De remedie tegen adblockers: advertenties als content

Het is nog geen probleem van enorme proporties, maar simpelweg niet te negeren. Vertegenwoordigers van Yahoo, AOL, Google, Nestle en Saatchi zeggen dat de boodschap van consumenten die adblockers gebruiken luid en duidelijk is overgekomen. “We zijn er vroeg genoeg bij om de onvrede bij consumenten weg te nemen, maar we kunnen niet lang wachten”, waarschuwden zij gisteren op het Mobile World Congress in Barcelona.

Het aantal adblockgebruikers is alleen al in het Verenigd Koninkrijk met 83 procent gegroeid, vertelde James Hilton van Saatchi. “Gelukkig gaat het nog maar om 0,3 procent van de mobiele gebruikers wereldwijd, maar we zien nu ook dat telecombedrijven instappen. Zij willen het breedbandgebruik terugdringen en advertenties dragen absoluut bij aan de groei van het mobiele dataverkeer.”

Hilton refereerde aan het technologiebedrijf Shine, dat zijn blokkeersystemen aan het installeren is bij de mobiele aanbieders van Three in Engeland en Italië. Dat zijn weliswaar kleinere aanbieders, maar moederbedrijf Hutchison Whampoa heeft ook activiteiten in Denemarken, Ierland, Oostenrijk en Zweden. En is bezig O2 in Engeland te kopen.

CMO Roi Catrhy van Shine zat gisteren ook in het adblockerpanel en kraakte harde noten. “We willen geen advertentiesector om zeep helpen, maar consumenten beschermen tegen adtech. Consumenten hebben momenteel geen keuze. We hebben het niet alleen over advertenties, maar ook over tracking. Bedrijven moeten op een andere manier met consumenten communiceren.”

De aanwezige uitgevers staken de hand overigens wel degelijk in eigen boezem. Ze erkenden dat zij de consumenten niet centraal hebben gezet bij hun advertentiebeleid.

Maar Yahoo’s Nick Hugh vindt dat Shine zeker geen nuttige bijdrage levert. Het bedrijf hanteert zelfs geen witte lijsten, zoals concurrent AdBlocker, die gebruikers de keuze laat om bepaalde adverteerders wel toe te laren. “Het is alles of niets bij jullie”, aldus Hugh. “Ik had het nog redelijk gevonden als Shine gebruikers informeerde over het datagebruik bij bepaalde uitgevers. Maar wat je nu krijgt is dat uitgevers adblockgebruikers gaan blokkeren, of bezoekers de mogelijkheid bieden om te betalen. Per saldo gaan ze er op achteruit.”

Shine benadrukt dat gebruikers de keuze hebben om hun systeem aan en ook weer uit te zetten. “We dringen niemand iets op. Maar 5 tot 50 procent van de data in een databundel is toe te schrijven aan advertentieverkeer. Het lijkt me dat de industrie daar eens naar moet kijken.”

Yahoo heeft overigens al maatregelen genomen. “We hebben een duidelijke keuze gemaakt voor native advertising en zien dat dat ook een veel betere conversie oplevert”, aldus Hugh.

Het vliegwiel moet voor iedereen gezond zijn: consument, adverteerder en uitgever, benadrukte Allie Kline van AOL. “We moeten advertenties meer als content gaan zien.”

Bron: Emerce.nl – Jan Libbenga (24 februari 2016)

Gerben Dijkstra

Gerben Dijkstra

Senior Consultant Online Marketing (Performance & Programmatic)

Global Performance Manager

Are you an experienced Global Performance Manager and are you ready for the next step in your career? Do you have what it takes te get the maximum out of PPC and are you familiar with paid channels like: SEA, Display Marketing and Affiliate Marketing? Then check out this interesting vacancy!

tech live

Emerce Tech Live! – 30 mei 2017

De nieuwste tech ontwikkelingen in één dag. Bewezen en toegepaste nieuwe technieken voor security, IOT, payments, mobile én virtual reality staan op 30 mei centraal in de Beurs van Berlage. Ruim 75 experts verdeeld over zes stages delen kennis, visie en ideeën. Tech live! is hét nieuwe event van Emerce over de nieuwste technologie en…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Product Owner

Are you ready to step into a new adventure? Do you want to be part of a start-up in e-Commerce that has the ambition to quickly build a strong brand and become the European market leader within 4 years from now in a booming B2B market? Are you a Product Owner with a strong…

Foto 4.png

Transparantie: zwart op wit wat je opbrengt voor het bedrijf

Veel bedrijven streven naar een open bedrijfscultuur, maar hoe ver kun je gaan? Recruitment – en interim bureau Newpeople in Amsterdam maakte in 2011 de omslag naar meer transparantie. Gevolg? Iedereen weet wat z’n collega’s verdienen en kan in je mailbox kijken. Het was op een late vrijdagmiddag in 2011 dat oprichter Ben Holewijn (52)…

ecommercelive

E-commerce Live! – 31 mei 2017

Op 31 mei brengt E-commerce Live! brengt voor de derde keer op rij retailers, webshops, direct sellers, fabrikanten, groothandel en merken samen voor een dag die bol staat van trends, best tactics en innovaties op het gebied van e-commerce. 150 (inter)nationale sprekers De beste cases, sprekers en panels on stage 2 events in 1 Het…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Global Digital Brand Manager FMCG

Do you know your way in the digital landscape and are you the one who can create a digital signature for international brands? Then you are the digital generalist who will be a good match for this vacancy!

Waar liggen de kansen voor een mobiele campagne?

In Nederland werd in 2016 maar liefst 586 miljoen gespendeerd aan online display en video advertising. 80 procent van dit budget wordt momenteel ingezet voor desktopcampagnes, terwijl de helft van de Nederlanders juist een smartphone gebruikt om het internet op te gaan. Slimme adverteerders beseffen dat maar al te goed. Er is minder concurrentie en…

digital_wednesday

Digital Wednesday – 31 mei 2017

Digital in e-commerce: what’s up & what’s next? Webshops verdringen de fysieke winkels, maar lijken nog steeds verdacht veel op die offline originelen. What’s next in e-commerce? Om vooruit te kunnen kijken, kijken we ook terug naar wat is geweest. En we onderzoeken deze avond de technologische ontwikkelingen, verdienmodellen en kansen voor e-commerce in de…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Partnership Manager Online

Ben jij een dealmaker en heb je ervaring met het opzetten van online partnerships? Heb jij daarnaast kennis van online verkoop en wil jij dit bedrijf verder helpen om hun online verkoop te boosten? Lees deze vacature dan snel door! 

De drempels op weg naar programmatic tv

Stel: je bent je wereldreis aan het plannen en je hebt je gisteren uitgebreid op internet georiënteerd op vliegtickets en backpackgear. Nu zit je lekker op de bank te genieten van RTL Late Night. Het reclameblok begint en je ziet Bever Sport met een promotie van allerlei backpackessentials. Vervolgens komt Zalando voorbij met een aanbieding…

DML

Digital Marketing Live! – 1 juni 2017

Donderdag 1 juni vindt de zesde editie van Digital Marketing Live! plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam. DML! is hét event over online marketing, advertising en interactive media en wij zijn er natuurlijk weer bij! We verzorgen maar liefst vier round table sessies en zijn de hele dag aanwezig als inhoudelijke adviespartner voor…

ecommerce

Het Online (Category) Wonder

Ruim een half jaar geleden liep ik voor het eerst The House of Newpeople binnen en vroeg ik mij af; wat is e-commerce nu precies? Nu 7 maanden later stel ik mezelf de vraag; hoe werkt e-commerce nu precies en wat is hierin belangrijk? Als ik één ding heb geleerd de afgelopen periode is dat…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford