Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Latest News, Blogs & Recaps

Read the latest news and be inspired by our blogs and recaps.

Make a selection

In de praktijk zie ik dat er ondanks de economische crisis nog steeds wordt gezocht naar goed personeel, zeker binnen het digitale domein waar ik me op focus. Sterker nog, de afgelopen maanden werd voor bedrijven plots zeer zichtbaar hoe belangrijk hun digitale propositie is. Om deze waar te maken, voor nu en in de toekomst, is het vinden en binden van ‘digitaal talent’ essentieel. Tegelijkertijd groeit de markt van ‘digitaal talent’ waarbij zij zich afvragen hoe ze zich kunnen onderscheiden ten opzichte van elkaar. In dit licht heb ik, door gesprekken te voeren met klanten en kandidaten, antwoorden gezocht op de vraag of in de veranderende marktomstandigheden ook ander soort competenties van kandidaten worden gevraagd. Zijn in de nieuwe werkomstandigheden ook andere skills van (toekomstig) personeel van belang? Mijn verwachting is dat de focus meer komt te liggen op vier competenties: flexibiliteit, feedback, purpose en zelfstartend vermogen.  Flexibiliteit  Juist nu is een flexibele mindset van belang, ook op de werkvloer. De afgelopen maanden zijn er veel veranderingen in de werkomgeving opgetreden. Dit leidt naar nog meer (blijvende) veranderingen in ‘the new now’; remote werken is het nieuwe normaal, werkruimtes worden vernieuwd, functieprofielen worden aangepast, proposities veranderen, business doelstellingen worden aangescherpt en sollicitaties vinden online plaats. Bij dit alles past een houding van de werknemer in de trend van ‘no problem, I can fix this’. Uit mijn gesprekken blijkt dat degenen die graag vasthouden aan het bestaande het moeilijk gaan krijgen in de nieuwe digitale economie. Feedback Het ontvangen en geven van feedback was al van groot belang in een goede samenwerking, maar dit zal in ‘the new now’ alleen maar toenemen. Juist doordat we vaker op afstand van elkaar werken staat de relatie tussen werknemers onder druk. Collega’s zijn minder zichtbaar en er is minder tijd voor spontane privé- en small talk, wat de onderlinge relatie niet altijd ten goede komt. Zo ontstaat het risico dat men elkaar steeds minder opzoekt, wat leidt tot minder samenwerking. Dit is te voorkomen door elkaar bewust op te blijven zoeken. Op functioneel vlak is het geven en ontvangen van feedback hierbij key. De (toekomstige) werknemer durft feedback te geven en kan deze juist ontvangen door ervan te leren zonder dat het ego wordt geschaad. Purpose  De afgelopen periode was een periode van reflectie, voor zowel bedrijven als voor individuen. Mijn verwachting is dat de gemeenschapszin, duurzaamheid, jezelf en/ of je bedrijf zien in een grotere context en werken met intrinsieke waarden steeds hoger op de agenda komen te staan in de zoektocht naar digital talent. Te meer omdat zowel bedrijven als werknemers realiseren dat ons werk een belangrijk onderdeel is van onze identiteit. Je kunt je dus duidelijk onderscheiden ten opzichte van ander ‘digital talent’ door te benoemen wat de gemeenschappelijke purpose is tussen jou en het bedrijf.  Zelfstartend vermogen Een groot bijkomend voordeel van werken in een organisatie met overlappende purpose is de behoefte om gezamenlijk ‘het goede’ te doen. Je motivatie wordt zo intrinsiek in plaats van dat deze voortkomt […]

Read more

Newpeople Times – Grachtengordel geleuter. Een open brief van Ben Holewijn. Waarschijnlijk heb je al vele anekdotes, blogs, vlogs, opiniestukken en brieven voorbij zien komen, van onze Koning die een inkijkje geeft in zijn door zijn charmante vrouw gedomineerde gezinsleven tot en met de spontane Britt Dekker die haar mening deelt over het ‘post corona’ landschap. Nu dus ook een bericht van mij. Eindelijk, want ook bij ons was het de afgelopen weken alle hens aan dek.  Als vijftiger heb ik verschillende crisissen intensief meegemaakt, van de dotcom zeepbel in 2000 tot de kredietcrisis in 2008, allen met een stevige downfall van de economie als resultaat. Want wat voelde ik me toen verdomd ellendig, vooral ook omdat ik, ondanks de vele uren hard werken, onvoldoende resultaat behaalde en met moeite rekeningen veel te laat betaalde. Deze periodes raakten mij diep, emotioneel en financieel en zorgden ongemerkt voor een grondige reset van wie ik ben en waar ik voor sta. Het schrijnende bestaan maakte mij wendbaar en humble, eigenschappen die mij de jaren erna veel hebben gebracht en nog steeds brengen.  Maar ook ik leef in een bubbel. Want ook ik voel me aangesproken als Mark Rutte vilein over ‘de witte wijn sippende elite’ spreekt. Een bubbel waarin we elkaar moed inpraten door te delen dat het erg fijn is dat het sinds lange tijd weer rustig is in Amsterdam. Dat we veel meer tijd hebben voor onze relatie, ons gezin en niet in de laatste plaats ook voor onszelf. Yoga staat weer hoog op de agenda en tijdens de lunch zijn we met z’n allen sportief bezig in en om het Vondelpark. En dat we last hebben van huidhonger, omdat we niet meer kunnen daten, maar dat het uiteindelijk wel weer goed komt. En wanneer we eindelijk weer mogen reizen, want vooral dat missen we nu als geen ander. De suggestie dat we mogelijk maar een keer per jaar naar ons optrekje in het buitenland kunnen lijkt voor velen het grootste probleem. Om over de discussie rondom de musea nog maar te zwijgen… Dit schokkende gedachtegoed gaat voorbij aan de impact die deze crisis heeft, op onszelf, op anderen. Bijvoorbeeld de onderbetaalde zorgmedewerkers die zich een slag in de rondte moet werken met gevaar voor eigen leven. Of de alleenstaande ouder die met een jong kind, die de wereld wil ontdekken, thuis probeert te werken. En niet in de laatste plaats op onze economie en welvaart. Willen we deze harde werkelijkheid niet zien, snappen we het niet, voelen we de urgentie niet en kijken we liever weg van de harde werkelijkheid?  Zelfs in de Donald Duck valt te lezen dat mensen in onzekerheid leven, nu al grote financiële problemen hebben en huiselijk geweld ervaren. Leed brengt ons altijd verder, want juist nu is het tijd om voor elkaar te zorgen en daadwerkelijk bezorgd om elkaar te zijn. Gaan we naar een nieuwe wereld waarin solidariteit een van de belangrijkste waarden wordt? Of leren we hier niets van en is het […]

Read more

Er wordt veel geschreven over nieuw leiderschap, zeker in deze tijd. Niet alleen Wopke, Mark en onze Koning worden hierom geprezen, maar ook de restauranthouder op de hoek, de ic-verpleegkundige, de sportleraar die online lessen verzorgt, de ouder als thuisonderwijzer en de CEO die sterk tegen thuiswerken was, vertonen dit leiderschap. Wij komen veel organisaties tegen met een sterke heritage die jaren bezig zijn om veranderingen te bewerkstelligen. Oude conventies, angst voor posities, grote ego’s staan de digitale transformatie vaak in de weg. In onze ogen zijn digitale leiders wendbaar, verbindend, ‘outside in denkend’, hebben een sterke ‘growth mindset’ en dito aanpassingsvermogen. Mooie woorden, maar wat betekenen die nu echt? Newpeople Executive Search is in mei gestart met de productie van een reeks van podcasts met als thema ‘Digitaal Leiderschap’. In een reis langs digitale leiders gaan we op zoek naar de échte betekenis van de bovengenoemde eigenschappen van digitaal leiderschap.  De eerste podcast is begin deze maand als demo opgenomen met de founder van Newpeople, Ben Holewijn en het is niet de intentie geweest om dit uit te brengen. Echter in de tijd waarin we nu zijn beland hebben we besloten om deze demo podcast als voorproefje toch met jullie te delen.  Veel plezier!

Read more

Part 1 from the Virtual Product Hub. Four Heads of Product discuss how to create the best results with your team in lockdown. The Head of Product from one of the largest scientific research platforms presents the first challenge; “What do you do when you have so much data that you don’t know what to do with it? With a data overload and a lot of options for improvement, where do you start or focus on?” “Let me elaborate; we see that 85% of our users only visit 5 pages, so we decided that we want to make great changes to those pages. I am however quite cautious with iterative design when it comes to such a big change. Therefore we do a lot of testing before launch to try to de-risk everything beforehand.” HoP Education platform – “If you have a/b testing embedded in the company, it helps a lot, since people get used to thinking in smaller steps. This will get things going a bit faster. I would always recommend iterative design and continuous testing. Also, use a/b testing to test yourself and measure whether you are on the right track. Check the values you are adding continuously. You can break it down in smaller pieces, test a page section by section. Afterall the key metric is how well you´re solving problems for your users.” HoP digital newsbrand – “You´re playing the game of your stakeholders. Perhaps you should start playing a different game, feature tested, bringing stuff to the table frequently. You could also try to launch smaller, isolated and specific features and release them earlier. There is almost always a way to make it smaller.” HoP Education platform – “Trying and failing on a smaller scale is so important. Never undervalue those lessons, they will help you in the long run.” HoP retail – “I have experience with at least two big redesigns. One of which the process was iterative and one was a whole change at once. I´d recommend to always try to take minimal steps. Why? Because with small pieces, one step may be negative whilst the end result can still be positive.” HoP Education platform – “Find the one metric that all the stakeholders will get behind. For example: make sure that people read well, read better; make sure that they´re engaged. An overall success metric could be that you want payment increase. Make sure that you don´t lose people/stakeholders in the process.” To conclude; speaking from experience, the HoP´s believe that an iterative process wins over a once stop major change. Divide and conquer. Break a large page redesign into smaller testable pieces. This way of working will provide a higher chance of a positive end result compared to implementing one big redesign at once. 

Read more

Inmiddels zitten we alweer in week 6 van wat is gebombardeerd tot de intelligente lockdown. Nieuwe skill sets (ineens ben je juf of meester van je eigen kind), originele initiatieven en hartverwarmende geldinzamelingsacties schieten als paddestoelen uit de grond.  Maar naast een innovatieve mindset worden wij Nederlanders ook gekenmerkt door de liefde voor rijtjes, feitjes en statistieken. In grafieken, taartpunten en balkjes in de kleuren van alle Teletubbies. Persoonlijk vind ik een mooi voorbeeld van zo’n statistiek de Corona Barometer, die laat zien wat voor gedrag wij als consument vertonen nu ons leef- en werkoppervlak de huiskamer of zolder is geworden. Dit inspireerde mij om onze dienstverlening, recruitment binnen het digitale domein, ook eens onder de loep te leggen. Nu vinden jullie het ongetwijfeld jammer dat ik geen opiniestuk schrijf of dat de Eredivisie wel of niet hervat moet worden, maar daar ben ik helaas geen expert in. Althans, niet officieel erkend… Gelukkig ben ik dat wel op het gebied van samenbrengen van vraag en aanbod binnen de digitale wereld en heb ik alle data binnen Newpeople over de binnengekomen opdrachten sinds 18 maart tot nu bestudeerd. Graag deel ik de conclusies met jullie*; Rollen per branche De eerste categorie betreft een analyse o.b.v. aanvragen per branche. Hierin zien we de meeste aanvragen binnen de platform gedreven eTail organisaties. Deze ontwikkeling ligt in lijn met het barometer-onderzoek, dat ook een verschuiving laat zien naar online vs. fysieke aankopen. De automotive is niet geheel stilgevallen (marktbreed zijn de geluiden minder positief) en de energie- & verzekeringsbranche vormen een stabiele middenmotor. De geluiden die wij vanuit deze opdrachtgevers krijgen is dat hier gedurende crisis ook weinig toe- of afname in zal plaatsvinden. Waar je gezien de situatie wellicht meer verwacht is de healthcare, echter blijven die op dezelfde hoogte steken als de horeca. Rollen per domein De tweede categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per domein. Het verschil in het aantal aanvragen tussen interim (53%) en vast (47%) is nihil. De aanvragen over de domeinen is vrij gelijk verdeeld. Zoals te zien valt zit het grootste verschil tussen online marketing en e-commerce, echter is hier de kanttekening bij te maken dat onze interne headcount op dit domein groter is.  Positief is het om te zien dat er ook op board- & higher management niveau nog rollen worden uitgezet.  Soort rollen De laatste categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per soort vacature.   Het meest gevraagd in dit opzicht zijn Online Marketeers, gevolgd door de Product Owners & Managers. De focus voor de online rollen ligt voornamelijk op SEA en paid advertising, wat minder aandacht is er momenteel voor branding en awareness.  Daarmee zou je de aanname kunnen doen dat de focus hiermee komt te liggen op korte termijn verkoop en omzet behalen. Bij de aanvragen voor de Product Owners gaat het voor het grootste deel over innovaties die voor de corona-crisis al op de planning stonden, bijvoorbeeld de inrichting van een nieuw platform.  Bij de aanvragen op middle managementniveau […]

Read more

Wij stellen ons netwerk en onszelf regelmatig de vraag; “Hoe kunnen wij relevant zijn?” Het antwoord op deze vraag kan met de dag veranderen, zeker nu.  Juist nu is er een grote behoefte aan kennisdeling en het uitwisselen van gedachten. Zo gezegd zo gedaan. In plaats van 30 deelnemers besloten we de online intervisie flink te downsizen, naar 4 deelnemers en 2 Newpeople consultants. Zo was het mogelijk om binnen 90 minuten ieder zijn challenge te verkennen en te voorzien van concrete feedback. Zoals elke roundtable sessie wordt de inhoud bepaald door de deelnemers. In dit geval door verschillende CPO’s (in dit stuk gebruik ik CPO ook voor de benaming van Head of Product) van een online warenhuis, een internationale off- en online (franchise) retailer, een reisplatform en de digitale startup/tak die deel uitmaakt van één van de grootste B2B industriële dienstverleners. Wat hierin opviel was dat de deelnemers op één lijn lagen qua vraagstelling en technische achtergrond (ondanks de verschillende organisaties in kwestie). Na een introductieronde gingen we per deelnemer dieper op diens challenge in. De kleinere omvang van de groep gaf ons de ruimte om elke uitdaging vlot helder te krijgen en te sparren over mogelijke oplossingen. In deze blog lees je een greep uit de challenges en de feedback van de deelnemers. The Virtual Product Hub Offline stort in, online stijgt sterker dan ooit tevoren. Maar als er direct een focus ligt op cost-cutting organisatiebreed dan worden de mogelijkheden beperkt. Hoe ga je hiermee om? Head of Technology e-Commerce: “In deze situatie is het belangrijk om de klappen te spreiden. Een mogelijke optie hiervoor is om te kijken of er deals gemaakt kunnen worden met de development partners. Zo kan er tijd worden gekocht en komt er budget vrij voor verdere investeringen. Op deze manier kan je je teams anders inzetten, ook het rekken van de huidige bezetting kent tenslotte een einde.” CPO retail: “Het is een druppel op de gloeiende plaat en dat is het probleem. Tot zover komt nog maar een klein percentage van de omzet uit online. Veel te weinig om te compenseren wat we offline nu allemaal verliezen en dat percentage moet juist omhoog omdat je nu moet spreiden. De vraag blijft ook; wat gebeurt er met de online groei “na” de corona crisis? Blijft deze shift naar online bestaan of stabiliseert het online aandeel weer tot het percentage voor de crisis? Het positieve is natuurlijk wel dat deze huidige shift kansen voor digital en online met zich meebrengt. Hopelijk is dit een wake-up call voor de toekomst.” Hoe kan je de governance strakker trekken rondom besluitvorming zodat het voor iedereen duidelijk is wie wat besluit? Wie besluit nou eigenlijk wat we gaan doen en wat er op de roadmap gaat komen? CPO retail: “Om hier antwoord op te geven moet het eerst duidelijk zijn waar onze focus nu ligt. In ons geval zijn dit a/b-testen, aangezien dit het enige is dat nu waarde oplevert. Om dit te managen gebruiken wij een interessant […]

Read more

Je kan er niet omheen; Marketplaces. We hebben het dagelijks over de bedreiging van Amazon, het floreren van webwinkels in corona tijden en het verdwijnen van offline winkels. Door alle bomen is het bos niet meer zichtbaar. Door alle webwinkels is de toekomst niet meer helder. Want wat blijft er van onze economie over onder het gewicht van de marketplace giganten? Hoe blijf jij staan in deze e-commerce strijd?  Wij gingen op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Antwoorden die we vinden bij specialisten, te beginnen bij Emile Valkestijn. Als Head of Marketplaces bij 10XCREW weet Emile alles over de do’s en dont’s op het gebied van marketplaces. Van het selecteren van het juiste platform tot het beheren van het assortiment en het datagedreven optimaliseren van content en conversie. Emile geeft een kijkje in de wonderlijke wereld van de giganten in e-commerce door middel van praktische informatie. Hij leidt ons door het bos. “Emile, we beginnen bij het begin; wat is nou de hoofdreden waarom bedrijven gebruik maken van marketplaces?” “De belangrijkste reden voor het gebruik van marketplaces is simpelweg de behoefte van een bedrijf om te zijn waar de consument is. Marketplaces spelen een belangrijke rol in de customer journey. Denk hierbij niet alleen aan de aanschaf fase, maar juist ook aan de oriëntatiefase, wanneer men op zoek gaat naar een specifiek product. Daarnaast kunnen marketplaces ook een makkelijke springplank zijn naar andere landen en verkrijg je via deze platformen veel inzichten die je kan gebruiken om producten en merken beter te positioneren en deze aan te passen aan de wensen van de klant.” “En kijkend naar de bedrijven die aanwezig zijn op marketplaces, welke branches verkopen hier het beste?” “Je ziet inderdaad een groot verschil in het succes van verschillende branches op marketplaces. Industrieën waarvan een groot gedeelte van de omzet online wordt behaald zijn Fashion en Consumer Electronics. Daarnaast zie je ook een flinke groei bij industrieën zoals Home & Living en de Beauty industrie.” “Het is duidelijk dat marketplaces voor veel bedrijven “The place to be”  zijn. Mocht je als bedrijf de stap zetten, hoe pak je dit dan aan? Hoe richt je je organisatie zo in dat deze effectief om kan gaan met marketplaces?” “Om een effectieve samenwerking tussen jouw organisatie en een marketplace te realiseren moet je aan een aantal dingen voldoen. Te beginnen met de plaatsing van de marketplace binnen jouw organisatie. Zie de marketplace als een volwaardig kanaal en neem dit mee in je e-commerce strategie. Maak daarnaast gebruik van de juiste expertise. De aanwezigheid van jouw producten op marketplaces is niet iets wat je er “zomaar even bij doet” of wat je bestaande e-commerce team wel snel kan invullen. Het is een grote stap voor de organisatie en komt met vele kansen en uitdagingen. Mijn tip? Begin met het aanstellen van een Marketplace Manager en laat diegene een team opstellen van een of twee personen om daarmee het kanaal te managen. Is dit geen optie? Laat je Marketplace Manager dan […]

Read more

Thuiswerken is niet makkelijk en vergt discipline. Geconcentreerd blijven ondanks de afleiding van huishoudelijke klusjes, rondrennende kinderen of huisgenoten en de constant lonkende bank is moeilijk en zal alleen slagen met een goede planning en effectieve to-do lists. Met de honderden tips op het internet moet dit lukken, maar hoe manage je een team in deze rare tijden? Hoe houd je meerdere mensen gestructureerd, gemotiveerd en op één lijn? Wij vroegen het aan onze eigen, onderhand ervaringsdeskundigen, de Newpeople Directors. De tips vind je hieronder! Francine (Director Recruitment Online, e-Commerce, Data & CRM), hoe houd jij je teams gemotiveerd in deze thuiswerk tijden?  “Als Director van drie verschillende teams ben ik een groot gedeelte van de dag aan het bellen. Zowel op team als individueel niveau is het belangrijk om op dagelijkse basis contact te houden om zo van elkaars werk op de hoogte te blijven, maar ook, nu meer dan ooit, met elkaar in te checken op persoonlijk vlak. Zit iedereen lekker in zijn of haar vel, is de motivatie nog te vinden en zo niet, hoe kunnen we daar verandering in brengen?  Een tip die ik mijn team meegeef is om kleine successen in te bouwen in de week. De doelstellingen of successen zullen bij veel bedrijven anders zijn dan normaal gesproken. Des te belangrijker om successen voor jezelf vast te stellen. Dit geeft het gevoel relevant bezig te zijn en iets bereikt te hebben. Deze positieve energie geeft weer kracht voor volgende prestaties en successen! Ook probeer ik de contactmomenten leuk te houden, je bent tenslotte een groot deel van de dag alleen aan het werk. Hoe we dit aanpakken? Nou, aan de hand van “Dress-up Thursday”, een dagelijks koffie kwartiertje en een virtuele vrijdagmiddagborrel. Zou houd je het teamwerk niet enkel productief, maar ook gewoon leuk!” Hanneke (Managing Director Executive Search), hoe begeleid jij je team vanuit huis? “In team Executive Search is een soepele samenwerking extra belangrijk omdat we gezamenlijk aan één opdracht werken. Daarom starten we iedere werkdag met een Google Hangout om zo samen de taakverdeling door te spreken. Hierbij houden wij een maximum van 3 taken aan zodat het een behapbare lijst is en je aan het einde van de dag met een gerust gevoel je laptop dicht kan klappen. Verder bellen we de hele dag door en weten we elkaar makkelijk te vinden, eigenlijk precies zoals we dat normaal op kantoor ook zou doen.  Mijn tip? Focus je in de communicatie naar je team niet enkel op wat er niet goed gaat maar neem de tijd om elkaar positief bij te sturen. Zo delen wij successen en complimenten om zo de spirit hoog te houden!” Michiel (Director Interim), hoe werk jij met team Interim vanuit huis?  “Omdat tijd binnen de interim tak een belangrijke rol speelt is snel schakelen cruciaal. Logisch dan ook dat ook team interim veel onderling contact heeft. Elke middag rond half 12 hebben we een meeting op Google Hangouts om te bespreken wat de doelen zijn voor […]

Read more

De eerste week van de Nederlandse isolatie zit erop. Een week vol onwennigheid, hectiek, maar ook van bezinning en reflecteren. Zo zag ik de vraag voorbij komen hoe je toch in hemelsnaam je nieuwjaarsdoelen kan behalen dit jaar? En hoewel het hierbij vooral ging over de sport gerelateerde nieuwjaarsdoelen, herinnerde deze vraag mij aan mijn goede voornemen om iedere maand een blog te schrijven. Een blog die eigenlijk zou gaan over het net gelanceerde Amazon.nl of Google for Jobs, maar in deze bijzondere tijden wil ik beginnen met vooruitkijken. Vooruitkijken voorbij de isolatie, het thuiswerken, hoest-schaamte en de park- en hamster-shaming. Vooruitkijken naar de tijd die komen gaat, en vooral hoe we van deze tijd, JOUW tijd kunnen maken. Daarom heb ik een verzameling gemaakt van artikelen, podcasts en lezingen die je kunnen inspireren, organiseren en de kennis geven om deze tijd niet alleen door te komen, maar hier zelfs sterker uit te komen! Mis jij nog iets in deze lijst? Laat het mij weten!  Ik begin de lijst met podcasts, ook wel dé uitvinding voor de drukke millennial. te beluisteren tijdens je thuis workout, het koken en schoonmaken. Podcasts gaan de eenzaamheid tegen en bieden je de inzichten van een goed artikel.  21DAYS  Verandering begint bij jezelf. Maar hoe word je een betere versie van jezelf? En is dit eigenlijk wel wat je wilt? De dames van 21DAYS gaan de uitdaging aan. In 21 dagen proberen ze nieuwe, betere gewoontes aan te leren aan de hand van verschillende zelfhulpboeken. Dit levert een inspirerende, maar vooral relativerende podcast serie op. Want de conclusie schemert al snel door; het is niet zo erg om niet perfect te zijn. Ben je benieuwd? Je vindt de podcast hier. CMO Talk De tweede aanrader is een favoriet van velen, en met goede reden! Deze podcast zet elke aflevering een Chief Marketing Officer in het zonnetje. Waar houden deze CMO’s zich mee bezig? Welke ontwikkelingen zien zij in de markt? Wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? En waar hebben ze juist van geleerd? CMO Talk is dé maandelijkse inspiratie boost voor marketing- en communicatieprofessionals. De podcast houd je up-to-date van de nieuwste ontwikkelingen en geeft je de inzichten van een flinke sparringsessie. Luister deze “must listen” hier. NRC vandaag  Je leest vast al ontzettend veel nieuws in deze ongewisse tijden. Maar zoek je nog wel de inhoud op? NRC Vandaag is een dagelijkse podcast waarin de NRC de diepte in duikt van relevante onderwerpen. Binnen slechts 20 minuten word je door presentator Thomas Rueb en NRC-redacteuren helemaal bijgepraat over één onderwerp, het onderwerp van de dag. Een perfecte nieuwe ochtend gewoonte lijkt mij. Je vindt de podcast hier. Thuiswerken, het kan twee kanten op: of je bent zó productief dat je van 8 tot 7 al je werk er doorheen jast, of je loopt minstens 4 van de 8 uur een beetje schoon te maken, 12 keer op en neer naar de koelkast en dat alles met de tv aan op de […]

Read more

Welke wijze lessen nemen we mee naar 2020? Inmiddels voelen we ons al helemaal thuis in 2020, maar in deze blog blik ik terug op de intervisie die plaatsvond op 3 december 2019. Tijdens deze dinsdagochtend kwamen 13 Online Marketing Directors bij elkaar in het restaurant op het REM-eiland om te sparren over ontwikkelingen en learnings te delen. Ontwikkelingen en learnings die ik bij deze wil delen met mijn netwerk. Deze intervisie organiseerde ik met mijn collega Coen. De 13 directors zaten boordevol enthousiasme om hun ervaringen te delen. Dit werd gedaan in twee wisselende groepen, aan de hand van drie interessante thema’s: Voice, zoveel beloftes, maar nog zo weinig resultaat. Een groot irritatie punt voor veel bedrijven. Hoe gaat dit eruit zien in 2020? Een ding is zeker, Amazon gaat de Benelux veroveren in de nabije toekomst. Is dit een gevaar voor onze ondernemingen of juist een kans? AR, VR, Multichannel. Het succes is bekend, maar hoe implementeer je het bij jouw bedrijf? Thema 1: de beloftes van Voice Het eerste thema dat besproken werd is ‘Voice’, de Google versie van Siri. Op dit moment wordt Voice vooral gebruikt om korte weetjes op te zoeken (zoals “Tot hoe laat is de Albert Heijn op de Haarlemmerdijk vandaag open?”) of simpele handeling uitvoeren (zoals ‘Speel mijn “Relax’ Spotify lijst af”). Deze single data is eenvoudig en succesvol, maar multi data blijkt een grote uitdaging. Wanneer Voice wordt gevraagd om voor €40 aan sushi te bestellen bij de dichtstbijzijnde toko, wordt het ingewikkelder. Wanneer de vraag niet specifiek genoeg is, zijn er te veel keuzes en tussenpersonen waar Voice niet over kan beslissen. Deze techniek is nog niet ver genoeg ontwikkeld om deze multi data vragen te beantwoorden en meerdere handelingen met diverse tussenpersonen en kanalen uit te voeren. Alleen specifieke vragen met een rechtstreekse aansluiting kunnen gegarandeerd succesvol worden afgerond. De directors concludeerden dat het gebruik van Voice op dit moment nog niet loont voor kleine bedrijven. Pas als er verdere ontwikkelingen zijn, wordt Voice relevant voor hen. Desalniettemin is het van belang dat deze bedrijven zich voorbereiden op het gebruik van Voice in de toekomst. Omdat er op dit moment al goede datastromen zijn, loont het voor de grote multinationals al wel om gebruik te maken van Voice. Zo heeft Heineken hun eigen implementatie, waarbij je via Voice direct bier kan bestellen. Thema 2: de gevaren van ‘Amazon’ Amazon, de Amerikaanse Bol.com met een omzet van maar liefst 233 miljard dollar in 2018, is in opkomst in de Benelux. Op dit moment heeft Bol.com nog de overhand in deze landen, met name door populariteit en vertrouwen van de klanten. Bovendien heeft Amazon geen distributiecentra in Nederland, alleen in Duitsland, waardoor snelle levering in ons land nog niet mogelijk is. Daarnaast is de klantenservice niet in het Nederlands bereikbaar. Desalniettemin is deze multinational niet tegen te houden en zal in de nabije toekomst de Benelux overnemen. De bouw van een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, niet ver verwijderd van de Benelux en […]

Read more

Zoals vele anderen begin ook ik mijn jaar met goede voornemens. Mijn voornemen? In 2020 meer van mijn kennis over de markt delen. De markt die ik zo goed ken; het marketing domein. Hoe ik dit ga doen? Door het schrijven van een maandelijkse blog. In 12 blogs deel ik dit jaar mijn inzichten in de verschillende thema’s rondom de markt. Ik begin januari met een breed thema; trends in de arbeidsmarkt. Relevant, want in het afgelopen decennium is er veel veranderd op het gebied van functies binnen het marketing domein. Ik bespreek de drie opvallendste trends hieronder: Een nieuw jaar, nieuwe functies De afgelopen jaren is er veel veranderd in de arbeidsmarkt. Tien jaar geleden waren functies nog redelijk algemeen door het vele pionieren op het gebied van internet. Uiteraard waren er toen ook mensen met een specialisatie op een bepaald gebied. Mensen die zich door de jaren heen nog verder hebben ontwikkeld en nu een autoriteit zijn geworden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Peter van der Graaf, Steven Tellers en Tim Keegstra. Toch zijn de best functionerende teams veelal geen teams die alleen uit sec specialisten of generalisten bestaan. T-shaped profielen transformeren naar F-shape profielen en in de markt wordt zelfs gepraat over S-shaped profielen. S-shaped profielen gevormd door brede kennis, thematische diepgang en een mindset op het gebied innovatie en growth, waarbij multichannel een belangrijk onderwerp is. Mijn conclusie: zorg ervoor dat je team bestaat uit generalisten voor verbreding en samenwerking, specialisten voor diepgang en strategen voor innovatie en vooruitgang. Eerst was er vast, toen was er interim De afgelopen jaren is de krapte op de arbeidsmarkt toegenomen binnen digitale functies. Een ontwikkeling die je vooral ziet, is de toenemende vraag naar specialisten. De aanleiding van het insourcen van specialisten is vaak dat bedrijven, om de voorsprong op de concurrentie te behouden, zich moeten verdiepen in plaats van verbreden binnen hun kennis en gebruik van online kanalen. Verdieping die generalisten veelal niet kunnen bieden. Het insourcen van een specialist zorgt er dan ook voor dat een bedrijf niet afhankelijk is van een extern bureau. Deze specialistische functie wordt doorgaans op interim basis gevuld. Nu zijn er altijd al interimmers geweest, maar het aantal freelancers in marketing is het afgelopen jaar wel een stuk harder gestegen dan ooit hiervoor (1.3 miljoen interimmers in totaal, een toename van 15% over het algemeen en 20% meer binnen marketing) De verschuiving naar interim zie ik vooral veel bij kandidaten met 3-5 jaar werkervaring, veelal specialisten. Dit heeft twee gevolgen: Een afname van het kennisniveau, doordat freelancers dikwijls worden gevraagd om een probleem op te lossen, iemand te vervangen of een kort project te doen. Opdrachten waar de interimmer vaak al ervaring in heeft opgedaan, waardoor er weinig verdieping op een specialisme wordt geboden. Druk op het uurtarief door de grote hoeveelheid freelancers. Er is meer keuze waardoor er vaak voor vergelijkbare ervaring tegen een lager tarief gekozen wordt. De verwachting is dat na 5 jaar nog maar 40% van de marketing professionals werkzaam is als freelancer. Een groei van ZZP’ers die […]

Read more

“We zitten in de cowboy-fase met data science en nu komen de controle-mannen het veld in.” Data. We kennen het allemaal, maar veelal weten we niet wat het nou precies omvat. Veelal, want dit gaat niet op voor de 15 Data Directors tijdens de door Newpeople georganiseerde Data Directors intervisie op 14 november. Deze groep data experts dook, onder leiding van Allard de Boer van Ebay, samen dieper in de materie en brak zich het hoofd over zes thema’s omtrent het onderwerp van de dag, de week en waarschijnlijk het jaar: data. Thema 1 Wat is de businesscase van data? Kijkend naar data is de eerste grote vraag; wat is data nou waard? Wat is de reden dat deze 15 Data Directors samen aan tafel zijn geschoven om het te hebben over dit onderwerp? Om het te hebben over data optimalisatie? Het antwoord is duidelijk; data is ontzettend veel waard. Er is veel vraag vanuit de markt naar de zekerheid die het kan geven, de mogelijkheid om een schets te maken van de toekomst, gebaseerd op de data van het verleden.  “Data is de grondstof waarmee je producten bouwt” Maar ook, “Data kost vooral veel als het niet goed geregeld is” Jos Mulder, Fonq  Data is dus zeker veel waard, maar enkel als het kwalitatief sterk is en juist wordt gebruikt. Essentieel hierbij is dan ook de interne organisatie. Zo wordt de nadruk gelegd op de noodzakelijkheid van een goede Business Owner die verantwoordelijkheid neemt voor de Customer Journey. Want les 1 in het werkende leven; als niemand zich verantwoordelijk voelt, wordt het niet gedaan en kunnen klanten verloren gaan. Ja, organisatie is key. Zo moet er een keuze worden gemaakt wat betreft de structuur waarin data wordt gemeten. Hoe meet je bijvoorbeeld succes? En de vraag die hier organisch op volgt; is het noodzakelijk om harde KPI’s in te zetten om succes te meten? Volgens de groep Directors verschilt dit per organisatie. Zo werken velen organisaties met een Return on Ads Spent (ROAS) methode. Een methode die meer duidelijkheid biedt dan het meten van de traffic.  Thema 2 De organisatie van je datateam; centraal VS decentraal VS hybride Zoals hiervoor genoemd is data enkel relevant en bruikbaar indien het goed wordt georganiseerd. Zo werkt het ook met je data team. Je kan wel de juiste mensen hebben, maar als zij niet goed samenwerken, behaal je nooit het volledige resultaat. Er is structuur nodig, en qua organisatie structuren werken we veelal met drie verschillende vormen: centraal, decentraal & hybride. Een centrale teamstructuur houdt in dat het gehele team samenwerkt. Een interessante structuur voor het data team omdat ze de kans krijgen om organisatiebreed te werken. De kennis bevindt zich op één plek, maar door de afstand van het management staat het team ver van de business en duurt het lang om op de vragen van bovenaf een concreet antwoord te formuleren. Een decentrale teamstructuur houdt in dat het data team verspreid over de organisatie werkt. De data stroomt over, er […]

Read more

Outsourcing is uit, in-housing is helemaal in. Deze trend klonk stevig door tijdens Online Tuesday #93. Philips is er in elk geval een warm pleitbezorger van. Verandert de functie van online marketing? En worden bureaus daardoor overbodig? “Reclame-technologie gaat hand in hand met marketingtrends.” Elke markt ontwikkelt zich cyclisch, dus ook de marketingbranche. Het ene moment is de bureaumarkt compleet versnipperd, om niet veel later weer helemaal te draaien om full-service bureaus die claimen dat ze álles vanuit hetzelfde kantoor voor je kunnen regelen. Van duizend bloemen bloeien tot one-stop shopping. Tegenwoordig gaat de discussie steeds meer over het in huis halen van bureau-expertise aan klantzijde. Marketeers willen letterlijk aan de knoppen zitten, dus kiezen ze steeds vaker voor in-house in plaats van het lang bejubelde (want o zo goedkope) outsourcing. Wat is wijsheid bij de inzet van online marketing? Daarover ging het op 12 november bij Online Tuesday #93 in Amsterdam. Verder lezen? Klik hier voor het hele artikel van Marketingfacts.  

Read more

PERSBERICHT Amsterdam, 26 september 2019 Newpeople Executive Search ervaart een sterke toename in de vraag naar digitaal leiderschap. Een vraag vanuit directieteams, Raden van Bestuur en RvC’s binnen zowel corporates en private equity partijen als start-ups en scale-ups. Los van waar een bedrijf zich bevindt in haar digitale transformatie proces en/of harde groei, zijn digitale leiders met een wendbaar en datagedreven DNA onmisbaar. Als pure player met sinds 2006 een 100% focus op de digitale wereld, vervult Newpeople Executive Search met haar sterke netwerk van digitale leiders de rol van sparringpartner. Zij adviseert en challenget haar opdrachtgevers bij de invulling van C-level posities op inhoud maar met name op mentaliteit en fit met de organisatie.  Newpeople Executive Search bouwt, met de komst van twee ervaren Executive Search consultants met een passie voor digitaal, haar Executive Search team verder uit. Hanneke Rinkes en Gwen de Vos van Steenwijk versterken het huidige team. Het team zal zich onder leiding van Hanneke Rinkes nog sterker gaan richten op het verbinden van de digitale leiders van de toekomst met deze organisaties. Rinkes: “Digitale kennis is slechts de basis, waar het echt om gaat is om het juiste digitale DNA in een organisatie te brengen: wendbaar, data driven, outside- in-denken en verbindend leiderschap.” Newpeople Executive Search is hét digitale Executive Search bureau van Nederland en thought leader in de wereld van digital marketing, transformatie en ‘nieuw’ leiderschap. Zij draagt bij aan de groei van organisaties en mensen in een steeds verder digitaliserende wereld door kandidaten en opdrachtgevers met elkaar te verbinden op executive niveau. Dit gebeurt vanuit de inhoud en ‘mental’ fit. Tevens brengt Newpeople Executive Search C-level bij elkaar in verschillende settings om kennis, kunde én mensen aan elkaar te verbinden

Read more

Google. Gestart in 1998. 2 oprichters. Meer dan 100.000 medewerkers.160 vestigingen. 60 landen. 9 producten met meer dan 1.000.000.000 gebruikers. 2.5 miljoen sollicitaties per jaar.  Google. Zoveel groei. Zoveel mensen. Zoveel verhalen. Vandaar dat Newpeople afgelopen donderdag 12 september, samen met een groep van 12 C-level professionals, aan tafel schoof bij People Partner Northern Europe Robert-Jan van Berckel. Een strategische sessie over de cultuur, innovatie, besluitvorming o.b.v data en de mensen. Een gesprek waarin we alle vragen stelden waar jij het antwoord op wil weten.  Waarom willen zoveel mensen bij Google werken? Hier is Robert-Jan duidelijk over; Google is “Cool”. Google is baanbrekend en iedereen komt er dagelijks mee in aanraking. Aan tafel weet zowel opa Henk als je jongere zusje wat het betekent om een “Googler” te zijn. En hier hebben ze ongetwijfeld een mening over. Ja, Google is “cool”. Maar ook niet onbelangrijk: Google heeft maatschappelijke relevantie en kan een groot verschil maken in de wereld waarin wij leven. En laat dat nou de droom zijn van veel millennials. De Google cultuur, iedereen kent het, maar wat houdt dit precies in? De basis, de communicatie en de cultuur van een merk staat of valt bij de missie. En deze missie is in het geval van Google: “Organize all the world’s information and make it universally accessible and useful”. Duidelijk en herkenbaar voor iedere Google gebruiker. Maar Google is meer. Transparant bijvoorbeeld. Duidelijk zichtbaar in de wekelijkse TGIF; een wekelijkse meeting waarin de CEO belangrijke ontwikkelingen van het bedrijf doorloopt en de intern meest gelikete vragen beantwoordt. Nee, er is geen twijfel over mogelijk. De “Googlers” worden wel degelijk betrokken. Wat is eigenlijk innovatie? “Innovatie is meer dan een tof idee!” roept Robert-Jan als antwoord op deze vraag. Want waar een idee gemakkelijk is, is de uitvoering bepalend. Hoe ze dit binnen Google aanpakken? Aan de hand van Moonshot Thinking; het gaan voor de grootste positieve impact. Beter gezegd: het gaan voor een resultaat dat wel 10x beter is dan het origineel. En dat het liefst in 1x. Echter is er voor de wat nuchtere denkers onder ons ook het Roofshot Thinking; als je elke dag 10% verbetering creëert kom je ook bij de maan, maar dan een stuk praktischer.  Maar hoe behoud je nou de innovatieve geest bij een bedrijf van deze grootte? Innovatie wordt binnen Google gestimuleerd aan de hand van verschillende interne processen, zoals de kans om 20% van je tijd te werken aan ideeën die buiten je normale werkzaamheden vallen. Want laten juist deze ideeën vaak innovatief en relevant zijn. En mochten deze wilde ideeën nou totaal niet uitpakken zoals gepland? Dan heb je nog de “fouten maken mag moet” mentaliteit binnen Google. Een mentaliteit die een 30% foutmarge aanmoedigt en een ”onaffe” takenlijst toejuicht. Experimentatie leidt tenslotte veelal tot innovatie. Data en Google, hoe beïnvloedt deze samenwerking de “Googler”? Google en data gaan hand in hand. In iedere stap van de carrière. Duidelijk zichtbaar in de constante beoordeel structuur, bestaande uit de jaarlijkse “GoogleGeist” […]

Read more

Interested in more updates? Contact Lorraine Koevoets

Director Brand & Marketing
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.