and conquer. Break a large page redesign into smaller testable pieces. This way of working will provide a higher chance of a positive end result compared to implementing one big redesign at once. 

Read more

Inmiddels zitten we alweer in week 6 van wat is gebombardeerd tot de intelligente lockdown. Nieuwe skill sets (ineens ben je juf of meester van je eigen kind), originele initiatieven en hartverwarmende geldinzamelingsacties schieten als paddestoelen uit de grond.  Maar naast een innovatieve mindset worden wij Nederlanders ook gekenmerkt door de liefde voor rijtjes, feitjes en statistieken. In grafieken, taartpunten en balkjes in de kleuren van alle Teletubbies. Persoonlijk vind ik een mooi voorbeeld van zo’n statistiek de Corona Barometer, die laat zien wat voor gedrag wij als consument vertonen nu ons leef- en werkoppervlak de huiskamer of zolder is geworden. Dit inspireerde mij om onze dienstverlening, recruitment binnen het digitale domein, ook eens onder de loep te leggen. Nu vinden jullie het ongetwijfeld jammer dat ik geen opiniestuk schrijf of dat de Eredivisie wel of niet hervat moet worden, maar daar ben ik helaas geen expert in. Althans, niet officieel erkend… Gelukkig ben ik dat wel op het gebied van samenbrengen van vraag en aanbod binnen de digitale wereld en heb ik alle data binnen Newpeople over de binnengekomen opdrachten sinds 18 maart tot nu bestudeerd. Graag deel ik de conclusies met jullie*; Rollen per branche De eerste categorie betreft een analyse o.b.v. aanvragen per branche. Hierin zien we de meeste aanvragen binnen de platform gedreven eTail organisaties. Deze ontwikkeling ligt in lijn met het barometer-onderzoek, dat ook een verschuiving laat zien naar online vs. fysieke aankopen. De automotive is niet geheel stilgevallen (marktbreed zijn de geluiden minder positief) en de energie- & verzekeringsbranche vormen een stabiele middenmotor. De geluiden die wij vanuit deze opdrachtgevers krijgen is dat hier gedurende crisis ook weinig toe- of afname in zal plaatsvinden. Waar je gezien de situatie wellicht meer verwacht is de healthcare, echter blijven die op dezelfde hoogte steken als de horeca. Rollen per domein De tweede categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per domein. Het verschil in het aantal aanvragen tussen interim (53%) en vast (47%) is nihil. De aanvragen over de domeinen is vrij gelijk verdeeld. Zoals te zien valt zit het grootste verschil tussen online marketing en e-commerce, echter is hier de kanttekening bij te maken dat onze interne headcount op dit domein groter is.  Positief is het om te zien dat er ook op board- & higher management niveau nog rollen worden uitgezet.  Soort rollen De laatste categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per soort vacature.   Het meest gevraagd in dit opzicht zijn Online Marketeers, gevolgd door de Product Owners & Managers. De focus voor de online rollen ligt voornamelijk op SEA en paid advertising, wat minder aandacht is er momenteel voor branding en awareness.  Daarmee zou je de aanname kunnen doen dat de focus hiermee komt te liggen op korte termijn verkoop en omzet behalen. Bij de aanvragen voor de Product Owners gaat het voor het grootste deel over innovaties die voor de corona-crisis al op de planning stonden, bijvoorbeeld de inrichting van een nieuw platform.  Bij de aanvragen op middle managementniveau […]

Read more

Wij stellen ons netwerk en onszelf regelmatig de vraag; “Hoe kunnen wij relevant zijn?” Het antwoord op deze vraag kan met de dag veranderen, zeker nu.  Juist nu is er een grote behoefte aan kennisdeling en het uitwisselen van gedachten. Zo gezegd zo gedaan. In plaats van 30 deelnemers besloten we de online intervisie flink te downsizen, naar 4 deelnemers en 2 Newpeople consultants. Zo was het mogelijk om binnen 90 minuten ieder zijn challenge te verkennen en te voorzien van concrete feedback. Zoals elke roundtable sessie wordt de inhoud bepaald door de deelnemers. In dit geval door verschillende CPO’s (in dit stuk gebruik ik CPO ook voor de benaming van Head of Product) van een online warenhuis, een internationale off- en online (franchise) retailer, een reisplatform en de digitale startup/tak die deel uitmaakt van één van de grootste B2B industriële dienstverleners. Wat hierin opviel was dat de deelnemers op één lijn lagen qua vraagstelling en technische achtergrond (ondanks de verschillende organisaties in kwestie). Na een introductieronde gingen we per deelnemer dieper op diens challenge in. De kleinere omvang van de groep gaf ons de ruimte om elke uitdaging vlot helder te krijgen en te sparren over mogelijke oplossingen. In deze blog lees je een greep uit de challenges en de feedback van de deelnemers. The Virtual Product Hub Offline stort in, online stijgt sterker dan ooit tevoren. Maar als er direct een focus ligt op cost-cutting organisatiebreed dan worden de mogelijkheden beperkt. Hoe ga je hiermee om? Head of Technology e-Commerce: “In deze situatie is het belangrijk om de klappen te spreiden. Een mogelijke optie hiervoor is om te kijken of er deals gemaakt kunnen worden met de development partners. Zo kan er tijd worden gekocht en komt er budget vrij voor verdere investeringen. Op deze manier kan je je teams anders inzetten, ook het rekken van de huidige bezetting kent tenslotte een einde.” CPO retail: “Het is een druppel op de gloeiende plaat en dat is het probleem. Tot zover komt nog maar een klein percentage van de omzet uit online. Veel te weinig om te compenseren wat we offline nu allemaal verliezen en dat percentage moet juist omhoog omdat je nu moet spreiden. De vraag blijft ook; wat gebeurt er met de online groei “na” de corona crisis? Blijft deze shift naar online bestaan of stabiliseert het online aandeel weer tot het percentage voor de crisis? Het positieve is natuurlijk wel dat deze huidige shift kansen voor digital en online met zich meebrengt. Hopelijk is dit een wake-up call voor de toekomst.” Hoe kan je de governance strakker trekken rondom besluitvorming zodat het voor iedereen duidelijk is wie wat besluit? Wie besluit nou eigenlijk wat we gaan doen en wat er op de roadmap gaat komen? CPO retail: “Om hier antwoord op te geven moet het eerst duidelijk zijn waar onze focus nu ligt. In ons geval zijn dit a/b-testen, aangezien dit het enige is dat nu waarde oplevert. Om dit te managen gebruiken wij een interessant […]

Read more

Je kan er niet omheen; Marketplaces. We hebben het dagelijks over de bedreiging van Amazon, het floreren van webwinkels in corona tijden en het verdwijnen van offline winkels. Door alle bomen is het bos niet meer zichtbaar. Door alle webwinkels is de toekomst niet meer helder. Want wat blijft er van onze economie over onder het gewicht van de marketplace giganten? Hoe blijf jij staan in deze e-commerce strijd?  Wij gingen op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Antwoorden die we vinden bij specialisten, te beginnen bij Emile Valkestijn. Als Head of Marketplaces bij 10XCREW weet Emile alles over de do’s en dont’s op het gebied van marketplaces. Van het selecteren van het juiste platform tot het beheren van het assortiment en het datagedreven optimaliseren van content en conversie. Emile geeft een kijkje in de wonderlijke wereld van de giganten in e-commerce door middel van praktische informatie. Hij leidt ons door het bos. “Emile, we beginnen bij het begin; wat is nou de hoofdreden waarom bedrijven gebruik maken van marketplaces?” “De belangrijkste reden voor het gebruik van marketplaces is simpelweg de behoefte van een bedrijf om te zijn waar de consument is. Marketplaces spelen een belangrijke rol in de customer journey. Denk hierbij niet alleen aan de aanschaf fase, maar juist ook aan de oriëntatiefase, wanneer men op zoek gaat naar een specifiek product. Daarnaast kunnen marketplaces ook een makkelijke springplank zijn naar andere landen en verkrijg je via deze platformen veel inzichten die je kan gebruiken om producten en merken beter te positioneren en deze aan te passen aan de wensen van de klant.” “En kijkend naar de bedrijven die aanwezig zijn op marketplaces, welke branches verkopen hier het beste?” “Je ziet inderdaad een groot verschil in het succes van verschillende branches op marketplaces. Industrieën waarvan een groot gedeelte van de omzet online wordt behaald zijn Fashion en Consumer Electronics. Daarnaast zie je ook een flinke groei bij industrieën zoals Home & Living en de Beauty industrie.” “Het is duidelijk dat marketplaces voor veel bedrijven “The place to be”  zijn. Mocht je als bedrijf de stap zetten, hoe pak je dit dan aan? Hoe richt je je organisatie zo in dat deze effectief om kan gaan met marketplaces?” “Om een effectieve samenwerking tussen jouw organisatie en een marketplace te realiseren moet je aan een aantal dingen voldoen. Te beginnen met de plaatsing van de marketplace binnen jouw organisatie. Zie de marketplace als een volwaardig kanaal en neem dit mee in je e-commerce strategie. Maak daarnaast gebruik van de juiste expertise. De aanwezigheid van jouw producten op marketplaces is niet iets wat je er “zomaar even bij doet” of wat je bestaande e-commerce team wel snel kan invullen. Het is een grote stap voor de organisatie en komt met vele kansen en uitdagingen. Mijn tip? Begin met het aanstellen van een Marketplace Manager en laat diegene een team opstellen van een of twee personen om daarmee het kanaal te managen. Is dit geen optie? Laat je Marketplace Manager dan […]

Read more

Thuiswerken is niet makkelijk en vergt discipline. Geconcentreerd blijven ondanks de afleiding van huishoudelijke klusjes, rondrennende kinderen of huisgenoten en de constant lonkende bank is moeilijk en zal alleen slagen met een goede planning en effectieve to-do lists. Met de honderden tips op het internet moet dit lukken, maar hoe manage je een team in deze rare tijden? Hoe houd je meerdere mensen gestructureerd, gemotiveerd en op één lijn? Wij vroegen het aan onze eigen, onderhand ervaringsdeskundigen, de Newpeople Directors. De tips vind je hieronder! Francine (Director Recruitment Online, e-Commerce, Data & CRM), hoe houd jij je teams gemotiveerd in deze thuiswerk tijden?  “Als Director van drie verschillende teams ben ik een groot gedeelte van de dag aan het bellen. Zowel op team als individueel niveau is het belangrijk om op dagelijkse basis contact te houden om zo van elkaars werk op de hoogte te blijven, maar ook, nu meer dan ooit, met elkaar in te checken op persoonlijk vlak. Zit iedereen lekker in zijn of haar vel, is de motivatie nog te vinden en zo niet, hoe kunnen we daar verandering in brengen?  Een tip die ik mijn team meegeef is om kleine successen in te bouwen in de week. De doelstellingen of successen zullen bij veel bedrijven anders zijn dan normaal gesproken. Des te belangrijker om successen voor jezelf vast te stellen. Dit geeft het gevoel relevant bezig te zijn en iets bereikt te hebben. Deze positieve energie geeft weer kracht voor volgende prestaties en successen! Ook probeer ik de contactmomenten leuk te houden, je bent tenslotte een groot deel van de dag alleen aan het werk. Hoe we dit aanpakken? Nou, aan de hand van “Dress-up Thursday”, een dagelijks koffie kwartiertje en een virtuele vrijdagmiddagborrel. Zou houd je het teamwerk niet enkel productief, maar ook gewoon leuk!” Hanneke (Managing Director Executive Search), hoe begeleid jij je team vanuit huis? “In team Executive Search is een soepele samenwerking extra belangrijk omdat we gezamenlijk aan één opdracht werken. Daarom starten we iedere werkdag met een Google Hangout om zo samen de taakverdeling door te spreken. Hierbij houden wij een maximum van 3 taken aan zodat het een behapbare lijst is en je aan het einde van de dag met een gerust gevoel je laptop dicht kan klappen. Verder bellen we de hele dag door en weten we elkaar makkelijk te vinden, eigenlijk precies zoals we dat normaal op kantoor ook zou doen.  Mijn tip? Focus je in de communicatie naar je team niet enkel op wat er niet goed gaat maar neem de tijd om elkaar positief bij te sturen. Zo delen wij successen en complimenten om zo de spirit hoog te houden!” Michiel (Director Interim), hoe werk jij met team Interim vanuit huis?  “Omdat tijd binnen de interim tak een belangrijke rol speelt is snel schakelen cruciaal. Logisch dan ook dat ook team interim veel onderling contact heeft. Elke middag rond half 12 hebben we een meeting op Google Hangouts om te bespreken wat de doelen zijn voor […]

Read more

De eerste week van de Nederlandse isolatie zit erop. Een week vol onwennigheid, hectiek, maar ook van bezinning en reflecteren. Zo zag ik de vraag voorbij komen hoe je toch in hemelsnaam je nieuwjaarsdoelen kan behalen dit jaar? En hoewel het hierbij vooral ging over de sport gerelateerde nieuwjaarsdoelen, herinnerde deze vraag mij aan mijn goede voornemen om iedere maand een blog te schrijven. Een blog die eigenlijk zou gaan over het net gelanceerde Amazon.nl of Google for Jobs, maar in deze bijzondere tijden wil ik beginnen met vooruitkijken. Vooruitkijken voorbij de isolatie, het thuiswerken, hoest-schaamte en de park- en hamster-shaming. Vooruitkijken naar de tijd die komen gaat, en vooral hoe we van deze tijd, JOUW tijd kunnen maken. Daarom heb ik een verzameling gemaakt van artikelen, podcasts en lezingen die je kunnen inspireren, organiseren en de kennis geven om deze tijd niet alleen door te komen, maar hier zelfs sterker uit te komen! Mis jij nog iets in deze lijst? Laat het mij weten!  Ik begin de lijst met podcasts, ook wel dé uitvinding voor de drukke millennial. te beluisteren tijdens je thuis workout, het koken en schoonmaken. Podcasts gaan de eenzaamheid tegen en bieden je de inzichten van een goed artikel.  21DAYS  Verandering begint bij jezelf. Maar hoe word je een betere versie van jezelf? En is dit eigenlijk wel wat je wilt? De dames van 21DAYS gaan de uitdaging aan. In 21 dagen proberen ze nieuwe, betere gewoontes aan te leren aan de hand van verschillende zelfhulpboeken. Dit levert een inspirerende, maar vooral relativerende podcast serie op. Want de conclusie schemert al snel door; het is niet zo erg om niet perfect te zijn. Ben je benieuwd? Je vindt de podcast hier. CMO Talk De tweede aanrader is een favoriet van velen, en met goede reden! Deze podcast zet elke aflevering een Chief Marketing Officer in het zonnetje. Waar houden deze CMO’s zich mee bezig? Welke ontwikkelingen zien zij in de markt? Wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? En waar hebben ze juist van geleerd? CMO Talk is dé maandelijkse inspiratie boost voor marketing- en communicatieprofessionals. De podcast houd je up-to-date van de nieuwste ontwikkelingen en geeft je de inzichten van een flinke sparringsessie. Luister deze “must listen” hier. NRC vandaag  Je leest vast al ontzettend veel nieuws in deze ongewisse tijden. Maar zoek je nog wel de inhoud op? NRC Vandaag is een dagelijkse podcast waarin de NRC de diepte in duikt van relevante onderwerpen. Binnen slechts 20 minuten word je door presentator Thomas Rueb en NRC-redacteuren helemaal bijgepraat over één onderwerp, het onderwerp van de dag. Een perfecte nieuwe ochtend gewoonte lijkt mij. Je vindt de podcast hier. Thuiswerken, het kan twee kanten op: of je bent zó productief dat je van 8 tot 7 al je werk er doorheen jast, of je loopt minstens 4 van de 8 uur een beetje schoon te maken, 12 keer op en neer naar de koelkast en dat alles met de tv aan op de […]

Read more

Welke wijze lessen nemen we mee naar 2020? Inmiddels voelen we ons al helemaal thuis in 2020, maar in deze blog blik ik terug op de intervisie die plaatsvond op 3 december 2019. Tijdens deze dinsdagochtend kwamen 13 Online Marketing Directors bij elkaar in het restaurant op het REM-eiland om te sparren over ontwikkelingen en learnings te delen. Ontwikkelingen en learnings die ik bij deze wil delen met mijn netwerk. Deze intervisie organiseerde ik met mijn collega Coen. De 13 directors zaten boordevol enthousiasme om hun ervaringen te delen. Dit werd gedaan in twee wisselende groepen, aan de hand van drie interessante thema’s: Voice, zoveel beloftes, maar nog zo weinig resultaat. Een groot irritatie punt voor veel bedrijven. Hoe gaat dit eruit zien in 2020? Een ding is zeker, Amazon gaat de Benelux veroveren in de nabije toekomst. Is dit een gevaar voor onze ondernemingen of juist een kans? AR, VR, Multichannel. Het succes is bekend, maar hoe implementeer je het bij jouw bedrijf? Thema 1: de beloftes van Voice Het eerste thema dat besproken werd is ‘Voice’, de Google versie van Siri. Op dit moment wordt Voice vooral gebruikt om korte weetjes op te zoeken (zoals “Tot hoe laat is de Albert Heijn op de Haarlemmerdijk vandaag open?”) of simpele handeling uitvoeren (zoals ‘Speel mijn “Relax’ Spotify lijst af”). Deze single data is eenvoudig en succesvol, maar multi data blijkt een grote uitdaging. Wanneer Voice wordt gevraagd om voor €40 aan sushi te bestellen bij de dichtstbijzijnde toko, wordt het ingewikkelder. Wanneer de vraag niet specifiek genoeg is, zijn er te veel keuzes en tussenpersonen waar Voice niet over kan beslissen. Deze techniek is nog niet ver genoeg ontwikkeld om deze multi data vragen te beantwoorden en meerdere handelingen met diverse tussenpersonen en kanalen uit te voeren. Alleen specifieke vragen met een rechtstreekse aansluiting kunnen gegarandeerd succesvol worden afgerond. De directors concludeerden dat het gebruik van Voice op dit moment nog niet loont voor kleine bedrijven. Pas als er verdere ontwikkelingen zijn, wordt Voice relevant voor hen. Desalniettemin is het van belang dat deze bedrijven zich voorbereiden op het gebruik van Voice in de toekomst. Omdat er op dit moment al goede datastromen zijn, loont het voor de grote multinationals al wel om gebruik te maken van Voice. Zo heeft Heineken hun eigen implementatie, waarbij je via Voice direct bier kan bestellen. Thema 2: de gevaren van ‘Amazon’ Amazon, de Amerikaanse Bol.com met een omzet van maar liefst 233 miljard dollar in 2018, is in opkomst in de Benelux. Op dit moment heeft Bol.com nog de overhand in deze landen, met name door populariteit en vertrouwen van de klanten. Bovendien heeft Amazon geen distributiecentra in Nederland, alleen in Duitsland, waardoor snelle levering in ons land nog niet mogelijk is. Daarnaast is de klantenservice niet in het Nederlands bereikbaar. Desalniettemin is deze multinational niet tegen te houden en zal in de nabije toekomst de Benelux overnemen. De bouw van een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, niet ver verwijderd van de Benelux en […]

Read more

Zoals vele anderen begin ook ik mijn jaar met goede voornemens. Mijn voornemen? In 2020 meer van mijn kennis over de markt delen. De markt die ik zo goed ken; het marketing domein. Hoe ik dit ga doen? Door het schrijven van een maandelijkse blog. In 12 blogs deel ik dit jaar mijn inzichten in de verschillende thema’s rondom de markt. Ik begin januari met een breed thema; trends in de arbeidsmarkt. Relevant, want in het afgelopen decennium is er veel veranderd op het gebied van functies binnen het marketing domein. Ik bespreek de drie opvallendste trends hieronder: Een nieuw jaar, nieuwe functies De afgelopen jaren is er veel veranderd in de arbeidsmarkt. Tien jaar geleden waren functies nog redelijk algemeen door het vele pionieren op het gebied van internet. Uiteraard waren er toen ook mensen met een specialisatie op een bepaald gebied. Mensen die zich door de jaren heen nog verder hebben ontwikkeld en nu een autoriteit zijn geworden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Peter van der Graaf, Steven Tellers en Tim Keegstra. Toch zijn de best functionerende teams veelal geen teams die alleen uit sec specialisten of generalisten bestaan. T-shaped profielen transformeren naar F-shape profielen en in de markt wordt zelfs gepraat over S-shaped profielen. S-shaped profielen gevormd door brede kennis, thematische diepgang en een mindset op het gebied innovatie en growth, waarbij multichannel een belangrijk onderwerp is. Mijn conclusie: zorg ervoor dat je team bestaat uit generalisten voor verbreding en samenwerking, specialisten voor diepgang en strategen voor innovatie en vooruitgang. Eerst was er vast, toen was er interim De afgelopen jaren is de krapte op de arbeidsmarkt toegenomen binnen digitale functies. Een ontwikkeling die je vooral ziet, is de toenemende vraag naar specialisten. De aanleiding van het insourcen van specialisten is vaak dat bedrijven, om de voorsprong op de concurrentie te behouden, zich moeten verdiepen in plaats van verbreden binnen hun kennis en gebruik van online kanalen. Verdieping die generalisten veelal niet kunnen bieden. Het insourcen van een specialist zorgt er dan ook voor dat een bedrijf niet afhankelijk is van een extern bureau. Deze specialistische functie wordt doorgaans op interim basis gevuld. Nu zijn er altijd al interimmers geweest, maar het aantal freelancers in marketing is het afgelopen jaar wel een stuk harder gestegen dan ooit hiervoor (1.3 miljoen interimmers in totaal, een toename van 15% over het algemeen en 20% meer binnen marketing) De verschuiving naar interim zie ik vooral veel bij kandidaten met 3-5 jaar werkervaring, veelal specialisten. Dit heeft twee gevolgen: Een afname van het kennisniveau, doordat freelancers dikwijls worden gevraagd om een probleem op te lossen, iemand te vervangen of een kort project te doen. Opdrachten waar de interimmer vaak al ervaring in heeft opgedaan, waardoor er weinig verdieping op een specialisme wordt geboden. Druk op het uurtarief door de grote hoeveelheid freelancers. Er is meer keuze waardoor er vaak voor vergelijkbare ervaring tegen een lager tarief gekozen wordt. De verwachting is dat na 5 jaar nog maar 40% van de marketing professionals werkzaam is als freelancer. Een groei van ZZP’ers die […]

Read more

Gabriëlle, de data mama van Newpeople. De absolute diva in een poel van data analisten. Maar wat doet ze nou eigenlijk precies? “Bij Newpeople ben ik verantwoordelijk voor het Data en CRM domein. Dat houdt in dat ik werk met ontzettend slimme, analytische kandidaten. Kandidaten die soms ook een tikkeltje introvert zijn, waardoor de uitdaging erin zit om ze niet enkel te enthousiasmeren over de rol, maar hen ook te helpen om dit gevoel over te brengen gedurende het proces.  Daarbij zitten veel organisaties in een data transformatie waardoor er een grote vraag is naar facts & figures. Het is alleen nog niet altijd duidelijk hoe dit het beste ingezet kan worden. Daar kan ik bij helpen. Het zorgt voor leuke, uitdagende gesprekken met opdrachtgevers en maakt mij echt een consultant. Door mijn kennis van de kandidaten en de markt kan ik een adviserende rol innemen over wat realistisch en haalbaar is. Laat dat nou mijn favoriete rol zijn.” Volgens haar collega’s is Gabriëlle …  … In staat om 1000 ballen tegelijkertijd hoog te houden … Passievol … Analytisch … Gevoelspersoon … Powervrouw … Supermama … Giechelen … Rosé … Diva En vraag die ook kan worden omgedraaid. Want hoe ervaart deze giechelende powervrouw Newpeople? “Ik ervaar Newpeople als een leuke, energieke organisatie. Je krijgt veel vrijheid en tegelijkertijd wordt er veel van je gevraagd. De gezamenlijke start en afsluiting van de week, met zowel de complimenten als de feedback, vind ik heel fijn. Het zorgt ervoor dat je samen op één lijn ligt en op de hoogte bent van elkaars werkzaamheden. Maar belangrijker nog; het zorgt ervoor dat we als organisatie als team werken en elkaar waar nodig ondersteunen. Dat zou ik dan ook een goede toevoeging vinden; een groter Data team!” “Bij Newpeople wordt je vaak met jezelf geconfronteerd en dat is ontzettend leerzaam.”   Leuk zo’n schema, maar wat houdt dit in? Process management Dit is gelijk een belangrijk onderdeel van mijn week; het proces management. Wekelijks plan ik vaste momenten in waarop ik met opdrachtgevers bel over de lopende opdrachten. Zie deze gesprekken als een update moment om te zorgen dat de samenwerking goed en soepel verloopt. Super leerzaam. Lunch met een geplaatste kandidaat Op dinsdag heb ik een lunch gepland met een geplaatste kandidaat. Want wat is er leuker dan het vieren van een nieuwe baan met een lekker lunch?!  Een dag gevuld met afspraken met opdrachtgevers Op donderdag ben ik veelal de gehele dag op pad. Vandaag neem ik mijn nieuwe Data collega Daniel mee. Samen bezoeken we verschillende opdrachtgevers. Externe afspraken die er altijd anders uitzien, zo is het soms om opdrachten op te halen, voor inhoudelijke events of simpelweg om kennis te maken. Data stand-up Voordat we de rosé erbij pakken tijdens de vrijdagmiddagborrel sluit ik de week af met mijn team. We bespreken onze processen, vragen elkaar om hulp en zorgen dat we up to date zijn.  Word jij onze nieuwe collega? Kijk bij “Werken bij Newpeople” voor de vacatures!

Read more

Interested in more updates? Contact Lorraine Koevoets

Director Brand & Marketing
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.