7 toepassingen van subscription e-commerce

Subscription e-commerce, het aanbieden van je producten of diensten in abonnementsvorm, wint steeds meer terrein in Nederland. In de Verenigde Staten is het al een zeer gewaardeerd en rendabel business model. Maar liefst 30 procent van de online shoppers in de Verenigde Staten heeft een online abonnement, zo stond onlangs in de Twinkle 100. Ondanks dat het subscription model vaak eenvoudig lijkt, zijn hier veel variaties op te bedenken. In dit artikel worden 7 toepassingen van het subscription model beschreven.

1. Pakketten
Online abonnementen komen voor in velen vormen en maten. De meest voorkomende vorm is het aanbieden van standaard pakketten. Vaak duiden bedrijven deze aan van small tot large en van basic tot premium. De prijs, het aantal producten of diensten of de service verschilt per variant. De enige mogelijkheid om uit te breiden is het abonnement upgraden naar een hoger pakket. Een aantal voorbeelden van een abonnement op basis van pakketten zijn: HelloFresh, Exact Online en MailChimp.

Pakketten zijn overzichtelijk voor ons als ondernemers, helemaal als we hier weinig variatie in bieden. Daarnaast zorgt het aanbieden van standaard pakketten voor een duidelijke voorspelling van de omzet. Het aanbieden van drie variaties levert de meeste conversie op, omdat we vaak geneigd zijn om voor de ‘gulden middenweg’ te gaan (zie MarketingOnline). Let wel, staan gewenste producten of diensten niet tussen de geboden abonnementen, kan dit tot conversieverlies leiden. Mocht je voor pakketten gaan, let er dan op dat je alle producten of diensten noemt die jouw concurrenten ook aanbieden.

2. Productniveau
We hebben vaak de neiging om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, helemaal als het om abonnementen gaat. Heb je een aantal producten die je eenmalig en als abonnement aan wilt bieden? Dan kun je de keuze door je klant laten maken. Het is zelfs mogelijk om de klant zelf de herhaalfrequentie te laten kiezen.

Dit maakt je businessmodel flexibel. Je wilt immers voorkomen dat klanten straks met een overvloed aan voorraad zitten en daardoor het abonnement opzeggen. Let er wel op dat je niet te veel mogelijkheden biedt, om verwarring te voorkomen. Een aantal voorbeelden van abonnementen op productniveau zijn Hairlabs en Koffiecentrale.nl.

3. Variabele box
De variabele box is tot nog toe het meest populair onder webwinkels. In de meeste gevallen wordt hier een volledige categorie-pagina of website aan gewijd. Alle producten die getoond worden op deze pagina, kunnen in de variabele box geplaatst worden. Het aantal producten bepaalt uiteindelijk de abonnementsprijs. De klant kan daarnaast zelf zijn herhaalfrequentie kiezen of deze wordt bepaald door de aanbieder.

Vaak wordt er vlak voor het versturen van de volgende termijn een e-mail verstuurd met een herinnering. Door deze herinnering kunnen mensen de inhoud van hun variabele box aanpassen, zodat zij niet met overtollige voorraad komen te zitten en niet het gevoel krijgen dat ze ergens aan vast zitten.

Het voordeel van de variabele box is dat de abonnee flexibel is en het gevoel krijgt zelf de controle te hebben over het abonnement. Telecombedrijven spelen al in op deze trend door het aantal MB’s en belminuten elke maand aanpasbaar te maken. Dit zorgt ervoor dat er minder wordt opgezegd dan bij vaste varianten. Aan de andere kant is de variabele box ook meer een uitdaging. Aangezien het aantal terugkerende producten per termijn kan verschillen, dien je de capaciteiten te hebben altijd producten op voorraad te hebben. Je kunt een abonnee in deze variant niet teleurstellen.

4. Curated
Een curated abonnement is erg populair in de Verenigde Staten. Concreet houdt dit in dat de klant een abonnement afsluit en elke maand een verrassing op de mat ontvangt. Het bedrag van het curated abonnement blijft stabiel, de ondernemer bepaalt uiteindelijk de inhoud van het abonnement.

Bij curated abonnementen zie je vaak uitschieters. Kortom, eens in de zoveel tijd wordt er een product geleverd, wat een stuk meer kost dan de abonnementsprijs. Het voordeel hiervan is dat je als aanbieder zelf kan bepalen, per termijn, wat je marge wordt. Ook zal een abonnee door deze uitschieter geneigd zijn langer lid te blijven. Het lastige aan een curated abonnement is om je abonnees continu weer te kunnen verrassen. Wanneer zij één of twee keer teleurgesteld zijn, ben je ze kwijt. Een mooi voorbeeld van een curated abonnement is het Amerikaans Birchbox.

5. Diensten
Naast abonnementen op fysieke producten, worden er ook veelvuldig abonnementen op diensten aangeboden. Dienstenabonnementen komen het meest voor op de zakelijke markt. Enerzijds om de investering van de klant laag te houden, anderzijds om de omzet van de ondernemer constant te houden. Ook zijn er een aantal succesvolle dienstabonnementen voor consumenten, zoals Spotify en Netflix.

Het aanbieden van een abonnement op diensten levert voor de aanbieder de beste marge op. Toch komt er vaak meer bij kijken dan enkel het leveren van diensten. Ook hier zijn verschillende varianten in. Lever je een kant-en-klaar dienstenpakket waar je zelf niets meer voor hoeft te doen? Of lever je een dienstenpakket waar je arbeidsuren voor moet maken? In dit laatste geval is het belangrijk dat het binnen de afgesproken arbeidsuren blijft. Klanten hebben vaak de neiging om extra service te vragen, maar officieel heeft een klant enkel recht op de geboden service binnen het abonnement.

6. Verhuur of lease
Je zal de reclame waarschijnlijk al gehoord hebben op de radio: “Neem nu een Volkswagen abonnement! U regelt de brandstof wij de rest.” Het Volkswagen-abonnement is hetzelfde als het leasen van een auto. Gebruikers genieten dezelfde voor- en nadelen, echter wordt het abonnement toegespitst op de ZZP’er en consument. Zo kun je bij het Volkswagen abonnement maximaal 30.000 kilometer per jaar rijden, terwijl bij een leaseauto het maximum vaak op 80.000 kilometer per jaar ligt. Daar tegenover staat dan wel een voordeliger tarief, ten opzichte van leasen.

Ook verhuur speelt een belangrijke rol momenteel in de online wereld. Het verhuren van hardware en software bijvoorbeeld, waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor onderhoud. De as a service-diensten.

7. Onderhoud
We kennen het allemaal, we laten onze iPhone vallen en het scherm is kapot. Als je geluk hebt, heb je een verzekering of reparatieservice afgesloten. Als je pech hebt, betaal je een flinke prijs voor de reparatie. Onderhoud is erg belangrijk en het aanbieden van een abonnement hierop des te interessanter. Omdat wij niet van verrassingen houden als het gaat om hoge kosten, nemen wij uit voorzorg liever een abonnement op reparatie of onderhoud.

Abonnementen voor reparatie en onderhoud zijn zeer rendabel. Puur omdat niet iedereen gebruik maakt van het abonnement. Wel zul je goed moeten kunnen filteren wanneer er misbruik gemaakt wordt van het abonnement. Mensen hebben vaak de neiging om minder voorzichtig met hun spullen om te gaan, omdat ze toch een abonnement op reparaties hebben.

Abonnementsmodellen voor betere klantrelaties
Ondernemers zijn op zoek naar (nieuwe) manieren om klanten aan hun te binden. De opkomst van subscription e-commerce draagt bij aan deze behoefte. Los van de behoefte van ondernemers, laat ook de consument onbewust merken dat zij klaar is voor de volgende stap. De tijd dat wij vol trots een auto kochten na jarenlang sparen is geweest, onze generatie neemt een abonnement! Toegang wordt in steeds meer gevallen belangrijker dan bezit.

Met onze generatie bedoel ik de leeftijdscategorie van 18 tot en met 40 jaar. Deze generatie staat open voor vernieuwing, is zich over het algemeen bewust van de mogelijkheden en vertrouwt op de flexibiliteit van het abonnement. Mijn persoonlijke verwachting? Over een jaar ziet de online wereld er heel anders uit en draaien we niet alleen meer op eenmalige transacties. We gaan een relatie aan met onze klanten, bijvoorbeeld door abonnementsmodellen, die veel waardevoller zijn dan voorheen.

Bron: marketingfacts.nl – Jessica Hoogsteen (12 januari 2016)

Matin Abbasi

Matin Abbasi

Consultant e-Commerce & Retail

Webshop Manager

Wil jij een tweede stap maken in je carrière? Ben je hands on ingesteld en heb je enkele jaren werkervaring binnen een online retail omgeving? Dan ben jij de Webshop Manager die ik zoek! 

De mens als succesfactor bij digitale transformatie: 4 praktische tips

Uit onderzoek van Altimeter blijkt dat maar liefst tweederde van alle digitale transformatieprojecten mislukt. Een groot risico voor bedrijven omdat dit het bestaansrecht van het bedrijf op termijn in gevaar brengt. Digitale transformatie is daarom een prioriteit geworden op steeds meer ceo-agenda’s. Wat is de reden van het mislukken van deze projecten en hoe kunnen…

digital_wednesday

Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Online Marketeer

Ben jij klaar om als Online Marketeer een sleutelrol te vervullen in de online groei ambities van een groot zorgnetwerk en dit tot een succes te maken? Dan is deze vacature iets voor jou!

DMP

Independent whitepaper on DMPs

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

eweek

Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Product Manager

Als Product Manager ben je commercieel en innovatief, dat zijn al twee eigenschappen die een must have zijn voor deze vacature. Jij weet als de beste kansen te signaleren en door te vertalen naar nieuwe proposities. Hierin heb je een sterke business sense waardoor je altijd werkt vanuit een sterke business case. Heb je…

AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

digital b2B

Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Digital Development Manager

Ben jij de schakel tussen business en IT en weet jij zo de marketing en e-commerce technologieën van deze internationale speler verder vorm te geven? Check de vacature en bij interesse, reageer!

Maurits_Affiliate

5 vragen aan… Maurits van der Does

Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

travel europo

eTravel Europe – 3 oktober 2017

WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford