‘Zenders houden programmatic-tv tegen’

Zenders houden de opkomst van programmatic buying bij televisie in Nederland tegen, deels omdat zij het datastuk niet op orde hebben. Dat stelt commercieel directeur Jacqueline Smit van TMG.

Zij was gisteren een van de sprekers op een door SpotX georganiseerde bijeenkomst over programmatic tv. Om geautomatiseerde inkoop van tv-reclame te bedrijven, helemaal als het real time gebeurt, zijn twee elementen noodzakelijk. Allereerst moet er digitaal worden uitgezonden en ten tweede moeten van de afzonderlijke huishoudens een dataprofiel bestaan.

“Wij hebben sterke televisiebedrijven in Nederland. Het datastuk van de traditionele tv-huizen houdt programmatic tv nog tegen”, stelt ze met een nuance in de marge. “Zodra een partij om is, zullen de anderen spoedig volgen.” De mediabedrijven zullen profielgegevens van kijkers beschikbaar moeten maken zodat adverteerders op die data kunnen bieden om reclame op te verkopen.

Er kan een punt komen dat niet de tv-huizen die data aan adverteerders leveren, maar de distributeurs: de kabel- en telecombedrijven. Mits met toestemming van hun klanten zouden ook zij profielgegevens aan adverteerders kunnen laten exploiteren. Gerichtere reclame zou, zo bepleitte van een van de aanwezigen, in theorie ook kortere reclameblokken kunnen opleveren.

Media-expert Jeroen Doucet: “Het is overigens de vraag of mediabureaus wel klaar zijn om programmatic te kopen.”

Elwin Gastelaars van SpotX: “Het is wachten tot een groot merk gaat eisen dat er programmatic moét worden ingekocht. Dat is in landen om ons heen ook de drijvende kracht achter vernieuwing gebleken.”

Gastelaars werkt nu overwegend op de digitale kanalen van tv-bedrijven. Daar zorgt zijn systeem ervoor dat adverteerders real time programmatic reclameruimte kunnen inkopen op video-apps en -sites. “Ik verwacht dat we over een jaar de eerste stappen op televisie in Nederland zullen gaan zien. België is mogelijk eerder dan Nederland”, omdat de markt daar een sterkere verticale integratie kent dan Nederland. Telenet, bijvoorbeeld, is eigenaar van een distributienetwerk en tv-zenders.

Voor Marnick Vandebroek, senior digital manager Benelux bij PepsiCo, is het niet de vraag of maar wanneer programmatic tv realiteit wordt. “Als Amazon of wie dan ook deze kant op komt”, met automated buying “dan gaat de hele markt schuiven. Het is enkel de vraag wie dat wordt. Het kan een nieuwe partij zijn of een bestaande met nieuwe features.”

SpotX is voor 65 procent in handen van RTL Group sinds de zomer van 2014.

Bron: Emerce.nl – Erwin Boogert (15 juni 2016)

Gerben Dijkstra

Gerben Dijkstra

Senior Consultant Online Marketing (Performance & Programmatic)

Product Manager

Als Product Manager ben je commercieel en innovatief, dat zijn al twee eigenschappen die een must have zijn voor deze vacature. Jij weet als de beste kansen te signaleren en door te vertalen naar nieuwe proposities. Hierin heb je een sterke business sense waardoor je altijd werkt vanuit een sterke business case. Heb je…

DMP

Independent whitepaper on DMPs

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

digital_wednesday

Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Digital Development Manager

Ben jij de schakel tussen business en IT en weet jij zo de marketing en e-commerce technologieën van deze internationale speler verder vorm te geven? Check de vacature en bij interesse, reageer!

AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

eweek

Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Business Developer

Remember those stories about a few guys building a high-tech multi billion dollar company from scratch out of a small basement? They were the first ones there. This fast paced San Fran based tech company is taking Europe by storm, and you can be one of those first few people responsible for its success….

Maurits_Affiliate

5 vragen aan… Maurits van der Does

Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

digital b2B

Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Business Developer Europe

Remember those stories about a few guys building a high-tech multi billion dollar company from scratch out of a small basement? They were the first ones there. This fast paced San Fran based tech company is taking Europe by storm, and you can be one of those first few people responsible for its success….

telegraaf

Knijper kan ‘t schudden

AMSTERDAM – Het belang van een goede handdruk was in een paar seconden duidelijk, toen de presidenten Trump (VS) en Macron (Frankrijk) elkaar voor het eerst ontmoetten. Ook op lager niveau, bijvoorbeeld bij sollicitatiegesprekken, loont het om de kunst van een goede handshake te verstaan. Klik hier om verder te lezen. Telegraaf – Martijn Klerks…

travel europo

eTravel Europe – 3 oktober 2017

WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford