imgo

Online verkoop: when to start?

Grote traditionele bedrijven focussen de laatste tijd steeds meer op online verkoop. e-Commerce bestaat echter al veel langer. Bedrijven als bol.com en Coolblue zijn al vanaf 1999 op de markt actief. Waarom is bijvoorbeeld Media Markt Nederland dan pas sinds 2010 met een webshop begonnen? Zijn ze nu te laat of beginnen ze precies op tijd? Op deze vragen wil ik in dit stuk antwoord proberen te geven.

Te laat begonnen?
Grote retailers hebben zo op het eerste gezicht moeite om alle nieuwe ontwikkelingen binnen retailland te volgen. Online, omnichannel of cross-border e-Commerce staan bij hen niet hoog op de agenda. Het blijft toch gek dat een Media Markt Nederland pas 5 jaar een webshop heeft. Ikea is zelfs nog later begonnen, in 2013. Is dit te laat? Worden zij door andere bedrijven, die wel op tijd met e-Commerce begonnen zijn, ingehaald? Dat is per branche en bedrijf verschillend, maar dat deze online verschuiving voor grote veranderingen gaat zorgen, is bij veel consumenten en bedrijven duidelijk.

Klanten moeten naar de winkel toe.
Waarom stappen grote traditionele retailers niet eerder over op online verkoop? De afgelopen paar jaar hebben toch laten zien dat e-Commerce niet genegeerd kan worden?  Dit is bij deze bedrijven zeker bekend, maar ze hanteerden tot voor kort een afwijkend model. Online verkoop was een leuke bijkomstigheid, maar de core business was nog steeds zoveel mogelijk klanten naar de winkel krijgen. Want als een klant in de Ikea binnenstapt voor een hoeslaken, loopt hij uiteindelijk de winkel uit met een hoeslaken, borden, bestek en hij gaat waarschijnlijk nog een hapje eten. Online verkoop zou zoiets dergelijks niet voor elkaar kunnen krijgen, werd lang gedacht.

Gaat online ook bij hen groot worden?
Ja! Ik geloof dat traditionele retailers als Ikea en Media Markt op tijd opgestaan zijn en online hebben omarmd. Zij worden gevolgd door andere bedrijven als Intergamma en Maxeda. Ook zij beginnen in te zien dat e-Commerce voor hen de toekomst is. Hoe traditioneel je ook bent; hoe graag je klanten in je winkel wilt hebben om te cross-sellen: online verkoop gaat je op ten duur inhalen. Je kan het beste nu in de rij aansluiten, anders durf ik niet te voorspellen wat er op termijn met grote traditionele retailers gaat gebeuren.

Een inhaalslag maken.
Het is naar mijn mening niet te laat! De traditionele retailers kunnen nog steeds online groot worden. Ik ben blij dat ze inzien dat ze niet op de ‘ouderwetse’ manier verder kunnen. Een mooi voorbeeld is Intergamma. Zij zien dat bol.com en Coolblue nu ook doe-het-zelf artikelen aanbieden. Gamma heeft daarom nu 20.000 artikelen online gezet. Karwei heeft ongeveer 16.000 artikelen online staan. Die aantallen blijven stijgen. Het gaat de komende tijd spannend worden. Kan een Gamma of een Karwei opboksen tegen bol.com of Coolblue? Ik ben ervan overtuigd dat ze dat voor elkaar kunnen krijgen. Hoe dan ook: de traditionele retailers gaan een spannende tijd tegemoet waarin ze grote stappen gaan maken richting online, en ik vind het erg leuk om daar als NEWPEOPLE consultant onderdeel van te zijn!

Matin Abbasi

Matin Abbasi

Consultant e-Commerce & Retail

Senior Product Owner Platform

Ben jij een gepassioneerde Senior Product Owner en toe aan een nieuwe stap in je carrière? Word jij enthousiast van de nieuwe ontwikkeling op het gebied van software? En weet jij de juiste schakel te zijn tussen het development team aan de ene kant en de business aan de andere kant? Neem dan contact met…

De mens als succesfactor bij digitale transformatie: 4 praktische tips

Uit onderzoek van Altimeter blijkt dat maar liefst tweederde van alle digitale transformatieprojecten mislukt. Een groot risico voor bedrijven omdat dit het bestaansrecht van het bedrijf op termijn in gevaar brengt. Digitale transformatie is daarom een prioriteit geworden op steeds meer ceo-agenda’s. Wat is de reden van het mislukken van deze projecten en hoe kunnen…

digital_wednesday

Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Online Category Manager

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin je jouw analytische, procesmatige en creatieve kwaliteiten de vrije loop kan laten waardoor je deze start-up, binnen een grote dienstverlener, groot kan maken? Lees de vacature dan nu verder en neem contact met mij op!

DMP

Independent whitepaper on DMPs

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

eweek

Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Webshop Manager

Wil jij een tweede stap maken in je carrière? Ben je hands on ingesteld en heb je enkele jaren werkervaring binnen een online retail omgeving? Dan ben jij de Webshop Manager die ik zoek! 

AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

digital b2B

Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Online Marketeer

Ben jij klaar om als Online Marketeer een sleutelrol te vervullen in de online groei ambities van een groot zorgnetwerk en dit tot een succes te maken? Dan is deze vacature iets voor jou!

Maurits_Affiliate

5 vragen aan… Maurits van der Does

Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

travel europo

eTravel Europe – 3 oktober 2017

WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford