Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Latest News, Blogs & Recaps

Read the latest news and be inspired by our blogs and recaps.

Make a selection

Op dinsdag 12 juni j.l. was het tijd voor de Product Owner Hub #6. Tijdens dit dynamische en leerzame evenement hebben wij met z’n 35’en veel kunnen opsteken van presentatoren Jeroen Jonker Roelants (Head of product @ Marktplaats (eBay)) en Marjolein van Olst (Lead Product Manager @ Wehkamp). Wij willen hen, Marktplaats en Wehkamp, dan ook enorm bedanken voor het warme welkom. We hadden het geluk om deze Product Owner Hub plaats te laten vinden op het hoofdkantoor van Marktplaats, wat het natuurlijk extra uniek maakte. Met zo’n grote opkomst moeten we de volgende keer misschien een nog groter podium in dit pand overnemen :). De presentaties De presentaties waren ontzettend leerzaam. Waarbij Jeroen een hele eigen manier van storytelling had, naar Marjolein die voor het eerst Wehkamp’s verhaal deed en daarmee een primeur weggaf, het was een geweldige dag. Veel vragen werden gesteld en natuurlijk werd er ook veel gelachen. Twee jaar geleden presenteerde Jeroen ook al bij de Product Owner Hub en daar vertelde hij over Marktplaats Big Hairy Audacious Goal (BHAG), ook wel het ultieme doel. Voor Marktplaats was dit toen om de teams in de aankomende jaren autonomie te geven en hen daardoor de vrijheid te geven eigen beslissingen te nemen. Tijdens deze editie van de POH hadden wij het geluk om de learnings van de BHAG te horen. Het maken van cross functionele full-stack teams waarbij elke functie bekleed wordt, leidde tot goed te manoeuvreren teams van wel 15 man, een switch naar personalisatie werd gemaakt en het feit dat er geen duidelijke leider meer aanwezig was maakte samen dat: – Er betere customer knowledge ontwikkeld werd. – Intelligente mogelijkheden geboden konden worden, zoals triggers afhankelijk van gedrag. – Marktplaats-medewerkers meer tevreden waren. Afsluiten Het was geweldig om te zien hoe betrokken iedereen was tijdens de Product Owner Hub #6 en dat de besproken onderwerpen en cases zelfs tijdens de borrel verder besproken werden. Dit laat zien dat iedereen zich  betrokken voelde en de kans zag om feedback te geven. Kortom was het een leerzame dag bij Marktplaats/Wehkamp. Ben je benieuwd naar de foto’s, je vindt ze hier.  

Read more

Influencer marketing is een hippe steeksleutel in de middelenmix van elke moderne marketeer, maar hoe gebruik je dit instrument optimaal? Ondanks alle hype rond dit thema is er nog veel onduidelijk over de toepassing ervan. Wanneer is iemand een influencer, wanneer past zo’n influencer bij je merk en wat kost dat dan? Deze zomerse dinsdag in juni betreedt een relatief jong publiek De Nieuwe Liefde voor de tachtigste editie van Online Tuesday. Veel hippe millennials die er ongetwijfeld een eigen goedbezochte Instagram-account op nahouden. Zij komen af op het populaire thema van deze avond: influencer-marketing. “Helemaal hot”, volgens de uitnodiging, “maar wat is het eigenlijk?” Wanneer mag je jezelf influencer noemen en wanneer zet je als bedrijf een influencer in? Waar kan je terecht als je op zoek bent naar een influencer en hoe bepaal je het succes achteraf? Klik hier om verder te lezen op Marketingfacts.nl en klik hier voor de foto’s!

Read more

Op 15 mei organiseerde Newpeople in samenwerking met de Vereniging van Commissarissen en Toezichthouders van de Erasmus Universiteit (VCTE) een Executive Round Table met als thema: “Wat is de impact van digitalisering bij bedrijven en wat is de rol van de Commissaris bij de strategie en/of de uitvoering daarvan?” Het werd weer een geanimeerde middag met een volle zaal met Commissarissen (in spé), geïnteresseerde professionals en overige genodigden. Onder leiding van VCTE-lid en Newpeople Senior Consultant modereerde George Freriks het debat.  Aan de round table schoven aan: Anouk Beeren, Director e-Commerce en Marketing bij Bidfood (voorheen DeliXL), winnaar van de Digital Transformers Award in 2016 Maarten Esser, o.a. Commissaris bij de @Leisure Group, Advisory Board Member bij Peak Capital Eric van Westbroek, Directeur Online bij PostNL Eugenie van Wiechen, Algemeen Directeur bij de FD Mediagroep, Board Member Schibsted Media Group en Lid RvT KWF Kankerbesrtijding Thema’s die onder meer aan bod kwamen waren het gebrek aan kennis bij Commissarissen over de impact die digitalisering kan hebben. Het betreft dan zowel de “achterkant” (IT), als de “voorkant” (contact met de klant) en het betreft bedreigingen en kansen, zowel qua vanuit de techniek geredeneerd als vanuit de markt. De snelheid van de veranderingen in de markt is dusdanig, dat het zaak is om de eigen uniciteit of de eigen toegevoegde waarde vast te houden. Esser gaf als voorbeeld dat een platform zich via Google Adword en Facebook een marktpositie kan verwerven, maar dat het zaak is om ook voor aanbieders en klanten een toegevoegde waarde te bieden opdat de propositie niet als gevolg van sec marketing wordt weggevaagd. Startups en scale ups zonder “legacy” zijn in dat opzicht wendbaarder. De rol van de commissaris in de beoordeling hiervan zit hem vooral in het kunnen stellen van de juiste vragen én het kunnen beoordelen van de antwoorden. Je moet deze goed kunnen wegen (van Wiechen). Het binnenhalen en inhuren van kennis van buitenaf hiervoor is absoluut een optie. Digitalisering zorgt ook voor steeds snellere verandering en aanpassingsvermogen (van Westbroek). De vraag is in hoeverre een een benoemingstermijn van 4 jaar hierin nog aansluit. In Noorwegen wordt elke aanstelling elk jaar heroverwogen om goed te evalueren of de inbreng van de commissaris nog up to date is (van Wiechen). Belangrijke noot van Anouk Beeren en Eric van Westbroek vanuit de dagelijkse operatie is de wenselijkheid van de aansluiting en alignment vanuit de RvC m.b.t. de digitale plannen. Commitment en buy-in van louter de RvB alleen is niet meer voldoende. Ook kwam de wenselijkheid van een aparte “digitale commissaris” ter sprake. Bij de recente evaluatie van de Corporate Governance Code is hier niet voor gekozen. De zaal concludeerde dat verankering van digitale kennis is de RvC wenselijk is, de manier waarop is minder relevant. Tenslotte werd nog kort gesproken over de ethische kant van het omgaan van data en het inzetten van “Artificial Intelligence” . Zaak is dat de Commissaris vanuit zijn of haar maatschappelijk verantwoordelijkheid op dit punt erg kritisch is en zorgt dat niet […]

Read more

The Netherlands has an acute shortage of tech talent, which will have to be filled by local new grads, career changers and international talent. High salaries and the best work-life balance worldwide are awaiting. And coding bootcamps are the fastest and most effective pathway to enter such a career in tech. Ironhack is opening a new campus in Amsterdam to prepare this new generation of digital creators for the Netherlands. You want to get a job in tech. First, stop being obsessed with Silicon Valley. And second, start looking to the Netherlands and considering it as your next move. Best talent is already doing so. And we just moved-in as well. Seriously, move here, now. You will not regret it, at all. A huge tech-talent shortage: in Amsterdam there are x26 job vacancy openings per available junior tech worker Still skeptical? Let’s start with the facts then. 1. Best European place to work in tech Amsterdam is a magnet for tech talent. According to I Amsterdam there is a pool of over 250k tech workers in the city. With an urban population of around one million people, that means that c.25% of its population works in tech. Not bad, huh? Hubspot already pointed it out in a recent survey: the dutch capital is “The best European Tech City to work in”. Surprised? Well, an average salary of tech workers of above €4k per month (net!) might have some guilt. But there is more. 2. Best work-life balance, worldwide! Times have changed. Quality of life matters, increasingly more than big pay-checks. And this is clearer for tech talent and millennial. The Netherlands is a top candidate country for them. It is the only country in Europe with 3 cities in the top 15 rank of Quality of Life by Numbeo and ranks #1 country in the world for work-life balance by OECD, with only 0.5% of people working over 50 hours per week. If you add that the commuting times to work are among the lowest in the world and that the cost of living is substantially lower than in other developed hubs, we can further understand why people love living in this country. Put it simple: pay well and live well, this is the dutch formula to attract the best talent. Where do I sign, boss? 3. Massive tech talent shortage It is a fact: the Netherlands, and specially Amsterdam, is suffering a huge tech talent shortage. According to a recent report released by StartupAmsterdam and Amsterdam Economic Board the demand for junior tech talent doubled in 2017, reaching a shocking figure of x26 job vacancy openings per available junior tech worker. And according to Sterksen, in the Randstad area (the largest Dutch urban region including the major cities) 5 out of 6 tech jobs openings were not filled in 2016. Wait, whaaat? Looks right, companies are desperate to hire tech talent in the Netherlands, and you didn’t know it (yet)! Among the tech talent software developers are still the most sought-after candidates, as well as data scientists, who are extremely hard to find. Atomicopointed out the ‘dutch tech talent boom’ in their latest report “The State of European Tech 2017”, estimating […]

Read more

De bezoekers aan Online Tuesday #79 (“Digital Creation First”), gehouden op 8 mei in De Nieuwe Liefde, mogen zonder veel reserve worden geschaard onder de échte hardliners van de digitale marketingkoers. Terwijl er zo vroeg in mei een zeldzame zomerse loomheid over Amsterdam was neergestreken, met temperaturen die ook na zevenen nog een eind boven de 20 graden lagen – ideaal voor een goed glas witbier op een zonovergoten terras tussen frisgroen lommer – stroomde de OT-thuisbasis in Amsterdam toch vol met 150 digital natives en hun aanhang. Niet ten onrechte overigens, want er stond een prangende kwestie op het programma, met opnieuw een mooi diverse line-up aan sprekers. De digitale wereld verandert razendsnel en de mogelijkheden zijn eindeloos, en daarmee gaat digitale creatie een steeds belangrijkere rol spelen in de customer journey. De tijd dat creatie een restproduct was, is passé. Digitale creatie moet opvallen om de aandacht van de consument te verdienen, maar de vraag zou kunnen worden opgeworpen of digital creatie dus ‘first’ komt. Daartoe waren drie sprekers gezocht en gevonden, waarvan er twee duidelijk over digitale marketingcommunicatie spraken – marketingstrategie zelfs – en een derde over online design, user experience en customer centric behaviour design. Die eigenlijk onvergelijkbare insteek maakte het wat lastig de onderlinge samenhang goed te begrijpen. Creativiteit in een online omgeving kent vele verschijningsvormen, maar net zo min als je een campagnefilm echt zinvol kunt vergelijken met een productontwerp, zo leken de sterke betogen van twee online-bureaustrategen te detoneren met een verhaal over het organiseren van usability-design bij een organisatie in verandering. Anderzijds: in beide gevallen is het doel mensen te bewegen iets te doen of te gaan vinden – te verleiden tot een houding of gedrag. In die zin klopte het wel. Impact vs impressie Willem Waardenburg van online bureau Pünktlich beet het spits af en begon maar met een compliment aan de ruim 150 aanwezigen en de verzuchting dat hij blij was met zoveel hardcore marketeers in de zaal. In concreet antwoord op de vraag of digital wél of niet ‘first’ zou moeten staan in de pikorde van bureaus en creatieven, besloot hij toe te lichten wat hem zélf beroert en beraakt, waaronder een onverkorte lofzang aan het design van de Fiat 500. Huh? Dat maakte al dat de zaal rechtop schoot. “We kopen dingen die we mooi vinden. Mooie dingen trekken aan, en de vraag is gerechtvaardigd wat creatie is en wat de impact van creatie is.” Klik hier om verder te lezen op Marketingfacts.nl en klik hier voor de foto’s!

Read more

In 2008 werd het eBusiness Managers Platform (EBMP) “uitgevonden” en opgericht door Gijsbert van der Sleen. Nu, tien jaar later, is het tijd om dit te vieren met een jubileumeditie van dit exclusieve eBusiness netwerk in Nederland. Hoe? Een trip naar Berlijn op 18 en 19 april met 25 leden. Woensdag 18 april was de dag dat er om 07.00 uur verzameld werd in vertrekhal 3 op Schiphol. Met een groep van 25 man stond de vlucht voor 09.00 uur gepland naar Berlijn Schönefeld. Na de taxi genomen te hebben vanaf het vliegveld in Berlijn en een snelle check-in bij Park Plaza Wallstreet Berlin Mitte, werden we in het restaurant van Hotel Michelberger ontvangen door Jacintha De Graaf , Marketing Lead bij Zalando. Na een heerlijke lunch en toespraak van “founder” Gijsbert over dit prachtige netwerk nam Jacintha ons mee naar het kantoor van Zalando. Wat een logo met al niet met mensen kan doen… Vakidioten… Na de nodige foto’s werden we ontvangen in een prachtige loft aan de Spree. Hier werden we van 14.00 uur tot 17.00 uur meegenomen in de verschillende geheimen van de formules en verdienmodellen van Zalando. Kenneth Melchior, Director Northern Europe (Benelux, Nordics & UK), startte met een interessante introductie over Zalando en de cijfers van het platform. Kenneth begon zijn carrière als advocaat, maar besloot later om als consultant te starten en kreeg daarna de kans om bij Zalando aan het werk te gaan. Tijdens zijn presentatie ging Kenneth in op de belangen van logistics en het uitbreiden van het warehouse om Zalando tot een groot logistiek bedrijf te laten groeien. Aanvullend vertelde hij over de groeistrategie van Zalando, waarbij begonnen werd met agressieve groei (gefinancierd), het toevoegen van personalisatie en uiteindelijk afgesloten werd met heroriëntatie op de retail strategy. Een voorbeeld van personalisatie is de nieuwe propositie Zalon, waar Dieter Meeuwssen later meer over zou vertellen. Kenneth sloot af met twee belangrijke quotes:”Success is if Zalando is able to scale” en “Fashion is now in the Spotify moment”. Daarna was het de beurt aan Dieter Meeuwssen, Country Manager BE & NL Zalon, die sprak over Zalon. Hij vertelde dat Zalon, een nieuwe zelfstandige propositie in het aanbieden van stijladviezen, inmiddels 1000 adviezen per dag behandelt. Het team van Zalon bestaat inmiddels uit 600 freelance adviseurs en 95 eigen mensen, die een duidelijk groei-effect hebben voor Zalando. De adviseurs beschikken over een eigen community van klanten en worden dagelijks uitgedaagd nieuwe creaties te combineren op basis van data en via direct contact met de consument, bijvoorbeeld via Whatsapp. Na een stijladvies volgt een preview moment, wat mogelijk retouren vermindert. Voor de echte “die hard” fashion bestellers is er een “subscription model”. Tot slot was het de beurt aan Remko Bakker, Team Lead Business Development, over  “local delivery networks”. Remko ging in op de pijnpunten in de “customer journey” bij Zalando. Dit zijn de momenten tussen de daadwerkelijke bestelling, de bezorging en het eventueel retourneren van producten. Ook vertelde hij over Zalando plus (tot op heden alleen in Duitsland), een […]

Read more

Willem-Albert Bol (Persgroep Nederland) denkt niet dat John de Mol veel potten zal breken met zijn recente aankoop ANP – het grootste Nederlandse persbureau dat hij eind maart verwierf. Althans, niet als opstap naar weer een nieuw gratis nieuwsplatform. Dat was een onverwacht nieuwswaardige quote aan het eind van Online Tuesday gisteravond. Een avond over de tegenstelling tussen traditionele en niet-traditionele media. De ‘digitalisering van traditionele media’: dat was het thema van de 78e Online Tuesday, gehouden op 10 april in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Want – zo luidde de toelichting – traditionele media verschuiven meer en meer naar het digitale domein, maar dat werpt de vraag op wat dat betekent dat voor adverteerders, bureaus en publishers. Wát staat ons nog in de weg, voor we de traditionele kanalen programmatic vullen met advertenties? Bol sprak zijn profetieën uit naar aanleiding van een vraag uit de zaal. Toch ziet hij De Mol wel als een bedreiging: “Hij gaat het niet kopen vanwege de verliesgevendheid. Hij wil iets. Je vriend is in media soms ook je vijand en soms weer je partner. Datzelfde zien we bij Facebook. Bij al dat soort fenomenen geldt: soms partneren we met ze en soms vinden we ze heel irritant. Op dezelfde dag. “En zo is het ook met John,” vertelde Bol in het vragenrondje aan het eind van Online Tuesday. “Soms is hij een directe concurrent en soms doet hij hele goede dingen. Er zijn langlopende contracten, je kunt ANP niet veranderen. Maar je koopt ANP niet voor niets. Hij heeft geprobeerd om Telegraaf te kopen, om Nu.nl te kopen en nu koopt hij ANP, dat tot dusver altijd verlieslatend is geweest. Een gratis nieuwssite is daarbij geen gezond model. Dat gaat ‘m nu niet lukken. De kosten om zo’n product te maken, dat alleen maar leunt op de advertentiemarkt… nee, daar gaat ook John geen geld mee verdienen.” Bij het beoordelen van De Mols meest recente aankoop, zouden we er volgens de creative director van Persgroep Nederland goed aan doen eens te kijken naar de succesratio van John de Mol in media: “Het is een briljante producent, maar eerder Sport 7, Talpa… Ik wens ‘m heel veel succes. Hij heeft samen met Sanoma SBS gekocht voor 1,3 miljard. Het staat nu in de boeken voor 700 miljoen. Ik maak me er niet heel veel zorgen om. Laat maar komen.” Dixit Bol. Je leest het hele artikel op Marketingfacts.nl

Read more

On Wednesday 7th of March, Albert Heijn and Newpeople organized the 11th Marketing Data Challenge (MDC) with the theme “Start today with tomorrow”. For organizations such as Albert Heijn, it is important to unburden the customer in their store (online). They believe you can achieve this goal, for instance, by simplifying and personalizing the (web)shop. By predicting shopping behavior of the customer and providing this information to them, you will unburden them at an Albert Heijn store. With this in mind, the project ‘Predict my List’ was born. Approximately 25 data analysts, ranging from starter to professional, were present at the event. Around 2pm, everyone set foot in Brouwers cafe of Albert Heijn. After a warm welcome from Willem-Jan from Newpeople, the case of Albert Heijn was presented by Roel Willems. In the presentation the project ‘predict my list’ and its challenges were explained. After the presentation the group was divided in groups of six for the break-out session, receiving a simplified dataset from Albert Heijn. While having guidance from one of Albert Hein’s own Data specialists, analysis commenced with tools like R and Python. The groups were asked to come up with ideas to improve “Predict my list” and give insight. After the 90-minute session, groups were asked to present their ideas in 5 minute presentations. After the presentations and q&a, we noticed that by combining the level of seniority in the groups, the ideas were very different but all had the aimed result in mind. This confirms once again that there are many different ways to model predictive shopping behavior. The most important takeaways are: Log recurring moments such as birthdays, christmas etc. Make clusters ons frequency and engagement Enrich profile of ‘bail-outs’ and ‘excellent’ users Implement a short questionnaire for certain events While thinking back to the nice drink and snack we had at the end of MDC at Brouwers Cafe we want to thank you for participating and your ideas. We hope you are looking forward to the upcoming Marketing Data Challenge as much as we are. Feel free to contact us if you want more information or want to be present at the upcoming MDC! Click here for the photos on Facebook. 

Read more

Leen Bakker is dé woonwinkel van Nederland en België en biedt producten aan in het woon- en slaapdomein voor iedereen die op zoek is naar de beste kwaliteit voor een betaalbare prijs. Met ruim 170 winkels bieden ze de klant een verrassend en eigentijds assortiment aan. Leen Bakker heeft een grote groeiambitie waarbij de omnichannel strategie één van de belangrijkste pijlers is. Newpeople helpt Leen Bakker bij het bouwen van een nieuw digitaal team in Raamsdonkveer. Hieronder vind je een overzicht van alle openstaande vacatures. Nieuwsgierig geworden? Neem contact op met Svea de Swart via +31(0)6 18 92 31 45 of svea.deswart@newpeople.nl!  Lead e-Category Management (mission accomplished)  Online Category Manager (mission accomplished)  Engagement Marketeer  Online Marketing Manager  (mission accomplished)  E-merchandiser (mission accomplished)  Customer Insights Specialist  Product Owner Web (mission accomplished)  Senior UX/Conversie Specialist  E-mail Marketeer (mission accomplished)  SEO Specialist (mission accomplished)  Performance Marketeer  Webanalist (mission accomplished)  

Read more

Voor bijgelovige numerologen hing er vast iets in de lucht tijdens Online Tuesday, gisteravond 13 maart in de Nieuwe Liefde te Amsterdam, want wie het gekkengetal vermenigvuldigt met het geluksnummer komt uit op 77, precies de doornummerende editie van het maandelijkse rondje trends in online marketing. Het was niet dat zo’n voorgevoel niet te plaatsen zou zijn geweest. OT77 bracht waar het voor staat: praktijkervaring uit de weerbarstige praktijk, gekoppeld aan een aantal insights die alleen ‘deep divers’ je kunnen bieden. Klik hier voor de foto’s! Opvallend was dat het échte marketing-insights betroffen, ditmaal over het snel opkomende fenomeen van de digitale Marketplaces: als distributiemodel, advertisingplatform, eeuwige en altijd uitbreidende bron van data te behoeve van market research en predictive analytics. Alles zat erin en het was vermakelijk en soms zelfs wat huiveringwekkend, om de experts te horen leeglopen op een onderwerp waar veel marketeers mee te maken kunnen krijgen. In de aankondiging werd al toegelicht dat, naast de meer bekende online marketplaces als Marktplaats, ook steeds meer webshops een ‘marketplace’ worden. Nationale en internationale webshops als Amazon, Alibaba en Bol.com worden steeds meer een plek waar ook gehandeld kan worden tussen koper en verkoper, en daarbij moeten we het model van een gigantisch warehouse met een nette site, opererend vanuit een strategische locatie in het midden van het land even loslaten. Sterker: dat soort e-shops of webwinkels lijkt weinig toekomst meer te hebben als je niet in een niche zit ter grootte van een stripwinkel voor negentiende eeuws grafisch werk uit pak-‘m-beet Kobe. Wat de toekomst van marketplaces is en waar ‘we’ naartoe gaan, werd niet écht beantwoord. Er werden wel goed gefundeerde voorspellingen losgelaten. Met hun enorme platformen bieden deze marktplaatsen kansen aan webwinkels en retailers, maar ook concrete uitdagingen. Waar we staan en waar het in ieder geval voorlopig heengaat, werd fijnzinnig en integer toegelicht. Geen commerciële petsha-kutsha door de drie sprekers. Integendeel: er moesten vragen uit de zaal aan te pas komen om de sprekers te verleiden tot een korte uiteenzetting van het business model. Achtereenvolgens spraken Justin Sandee, head of Sales & Marketing Retail media bij Bol.com, Harmen Visscher, head of CRM & Performance Marketing bij Catawiki en Vendiro’s medeoprichter Twan Rutten. Je leest het hele artikel op Marketingfacts.nl

Read more

Op dinsdag 20 februari organiseerde Newpeople een nieuwe editie van de Executive Round Table. Met een volle zaal was het een boeiende bijeenkomst met als thema: “Venturing in de digitale wereld”. Onder leiding van moderator George Freriks spraken investeerders en ondernemers met elkaar die ervaring hebben met het managen van snelle groei in de digitale wereld.  Aan de round table schoven aan: – Marijn Pijnenborg – o.a. Founder van Funda, lid RvC Iens & Binck Bank – Alexander Ribbink – partner bij Keen ventures, ex COO TomTom – Tom Peeters – co-Founder bij Westwing Home & Living, ex Nomura – Johan van Mil – Serial entrepreneur, co-Founder & Managing Partner Peak Capital De deelnemers aan de round table waren openhartig in het delen van successen en falen. Een aantal interessante take aways: “Bij het investeren wordt naast de “business case” ook heel erg naar het team gekeken, waarbij met name in de digitale wereld het van belang is om meer op de output dan op het proces te sturen.  Er is een overschot aan geld in de markt, het probleem zit hem in het vinden van de juiste mensen een onderneming tot een succes kunnen maken.” (Tom Peeters) Evenwicht en het aanwezig zijn van diverse skills in een team zijn cruciaal. Als er geen team is, of men heeft niet de bereidheid een team te creëren, wordt er over het algemeen niet geïnvesteerd. Belangrijke competenties in digitaal leiderschap zijn hierbij: 1. Het managen van snelle groei (snel denken en snel handelen) 2. Het kunnen herkennen en goed kunnen begeleiden van pivoting moments in de venture 3. Je skills/ervaring kunnen toepassen op niet bestaande markten/velden (onontgonnen terrein eigen maken) “Daarnaast is het relevant om te kijken in welke fase van ontwikkeling het bedrijf zich begeeft.” (Tom Peeters) De investeerders aan tafel investeren ook in verschillende fases van een bedrijf. Marijn Pijnenborg doet dit meer aan de starterskant, Johan van Mil bij de snelle groeiers en Alexander Ribbink in de echte scale ups. Ook kwam de relatie tussen ondernemer en investeerder uitgebreid aan bod. Marijn Pijnenborg gaf aan dat de ondernemer de ruimte moet hebben en dat zij die niet in de weg wil zitten; er moet ook ruimte voor nieuwe investeerders gelaten worden. Ribbink wilde wel de discussie aan gaan over een managementwissel op het moment dat het bedrijf een nieuwe fase in gaat. Tenslotte werd nog kort over waarderingen gesproken, waarbij ook hier de persoonlijkheid van de ondernemer en hoe hij of zij met waardecreatie in de onderneming omgaat als cruciaal werd gezien. Het inhuren van een manager die zich bezig gaat houden met het lunchbeleid van een onderneming werd toch niet als de ideale besteding van de geïnvesteerde middelen gezien… Staffing is key, kortom een nuttige middag afgesloten met een gezellig diner in het REM Restaurant in de Amsterdamse Houthavens.

Read more

Following our previous successful Newpeople VIP Connect study tour to New York and San Francisco in 2015, to China in 2017, we are delighted to organize another inspiring and exclusive tour for you towards the innovation hub Israel. This year’s destination will be the Israeli cities of Jerusalem and Tel Aviv. Newpeople VIP Travel Study Tour China (mei 2017) The theme for this year is: ‘Learnings from a great Start-Up Nation’. Israel is a country of only 8,5 million inhabitants, so the companies in the country are forced to think and operate internationally. It has the highest density of startup companies of any country in the world, about one startup for every 2000 people. It has a great startup mentality as described in the best seller: Start-Up Nation, The Story of Israel’s Economic Miracle. The Israeli internet market is full of innovative players active as startup or scale up in the areas of cyber security, artificial intelligence, e-commerce, big data analytics, autonomous driving, sensor technology, blockchain and so on. End of 2017 almost 100 Israeli companies were listed on Nasdaq more than any other foreign country besides China. The country is known for its research and development power and patent activity. It leads the world in the number of researchers per capita. More than 300 multinational companies like Microsoft, Google, Intel etc have an R&D centre in Israel. Over the last years a lot of US companies acquired Israeli companies in multi billion dollar deals (Google/Waze, Intel/Mobileye, Cicso/CloudLock) The Newpeople VIP Connect Innovation Study Tour will enable its participants to discover this emerging and rapidly developing market. We will discover: New business ideas New technologies with impact on platform development, e-commerce, big data analytics, search and discover Insights towards business opportunities with Israeli companies Insights towards the relationship of the government with innovations, the startup mentality and the startup ecosystem By innovative learning during our 7 day program in Jerusalem and Tel Aviv we focus on new business developments in order to stimulate new product development and new revenue opportunities among VIP Connect participants. You will be joined by other delegates from the Netherlands who have a keen interest in this topic and who have the same goal of following trends, gaining new insights, and establishing new business contacts. We will discuss and meet with executives and thought leaders ranging from digital, marketing, and technology what the latest trends are and how to maximize this within your business strategy. Within 5 days of company visits and approximately 18 meetings you will experience extensive reflection on your business and an overflow of knowledge exchange. We will visit internet, digital, and technology companies in Jerusalem and Tel Aviv. On top of that we organize round table conversations with professionals and opinion leaders. The VIP Connect Innovation Tour program is a matrix of fast paced and content rich, but with some time to relax and enjoy! Why participate? You will: Gain insights into one of the world’s most innovative internet, digital media and […]

Read more

Blockchain is tegenwoordig het toverwoord, dus zat De Nieuwe Liefde vorige week overvol met vakgenoten die dachten te weten of juist dolgraag wilden weten hoe ze schatrijk kunnen worden van investeren in Bitcoins en aanverwanten. Online Tuesday koos ervoor om niet alleen het huidige succes te belichten, maar ook de zakelijke kansen in de toekomst. “Nederland zou hierin meer voorop moeten lopen.” Wie tijdens deze 76e editie van Online Tuesday zat te wachten op een historische profielschets van het ontstaan van Blockchain, kwam bedrogen uit. Zo moest zelfs de grondlegger van het veelomvattende principe van crypto-currency het doen met een bijzin in de inleiding van openingsspreker Roy Scheerder, Chief Digital Officer van Schiphol Group. “We kennen allemaal het verhaal van Satoshi Nakamoto, maar ik vind het eigenlijk veel interessanter om te praten wat je kán met blockchain.” Dat klonk heel praktisch, maar Scheerder wilde de discussie naar een hoger abstractieniveau brengen. “Al sinds tijden willen wij mensen dingen categoriseren, dus ook nu. Laten we het concept blockchain iets meer ordenen. Interessant is de kracht die het uitstraalt, de profetie. Bedrijven denken altijd in inkoop en verkoop, met jezelf in het midden. Blockchain maakt dat klassieke model kapot, plaatst zichzelf aan de zijkant. Daardoor is het een echte disruptor.” Klik hier om het volledige artikel op Marketingfacts te lezen.    

Read more

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim to provide an objective overview of information regarding the latest developments. This whitepaper is meant to give the reader an objective overview of the subject. DMPs are capable of delivering many advantages to advertisers, but can also be difficult to implement. Finally there are also multiple possible ways of using a DMP that an advertiser should consider. Index 2. What is a DMP? 3. Do you need a DMP? 4. What are the requirements of a DMP 5. Resources and Ownership 6. Common issues with DMPs 7. Consumers 8. Where to start? 9. Conclusion 2. What is a DMP? A DMP is a central platform that makes it possible for an advertiser to collect data from different sources, to manage data sets and use it for commercial purposes. Firstly, a DMP enables an advertiser to collect consumer data from different first-party, second-party and third-party data sources (online and offline). Secondly, a DMP analyses this data and makes segments of relevant customers and prospects and finally a DMP targets real-time messages through the available channels in order to reach consumers and prospects. The result is a much more efficient marketing formula for advertisers. What does this mean in practice? Through this platform advertisers have the tools to better identify with which potential client they are dealing with. For example if the person is a returning customer, it is valuable to know what you have bought, through which device you are shopping. For example, if you have booked a KLM flight to Bogota, you do not want to be chased by advertisements regarding this flight. You do want to be offered complementary products or services. This is possible if the advertiser uses a DMP. An advertiser is now finally able to deliver the right message, at the right time, on the right device to the consumer. With a DMP an advertiser is able to service and entice consumers much more efficiently. The working and possibilities of the DMP can be explained by outlining the three layers. Please find the explanation below. 2.1 Data collection The first layer of a DMP is data collection. The data is combined from multiple sources. This is not new, but one of the advantages of a DMP is that the data from all the different sources is combined in one place (and later made actionable). There are three kinds of data: 1st party data (existing customers): CRM system Website App Media Data (e.g. banners on other websites) Offline data (e.g. a customer card) etc. 2nd party data (1st party data of partners): Customer data shared by trusted partners 3rd party data: Data offered/sold by other parties that do not have a direct relationship with consumers (e.g. your […]

Read more

Ieder jaar nodigen we in de decembereditie van Online Tuesday 10 pitchers uit om een jury en het publiek weg te blazen met hun idee, dienst of startup. Net als voorgaande jaren kozen zowel het publiek als de jury een winnaar; dit jaar gingen De BierBakkers naar huis met de publieksprijs en won TrusttheSource de juryprijs. TrusttheSource Fake news is de afgelopen tijd een big issue online, en al helemaal op social media. TrusttheSource streeft naar een samenleving waarin journalisten beter hun werk kunnen doen, waarbij de neppe nieuwsberichten makkelijk herkend kunnen worden en ze kunnen schrijven over onderwerpen die er echt toe doen. De tool die daarvoor ontwikkeld is, checkt op basis van een algoritme de echtheid van een tweet en geeft je opties de tweet te delen of op te slaan. Hun uiteindelijke doel is om TrusttheSource te implementeren bij veel redacties en zo toe te werken naar een samenleving zonder fake news. De BierBakkers Tijdens het brouwproces komt bostel vrij, dat vervolgens in de afvalbak verdwijnt. Daarnaast vindt er weinig (duurzame) innovatie plaats in de broodindustrie. Deze twee ontwikkelingen (of het gemis daarvan) vonden De BierBakkers een mooi probleem om op te lossen. De bostel die bij Brouwerij De Prael vrijkomt, gebruiken De BierBakkers om brood te bakken. Deze broden bieden ze vervolgens aan in de lokale cafés en restaurants in Amsterdam. Het brood is nu al verkrijgbaar bij Fier in Amsterdam, maar met 4.000 lokale cafés ligt de ambitie hoog. Jury De jury die afgelopen dinsdag de eer had de pitches te beoordelen en een winnaar uit te kiezen, bestond uit deze drie heren: Bert Jan ten Kate Bert Jan werkte in het verleden o.a. aan het Admarkt-systeem van eBay/Marktplaats en was ‘manager monetisation’. In 2011 begon hij Massarius om die monetarisering in te zetten voor (online) uitgevers door hen een trading desk te bieden die zo goed mogelijk faciliteert in programmatic trading. Chris Baldwin Na succesvol gefaald te hebben bij 5 startups, doet Chris nu hard z’n best een licht te schijnen op de rol die technologie speelt in ons leven. Hij is op dit moment strategy director bij Traffic4U, maar heeft ervaring opgedaan in search marketing (nog in het pre-googletijperk), heeft in verschillende besturen gezeten en pitchte zo goed namens AHTI (Amsterdam Health & Technology Institute) dat hij naar huis ging met 17 miljoen. Nick Reineman Nick is de founder van Startup Boot, coacht startups bij de UvA en is werkzaam bij Objective Partners. Hij betrad de startup-wereld met één doel: het uitbereiden van zijn netwerk met zo veel mogelijk startup founders en ceo’s. Dat is hem inmiddels aardig gelukt, met een netwerk van 6.600 man and counting. Pitches Naast TrusttheSource en De BierBakkers stonden er nog 8 sterke pitchers op het podium: Pabbl Unless Odessey Quriobot Sidekick Mattie BAAS (Bots-as-a-Service) Crozzroads LinkPizza Partners en sponsoren Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, Newpeople en DQ&A Media Group en gesponsord door Oracle Marketing Cloud en CX Company. Credits afbeelding: Lotte Koster, licentie: Alle rechten voorbehouden Bron: Marketingfacts.nl – Sanne Roeling (14-12-2017)

Read more

Interested in more updates? Contact Lorraine Koevoets

Lead Brand, Marketing & Communities