Newpeople_x_Jinc_1

Newpeople & JINC sluiten partnership af voor 2017!

First day at JINC – ervaren hoe ‘t werkt

Zoals bij velen staat ieder jaar weer in het teken van goede voornemens, maar hoe zorg je er nu voor dat je niet in de tweede of derde maand allemaal smoesjes gaat verzinnen? Want in de maand maart – wanneer het z’n staart roert – lijkt het steeds lastiger om dat extra rondje in het Vondelpark te gaan lopen, “je” ochtend baantje te gaan zwemmen in het Marnixbad of de high plank te oefenen tijdens een avondje hot yoga wanneer je ook met hot choco kan zitten! Gelukkig hebben wij bij Newpeople iets bedacht om ervoor te zorgen dat je het hele jaar je goede voornemens waar kan maken.

Eind vorig jaar besloten we om ons bureau breed meer te gaan richten op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat begon heel klein met het scheiden van afval, het doorvoeren van een paperless office, het serveren van fair trade koffie, het delen van auto’s met elkaar, maar ook grotere zaken zoals aanpassing van ons pensioenvoorziening, het ‘pro-bono’ begeleiden van sommige stichtingen naar de digitale transitie en het breder inzetten van onze skills als consultants voor de medemens passeerden de revue.  

Tijdens de zoektocht langs de velden om ervoor te zorgen dat we een duurzame bijdrage aan de maatschappij gingen leveren, kwam Newpeople in aanraking met JINC en er was meteen een klik! JINC is erop gebrand om jongeren te ondersteunen in hun eerste stap op de arbeidsmarkt. Dus daar waar wij professionals, managers en executives advies geven over hun loopbaan, helpt JINC jongeren van 8 tot 16 jaar met het maken van keuzes, het schrijven van CVs, het voeren van sollicitatiegesprekken, het wegwerken van een taalachterstand, enzovoorts. Het partnership is een prachtige combinatie voor de Newpeople consultant om hun skills aan te bieden op meerdere Amsterdamse scholen die verbonden zijn aan JINC, daarmee keren wij zelf ook terug naar de schoolbanken. Want wie denkt dat leren top down is heeft het goed mis, vol bottom up leermomenten kwam ik terug op het REMeiland na een ochtend sollicitatietraining te hebben gegeven op Het Bredero Beroepscollege.

Op een dinsdagochtend fietste ik naar Amsterdam Noord om 2 x 75 minuten aan in totaal 16 leerlingen die in het 4e van VMBO zaten een sollicitatietraining te geven. Daarmee mocht ik het spits afbijten van het partnership tussen Newpeople en JINC. Toegegeven, als Community Growth Manager geef ik vrij weinig advies over iemand z’n loopbaan, maar het presenteren van een visie gaat me niet in de koude kleren zitten.

Ik besloot om de leerlingen het verschil uit te leggen tussen hard en soft skills waarbij ik hen uitnodigde om elkaars soft skills te benoemen. Het bleek iets moeilijker dan gedacht, wellicht durfde ze een klasgenoot geen compliment te geven of had ik het niet goed uitgelegd, dus ging ik terug naar de basis: “wat is je hobby?”, vroeg ik enkele leerlingen. “Basketbal juf, ik kan heel hoog springen” antwoordde de grootste (dus niet de langste) jongen van de klas. Nadat de leerlingen wat op en neer sprongen in de klas vroeg ik hem wat hij nodig had om drie keer per week te basketballen. “Een bal en een veld”, werd mij medegedeeld. Alhoewel het niet het antwoord was waar ik op hoopte ontkwam ik er niet aan, hij vertelde me de simpele waarheid. Toch bleef ik hem uitdagen en vroeg hem, “wat heb je nog meer nodig?”. Hij bleef denken, liet z’n schouders hangen en keek me met lede ogen aan. “Is het zo dat je discipline nodig hebt om op tijd te komen? En daarmee respect toont naar je teamgenoten toe? En moet je kunnen plannen om ervoor te zorgen dat je je huiswerk voor die tijd af hebt? En ervoor zorgen dat je al je spullen bij je hebt? En wat doe je als een teamgenoot een dunk heeft gemaakt, moedig je hem dan aan?”. Zo waren er nog wel wat vragen waardoor hij langzaam aan inzag dat 3x per week basketballen meer was dan een bal en een veld. Er komt een scala aan soft skills bij kijken waarvan hij niet wist dat hij ze bezat. Aangemoedigd door z’n klasgenoten somde hij stuk voor stuk z’n soft skills op, zat met borst vooruit en had twinkelende ogen. Voor heel even voelde hij zich de langste jongen van de klas!

Deze jongeren worden veelal afgerekend op hun hard skills en zitten zodoende in een omgeving waar geen tot heel weinig aandacht is voor hun soft skills. Binnen de maatschappij ligt de nadruk op hard skills en pas wanneer dat ‘in orde’ is mag er gewerkt worden aan de soft skills. Indien je hard skills uitblijven is er vrij weinig aanmoediging voor het ontwikkelen van soft skills, waardoor er niet gekeken wordt naar de kracht van een persoon maar alleen daar naar waar de persoon iets zakelijks kan toevoegen. Als dat er niet is, game over! Deze ontwikkeling maakt dat steeds meer bedrijven, instellingen en personen in gaan zien dat de ontwikkeling van de mens (en daarmee de arbeidsmarkt) ook bottom up is -> dus ja, soms ligt de simpele waarheid in een bal, een veld, een park, een zwembad en af en toe wat warme choco!

Lorraine Koevoets

Lorraine Koevoets

Brand & Marketing Specialist

Senior Product Owner Platform

Ben jij een gepassioneerde Senior Product Owner en toe aan een nieuwe stap in je carrière? Word jij enthousiast van de nieuwe ontwikkeling op het gebied van software? En weet jij de juiste schakel te zijn tussen het development team aan de ene kant en de business aan de andere kant? Neem dan contact met…

De mens als succesfactor bij digitale transformatie: 4 praktische tips

Uit onderzoek van Altimeter blijkt dat maar liefst tweederde van alle digitale transformatieprojecten mislukt. Een groot risico voor bedrijven omdat dit het bestaansrecht van het bedrijf op termijn in gevaar brengt. Digitale transformatie is daarom een prioriteit geworden op steeds meer ceo-agenda’s. Wat is de reden van het mislukken van deze projecten en hoe kunnen…

digital_wednesday

Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Online Category Manager

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin je jouw analytische, procesmatige en creatieve kwaliteiten de vrije loop kan laten waardoor je deze start-up, binnen een grote dienstverlener, groot kan maken? Lees de vacature dan nu verder en neem contact met mij op!

DMP

Independent whitepaper on DMPs

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

eweek

Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Webshop Manager

Wil jij een tweede stap maken in je carrière? Ben je hands on ingesteld en heb je enkele jaren werkervaring binnen een online retail omgeving? Dan ben jij de Webshop Manager die ik zoek! 

AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

digital b2B

Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Online Marketeer

Ben jij klaar om als Online Marketeer een sleutelrol te vervullen in de online groei ambities van een groot zorgnetwerk en dit tot een succes te maken? Dan is deze vacature iets voor jou!

Maurits_Affiliate

5 vragen aan… Maurits van der Does

Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

travel europo

eTravel Europe – 3 oktober 2017

WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford