ecommerce

Het Online (Category) Wonder

Ruim een half jaar geleden liep ik voor het eerst The House of Newpeople binnen en vroeg ik mij af; wat is e-commerce nu precies? Nu 7 maanden later stel ik mezelf de vraag; hoe werkt e-commerce nu precies en wat is hierin belangrijk?

Als ik één ding heb geleerd de afgelopen periode is dat e-commerce snel is, constant verandert en volop in beweging is. Om deze ontwikkelingen bij te houden heb je flexibele e-commerce professionals, managers en directors nodig die gemakkelijk kunnen inspelen op de veranderingen in de markt.

Mind your online business
Binnen Newpeople focus ik mij op het domein e-commerce, waarbij ik mij volledig wijd aan Category Management. Als een spons zuig ik me vol met informatie en probeer ik daarbij te ontdekken wat Category Management precies inhoudt en wat daarin belangrijk is. Mijn opdrachtgevers zeggen vaak: “We hebben echt behoefte aan online minded mensen, mensen die online echt begrijpen.” Maar wat doet die online minded kandidaat dan? Wat voor competenties spelen hierin een rol? Dit maakte mij nieuwsgierig. Met meerdere relaties, die allen veel ervaring binnen dit domein hebben, heb ik besproken hoe zij de verandering van offline naar online zien en welke competenties een werknemer nodig heeft om mee te komen in de verschuiving.

Winkel en online zijn 1
Het eerste wat mij opviel tijdens de gesprekken is dat de verschuiving van offline naar online de markt zodanig doet veranderen dat we de markt op een hele andere manier moeten benaderen en behandelen.

Met Johanneke de Moor (Director Category Management – Blokker) besprak ik wat de opkomst van de digitale wereld voor Blokker betekent en hoe Blokker hiermee omgaat. Ze vatte het als volgt samen: “De markt verandert, en zo ook de klant. Daarbij is de digitale wereld een belangrijk onderdeel geworden van ons dagelijkse bestaan. We willen daar zijn waar de klant is, we willen dichtbij de klant staan. Offline en online moeten daarom voor ons hand in hand gaan, elkaar hierin versterken.’’

Ofwel, organisaties die voorheen inkoop gestuurd waren merkten dat er ingespeeld moest worden op de klantbehoeften en waren genoodzaakt om te veranderen in een klantgedreven organisatie waar de klant voorop staat. Waar organisaties vroeger meer op het onderbuikgevoel acteerden, maken organisaties nu plaats voor informatie over de klant die uit data wordt gehaald en spelen ze hier op in. Ik sprak met Berend van Wel (Oud Commercieel Directeur van Maxeda) die aangaf dat het belangrijk is om de behoefte van de klant te begrijpen en dat we hiermee waarde kunnen toevoegen in elk kanaal.

“Het gaat om het begrijpen van de klant en haar behoefte, en hoe je daarmee waarde kan toevoegen in elk kanaal en de behoeften van de consument vervolgens kan vervullen. Online geeft hierin een hele nieuwe dimensie, waar je de long tail hebt en slim kan variëren in aanbod en service.”

Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat online en offline zo goed mogelijk samenwerken en de klant bedienen? Het voordeel van online winkels als consument zijnde vind ik dat ze een veel vollediger assortiment bieden dan fysieke winkels. Een mooi voorbeeld van Blokker is dat zij dit long tail assortiment ook in de fysieke winkels aanbieden aan de hand van een online bestelpunt in de winkel. HEMA heeft zelfs een app waarmee je producten kan scannen in de winkel voor productinformatie, of het bijbestellen van het long tail assortiment en dit in de winkel kan ophalen. Zo wordt de beleving compleet gemaakt.  

Ik vroeg Stefan Wijnen (Unit Manager – HEMA) ook om zijn mening over het versterkende marktaandeel van e-commerce en hoe organisaties hiermee om moeten gaan. Stefan stelde dat het noodzakelijk is om offline en online met elkaar te laten integreren en dat we alleen op die manier kunnen ontdekken wat de klant echt wil.

“HEMA zal de afdelingen ook moeten gaan integreren, maar hiervoor is wel iets nodig binnen de organisatie.’’ Wat is er dan nodig binnen de organisatie om dat te bewerkstelligen? Was mijn vraag. “Bewustwording en aanpassing van de organisatie. Daarmee wil ik zeggen dat iedereen binnen HEMA bewust moet worden van het belang van de integratie en de flexibiliteit hebben om mee te kunnen bewegen met deze verandering. Daarnaast moet HEMA simpeler en sneller worden om deze integratie te realiseren.”

Bewustwording in de organisatie, snel, online, kennis, data… de woorden spookten door mijn hoofd. Ik besprak het onderwerp tevens met Ken Fontijn (Country Manager Benelux – Zalando) en vroeg hem hoe grote online pure players hier tegenaan kijken. Hij vertelde mij dat ze binnen Zalando niet spreken over omnichannel, offline en online of scheidingslijnen. Maar dat ze bij Zalando spreken over een platform dat alle spelers in de fashionindustrie met elkaar verbindt: influencers, klanten, stylisten, maar ook marketingbedrijven, merken, winkeliers en fysieke winkels. Het onderscheid tussen offline en online vervaagt daarmee voor hen volledig.

Het online (Category) Wonder
Het lijkt naar voren te komen dat dat is waar veel retailers naartoe willen: weg van het onderscheid tussen offline en online, een samensmelting daarvan. Wat ik mij afvroeg; waar ligt de behoefte dan op gebied van werknemers? Ja, die echte online minded mensen die waarde kunnen toevoegen en kunnen helpen met de transitie. Ik stelde mijn relaties dan ook de vraag: wat heeft die echte online minded kandidaat dan aan competenties? Wat ik veelal hoor is dat creativiteit steeds meer ruimte maakt voor analytisch vermogen en het woord data-driven komt voor in elke meeting. Daarentegen blijft creativiteit ook onderdeel van de behoefte, want er moet uiteindelijk ook iets met de inzichten uit de data gedaan worden toch? Ik zet het allemaal even op een rijtje:

1) e-Commerce verandert snel, is altijd in beweging: flexibiliteit

2) Er is of vindt een integratie plaats tussen offline en online: communiceren met verschillende afdelingen

3) Er is veel bekend over de klant aan de hand van data: analyseren

4) Er moeten kansen worden gelezen uit de data en hierop ingespeeld worden: creativiteit en inzicht

5) Er is een organisatie die ergens voor staat: visie

Om terug te komen op de vraag die ik mijzelf stelde: “Maar wat doet die online minded kandidaat dan? Wat voor competenties spelen hierin een rol? En waar ligt de behoefte nu echt?” Wat mij de afgelopen tijd duidelijk is geworden is het volgende: de behoefte van onze opdrachtgevers op het gebied van Category Management ligt bij het in dienst hebben van een werknemer die online minded is. Dit houdt in dat deze flexibel, communicatief vaardig, analytisch en creatief is en op die manier waarde kan toevoegen en een organisatie vooruit kan helpen op het gebied van online groei en in vele gevallen een uiteindelijke samensmelting van online en offline winkels. Ik vroeg het terloops nog even aan Patrick van Tent (Directeur Inkoop/Marketing e-Commerce – ElectronicPartner) die het in één zin mooi verwoordde als: “Eigenlijk zoeken we de perfecte combinatie van iemand die zowel analytisch en creatief is en die kennis, cijfers en een visie om kan zetten in gerichte acties.’’

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. ...

header intern

Stagiair(e) Social & Content Marketing

Kent Instagram geen geheimen voor jou en kan jouw Snapchat-account concurreren met dat van Kylie Jenner? Ben je daarnaast proactief, een go-getter en niet op je mondje gevallen? Dan zijn wij op zoek naar jou! Als afstudeer- of meeloopstagiair(e) kom je ons marketing team versterken en doe je daarnaast werkervaring op in de richting van…

ruud mtb

Meet Ruud

Ruud is Senior Consultant Digital Transformation binnen Newpeople en hij maakt deel uit van team BIT. Hij focust zich op de community rondom Digital Development. Dit zijn functies tussen business en IT. ‘Marketing en IT komen steeds meer samen en daaromheen ontstaan allerlei nieuwe functies, dat is eigenlijk de community waarop ik me richt’, legt…

Schermafbeelding 2017-03-02 om 10.04.14

Meet Desiree

Desiree is Consultant Marketing Automation & E-mailmarketing Daarnaast maakt Desiree deel uit van het data CRM team. Wat Desiree zo leuk vindt aan e-mailmarketing en marketing automation is dat het erg doelgericht en resultaatgedreven is. Alles wat de marketeers doen en bepalen is op basis van data en daar resultaten op behalen. Wanneer iets niet…

wernerwebsite

Meet Werner

Werner is de Lead Consultant Interim Solutions binnen Newpeople. Hij is de schakel tussen Business, IT en Freelancers. Wat Werner leuk vindt aan Digital Development is dat het steeds meer een leading rol begint te krijgen binnen bedrijven en hierdoor impact heeft op de gehele organisatiestructuur. Als voorbeeld geeft hij hierbij de verandering van de manier waarop…

header-intern

(Senior) Consultant Analytics

Vind jij het een uitdaging om te werken in een enthousiaste, professionele en resultaatgerichte werkomgeving? Heb jij een sterke affiniteit met Data en wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan succesvolle groei van Newpeople? Kom dan ons bureau versterken als (Senior) Consultant voor de Community Data! Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe…

header-intern

(Senior) Consultant e-Commerce

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

schermafbeelding-2016-12-14-om-15-15-24

Meet Loran

Loran is de Consultant Online Marketing bij Newpeople. “Binnen het Online Marketing domein ben ik verantwoordelijk voor de branding-kant. Hierbij ligt de focus op content en gaat het om het creëren van bereik.” Wat Loran zo interessant vindt aan zijn community? “Ik spreek met hele leuke mensen met wie ik goed kan levelen. Ze zijn…

schermafbeelding-2016-11-30-om-14-28-10

Meet Olivier

Olivier is de Consultant Interim Solutions voor het domein Omnichannel Marketing van Newpeople. “Dit houdt in dat ik freelancers bemiddel binnen het vakgebied van marketing, communicatie, branding, pr en marcom.” Na zijn studie International Business and Management Studies in Groningen is Olivier begonnen met werken bij een wervings- en selectiebureau waar hij Junior Recruiter…

elvisfollowthatdream2

Follow that dream

Het was een lange, warme zomer in 1997. Ik was 10 jaar. Ik mocht van mijn ouders langer wakker blijven, want het was immers zomervakantie. Met mijn vader keek ik een film van een van zijn jeugdhelden: Elvis Presley. Het was namelijk die dag precies 20 jaar geleden dat hij overleden was. De film vond…

schermafbeelding-2016-10-13-om-09-55-18

Meet Gijsje

Meet Gijsje! Gijsje is de Senior Consultant UX & Product Management van Newpeople. Dit houdt in dat zij actief is binnen het digital development domein. Hierbij ligt haar focus op Product Owners en het UX domein. “De term Product Owner komt uit het Agile SCRUM werken, een werkwijze die tegenwoordig bijna alle bedrijven doorvoeren.” Waarom…

header intern

Vacature: Senior Consultant Digital Development

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

header-intern

Vacature: Senior Consultant Data Science

Vind jij het een uitdaging om te werken in een enthousiaste, professionele en resultaatgerichte werkomgeving? Heb jij een sterke affiniteit met data science en wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan de succesvolle groei van Newpeople? Kom dan ons bureau versterken als Senior Consultant! Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door…

Talent6

Talent

“Iedereen heeft iets extra’s, je noemt het talent. Talent is niet zeldzaam, het is wat jij bent.” Toen ik een jaar of 8 was, hoorde ik dit spotje op de radio. Het is me altijd bijgebleven. Vanaf kleins af aan ben ik mateloos geïnteresseerd in het hebben, of het niet hebben van een talent. Begonnen…

Sollicitatie-stage3

15 ongeschreven beleefdheidsregels tijdens sollicitaties #1

Hoe bewaar je de goede sfeer tijdens alle onderdelen van een sollicitatieprocedure? Vijf headhunters geven hun beste tips. Elke werkgever wil innemende werknemers, met een prettige communicatiestijl. Recruiters zullen daarom tijdens je sollicitatie zeker op je gedrag letten. Past jouw persoonlijkheid binnen de organisatie? Ben je vriendelijk en op samenwerking gericht? Daardoor is elk moment…

header intern

Vacature: Senior Consultant Omnichannel Marketing

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals die van onze opdrachtgevers: veelal grote en…

2506zatnewpeople

“Hier leest iedereen elkaars mail”

Het Amsterdamse werving- en selectiebureau Newpeople ging vijf jaar geleden radicaal over op een open bedrijfscultuur. „Je moet er wel tegen kunnen. Het is nogal in your face.” Aan het eind van de dijk doemt een rood-witte, stalen constructie op, zwevend boven het water van het Amsterdamse IJ. Hier, op het dek van het REM-eiland…

1467127145-13402695_641888795969372_1617267723_n.jpg

Heisessesie!

Een prachtige dag om te brainstormen! #brainstormsessies #lifeatnewpeople

Klagen

“Hoe moeilijk kan het zijn?”

Wij mensen houden van klagen. Het is een manier geworden om te communiceren met je collega’s, buurman of je geliefde. Nu hebben we in Nederland natuurlijk ook veel om over te klagen. Het weer bijvoorbeeld, of de prestaties van ons voetbalelftal. En laat ik niet beginnen over de politiek… Het is duidelijk. Klagen is heerlijk,…

Sollicitatiegesprek: zo ga je om met vragen over moeilijke situaties

Wat moet je doen als een recruiter vraagt om een voorbeeld te noemen van een lastige werksituatie? Drie headhunters geven advies. Recruiters geloven niet zomaar elke sollicitatiekandidaat op zijn of haar mooie bruine, blauwe of groene ogen. Om die reden stellen ze graag vragen over bepaalde situaties in het verleden. Hoe ben je daarmee omgegaan?…

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Willeke.001

Meet Willeke

Dit is Willeke, zij is Senior Consultant Online Marketing bij NEWPEOPLE. Met haar passie voor digital en social heeft Willeke een groot netwerk opgebouwd binnen Online Marketing, van professionals tot managers en directors. Dit netwerk benadert zij dagelijks om te sparren over de laatste ontwikkelingen binnen digitaal Nederland (en daarbuiten) en om van gedachten te…

Maurits

Meet Maurits

Dit is Maurits, onze Consultant Interim Solutions Online Marketing. Als trots lid van het NEWPEOPLE Interim Solutions team heeft Maurits het afgelopen jaar een groot netwerk opgebouwd op het gebied van SEO, SEA, Social Media en Content Marketing. Maurits komt zelf ook uit ‘de inhoud’. Voor zijn start bij NEWPEOPLE was hij Online Marketeer (Affiliate…

Ela

Meet Elanie

Dit is Elanie, onze Talent Engagement & Community Specialist.  In de praktijk betekent dit dat Elanie zich dagelijks bezighoudt met het zoeken naar nieuwe talenten voor Newpeople. Ze heeft een passie voor het ontmoeten van nieuwe mensen, het achterhalen van unieke talenten en deze met elkaar ‘connecten’.  Van origine is Elanie opgeleid tot jurist &…

header intern

(Senior) Consultant Multichannel Marketing

Heb jij je sporen binnen recruitment verdiend en ben je klaar voor het echte werk? Wil jij als Consultant het beste uit jezelf halen en zijn woorden als netwerken, bouwen en account management op je lijf geschreven? Word dan onze nieuwe (Senior) Consultant Multichannel Marketing! Met een nieuwe aanpak die heeft geleid tot een eigentijdse…

Ontbundeling_900_450_90_s_c1_smart_scale

Wat wil ik?

Door mijn werk spreek ik veel online professionals. Sommigen zitten goed op hun plek, anderen zijn toe aan een nieuwe uitdaging. Het valt me hierbij op dat degenen die tevreden zijn met hun huidige positie, precies kunnen aangeven waarom dit het geval is. Het tegenovergestelde is echter vaak het geval bij de personen die op…

Lodi header

Dagje meedraaien… Bij Nextail

Aan het eind van afgelopen zomer schreef ik in een blog de ‘irritatie’ van mij af. Ik realiseerde me dat veel (potentiële) ‘switchers’ meer tijd nodig hebben om de beslissing te maken ergens te gaan werken, dan ik eigenlijk zou willen. Zo was er afgelopen zomer iemand die na een aantal gesprekken misschien zelfs wel…

draaimolen-kermis-etten-leur

Dagje meedraaien…

Van de week gebeurde het weer: een kandidaat in vergevorderd stadium bij een opdrachtgever, die zich hardop afvraagt of hij niet gewoon een dagje mee kan draaien… Tuurlijk waarom niet?! OF waarom wel?! Is er na de procedure van drie gesprekken, inleidende verhalen van mij en zijn eigen onderzoek nog niet voldoende gevoel bij de…

elaniebijsmans

Lieve 25jarige Elanie

Daar sta je, op de stoep van de Leidse Universiteit, met je bul Rechtsfilosofie onder je arm. Besluiteloos staar je naar het papiertje en een golf van melancholie overspoelt je. Dit is het dan, het moment waar je jaren naar toe hebt geleefd. “Nu ben ik dus wat ze noemen een Young Urban Professional, denk…

worker

Samen is niet alleen!

De 52e Online Tuesday was weer een groot succes. Yuri van der Geest nam ons mee in zijn verhaal over exponentiële organisaties en wat daarvoor nodig is. Een interessant en sterk verhaal over de trend van het nieuwe ondernemen, waarin hij vertelde over de ingrediënten die ‘nieuwere’ bedrijven (Google) en hippe start-ups  hanteren om hun…

altijdtijd

Altijd tijd

Enkele weken geleden las ik dat ‘jongeren’ steeds vaker thuiszitten met een burn-out. Het betreft hier generatie Y (geboren na 1980). Ze zouden door de media een ideaalbeeld voorgeschoteld krijgen van leeftijdgenoten, waar ze zelf niet aan kunnen voldoen. Deze teleurstelling zorgt voor onzekerheid en weinig zelfvertrouwen en kan zodoende tot een burn-out leiden. #ziehoefitikben…

Wanted-Interns

OdE aan de stagiair, EdO

Bij NEWPEOPLE hebben we zoals veel bedrijven en organisaties een stagiair. Leuk om jonge mensen een plek te bieden in je bedrijf om te groeien en ontwikkelen. Natuurlijk moet er ook altijd een onderzoek gedaan worden of scriptie geschreven worden. Zelf heb ik nooit een stage-ervaring gehad. Hoe meer ik onze stagiaires van de afgelopen…

IT-Girl-Black-and-White-Duality-T-Shirt

Emerce eFashion

Toen ik vorige week ‘fashionably late’ arriveerde bij het event eFashion van Emerce in Pakhuis de Zwijger, hoopte ik stiekem op een hoog ‘Fashionchick’-gehalte. IJdele hoop, bleek… Fashionchicks werden Datanerds Want, back to reality, ook in de wereld van fashion draait het tegenwoordig om data, a/b testing, SEO-strategieën en (online) shopping experience. Zoals Michel Schaeffer,…

Amsterdam1

In the blink of an eye…

Sinds kort ben ik, samen met vele Amsterdamse leeftijdsgenootjes, weer single! Een gekke periode, maar gelukkig staat de zomer voor de deur en heeft Amsterdam veel te bieden. Terwijl ik de afgelopen periode overdenk, ontdek ik dat er verrassend veel overlap is tussen het beëindigen van een relatie en de zoektocht naar een baan. Ik…

linkedin

500+ connections

LinkedIn, een onmisbaar middel in ons recruitment vak… Of niet? Hoe goed zet je LinkedIn in voor je netwerk? En hoe goed dus voor jezelf? Deel en haal je alleen? Of geef en help je ook? En is het nu echt ‘not done’ om iemand die je nog niet kent, zomaar een onpersoonlijke uitnodiging te…

Scrabble

Het NEWPEOPLE ABC

Je kent het wel, die afstudeerborrels, sketches tijdens een huwelijk of eindeloze speeches op de verjaardag van die ene Oom met zijn niet geslaagde grappen… Net als het “ABC-tje”: maar die doet het altijd goed! En juist om die reden en met de gedachte, ook een “ABC-tje” is content: bij deze het NEWPEOPLE ABC… Advise,…

REMeiland-Summer-Drinks

Community Management

Bij ons op kantoor staat Community Management hoog in het vaandel. Het jaar 2014 staat bij NEWPEOPLE zelfs in het teken van dit thema! Over de betekenis van ‘Community Management’ en de invulling daarvan valt echter te twisten. Maar goed, zolang wij zelf helder voor ogen hebben wat WIJ onder Community Management verstaan en zolang…

Print

Follow your heart <3

Al jarenlang was ik op zoek… Op zoek naar jou. Ik zocht je online. Of ‘old fashion’ in de krant. Ik zocht je in mijn netwerk. Via social. Via mijn vrienden. Misschien was ik te kritisch. Dacht ik. Ik zocht naar ‘alles in een’. Bij jou wil ik mijn ambitie kwijt kunnen. Ik wil dat…