Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Latest News, Blogs & Recaps

Read the latest news and be inspired by our blogs and recaps.

Make a selection

Thuiswerken is niet makkelijk en vergt discipline. Geconcentreerd blijven ondanks de afleiding van huishoudelijke klusjes, rondrennende kinderen of huisgenoten en de constant lonkende bank is moeilijk en zal alleen slagen met een goede planning en effectieve to-do lists. Met de honderden tips op het internet moet dit lukken, maar hoe manage je een team in deze rare tijden? Hoe houd je meerdere mensen gestructureerd, gemotiveerd en op één lijn? Wij vroegen het aan onze eigen, onderhand ervaringsdeskundigen, de Newpeople Directors. De tips vind je hieronder! Francine (Director Recruitment Online, e-Commerce, Data & CRM), hoe houd jij je teams gemotiveerd in deze thuiswerk tijden?  “Als Director van drie verschillende teams ben ik een groot gedeelte van de dag aan het bellen. Zowel op team als individueel niveau is het belangrijk om op dagelijkse basis contact te houden om zo van elkaars werk op de hoogte te blijven, maar ook, nu meer dan ooit, met elkaar in te checken op persoonlijk vlak. Zit iedereen lekker in zijn of haar vel, is de motivatie nog te vinden en zo niet, hoe kunnen we daar verandering in brengen?  Een tip die ik mijn team meegeef is om kleine successen in te bouwen in de week. De doelstellingen of successen zullen bij veel bedrijven anders zijn dan normaal gesproken. Des te belangrijker om successen voor jezelf vast te stellen. Dit geeft het gevoel relevant bezig te zijn en iets bereikt te hebben. Deze positieve energie geeft weer kracht voor volgende prestaties en successen! Ook probeer ik de contactmomenten leuk te houden, je bent tenslotte een groot deel van de dag alleen aan het werk. Hoe we dit aanpakken? Nou, aan de hand van “Dress-up Thursday”, een dagelijks koffie kwartiertje en een virtuele vrijdagmiddagborrel. Zou houd je het teamwerk niet enkel productief, maar ook gewoon leuk!” Hanneke (Managing Director Executive Search), hoe begeleid jij je team vanuit huis? “In team Executive Search is een soepele samenwerking extra belangrijk omdat we gezamenlijk aan één opdracht werken. Daarom starten we iedere werkdag met een Google Hangout om zo samen de taakverdeling door te spreken. Hierbij houden wij een maximum van 3 taken aan zodat het een behapbare lijst is en je aan het einde van de dag met een gerust gevoel je laptop dicht kan klappen. Verder bellen we de hele dag door en weten we elkaar makkelijk te vinden, eigenlijk precies zoals we dat normaal op kantoor ook zou doen.  Mijn tip? Focus je in de communicatie naar je team niet enkel op wat er niet goed gaat maar neem de tijd om elkaar positief bij te sturen. Zo delen wij successen en complimenten om zo de spirit hoog te houden!” Michiel (Director Interim), hoe werk jij met team Interim vanuit huis?  “Omdat tijd binnen de interim tak een belangrijke rol speelt is snel schakelen cruciaal. Logisch dan ook dat ook team interim veel onderling contact heeft. Elke middag rond half 12 hebben we een meeting op Google Hangouts om te bespreken wat de doelen zijn voor […]

Read more

De eerste week van de Nederlandse isolatie zit erop. Een week vol onwennigheid, hectiek, maar ook van bezinning en reflecteren. Zo zag ik de vraag voorbij komen hoe je toch in hemelsnaam je nieuwjaarsdoelen kan behalen dit jaar? En hoewel het hierbij vooral ging over de sport gerelateerde nieuwjaarsdoelen, herinnerde deze vraag mij aan mijn goede voornemen om iedere maand een blog te schrijven. Een blog die eigenlijk zou gaan over het net gelanceerde Amazon.nl of Google for Jobs, maar in deze bijzondere tijden wil ik beginnen met vooruitkijken. Vooruitkijken voorbij de isolatie, het thuiswerken, hoest-schaamte en de park- en hamster-shaming. Vooruitkijken naar de tijd die komen gaat, en vooral hoe we van deze tijd, JOUW tijd kunnen maken. Daarom heb ik een verzameling gemaakt van artikelen, podcasts en lezingen die je kunnen inspireren, organiseren en de kennis geven om deze tijd niet alleen door te komen, maar hier zelfs sterker uit te komen! Mis jij nog iets in deze lijst? Laat het mij weten!  Ik begin de lijst met podcasts, ook wel dé uitvinding voor de drukke millennial. te beluisteren tijdens je thuis workout, het koken en schoonmaken. Podcasts gaan de eenzaamheid tegen en bieden je de inzichten van een goed artikel.  21DAYS  Verandering begint bij jezelf. Maar hoe word je een betere versie van jezelf? En is dit eigenlijk wel wat je wilt? De dames van 21DAYS gaan de uitdaging aan. In 21 dagen proberen ze nieuwe, betere gewoontes aan te leren aan de hand van verschillende zelfhulpboeken. Dit levert een inspirerende, maar vooral relativerende podcast serie op. Want de conclusie schemert al snel door; het is niet zo erg om niet perfect te zijn. Ben je benieuwd? Je vindt de podcast hier. CMO Talk De tweede aanrader is een favoriet van velen, en met goede reden! Deze podcast zet elke aflevering een Chief Marketing Officer in het zonnetje. Waar houden deze CMO’s zich mee bezig? Welke ontwikkelingen zien zij in de markt? Wat gaat er goed? Wat gaat er minder goed? En waar hebben ze juist van geleerd? CMO Talk is dé maandelijkse inspiratie boost voor marketing- en communicatieprofessionals. De podcast houd je up-to-date van de nieuwste ontwikkelingen en geeft je de inzichten van een flinke sparringsessie. Luister deze “must listen” hier. NRC vandaag  Je leest vast al ontzettend veel nieuws in deze ongewisse tijden. Maar zoek je nog wel de inhoud op? NRC Vandaag is een dagelijkse podcast waarin de NRC de diepte in duikt van relevante onderwerpen. Binnen slechts 20 minuten word je door presentator Thomas Rueb en NRC-redacteuren helemaal bijgepraat over één onderwerp, het onderwerp van de dag. Een perfecte nieuwe ochtend gewoonte lijkt mij. Je vindt de podcast hier. Thuiswerken, het kan twee kanten op: of je bent zó productief dat je van 8 tot 7 al je werk er doorheen jast, of je loopt minstens 4 van de 8 uur een beetje schoon te maken, 12 keer op en neer naar de koelkast en dat alles met de tv aan op de […]

Read more

Welke wijze lessen nemen we mee naar 2020? Inmiddels voelen we ons al helemaal thuis in 2020, maar in deze blog blik ik terug op de intervisie die plaatsvond op 3 december 2019. Tijdens deze dinsdagochtend kwamen 13 Online Marketing Directors bij elkaar in het restaurant op het REM-eiland om te sparren over ontwikkelingen en learnings te delen. Ontwikkelingen en learnings die ik bij deze wil delen met mijn netwerk. Deze intervisie organiseerde ik met mijn collega Coen. De 13 directors zaten boordevol enthousiasme om hun ervaringen te delen. Dit werd gedaan in twee wisselende groepen, aan de hand van drie interessante thema’s: Voice, zoveel beloftes, maar nog zo weinig resultaat. Een groot irritatie punt voor veel bedrijven. Hoe gaat dit eruit zien in 2020? Een ding is zeker, Amazon gaat de Benelux veroveren in de nabije toekomst. Is dit een gevaar voor onze ondernemingen of juist een kans? AR, VR, Multichannel. Het succes is bekend, maar hoe implementeer je het bij jouw bedrijf? Thema 1: de beloftes van Voice Het eerste thema dat besproken werd is ‘Voice’, de Google versie van Siri. Op dit moment wordt Voice vooral gebruikt om korte weetjes op te zoeken (zoals “Tot hoe laat is de Albert Heijn op de Haarlemmerdijk vandaag open?”) of simpele handeling uitvoeren (zoals ‘Speel mijn “Relax’ Spotify lijst af”). Deze single data is eenvoudig en succesvol, maar multi data blijkt een grote uitdaging. Wanneer Voice wordt gevraagd om voor €40 aan sushi te bestellen bij de dichtstbijzijnde toko, wordt het ingewikkelder. Wanneer de vraag niet specifiek genoeg is, zijn er te veel keuzes en tussenpersonen waar Voice niet over kan beslissen. Deze techniek is nog niet ver genoeg ontwikkeld om deze multi data vragen te beantwoorden en meerdere handelingen met diverse tussenpersonen en kanalen uit te voeren. Alleen specifieke vragen met een rechtstreekse aansluiting kunnen gegarandeerd succesvol worden afgerond. De directors concludeerden dat het gebruik van Voice op dit moment nog niet loont voor kleine bedrijven. Pas als er verdere ontwikkelingen zijn, wordt Voice relevant voor hen. Desalniettemin is het van belang dat deze bedrijven zich voorbereiden op het gebruik van Voice in de toekomst. Omdat er op dit moment al goede datastromen zijn, loont het voor de grote multinationals al wel om gebruik te maken van Voice. Zo heeft Heineken hun eigen implementatie, waarbij je via Voice direct bier kan bestellen. Thema 2: de gevaren van ‘Amazon’ Amazon, de Amerikaanse Bol.com met een omzet van maar liefst 233 miljard dollar in 2018, is in opkomst in de Benelux. Op dit moment heeft Bol.com nog de overhand in deze landen, met name door populariteit en vertrouwen van de klanten. Bovendien heeft Amazon geen distributiecentra in Nederland, alleen in Duitsland, waardoor snelle levering in ons land nog niet mogelijk is. Daarnaast is de klantenservice niet in het Nederlands bereikbaar. Desalniettemin is deze multinational niet tegen te houden en zal in de nabije toekomst de Benelux overnemen. De bouw van een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, niet ver verwijderd van de Benelux en […]

Read more

Zoals vele anderen begin ook ik mijn jaar met goede voornemens. Mijn voornemen? In 2020 meer van mijn kennis over de markt delen. De markt die ik zo goed ken; het marketing domein. Hoe ik dit ga doen? Door het schrijven van een maandelijkse blog. In 12 blogs deel ik dit jaar mijn inzichten in de verschillende thema’s rondom de markt. Ik begin januari met een breed thema; trends in de arbeidsmarkt. Relevant, want in het afgelopen decennium is er veel veranderd op het gebied van functies binnen het marketing domein. Ik bespreek de drie opvallendste trends hieronder: Een nieuw jaar, nieuwe functies De afgelopen jaren is er veel veranderd in de arbeidsmarkt. Tien jaar geleden waren functies nog redelijk algemeen door het vele pionieren op het gebied van internet. Uiteraard waren er toen ook mensen met een specialisatie op een bepaald gebied. Mensen die zich door de jaren heen nog verder hebben ontwikkeld en nu een autoriteit zijn geworden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Peter van der Graaf, Steven Tellers en Tim Keegstra. Toch zijn de best functionerende teams veelal geen teams die alleen uit sec specialisten of generalisten bestaan. T-shaped profielen transformeren naar F-shape profielen en in de markt wordt zelfs gepraat over S-shaped profielen. S-shaped profielen gevormd door brede kennis, thematische diepgang en een mindset op het gebied innovatie en growth, waarbij multichannel een belangrijk onderwerp is. Mijn conclusie: zorg ervoor dat je team bestaat uit generalisten voor verbreding en samenwerking, specialisten voor diepgang en strategen voor innovatie en vooruitgang. Eerst was er vast, toen was er interim De afgelopen jaren is de krapte op de arbeidsmarkt toegenomen binnen digitale functies. Een ontwikkeling die je vooral ziet, is de toenemende vraag naar specialisten. De aanleiding van het insourcen van specialisten is vaak dat bedrijven, om de voorsprong op de concurrentie te behouden, zich moeten verdiepen in plaats van verbreden binnen hun kennis en gebruik van online kanalen. Verdieping die generalisten veelal niet kunnen bieden. Het insourcen van een specialist zorgt er dan ook voor dat een bedrijf niet afhankelijk is van een extern bureau. Deze specialistische functie wordt doorgaans op interim basis gevuld. Nu zijn er altijd al interimmers geweest, maar het aantal freelancers in marketing is het afgelopen jaar wel een stuk harder gestegen dan ooit hiervoor (1.3 miljoen interimmers in totaal, een toename van 15% over het algemeen en 20% meer binnen marketing) De verschuiving naar interim zie ik vooral veel bij kandidaten met 3-5 jaar werkervaring, veelal specialisten. Dit heeft twee gevolgen: Een afname van het kennisniveau, doordat freelancers dikwijls worden gevraagd om een probleem op te lossen, iemand te vervangen of een kort project te doen. Opdrachten waar de interimmer vaak al ervaring in heeft opgedaan, waardoor er weinig verdieping op een specialisme wordt geboden. Druk op het uurtarief door de grote hoeveelheid freelancers. Er is meer keuze waardoor er vaak voor vergelijkbare ervaring tegen een lager tarief gekozen wordt. De verwachting is dat na 5 jaar nog maar 40% van de marketing professionals werkzaam is als freelancer. Een groei van ZZP’ers die […]

Read more

“We zitten in de cowboy-fase met data science en nu komen de controle-mannen het veld in.” Data. We kennen het allemaal, maar veelal weten we niet wat het nou precies omvat. Veelal, want dit gaat niet op voor de 15 Data Directors tijdens de door Newpeople georganiseerde Data Directors intervisie op 14 november. Deze groep data experts dook, onder leiding van Allard de Boer van Ebay, samen dieper in de materie en brak zich het hoofd over zes thema’s omtrent het onderwerp van de dag, de week en waarschijnlijk het jaar: data. Thema 1 Wat is de businesscase van data? Kijkend naar data is de eerste grote vraag; wat is data nou waard? Wat is de reden dat deze 15 Data Directors samen aan tafel zijn geschoven om het te hebben over dit onderwerp? Om het te hebben over data optimalisatie? Het antwoord is duidelijk; data is ontzettend veel waard. Er is veel vraag vanuit de markt naar de zekerheid die het kan geven, de mogelijkheid om een schets te maken van de toekomst, gebaseerd op de data van het verleden.  “Data is de grondstof waarmee je producten bouwt” Maar ook, “Data kost vooral veel als het niet goed geregeld is” Jos Mulder, Fonq  Data is dus zeker veel waard, maar enkel als het kwalitatief sterk is en juist wordt gebruikt. Essentieel hierbij is dan ook de interne organisatie. Zo wordt de nadruk gelegd op de noodzakelijkheid van een goede Business Owner die verantwoordelijkheid neemt voor de Customer Journey. Want les 1 in het werkende leven; als niemand zich verantwoordelijk voelt, wordt het niet gedaan en kunnen klanten verloren gaan. Ja, organisatie is key. Zo moet er een keuze worden gemaakt wat betreft de structuur waarin data wordt gemeten. Hoe meet je bijvoorbeeld succes? En de vraag die hier organisch op volgt; is het noodzakelijk om harde KPI’s in te zetten om succes te meten? Volgens de groep Directors verschilt dit per organisatie. Zo werken velen organisaties met een Return on Ads Spent (ROAS) methode. Een methode die meer duidelijkheid biedt dan het meten van de traffic.  Thema 2 De organisatie van je datateam; centraal VS decentraal VS hybride Zoals hiervoor genoemd is data enkel relevant en bruikbaar indien het goed wordt georganiseerd. Zo werkt het ook met je data team. Je kan wel de juiste mensen hebben, maar als zij niet goed samenwerken, behaal je nooit het volledige resultaat. Er is structuur nodig, en qua organisatie structuren werken we veelal met drie verschillende vormen: centraal, decentraal & hybride. Een centrale teamstructuur houdt in dat het gehele team samenwerkt. Een interessante structuur voor het data team omdat ze de kans krijgen om organisatiebreed te werken. De kennis bevindt zich op één plek, maar door de afstand van het management staat het team ver van de business en duurt het lang om op de vragen van bovenaf een concreet antwoord te formuleren. Een decentrale teamstructuur houdt in dat het data team verspreid over de organisatie werkt. De data stroomt over, er […]

Read more

Outsourcing is uit, in-housing is helemaal in. Deze trend klonk stevig door tijdens Online Tuesday #93. Philips is er in elk geval een warm pleitbezorger van. Verandert de functie van online marketing? En worden bureaus daardoor overbodig? “Reclame-technologie gaat hand in hand met marketingtrends.” Elke markt ontwikkelt zich cyclisch, dus ook de marketingbranche. Het ene moment is de bureaumarkt compleet versnipperd, om niet veel later weer helemaal te draaien om full-service bureaus die claimen dat ze álles vanuit hetzelfde kantoor voor je kunnen regelen. Van duizend bloemen bloeien tot one-stop shopping. Tegenwoordig gaat de discussie steeds meer over het in huis halen van bureau-expertise aan klantzijde. Marketeers willen letterlijk aan de knoppen zitten, dus kiezen ze steeds vaker voor in-house in plaats van het lang bejubelde (want o zo goedkope) outsourcing. Wat is wijsheid bij de inzet van online marketing? Daarover ging het op 12 november bij Online Tuesday #93 in Amsterdam. Verder lezen? Klik hier voor het hele artikel van Marketingfacts.  

Read more

PERSBERICHT Amsterdam, 26 september 2019 Newpeople Executive Search ervaart een sterke toename in de vraag naar digitaal leiderschap. Een vraag vanuit directieteams, Raden van Bestuur en RvC’s binnen zowel corporates en private equity partijen als start-ups en scale-ups. Los van waar een bedrijf zich bevindt in haar digitale transformatie proces en/of harde groei, zijn digitale leiders met een wendbaar en datagedreven DNA onmisbaar. Als pure player met sinds 2006 een 100% focus op de digitale wereld, vervult Newpeople Executive Search met haar sterke netwerk van digitale leiders de rol van sparringpartner. Zij adviseert en challenget haar opdrachtgevers bij de invulling van C-level posities op inhoud maar met name op mentaliteit en fit met de organisatie.  Newpeople Executive Search bouwt, met de komst van twee ervaren Executive Search consultants met een passie voor digitaal, haar Executive Search team verder uit. Hanneke Rinkes en Gwen de Vos van Steenwijk versterken het huidige team. Het team zal zich onder leiding van Hanneke Rinkes nog sterker gaan richten op het verbinden van de digitale leiders van de toekomst met deze organisaties. Rinkes: “Digitale kennis is slechts de basis, waar het echt om gaat is om het juiste digitale DNA in een organisatie te brengen: wendbaar, data driven, outside- in-denken en verbindend leiderschap.” Newpeople Executive Search is hét digitale Executive Search bureau van Nederland en thought leader in de wereld van digital marketing, transformatie en ‘nieuw’ leiderschap. Zij draagt bij aan de groei van organisaties en mensen in een steeds verder digitaliserende wereld door kandidaten en opdrachtgevers met elkaar te verbinden op executive niveau. Dit gebeurt vanuit de inhoud en ‘mental’ fit. Tevens brengt Newpeople Executive Search C-level bij elkaar in verschillende settings om kennis, kunde én mensen aan elkaar te verbinden

Read more

Google. Gestart in 1998. 2 oprichters. Meer dan 100.000 medewerkers.160 vestigingen. 60 landen. 9 producten met meer dan 1.000.000.000 gebruikers. 2.5 miljoen sollicitaties per jaar.  Google. Zoveel groei. Zoveel mensen. Zoveel verhalen. Vandaar dat Newpeople afgelopen donderdag 12 september, samen met een groep van 12 C-level professionals, aan tafel schoof bij People Partner Northern Europe Robert-Jan van Berckel. Een strategische sessie over de cultuur, innovatie, besluitvorming o.b.v data en de mensen. Een gesprek waarin we alle vragen stelden waar jij het antwoord op wil weten.  Waarom willen zoveel mensen bij Google werken? Hier is Robert-Jan duidelijk over; Google is “Cool”. Google is baanbrekend en iedereen komt er dagelijks mee in aanraking. Aan tafel weet zowel opa Henk als je jongere zusje wat het betekent om een “Googler” te zijn. En hier hebben ze ongetwijfeld een mening over. Ja, Google is “cool”. Maar ook niet onbelangrijk: Google heeft maatschappelijke relevantie en kan een groot verschil maken in de wereld waarin wij leven. En laat dat nou de droom zijn van veel millennials. De Google cultuur, iedereen kent het, maar wat houdt dit precies in? De basis, de communicatie en de cultuur van een merk staat of valt bij de missie. En deze missie is in het geval van Google: “Organize all the world’s information and make it universally accessible and useful”. Duidelijk en herkenbaar voor iedere Google gebruiker. Maar Google is meer. Transparant bijvoorbeeld. Duidelijk zichtbaar in de wekelijkse TGIF; een wekelijkse meeting waarin de CEO belangrijke ontwikkelingen van het bedrijf doorloopt en de intern meest gelikete vragen beantwoordt. Nee, er is geen twijfel over mogelijk. De “Googlers” worden wel degelijk betrokken. Wat is eigenlijk innovatie? “Innovatie is meer dan een tof idee!” roept Robert-Jan als antwoord op deze vraag. Want waar een idee gemakkelijk is, is de uitvoering bepalend. Hoe ze dit binnen Google aanpakken? Aan de hand van Moonshot Thinking; het gaan voor de grootste positieve impact. Beter gezegd: het gaan voor een resultaat dat wel 10x beter is dan het origineel. En dat het liefst in 1x. Echter is er voor de wat nuchtere denkers onder ons ook het Roofshot Thinking; als je elke dag 10% verbetering creëert kom je ook bij de maan, maar dan een stuk praktischer.  Maar hoe behoud je nou de innovatieve geest bij een bedrijf van deze grootte? Innovatie wordt binnen Google gestimuleerd aan de hand van verschillende interne processen, zoals de kans om 20% van je tijd te werken aan ideeën die buiten je normale werkzaamheden vallen. Want laten juist deze ideeën vaak innovatief en relevant zijn. En mochten deze wilde ideeën nou totaal niet uitpakken zoals gepland? Dan heb je nog de “fouten maken mag moet” mentaliteit binnen Google. Een mentaliteit die een 30% foutmarge aanmoedigt en een ”onaffe” takenlijst toejuicht. Experimentatie leidt tenslotte veelal tot innovatie. Data en Google, hoe beïnvloedt deze samenwerking de “Googler”? Google en data gaan hand in hand. In iedere stap van de carrière. Duidelijk zichtbaar in de constante beoordeel structuur, bestaande uit de jaarlijkse “GoogleGeist” […]

Read more

Donderdag 5 september was het alweer zover; de 93e editie van de Product Owner Hub. Een sparringsessie bijgewoond door 16 Directors en Managers op het gebied van Product. Ditmaal gehost door KLM. Het onderwerp? The maturity of Agile. Ofwel: “Als je de eerste stappen op agile organisatieniveau gezet hebt, dan wat?” Wij lieten hier onder leiding van Rene Matla (Director Product bij KLM) en Koen Harbers (Senior Consultant bij Blinklane) 3 stellingen op los. Samen gaven we antwoord op onderstaande vragen. Benieuwd? Je leest ze hier.  Stelling 1: Voor een agile transformatie moet de cultuur eerst open staan voor verandering VS Voor een agile transformatie moet er eerst een framework zijn “Als een framework de oplossing zou zijn, waarom gebruikt dan niet elke organisatie dezelfde?”  Het is een tegenstelling die we in alle aspecten van ons leven tegenkomen; de tegenstelling tussen gevoel en logica, mens en structuur. En zo ook op de werkvloer.  Want waar begin je mee bij de transformatie naar agile werken? Begin je met het framework, of begin je bij het creëren van een cultuur waarin de mensen welwillend zijn om te veranderen?  Dat blijkt al snel een ingewikkelde stelling met verschillende uitkomsten. Uitkomsten die ik hieronder toelicht: 1. Eerst het framework en dan de mensen De argumentatie is duidelijk: cultuur kan je niet creëren, die moet ontstaan. Echter kan je de basis waarop de cultuur ontstaat wel creëren, in dit geval aan de hand van een framework. Daarnaast helpt een goede structuur bij het creëren van draagvlak. Werknemers zullen het juist ontzettend prettig vinden om te weten wat er gaat gebeuren en de structuur zal hun enthousiasme doen opwaaien. Je biedt dus als het ware een handvat. Een handvat voor verandering. 2. Eerst de mensen en dan het framework De andere kant van de tafel knikt mee, maar laat, zodra mogelijk, van zich horen. Volgens hen ligt de basis van verandering anders. In plaats van te denken vanuit een doel, is het belangrijk om agile te gaan werken vanuit een behoefte. Ofwel: als het goed is willen de werknemers graag transformeren naar een agile systeem vanuit hun al aanwezige agile denkwijze. Een behoefte die zich intern rap verspreidt. Je forceert dus geen structuur, maar geeft structuur zodra hierom gevraagd wordt. En de twijfelaars? Die worden intern meegenomen door hun collega’s. Stelling 2: Spotify is cool VS SaFe is not Iedere situatie is anders. En voor iedere situatie zou er dus ook een ander systeem moeten worden gebruikt. Echter zie je een grote tegenstelling tussen voorstanders van het Spotify model en de voorstanders van het SaFe model. Wij zetten de kenmerken van beide agile modellen hier onder elkaar: Spotify Veel vrijheid om rol invulling te gegeven Team/Squad centered, cross-functioneel en autonoom Onafhankelijke en zelf opererende teams Door al de vrijheid soms onduidelijk SaFe Biedt veel structuur voor traditionele organisaties. Geeft duidelijk weer waar je staat binnen het proces Makkelijk in het gebruik  Elementen van andere frameworks kunnen worden geïmplementeerd Geoptimaliseerd voor het programma niveau niet voor het […]

Read more

‘How to hunt them? How to engage them? How to keep them?’ Het zijn vragen waar hele contingenten ondernemers, managers, HR-professionals van wakker liggen dezer dagen. De zoektocht naar toptalent voor techbedrijven kan een worsteling zijn en de afstemming tussen werving en interne doorstroom van talent luistert heel nauw. De eerste Online Tuesday van het nieuwe seizoen stond in het teken van de P van personeel en de losse stukjes van de complexe recruitment-puzzel. Online Tuesday deed het eens geheel in het Engels, toch een taal met hoge actualiteitswaarde, en vond 10 september voor de gelegenheid plaats in de Rode Hoed in Amsterdam. Met – als altijd – drie flink door de wol geverfde sprekers en een zaaltje digital natives met een hoop marketing-achtergrond, al bleef marketing ‘as such’ deze avond ook echt op de achtergrond. OLT #91 ging ditmaal vooral over de vaak moeizame zoektocht naar steeds schaarser digitaal talent. Verder lezen? Klik hier voor het hele artikel.  

Read more

Gabriëlle, de data mama van Newpeople. De absolute diva in een poel van data analisten. Maar wat doet ze nou eigenlijk precies? “Bij Newpeople ben ik verantwoordelijk voor het Data en CRM domein. Dat houdt in dat ik werk met ontzettend slimme, analytische kandidaten. Kandidaten die soms ook een tikkeltje introvert zijn, waardoor de uitdaging erin zit om ze niet enkel te enthousiasmeren over de rol, maar hen ook te helpen om dit gevoel over te brengen gedurende het proces.  Daarbij zitten veel organisaties in een data transformatie waardoor er een grote vraag is naar facts & figures. Het is alleen nog niet altijd duidelijk hoe dit het beste ingezet kan worden. Daar kan ik bij helpen. Het zorgt voor leuke, uitdagende gesprekken met opdrachtgevers en maakt mij echt een consultant. Door mijn kennis van de kandidaten en de markt kan ik een adviserende rol innemen over wat realistisch en haalbaar is. Laat dat nou mijn favoriete rol zijn.” Volgens haar collega’s is Gabriëlle …  … In staat om 1000 ballen tegelijkertijd hoog te houden … Passievol … Analytisch … Gevoelspersoon … Powervrouw … Supermama … Giechelen … Rosé … Diva En vraag die ook kan worden omgedraaid. Want hoe ervaart deze giechelende powervrouw Newpeople? “Ik ervaar Newpeople als een leuke, energieke organisatie. Je krijgt veel vrijheid en tegelijkertijd wordt er veel van je gevraagd. De gezamenlijke start en afsluiting van de week, met zowel de complimenten als de feedback, vind ik heel fijn. Het zorgt ervoor dat je samen op één lijn ligt en op de hoogte bent van elkaars werkzaamheden. Maar belangrijker nog; het zorgt ervoor dat we als organisatie als team werken en elkaar waar nodig ondersteunen. Dat zou ik dan ook een goede toevoeging vinden; een groter Data team!” “Bij Newpeople wordt je vaak met jezelf geconfronteerd en dat is ontzettend leerzaam.”   Leuk zo’n schema, maar wat houdt dit in? Process management Dit is gelijk een belangrijk onderdeel van mijn week; het proces management. Wekelijks plan ik vaste momenten in waarop ik met opdrachtgevers bel over de lopende opdrachten. Zie deze gesprekken als een update moment om te zorgen dat de samenwerking goed en soepel verloopt. Super leerzaam. Lunch met een geplaatste kandidaat Op dinsdag heb ik een lunch gepland met een geplaatste kandidaat. Want wat is er leuker dan het vieren van een nieuwe baan met een lekker lunch?!  Een dag gevuld met afspraken met opdrachtgevers Op donderdag ben ik veelal de gehele dag op pad. Vandaag neem ik mijn nieuwe Data collega Daniel mee. Samen bezoeken we verschillende opdrachtgevers. Externe afspraken die er altijd anders uitzien, zo is het soms om opdrachten op te halen, voor inhoudelijke events of simpelweg om kennis te maken. Data stand-up Voordat we de rosé erbij pakken tijdens de vrijdagmiddagborrel sluit ik de week af met mijn team. We bespreken onze processen, vragen elkaar om hulp en zorgen dat we up to date zijn.  Word jij onze nieuwe collega? Kijk bij “Werken bij Newpeople” voor de vacatures!

Read more

Luidde de vraag van de eerste round table sessie op Emerce e-Commerce Live!, een round table gehost door Emile Valkestijn. Een round table die 2 rijen dik werd bijgewoond door enthousiaste e-commerce fanaten. Want hoe zet je nou eigenlijk zo’n Growth Hacking Lab op? Aan de hand van onderstaande 3 stappen! Stap 1: Stel een groep samen van de juiste mensen.  Professionals met een breed kennisprofiel, een duidelijk specialisme en kennis en skills op verschillende gebieden. Mensen die flexibel (of hipper gezegd; agile) zijn, over een can-do mentaliteit beschikken en gemakkelijk connecties leggen. Stap 2: Probeer eens een andere werkomgeving. Een andere werkomgeving kan zorgen dat je meer out-of-the-box gaat denken en de creativiteit gestimuleerd wordt. Stap 3: Zet het proces voor een Growth Hacking Lab op. Logischerwijs is de vervolgstap het opzetten van het proces, en dat doe je aan de hand van 5 fases: 1. De ontdekkingsfase van 3 weken 2. De definieerbare fase = definieer het concept waarmee je het verschil gaat maken 3. De testfase = 8 a 9 weken lang zet je het concept in de markt, waarna je het aan de hand van de resultaten optimaliseert 4. De support fase = krijg de support van het bedrijf en betrek het onder het nom van ‘awareness creëren” 5. De realisatie fase = het concept is uitgewerkt en je blijft testen en bijschaven En zo zet je binnen 2 weken een Growth Hacking Lab op in een omnichannel omgeving. 

Read more

Michiel, je kent hem misschien wel als de goedlachse, polo-dragende, interim-vakidioot Newpeople Consultant, maar wat doet Michiel nou precies? “Als Senior Consultant Interim e-Commerce ben ik verantwoordelijk voor de interim rollen binnen de e-commerce community. Klinkt logisch toch? Wat dit inhoudt? Ik ben enerzijds bezig met de kandidaat zijde en anderzijds bezig met de opdrachtgever zijde van het wervingsproces. Als adviseur geef ik advies over de inhoud van een functie, het tarief en de perfecte interim kandidaat voor de opdracht. Als sparringpartner ga ik inhoudelijk het gesprek aan met de opdrachtgever en interim kandidaat om zo de perfecte match te vinden. Als contactpersoon leid ik zowel klant als interim kandidaat zo soepel mogelijk door het proces heen. En als 360 graden consultant zorg ik ervoor dat het allemaal resulteert in een ding: een succesvolle plaatsing! Alsof dit nog niet genoeg rollen zijn neem ik sinds 2019 ook de rol van coach op me als Team Lead Interim in spé. Een uitbreiding van mijn functie die mij de kans geeft het interim team dagelijks persoonlijk te begeleiden en er zo voor te zorgen dat iedereen succesvol kan worden binnen deze baan. Hoe ik dit doe? Ik werk vanuit de basis: we beginnen met het leren kennen van de community en het behalen van kpi’s om later aan de hand van data analyses steeds efficiënter en slimmer te werk te gaan. Het helder begeleiden op elk onderdeel van het recruitmentproces alswel business development is daarbij mijn voornaamste focus. Oftewel ik doe van alles, en dat maakt mijn baan juist zo uitdagend!” Volgens zijn collega’s is Michiel … … Resultaatgericht … Eyes-on-the-prize … Gezelligheidsdier … Polo … People manager … Rolmodel collega … Werkpaard … All-in … Sympathiek … Sales power … Authentiek Wat hij hier zelf van vindt? “Ik ervaar Newpeople als een hechte professionele organisatie waar aandacht wordt besteed aan persoonlijke groei en kwaliteiten, zonder het resultaat uit het oog te verliezen. Je streeft ernaar een expert binnen je vakgebied te worden en een eigen community op te bouwen. Je streeft naar thought leadership. Targets, ja die zijn er natuurlijk ook, maar als jij je kpi’s op orde hebt zijn deze goed te halen. Werken bij Newpeople betekent samen keihard werken, maar ook de successen samen kunnen vieren. We doen het samen als team, en we doen het goed.” “Bij Newpeople staat er altijd iemand klaar om je te helpen, maar jij bepaalt je eigen succes”   Leuk zo’n schema, maar wat houdt dit in? Collega’s 1 op 1 begeleiden “Minimaal 1 keer per week zit ik individueel met de collega’s van Team Interim om afgelopen en komende week te bespreken. We hebben het over de kpi’s (met behulp van dashboards), de status van de opdrachten en welke (potentiële) opdrachtgevers bezocht gaan worden. Ook bespreken we de ontwikkeling en persoonlijke groei.” Afspraak met opdrachtgever, de planning omgooien en searchen “Elke week ga ik minimaal drie keer op een externe afspraak bij verschillende opdrachtgevers. Tijdens dit gesprek maak ik kennis met de […]

Read more

Steentje bijdragen aan kennisdeling als Online Tuesday sponsor? Tien jaar geleden startte Online Tuesday, een initiatief van en nog steeds bestierd door DQ&A, Reprise, Newpeople en Marketingfacts. We zijn inmiddels bijna 91 edities en 10 legendarische Nieuwjaarsborrels verder, maar vitaler dan ooit. Dus ook vanaf september 2019 gaan we door met het delen van kennis en inzichten op het gebied van (online) marketing. En wij zoeken sponsoren die ons daar graag in bijstaan. Negen keer per jaar brengt Online Tuesday 150 tot 200 mensen samen in Amsterdam om een thema onder de aandacht te brengen. Zo zijn de customer journey, Facebook-marketing, website-performance, gamification en digitale transformatie de revue gepasseerd, evenals de vermenselijking van marketing, corporate innovatie en native advertising. En tijdens de jaarlijkse pitchwedstrijd The Floor is Yours kwamen startups als HelloFresh, Polarsteps, Favoroute, SwipeGuide en Lifehunters aan het woord. Daarnaast organiseren we elk jaar in januari, in samenwerking met IAB Nederland, de Nieuwjaarsborrel in Hotel Arena. Daarbij komen zo’n 1.300 mensen uit de ‘online-industrie’ samen om met elkaar de plannen voor het komende jaar te bespreken, oude herinneringen op te halen, een dansje te wagen en een biertje te drinken. De Meetup van Online Tuesday kent 8.500+ leden, de livestreams/videoregistraties worden (live en on-demand) enkele honderden keren bekeken en een verslag van elke editie verschijnt op Marketingfacts. We zoeken sponsoren!  Online Tuesday is in de afgelopen jaren mede mogelijk gemaakt door sponsoren als Marktplaats/eBay, exponential, Massarius, Measureworks, Oracle Marketing Cloud en Nextail. Ook voor het komende jaar zoeken we naar partijen die kunnen bijdragen aan onze bijeenkomsten, zowel financieel als inhoudelijk. Als sponsor kies je het pakket wat het best bij jouw organisatie past. De sponsoring voor de reguliere sessies en voor de Nieuwjaarsborrel worden separaat aangeboden, maar combinaties zijn uiteraard mogelijk. Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over de verschillende pakketten voor het sponsorship? We horen het graag! Je kan contact opnemen met Lorraine Koevoets via 06 209 578 65 of lorraine.koevoets@newpeople.nl.

Read more

De bindende factoren op de allereerste Digital Transformers Award Summer Edition? Digitalisatie, ethiek en lef! Er is continu verandering gaande, ook in de digitale wereld. Het zijn snelle veranderingen die lastig zijn bij te houden, maar we moeten niet vergeten dat wij als mens de digitale verandering vooruit duwen. Dit betekent dan ook dat wij bepalen hoe we ermee omgaan. Dit is precies wat wij in de Digital Transformer Community doen: sparren en inspireren met betrekking tot digitale transformatie. Digitale transformatie is namelijk broodnodig, lastig en bovenal interessant.Dat de Digital Transformer Community een uitgelezen kans is om kennis op te doen en te netwerken bleek ook uit weer uit de grote opkomst tijdens ons allereerste Digital Transformer Summer Edition op 6 juni 2019 bij Hotel Droog. Tijdens de Digital Transformer Summer Edition kwamen 50 CEO’s en managing directors van vooraanstaande bedrijven zoals Ahold, Body&Fit en bol.com bij elkaar. Voorafgaand en tijdens het diner werden een aantal essentiële vragen besproken en beantwoord door drie enthousiaste sprekers. Denk aan: Waar gaan we heen met de digitale transformatie? Wat willen we bereiken? Welk effect heeft het op onze maatschappij? Verder lezen? Klik hier voor het hele artikel. Nominatie Herken jij jezelf of iemand anders in deze verhalen? Wie is volgens jou dé digitale veranderaar die fundamentele impact heeft gerealiseerd? Nomineer jezelf of iemand anders via deze link en sluit aan bij de uitreiking op donderdag 14 november 2019! De Digital Transformers Award is in 2015 opgericht door Mirabeau, A Cognizant Digital Business, Newpeople en Lubbers De Jong. Tot de mede-initiatiefnemers behoort Cognizant. Tot het intrigerende Digital Transformers gezelschap behoren vooraanstaande bedrijven zoals Ahold, Vandebron, Greetz, KPN, Body&Fit, Essent en Rituals.

Read more

Interested in more updates? Contact Lorraine Koevoets

Director Brand & Marketing
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.