haantjeopen

Geen behoefte meer aan de klassieke marketeer

Digitale transformatie noopt bedrijven op zoek te gaan naar een nieuwe generatie marketeers. Maar wat moeten ze kunnen en wat doe je met je zittende marketeers? Een kleine rondgang leert dat het gaat om specialisten, of generalisten, de zogenoemde product owners, of growth analysts. Opvallend is dat de belangrijkste eigenschap van de ‘nieuwe’ marketeer gewoon is: open willen staan voor veranderingen. 

Recruiters bij bedrijven en van bureaus hengelen volop naar schaars marketingtalent dat zich in de snel veranderende wereld als gevolg van digitale transformatie staande weet te houden. Daarnaast zorgt de aantrekkende economie voor meer en meer schaarste.

FMCG-bedrijven, maar ook telco’s, financials, mkb’ers en startups kloppen dan ook bij bureaus als Newpeople aan, omdat dat ‘gehengel’ niet altijd leidt tot succes.

Bijna 11 jaar geleden begon Ben Holewijn, psycholoog en oprichter van Newpeople, het bureau dat zich heeft gespecialiseerd in het helpen van bedrijven te transformeren naar de nieuwe economie door ze in contact te brengen met de volgende generatie marketeers.

Op dit moment is er veel werk te doen en bouwen Holewijns consultants aan langetermijnrelaties met de ‘nieuwe’ marketeers.

Geen goedkope werknemers
Het zijn overigens geen goedkope werknemers die zij bij opdrachtgevers plaatsen. Talent is schaars en veeleisend, een goed salaris is veelal slechts het vertrekpunt. Zo kost een ervaren marketingduizendpoot je al gauw zo’n 5.000 euro bruto per maand, maar meer ervaren ‘leads’ kosten al snel tussen de 6.000-7.000 euro per maand.

Holewijn verdeelt ze in twee velden: specialisten en meer generalistische verbinders, zoals bijvoorbeeld product owners.

In zijn ogen is het middenmanagement steeds minder nodig door een toename van het aantal zelfsturende teams en diverse agile organisatievormen. Voor specialisten loont het in toenemende mate om zich als zelfstandige voor een korte klus te laten inhuren.

‘Ze zijn voor bedrijven veelal te duur om via een regulier arbeidscontract in huis te hebben. Daarnaast zorgen deze tijdelijke krachten voor flexibiliteit in de organisatie en dat is toch een groot goed in deze wereld die razendsnel verandert. 

‘Een product owner is bijvoorbeeld vaak een generalist en slaat de brug tussen marketing, business en IT. Maar dat is nog niet genoeg. Zijn/haar kracht is verder dat hij/zij over proceskwaliteit beschikt om een multidisciplinaire team (agile) te laten samenwerken.

‘De product owner moet ook nog eens in staat zijn om kanaalonafhankelijk te denken en te werken vanuit de klantreis. Het is een echte verbinder, een bouwer die tussen de mensen staat en vooral geen baas is. Aan haantjes hebben we niets meer.’

Henri gaat digitaal
In de Zwitserse stad Vevey staat niet alleen het hoofdkantoor van Nestlé, maar is ook de ‘digitale school’ Digital Acceleration Team (DAT) van dit grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld gehuisvest. Het bedrijf ziet als geen ander in dat zijn honderden merken zich digitaal zullen (moeten gaan) ontwikkelen en daar de juiste mensen voor moet hebben.

Valerie van Willigen, marketingbaas Nestlé Nederland: ‘Je wordt in het DAT voor minimaal zes maanden ondergedompeld in de wereld van social, digital, management en e-commerce. Je werkt er met collega’s uit andere divisies en landen, maar ook met specialisten van bedrijven als Facebook, Google en Amazon.

‘Je leert omgaan met de mogelijkheden van digital en de veranderingen die het gaat brengen. Vervolgens breng je die kennis in, in de organisatie of land waar je vandaan komt. Het doel is dan om zo digitalisering te versnellen. Om de laatste digitale ontwikkelingen te kunnen volgen hebben we ook nog voelsprieten in Silicon Valley en Londen om van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te zijn of deel te kunnen nemen in een startup.

‘We hebben dit platform HENRi genoemd. De naam komt van onze oprichter Henri Nestlé. We zijn met HENRi samenwerkingen aangegaan met startups als Blippar, Crowdly, NextUser en Linqia om zo onze merken via social te versterken.’

Young Talent-programma
Van Willigen vertelt hoe dit FMCG-concern daarnaast alles op alles zet om via het Young Talent-programma het juiste marketingtalent aan boord te halen en te behouden. ‘Over welke kwaliteiten moet je beschikken? Wij noemen dat learning agility. De wil om te blijven leren. Niet sec in de schoolbanken maar ook openstaan voor het leven en ook digitale ontwikkelingen.’

DAT is onderdeel van het traject om werknemers vast te houden. ‘We zijn op zoek naar specialisten. Wij zien overigens niet dat digitale marketeers uit de wereld van bijvoorbeeld de telco’s of financials, sectoren die onder invloed van digitale transformatie veranderen, hier massaal aankloppen voor een marketingbaan. Juist vanwege die digitale transformatie pakken we het gezamenlijk, bedrijf en werknemer, op.’ Het wegplukken van marketeers uit sectoren die qua digitale transformatie vooroplopen is (nog) niet het geval.

Op het hoofdkantoor van Coca-Cola Nederland in Rotterdam legt marketingdirecteur Jeroen Lampe uit dat digitale kennis steeds belangrijker wordt. ‘Veel activaties starten tegenwoordig vanuit digital, dus die vaardigheid weegt in zijn totaliteit absoluut zwaarder mee dan vroeger. Maar we bouwen zelf die kennis en kunde op en zoeken naar talent dat nieuwsgierig en innovatief is en een externe focus heeft. We vinden het belangrijk dat onze mensen het vermogen hebben om te inspireren, net als onze merken dat doen. Natuurlijk ontvangen we open sollicitaties, maar het merendeel gaat via onze interne talent acquisitie afdeling.’

De cmo van zuivelcoöperatie FrieslandCampina, Aart Jan van Triest, geeft net als Van Willigen en Lampe aan dat digitale competenties onmisbaar zijn geworden voor marketeers. Maar waar haalt hij ze vandaan? ‘Veelal vissen we dan in de vijver van fintechs, startups en digitale bedrijven. Maar ook specialisten van digitale bureaus en andere digitale bedrijven zijn inmiddels bij ons aan de slag. ‘Als het gaat om het binnenhalen van digitale competenties kijken we vooral naar mensen die ervaring hebben. Met andere woorden mensen die specifieke aspecten van digital marketing en commerce al in praktijk hebben gebracht en vooral ook, ervaring hebben opgedaan.’

Marketing is data 
De Rotterdamse multi-ondernemer Michiel Muller vindt meestal de media met de boodschap als hij met Picnic weer in een nieuwe stad gaat bezorgen of praat over het chronische tekort aan software-engineers. ‘Wij zijn een techbedrijf. Picnic draait voor zo’n belangrijk deel op onze eigen software’, zei hij onlangs nog in de media. Maar ook hij zoekt naarstig naar marketeers die in zijn wereld eigenlijk geen marketeers mogen heten. Hij spreekt consequent over growth analysts als het over mensen gaat die deze digitale supermarkt onder aandacht moeten brengen van potentiële klanten, of consumenten tot meer aankopen moeten zien te krijgen door bijvoorbeeld gerichte aanbiedingen te doen. Overigens maakt de functiebenaming growth voor een marketeer school. Bij Coca-Cola is de chief marketing officer (Marcos de Quinto) onlangs vervangen door een chief growth officer (Francisco Crespo).

Jonge mensen
Muller: ‘Aan de klassieke marketeer hebben wij eigenlijk geen behoefte. Alleen voor (employer) branding werken we meer met traditionele marketeers, de rest heeft een totaal andere achtergrond. We betrekken jonge mensen van de TU’s of econometristen en wiskundigen om onze groeiteams samen te stellen. We willen echte data crunchers die door de data heen ploegen om uit te zoeken waar die klant vandaan komt, of om een A/B-test op te zetten en daarvan de data te analyseren. Bij Picnic is alles data dus ook de marketing.’

Picnic werkt ook samen met externe bureaus zoals Storm Digital. Muller: ‘Zij helpen ons bij het inkopen van media op de juiste marketingplatformen. Hun specialistische kennis en onze teams versterken elkaar. Maar we doen er alles om het zelf goed te begrijpen. We zijn hier niet zo gek op black boxes.’

Bron: MarketingOnline.nl – Eduard Voorn (31 augustus 2017)

Lorraine Koevoets

Lorraine Koevoets

Brand & Marketing Specialist

Jobs Default Page

Category Manager Automotive – Randstad | 50-60K Introduction Are you the Category Manager Automotive who ensures optimal conversion? Call me! Read more » Director e-Commerce – Randstad | 100-140K +OTE Introduction A fantastic opportunity to deliver a meaningful contribution to this international, dynamic and highly entrepreneurial company! Read more » Algemeen Directeur – 100% internet…

Digital_Transformers_Award

Gerhard van der Bijl wint de Digital Transformers Award

Gerhard van der Bijl van Royal FloraHolland heeft gisteren de Digital Transformers Award 2017 in de wacht gesleept. Van der Bijl, Chief Digital Officer & CIO bij Royal FloraHolland, wordt onder meer geprezen om zijn natuurlijke leiderschap, dat tot een ‘branche-overstijgende transformatie’ heeft geleid. Hij is hiermee de opvolger van Robert van Geffen (Philips) en Anouk…

ehome

Emerce eHome & Deco – 2 november 2017

Wat is eHome & Deco? Voor het vijfde achtereenvolgende jaar organiseren Emerce en Sanoma op 2 november 2017 het belangrijkste event over online strategie voor de Nederlandse woonbranche. De dag voor retailers, brands en groothandel in de home – & decoration branche over het gebruik van digitale media, online verkopen en oriëntatie. De digitale ontwikkelingen…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

header intern

Vacature: Senior Consultant Interim Solutions e-Commerce

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

" Either write something worth reading or do something worth writing about.
"Benjamin Franklin

Senior Product Owner Omnichannel

Ben jij een gepassioneerde Senior Product Owner met een duidelijke visie op omnichannel? Laat jij de winkel en online klantbeleving perfect op elkaar aansluiten bij deze B2C retail organisatie met internationale allure? En ben jij bovendien in staat om jouw collega Product Owners te coachen in hun ontwikkeling? Neem dan contact met me op om…

linked

Finalisten Digital Transformers Award ’17 bekend

De zes finalisten van de Digital Transformers Awards ‘17 zijn bekend. Op donderdag 5 oktober 2017 strijden deze kandidaten in The Loft van de A’DAM Toren om de Digital Transformers Award 2017 De Digital Transformers Award is in het leven geroepen om de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven te stimuleren en het digitale talent in…

convention

Emerce e-Health Convention – 14 november 2017

Wat is e-Health Convention? Wat zijn nieuwe, inspirerende en bewezen toepassingen van (digitale) zorgtechnologie, die de aanjagers zijn voor verhogen van kwaliteit van zorg en zorgefficiency (kostenbeheersing)? e-Health Convention is innovation in cure, care & technology. Een interactieve congresdag met in totaal zo’n 25 sessies van interviews, presentaties, debatten en een info-lounge met live demo’s…

header intern

Vacature: Senior Consultant Digital Development

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

" People don’t buy what you do, they buy why you do it."Simon Sinek

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Manager Customer Engagement

Are you an energetic and digital minded professional with a proven track record within setting up an excellent customer experience online? Would you like to be responsible of a team and building a total new engagement strategy for several countries? Then this vacancy will be a new adventure for you!

rcrment

CMO komt (te) vaak van buiten

Eigenlijk zou een Chief Marketing Officer uit de eigen geledingen moeten komen, maar de realiteit is anders. Uit een onderzoek van headhunter Russell Reynolds Associates blijkt dat veel CMO’s voortkomen uit het eigen bedrijf. Zij hebben de eerste zes maanden van dit jaar druk gehad met het zoeken naar CMO’s. Er is sprak van een heuse…

performance

Emerce Performance -16 november 2017

Wat is Emerce Performance Emerce Performance is het event van Emerce rond de beste inzet van advertising om de beste conversie te bereiken. Over adverteren wat direct leidt tot meer sales, aanvragen, downloads of leads. Toonaangevende mediamanagers, -strategen, -planners, -buyers en online advertising verantwoordelijken geven een kijkje in de keuken en delen hun ervaringen en successen. Voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

header-intern

Vacature: Senior Consultant Data Science

Vind jij het een uitdaging om te werken in een enthousiaste, professionele en resultaatgerichte werkomgeving? Heb jij een sterke affiniteit met data science en wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan de succesvolle groei van Newpeople? Kom dan ons bureau versterken als Senior Consultant! Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door…

" Good marketers see consumers as complete human beings with all the dimensions real people have."Jonah Sachs

SEA Specialist Travel

Wil jij als SEA Specialist Travel deel uitmaken van een e-Commerce team bij één van de grootste vakantie aanbieders van Nederland? Binnen deze vacature heb jij een belangrijk aandeel in de transformatie naar e-Commerce bedrijf. Wekt dit jouw interesse? Lees dan snel deze vacature!

Zo maak je in 6 stappen de koppeling tussen loyaliteit en NPS-scores

We willen steeds meer weten over websitebezoekers. Zodat we ze vervolgens op kunnen delen in segmenten met als doel dat we klanten en prospects beter kunnen bedienen. Met meer conversies als hoger doel. Klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn; je kunt namelijk heel snel en simpel beginnen. In dit artikel probeer ik uit…

efinancials

Emerce eFinancials – 30 november 2017

Wat is eFinancials? The future of finance. Alle digitale innovaties in bank- en verzekeringswezen verzameld in één event. Welke invloed hebben de laatste online ontwikkelingen op de financiële sector? Hoe zet u nieuwe kansen naar uw hand? Wat doen grote internationale spelers en hoe succesvol zijn startups en challengers in de markt? Voor wie? eFinancials…

" To think creatively, we must be able to look afresh at what we normally take for granted."George Kneller