ecommerce_plaatje_ (1)

e-Commerce in opkomende landen

Is het aanschaffen van goederen en diensten op het internet een Europees aangelegenheid? Kopen mensen in opkomende landen ook online? Dit zijn interessante vragen waar ik graag vanuit e-commerce perspectief antwoord op probeer te geven de hand van twee landen, Brazilië en Saoedi-Arabië.  

Brazilië
Brazilië is vooral bekend om voetbal, carnaval en Rio de Janeiro. Maar Brazilië is veel meer dan dat. Zo heeft het land het grootste e-commerce omzet van Latijns-Amerika. In 2015 had het land een e-commerce omzet van 20 miljard dollar (17% groei ten opzicht van 2014), met 37 miljoen online shoppers. Hiermee stond Brazilië op de negende plek op de Global e-Commerce Ranking. Verwacht wordt dat de e-commerce omzet in 2018 meer dan 27 miljard dollar zal zijn, met 47 miljoen online shoppers. Dat betekent dat bijna 20% van de Braziliaanse bevolking online shopt. Deze cijfers laten zien dat Brazilië een land is om rekening mee te houden, ook nu het economisch wat minder gaat met het land.

Saoedi-Arabië
e-Commerce in het Midden-Oosten is een onderwerp dat te weinig aandacht krijgt. Dat is heel jammer, want online shopping wordt ook daar steeds belangrijker. Een mooi voorbeeld is Saoedi-Arabië. In 2010 had het land een e-commerce omzet van 460 miljoen dollar. Dit is in 2014 gegroeid naar 2 miljard dollar: een groei van meer dan 23%. Verwacht wordt dat in 2019 de omzet meer dan 5,2 miljard dollar zal zijn. Goed om te weten is dat de de helft van de bevolking in Saoedi-Arabië onder de 30 jaar is. De e-commerce potentie van het land is dus zeer groot. Dus lijkt het mij goed om als online bedrijf vaker naar het Midden-Oosten te kijken.

Zeggen deze cijfers alles?
Het antwoord is kort en bondig: nee, deze cijfers zeggen niet alles. Men dient rekening te houden met het feit dat het doen van zaken in dergelijke landen niet altijd even gemakkelijk is. Zo kent ieder land een eigen wet -en regelgeving, spreekt men lokaal niet altijd Engels, of van een minimaal niveau. Het is raadzaam om dan met een local samen te werken. In absolute getallen maken deze cijfers uiteraard geen indruk. Ter vergelijking: bol.com zette in 2010 318 miljoen euro om. Dat is bijna net zoveel als heel Saoedi-Arabië in één jaar.  

Deze landen negeren?
Natuurlijk moeten we deze landen niet negeren. De wereld houdt niet op na de landsgrenzen van Nederland. De e-commerce kansen buiten Nederland en zelfs buiten Europa zijn eindeloos. De groei en potentie van deze landen is zo enorm dat men dient te overwegen om te kijken naar samenwerkingsmogelijkheden of zelfs kan gaan nadenken om daar zelf aan de slag te gaan. Europa wordt ingehaald door de rest van de wereld en daar moeten we op een effectievere manier mee omgaan dan we nu doen.

Matin Abbasi

Matin Abbasi

Consultant e-Commerce & Retail

Senior Product Owner Platform

Ben jij een gepassioneerde Senior Product Owner en toe aan een nieuwe stap in je carrière? Word jij enthousiast van de nieuwe ontwikkeling op het gebied van software? En weet jij de juiste schakel te zijn tussen het development team aan de ene kant en de business aan de andere kant? Neem dan contact met…

De mens als succesfactor bij digitale transformatie: 4 praktische tips

Uit onderzoek van Altimeter blijkt dat maar liefst tweederde van alle digitale transformatieprojecten mislukt. Een groot risico voor bedrijven omdat dit het bestaansrecht van het bedrijf op termijn in gevaar brengt. Digitale transformatie is daarom een prioriteit geworden op steeds meer ceo-agenda’s. Wat is de reden van het mislukken van deze projecten en hoe kunnen…

digital_wednesday

Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Online Category Manager

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin je jouw analytische, procesmatige en creatieve kwaliteiten de vrije loop kan laten waardoor je deze start-up, binnen een grote dienstverlener, groot kan maken? Lees de vacature dan nu verder en neem contact met mij op!

DMP

Independent whitepaper on DMPs

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

eweek

Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Webshop Manager

Wil jij een tweede stap maken in je carrière? Ben je hands on ingesteld en heb je enkele jaren werkervaring binnen een online retail omgeving? Dan ben jij de Webshop Manager die ik zoek! 

AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

digital b2B

Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Online Marketeer

Ben jij klaar om als Online Marketeer een sleutelrol te vervullen in de online groei ambities van een groot zorgnetwerk en dit tot een succes te maken? Dan is deze vacature iets voor jou!

Maurits_Affiliate

5 vragen aan… Maurits van der Does

Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

travel europo

eTravel Europe – 3 oktober 2017

WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford