Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Hoe houd jij je staande tussen de e-Commerce giganten Amazon & Bol.com?

feature

Je kan er niet omheen; Marketplaces. We hebben het dagelijks over de bedreiging van Amazon, het floreren van webwinkels in corona tijden en het verdwijnen van offline winkels. Door alle bomen is het bos niet meer zichtbaar. Door alle webwinkels is de toekomst niet meer helder. Want wat blijft er van onze economie over onder het gewicht van de marketplace giganten? Hoe blijf jij staan in deze e-commerce strijd? 

Wij gingen op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Antwoorden die we vinden bij specialisten, te beginnen bij Emile Valkestijn. Als Head of Marketplaces bij 10XCREW weet Emile alles over de do’s en dont’s op het gebied van marketplaces. Van het selecteren van het juiste platform tot het beheren van het assortiment en het datagedreven optimaliseren van content en conversie. Emile geeft een kijkje in de wonderlijke wereld van de giganten in e-commerce door middel van praktische informatie. Hij leidt ons door het bos.

“Emile, we beginnen bij het begin; wat is nou de hoofdreden waarom bedrijven gebruik maken van marketplaces?”

“De belangrijkste reden voor het gebruik van marketplaces is simpelweg de behoefte van een bedrijf om te zijn waar de consument is. Marketplaces spelen een belangrijke rol in de customer journey. Denk hierbij niet alleen aan de aanschaf fase, maar juist ook aan de oriëntatiefase, wanneer men op zoek gaat naar een specifiek product. Daarnaast kunnen marketplaces ook een makkelijke springplank zijn naar andere landen en verkrijg je via deze platformen veel inzichten die je kan gebruiken om producten en merken beter te positioneren en deze aan te passen aan de wensen van de klant.”

“En kijkend naar de bedrijven die aanwezig zijn op marketplaces, welke branches verkopen hier het beste?”

“Je ziet inderdaad een groot verschil in het succes van verschillende branches op marketplaces. Industrieën waarvan een groot gedeelte van de omzet online wordt behaald zijn Fashion en Consumer Electronics. Daarnaast zie je ook een flinke groei bij industrieën zoals Home & Living en de Beauty industrie.”

“Het is duidelijk dat marketplaces voor veel bedrijven “The place to be”  zijn. Mocht je als bedrijf de stap zetten, hoe pak je dit dan aan? Hoe richt je je organisatie zo in dat deze effectief om kan gaan met marketplaces?”

“Om een effectieve samenwerking tussen jouw organisatie en een marketplace te realiseren moet je aan een aantal dingen voldoen. Te beginnen met de plaatsing van de marketplace binnen jouw organisatie. Zie de marketplace als een volwaardig kanaal en neem dit mee in je e-commerce strategie. Maak daarnaast gebruik van de juiste expertise. De aanwezigheid van jouw producten op marketplaces is niet iets wat je er “zomaar even bij doet” of wat je bestaande e-commerce team wel snel kan invullen. Het is een grote stap voor de organisatie en komt met vele kansen en uitdagingen. Mijn tip? Begin met het aanstellen van een Marketplace Manager en laat diegene een team opstellen van een of twee personen om daarmee het kanaal te managen. Is dit geen optie? Laat je Marketplace Manager dan outsourcen.”

“Wanneer het team gereed is begint het praktische werk. Zo ook de logistieke processen die met de aanwezigheid op een marketplace gepaard gaan. Hoe richt je je logistieke processen het beste in?”

“De meest laagdrempelige oplossing is om gebruik te maken van de logistiek van het platform zelf. Zie bijvoorbeeld de logistiek via Bol.com. Zij nemen de logistieke verzending, inclusief klantenservice voor hun rekening. Ben je als organisatie zelf in staat een goede eigen B2C fulfilment te doen? Dan is het zeker de moeite waard om deze, met name voor de longtail, te integreren door middel van een koppeling met bijvoorbeeld Channel Engine.”

“Bij Bol.com lijkt een samenwerking gemakkelijk te vergaan, hoe zit dit met bijvoorbeeld Amazon?”

“Contact onderhouden met Amazon is een uitdaging. Zo is het bijvoorbeeld lastig om met echte mensen te communiceren aangezien veel communicatie via cases gaat. Tenzij je als organisatie natuurlijk groot en belangrijk bent. Overigens zijn rondom “Amazon Advertising” en “Fulfilment by Amazon” de mensen wel beter bereikbaar en kan je zaken met ze afstemmen.”

“En sprekend over Amazon specifiek; wanneer raad je een Vendor Central account aan en wanneer een Seller Central account?”

“Eigenlijk is in de meeste gevallen een Seller Central account interessanter dan een Vendor Central account. Helemaal met een focus op goede controle en inzichten met betrekking tot je business raad ik een Seller Central account aan. Vanuit een pricing en marge oogpunt trouwens ook. Zeker wanneer de prijs van je product boven de 25 euro is en de promotiedruk relatief laag. Eigenlijk valt het Vendor Central model haast outdated te noemen, het mag duidelijk zijn dat het Seller Central account beter aansluit bij de huidige platform economie.”

“Terugspringend naar Bol.com, denk jij dat Bol.com genoeg gunfactor heeft gecreëerd bij de Nederlanders om het van Amazon te winnen?”

“Zowel richting de consumenten als de zakelijke verkopers heeft Bol.com absoluut een streepje voor op andere platformen zoals Amazon.”

“Een ander onderwerp waar wij veel over horen heeft betrekking tot merkwaarde. Hoe belangrijk zijn de echte merken nog? Tegenwoordig zie je tenslotte steeds meer private labels opkomen.”

“Consumenten zijn zich steeds minder bewust van merken. Alleen de merken met diepe zakken die het zich kunnen veroorloven om veel te investeren in hun merk kunnen er nog voor zorgen dat de consumenten branded blijven zoeken. De andere merken? Die zullen zich op basis van product moeten bewijzen.”

“Aanwezigheid op marketplaces lijkt niet voor ieder merk een uitkomst te zijn. In welke mate doet verkoop via marketplaces afbreuk aan je merk?”

“Ik denk dat als je als merk niet aanwezig bent op marketplaces je je lot in de handen van derden legt. Een keuze die je merk meer zal kosten dan opleveren. Neem dus het heft in eigen handen en ga de samenwerking aan! Zorg ervoor dat jij je merk precies zo neerzet zoals jij vindt dat het hoort. Precies zoals jij denkt dat de doelgroep het wil en moet zien!”

“Vanuit dit perspectief kan je als merk op iedere marketplace aanwezig zijn. Is dit iets wat je moet nastreven?”

“De aanwezigheid van je merk op een marketplace moet je absoluut goed overwegen. Waar is de doelgroep? En waar verwacht je de meeste omzet te behalen? Dit is een afweging waarin je je doel en strategie goed moet meenemen.”

“En vanuit retail perspectief; hoe sta je tegenover retailers die hetzelfde merk verkopen?”

“Retailers raad ik aan hun eigen merk op marketplaces te verkopen in plaats van merken van derden. Uiteindelijk verwacht ik dat alle merken zelf de marketplaces op gaan. Vroeg of laat is het voor de retailers gedaan. Daarnaast is het een weinig lucratief prijs spel waarin er weinig tot niets valt te verdienen.”

“Waar hebben partners van marketplaces behoefte aan?”

“Als partner van een marketplace is het cruciaal om de juiste data en inzichten te verkrijgen om aan de hand hiervan je business op de marketplace te optimaliseren. Deze optimalisatie kan enerzijds via de data die de marketplace zelf aanbiedt. Zo biedt Bol.com handige inzichten in zoektrends, traffic en conversie. Echter kan je ook gebruik maken van externe tooling zoals Sitelucent die inzicht biedt in je product performance. Zo kan je hier zien op welke positie je staat met betrekking tot je belangrijkste zoekwoorden.”

“Kijkend naar deze behoeften vanuit de partners van marketplaces vraag ik mij af of er ook vraag is naar extra diensten? Zoja, welke diensten zijn dit?”

“Vanuit de partners van marketplaces is er zeker behoefte aan extra diensten. Zo is een extra dienst zoals “Sponsored Products” zeer relevant en essentieel als verkoper op Bol.com en Amazon. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van de extra diensten rondom de logistiek via Bol.com en Amazon FBA.”

“En als je kijkt naar de lancering van een nieuw product op een marketplace, hoe zou je dit zo kunnen organiseren dat de merkwaarde hiervan niet verloren gaat?” 

“Voor een soepel verlopende product launch is het key om te beginnen met goede content die op basis van zoekwoorden en concurrentie onderzoek geoptimaliseerd is. Daarnaast is visual content zoals afbeeldingen (>6) en video essentieel. Vervolgens kan je wat launch acties doen om ratings en reviews te verzamelen, deze dragen ten slotte veel bij bij de verkoop van een product online. Start daarnaast met paid advertising om te zien op welke zoekwoorden je producten het beste converteren en ga vanuit daar verder optimaliseren. Ook heeft Amazon heeft een “request a review” knop waarmee je een mail kan sturen naar iedereen die je product heeft gekocht met de vraag om een review achter te laten. Dat zorgt er in sommige gevallen voor dat je 3-5 keer meer reviews genereert.”

“Naast nieuwe producten heb je ook te maken met nieuwe verkooplocaties. Is het een valide strategie om de markt te verkennen via marketplaces?”

“Zeker. Je kan met gemak de behoeften in een andere markt, zoals Duitsland of Spanje, testen via marketplaces.”

“We sluiten af met de belangrijkste vraag: marketplaces, kan je er nog omheen?”

“Nee. Marketplaces zijn DE platformen van de retail.”

De uitkomst is duidelijk; marketplaces zijn het heden en de toekomst. Dus hop aan boord en zie wat de voordelen voor jouw organisatie zijn! Heb je meer vragen aan Emile of andere e-commerce specialisten? Sluit dan aan bij Online Tuesday ‘Marketplaces’ op 14 april. Tijdens deze digitale luncheditie spreekt onder andere Emile over de wondere wereld van marketplaces en worden er praktische tips gedeeld die deze samenwerking zo gemakkelijk mogelijk maken. Wil je meer weten? Klik hier!

Let's talk! Contact Jeroen Goos

Consultant Interim e-Commerce
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.