Nieuwe rol voor UX designers? Zo ziet die eruit

Moeten designers zich nog wel bezighouden met vormgeving, vroegen twee bekende UX-auteurs zich af in hun vooruitblik op dit jaar. Het werk van de UX designer verandert namelijk in hoog tempo. Hoe laat het designwerk zich in de nabije toekomst het beste beschrijven?

Dat het werk van UX designers verandert werd onlangs nog eens duidelijk. Interfaces van bekende bedrijven lijken in steeds grotere mate op elkaar. Die zijn vooral minimalistisch en ontdaan van complexiteit. Wouter Arts van Uselab concludeerde op Emerce al dat steeds duidelijker wordt wat vanuit gebruiksperspectief wel werkt en wat niet. Met talloze ‘libraries’ en richtlijnen binnen handbereik hoeft niet iedere designer zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Over de basis van ‘usability’ hoeft men zich dan ook niet langer druk te maken, zo lijkt het. Designs gaan daardoor wellicht wat meer op elkaar lijken, tegelijkertijd is dat goed voor de ervaring. Functie gaat duidelijk boven vorm.

Nieuwe invulling rol
Dat geeft ruimte voor een nieuwe invulling. Want moeten designers zich dan nog wel bezighouden met vormgeving? Toen al het werk nog bedoeld was voor één computerscherm was dit overzichtelijk en behapbaar voor één persoon. De designer hield zich bezig met onderzoek, strategie en visuele vormgeving. Maar met een veelvoud aan soorten apparaten, interfaces, omgevingen waarin de interface wordt gebruikt en de grote invloed van data denken de twee experts dat het vak verandert. Er is behoefte aan een nieuw soort specialisten en generalisten.

Zo verwachten ze dat het aantal UX designers afneemt, scherper afgebakende functies nemen in gebruik toe. Bij bedrijven zit de ‘Artifical Intelligence designer’ straks naast de ‘Experiential Designer’. De één houdt zich bezig met het ontwerpen voor slimme (zelfdenkende) systemen, de ander met ervaringen. Denk daarbij aan Virtual Reality (VR), video-installaties en holografische installaties waarin virtueel en fysiek mengen. Een ‘Data Designer’ werkt op zijn beurt samen met een scenarioschrijver om gebruikersdata in te zetten voor gepersonaliseerde VR. Om al die specialisten te laten samenwerken is weer een nieuw soort generalist nodig, zo wordt er voorspeld. Een generalist is niet langer iemand die veel soorten werk doet, maar alle specialismen knoopt.

Dat designers zich minder hoeven bezig te houden met het ontwerpen van interfaces heeft ook te maken met een andere ontwikkeling: automatisering komt ook in design op. Zo zorgt een plugin voor ontwerpprogramma Sketch er voor dat real-time data in mockups zijn op te nemen, bij sommige bedrijven verzamelen bots de gebruikersfeedback om die vervolgens door te sturen naar andere tools. ‘De tools zijn er, het is slechts een kwestie van koppelen’, vatten de twee de aanstaande ontwikkeling samen. Nee, robots zullen de designer niet vervangen. Maar met wat eerste automatisering kunnen die zich wel meer bezighouden met hun specialisme of de algehele strategie.

Verandering is de constante
De constante verandering in het vakgebied is iets waar designers niet omheen kunnen, zegt Guus Baggermans. Hij is als designer verbonden aan Raft. “Hier moeten we als designers gewoon aan wennen.” De functie van UX designer moet echt breder worden gezien dan men nu nu vaak doet, zegt hij. “In praktijk betekent het dat je met de functie een web- of appdesigner bedoelt. Maar ieder object, service of ecosysteem dat ontworpen wordt, zal een user experiencehebben. Vaak gebruiken we hiervoor een ‘user journey framework’ dat toont op hoeveel manieren en momenten iemand met een product of merk in contact komt. Je bewust worden van een bepaalde dienst omdat een goede vriend je er over vertelt is zelfs een ervaring die te ontwerpen is.”

Wat hem betreft dragen designers niet meer één vaste titel. In zijn ogen is design een manier van denken en werken. Daarnaast kies je een specialisatie. Baggermans ziet wel een duidelijke verschuiving. Er is inderdaad vaker sprake van patronen, ‘best practices’ en kampen die bijvoorbeeld Googles material design of het flat design uit Apples iOS omarmen. Meer van hetzelfde dus. Daar staat tegenover dat er een groeiende vraag is naar nieuwe vaardigheden bij designers: ze moeten overweg kunnen met machine learning of conversational interfaces. “Zulke specialisaties zijn hard nodig. Ook bij Raft proberen we mensen aan te trekken die affiniteit hebben met meer dan alleen het ontwerpen zelf.”

De beweging van specialisatie en generalisatie zal niet meer weggaan, verwacht hij. “Op dit moment is machine learning bijvoorbeeld een nieuw gebied, straks is dat weer gestandaardiseerd.” Idealiter bestaan designteams uit mensen met verschillende profielen. De teamleider is iemand die begrijpt hoe de puzzelsteekjes in elkaar steken, daar omheen bevinden zich gespecialiseerde ontwerpers. “Het gevaar is wel dat de designers in zo’n team zich overspecialiseren en te vroeg in het ontwerpproces willen beslissen hoe de eindoplossing eruit moet zien. Om Maslow te citeren: ‘Als een hamer het enige gereedschap is waarover je beschikt, ben je geneigd ieder probleem als een spijker te zien’.”

Bron: Emerce.nl – Yoshi Tuk (20 maart 2017)

Thijs Speet

Thijs Speet

Consultant Interim Solutions

    Webshop Manager

    Wil jij een tweede stap maken in je carrière? Ben je hands on ingesteld en heb je enkele jaren werkervaring binnen een online retail omgeving? Dan ben jij de Webshop Manager die ik zoek! 

    De mens als succesfactor bij digitale transformatie: 4 praktische tips

    Uit onderzoek van Altimeter blijkt dat maar liefst tweederde van alle digitale transformatieprojecten mislukt. Een groot risico voor bedrijven omdat dit het bestaansrecht van het bedrijf op termijn in gevaar brengt. Digitale transformatie is daarom een prioriteit geworden op steeds meer ceo-agenda’s. Wat is de reden van het mislukken van deze projecten en hoe kunnen…

    digital_wednesday

    Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

    Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

    fd_gaz_07_basis

    Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

    Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

    " Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

    Online Marketeer

    Ben jij klaar om als Online Marketeer een sleutelrol te vervullen in de online groei ambities van een groot zorgnetwerk en dit tot een succes te maken? Dan is deze vacature iets voor jou!

    DMP

    Independent whitepaper on DMPs

    At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

    eweek

    Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

    The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

    " “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
    "Mae West

    Newpeople over de Marketeer van vandaag

    Product Manager

    Als Product Manager ben je commercieel en innovatief, dat zijn al twee eigenschappen die een must have zijn voor deze vacature. Jij weet als de beste kansen te signaleren en door te vertalen naar nieuwe proposities. Hierin heb je een sterke business sense waardoor je altijd werkt vanuit een sterke business case. Heb je…

    AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

    Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

    digital b2B

    Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

    Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

    REMeiland NEWPEOPLE Office

    The House of Newpeople

    The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

    " If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

    Digital Development Manager

    Ben jij de schakel tussen business en IT en weet jij zo de marketing en e-commerce technologieën van deze internationale speler verder vorm te geven? Check de vacature en bij interesse, reageer!

    Maurits_Affiliate

    5 vragen aan… Maurits van der Does

    Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

    travel europo

    eTravel Europe – 3 oktober 2017

    WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

    " Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford