7 toepassingen van subscription e-commerce

Subscription e-commerce, het aanbieden van je producten of diensten in abonnementsvorm, wint steeds meer terrein in Nederland. In de Verenigde Staten is het al een zeer gewaardeerd en rendabel business model. Maar liefst 30 procent van de online shoppers in de Verenigde Staten heeft een online abonnement, zo stond onlangs in de Twinkle 100. Ondanks dat het subscription model vaak eenvoudig lijkt, zijn hier veel variaties op te bedenken. In dit artikel worden 7 toepassingen van het subscription model beschreven.

1. Pakketten
Online abonnementen komen voor in velen vormen en maten. De meest voorkomende vorm is het aanbieden van standaard pakketten. Vaak duiden bedrijven deze aan van small tot large en van basic tot premium. De prijs, het aantal producten of diensten of de service verschilt per variant. De enige mogelijkheid om uit te breiden is het abonnement upgraden naar een hoger pakket. Een aantal voorbeelden van een abonnement op basis van pakketten zijn: HelloFresh, Exact Online en MailChimp.

Pakketten zijn overzichtelijk voor ons als ondernemers, helemaal als we hier weinig variatie in bieden. Daarnaast zorgt het aanbieden van standaard pakketten voor een duidelijke voorspelling van de omzet. Het aanbieden van drie variaties levert de meeste conversie op, omdat we vaak geneigd zijn om voor de ‘gulden middenweg’ te gaan (zie MarketingOnline). Let wel, staan gewenste producten of diensten niet tussen de geboden abonnementen, kan dit tot conversieverlies leiden. Mocht je voor pakketten gaan, let er dan op dat je alle producten of diensten noemt die jouw concurrenten ook aanbieden.

2. Productniveau
We hebben vaak de neiging om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, helemaal als het om abonnementen gaat. Heb je een aantal producten die je eenmalig en als abonnement aan wilt bieden? Dan kun je de keuze door je klant laten maken. Het is zelfs mogelijk om de klant zelf de herhaalfrequentie te laten kiezen.

Dit maakt je businessmodel flexibel. Je wilt immers voorkomen dat klanten straks met een overvloed aan voorraad zitten en daardoor het abonnement opzeggen. Let er wel op dat je niet te veel mogelijkheden biedt, om verwarring te voorkomen. Een aantal voorbeelden van abonnementen op productniveau zijn Hairlabs en Koffiecentrale.nl.

3. Variabele box
De variabele box is tot nog toe het meest populair onder webwinkels. In de meeste gevallen wordt hier een volledige categorie-pagina of website aan gewijd. Alle producten die getoond worden op deze pagina, kunnen in de variabele box geplaatst worden. Het aantal producten bepaalt uiteindelijk de abonnementsprijs. De klant kan daarnaast zelf zijn herhaalfrequentie kiezen of deze wordt bepaald door de aanbieder.

Vaak wordt er vlak voor het versturen van de volgende termijn een e-mail verstuurd met een herinnering. Door deze herinnering kunnen mensen de inhoud van hun variabele box aanpassen, zodat zij niet met overtollige voorraad komen te zitten en niet het gevoel krijgen dat ze ergens aan vast zitten.

Het voordeel van de variabele box is dat de abonnee flexibel is en het gevoel krijgt zelf de controle te hebben over het abonnement. Telecombedrijven spelen al in op deze trend door het aantal MB’s en belminuten elke maand aanpasbaar te maken. Dit zorgt ervoor dat er minder wordt opgezegd dan bij vaste varianten. Aan de andere kant is de variabele box ook meer een uitdaging. Aangezien het aantal terugkerende producten per termijn kan verschillen, dien je de capaciteiten te hebben altijd producten op voorraad te hebben. Je kunt een abonnee in deze variant niet teleurstellen.

4. Curated
Een curated abonnement is erg populair in de Verenigde Staten. Concreet houdt dit in dat de klant een abonnement afsluit en elke maand een verrassing op de mat ontvangt. Het bedrag van het curated abonnement blijft stabiel, de ondernemer bepaalt uiteindelijk de inhoud van het abonnement.

Bij curated abonnementen zie je vaak uitschieters. Kortom, eens in de zoveel tijd wordt er een product geleverd, wat een stuk meer kost dan de abonnementsprijs. Het voordeel hiervan is dat je als aanbieder zelf kan bepalen, per termijn, wat je marge wordt. Ook zal een abonnee door deze uitschieter geneigd zijn langer lid te blijven. Het lastige aan een curated abonnement is om je abonnees continu weer te kunnen verrassen. Wanneer zij één of twee keer teleurgesteld zijn, ben je ze kwijt. Een mooi voorbeeld van een curated abonnement is het Amerikaans Birchbox.

5. Diensten
Naast abonnementen op fysieke producten, worden er ook veelvuldig abonnementen op diensten aangeboden. Dienstenabonnementen komen het meest voor op de zakelijke markt. Enerzijds om de investering van de klant laag te houden, anderzijds om de omzet van de ondernemer constant te houden. Ook zijn er een aantal succesvolle dienstabonnementen voor consumenten, zoals Spotify en Netflix.

Het aanbieden van een abonnement op diensten levert voor de aanbieder de beste marge op. Toch komt er vaak meer bij kijken dan enkel het leveren van diensten. Ook hier zijn verschillende varianten in. Lever je een kant-en-klaar dienstenpakket waar je zelf niets meer voor hoeft te doen? Of lever je een dienstenpakket waar je arbeidsuren voor moet maken? In dit laatste geval is het belangrijk dat het binnen de afgesproken arbeidsuren blijft. Klanten hebben vaak de neiging om extra service te vragen, maar officieel heeft een klant enkel recht op de geboden service binnen het abonnement.

6. Verhuur of lease
Je zal de reclame waarschijnlijk al gehoord hebben op de radio: “Neem nu een Volkswagen abonnement! U regelt de brandstof wij de rest.” Het Volkswagen-abonnement is hetzelfde als het leasen van een auto. Gebruikers genieten dezelfde voor- en nadelen, echter wordt het abonnement toegespitst op de ZZP’er en consument. Zo kun je bij het Volkswagen abonnement maximaal 30.000 kilometer per jaar rijden, terwijl bij een leaseauto het maximum vaak op 80.000 kilometer per jaar ligt. Daar tegenover staat dan wel een voordeliger tarief, ten opzichte van leasen.

Ook verhuur speelt een belangrijke rol momenteel in de online wereld. Het verhuren van hardware en software bijvoorbeeld, waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor onderhoud. De as a service-diensten.

7. Onderhoud
We kennen het allemaal, we laten onze iPhone vallen en het scherm is kapot. Als je geluk hebt, heb je een verzekering of reparatieservice afgesloten. Als je pech hebt, betaal je een flinke prijs voor de reparatie. Onderhoud is erg belangrijk en het aanbieden van een abonnement hierop des te interessanter. Omdat wij niet van verrassingen houden als het gaat om hoge kosten, nemen wij uit voorzorg liever een abonnement op reparatie of onderhoud.

Abonnementen voor reparatie en onderhoud zijn zeer rendabel. Puur omdat niet iedereen gebruik maakt van het abonnement. Wel zul je goed moeten kunnen filteren wanneer er misbruik gemaakt wordt van het abonnement. Mensen hebben vaak de neiging om minder voorzichtig met hun spullen om te gaan, omdat ze toch een abonnement op reparaties hebben.

Abonnementsmodellen voor betere klantrelaties
Ondernemers zijn op zoek naar (nieuwe) manieren om klanten aan hun te binden. De opkomst van subscription e-commerce draagt bij aan deze behoefte. Los van de behoefte van ondernemers, laat ook de consument onbewust merken dat zij klaar is voor de volgende stap. De tijd dat wij vol trots een auto kochten na jarenlang sparen is geweest, onze generatie neemt een abonnement! Toegang wordt in steeds meer gevallen belangrijker dan bezit.

Met onze generatie bedoel ik de leeftijdscategorie van 18 tot en met 40 jaar. Deze generatie staat open voor vernieuwing, is zich over het algemeen bewust van de mogelijkheden en vertrouwt op de flexibiliteit van het abonnement. Mijn persoonlijke verwachting? Over een jaar ziet de online wereld er heel anders uit en draaien we niet alleen meer op eenmalige transacties. We gaan een relatie aan met onze klanten, bijvoorbeeld door abonnementsmodellen, die veel waardevoller zijn dan voorheen.

Bron: marketingfacts.nl – Jessica Hoogsteen (12 januari 2016)

Matin Abbasi

Matin Abbasi

Consultant e-Commerce & Retail

Customer Journey Manager

Ben jij de resultaatgerichte customer journey expert die zich als geen ander kan inleven in de klant en haar behoeften? In deze vrije rol in een dedicated marketing team krijg je de kans om zelfstandig projecten op te zetten, met het doel om de relatie met de klanten te verbeteren. Jij zorgt voor een…

4 Ways to Manage Negative Feedback in a Positive Way

As marketers we often face rejection and negativity. An idea is shot down. An angry reader rants in a comment. A prospect chooses a competitor’s product. We can’t help but feel a bit of a sting when someone spits on our hard work. How do we stay strong and steadfast in our commitment to…

Banner Emerce eRetail

Emerce eRetail – 16 maart 2017

Wat is eRetail? Hoe ziet de toekomst van online en cross-channel retailing eruit? Wat zijn de laatste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van e-commerce en cross-channel sales? Tijdens de zevende editie van Emerce eRetail geven retail experts het antwoord op deze vragen en meer! eRetail is daarmee hét congres over innovatie in online retailing…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

wernerwebsite

Meet Werner

Werner is de Lead Consultant Interim Solutions binnen Newpeople. Hij is de schakel tussen Business, IT en Freelancers. Wat Werner leuk vindt aan Digital Development is dat het steeds meer een leading rol begint te krijgen binnen bedrijven en hierdoor impact heeft op de gehele organisatiestructuur. Als voorbeeld geeft hij hierbij de verandering van de manier waarop…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Online Innovation Manager

Designthinking, lean start-up en designsprints zijn jou niet vreemd. Je bent in staat om op een verfrissende manier de klantbehoefte boven tafel te krijgen. Je bent ondernemend, creatief en vooruitstrevend. Herken jij jezelf? Check dan deze vacature en reageer!

LOGO-DW-BW

Digital Wednesday – Digital in retail

Na een succesvolle uitverkochte eerste editie kijken we uit naar alweer de tweede editie van Digital Wednesday waarbij we ons richten op de digitale ontwikkelingen in retail. Hoe creëer je online een beleving die je offline persoonlijk of fysiek kunt overbrengen? Welke digital touchpoints kun je optimaliseren om de hele customer journey te optimaliseren? Milan Verstegen…

EMERCE-TSC-Promotional-2017

The Social Conference: Shedding the social tag – 23 maart 2017

“Als social platforms zichzelf nieuws- en mediasites noemen, waar blijft dan het social aspect?” is een van de vragen die deze dag centraal gesteld worden door dagvoorzitter van The Social Conference, Roos van Vugt. The Social Conference is hét Nederlandse congres over social media strategie voor grotere organisaties. Gehouden op donderdag 23 maart 2017 in…

header-intern

(Senior) Consultant Analytics

Vind jij het een uitdaging om te werken in een enthousiaste, professionele en resultaatgerichte werkomgeving? Heb jij een sterke affiniteit met Data en wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan succesvolle groei van Newpeople? Kom dan ons bureau versterken als (Senior) Consultant voor de Community Data! Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Senior Content Marketeer

Heb jij ruime ervaring met content marketing en weet jij hoe je relevante content maakt voor verschillende klantgroepen? Is in jouw wereld naast content ook de klant ‘king’ en zie jij uitdaging in het optimaliseren van digitale kanalen? Wil jij samen met je team zorgen voor het realiseren van een betere conversie en meer…

man on 3d abstract asphalt street

Product Owner Hub #4: Agilicious

Daar was-ie dan! Mijn ontgroening als consultant bij de Product Owner Hub! Spannend was het wel, want wie had 5 maanden geleden gedacht dat ik zowaar kon meepraten met Zoran Kovačević van Travelbird en Maarten Smit van ABN Amro over de uitdagingen waar beide bedrijven tegenaan lopen! Daarvoor had ik nog nooit gehoord van Product…

conversion_logo_orig

EMERCE Conversion – 13 april 2017

EMERCE Conversion is het Nederlandse congres op het gebied van conversie-optimalisatie. Het draait op 13 april om meer resultaat via het digitale kanaal! Emerce Conversion geeft daarom diepgaande antwoorden op vragen als: ✓ Hoe zet ik traffic succesvol om in kopers? ✓ Met welke pricing tactieken en psychologische principes verhoog ik mijn conversion rate? ✓…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

header-intern

(Senior) Consultant e-Commerce

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

" Recruiting is a Personal Development Opportunity Disguised as a Business."Scott Love

Director e-Commerce, CRM & Brand

Wil jij werken voor een organisatie die in een rap tempo verandert? Ben jij de Director e-Commerce, CRM & Brand die deze organisatie helpt om kanaal onafhankelijk te denken en heb jij een bewezen track record in het transformeren van een klassiek bedrijf naar een ‘best-of-class’ speler in de markt? Neem snel contact met…

LOGO-DW-BW

Digital Wednesday: jouw maandelijkse dosis digital in het hart van Eindhoven

De eerste editie van Digital Wednesday is vanavond helemaal uitverkocht, dus dat belooft veel goeds! De eerste editie staat in het teken van “Blik in de toekomst”. Met trots presenteren wij de sprekers van die avond: Erwin van der Zande (bedenker en manager Bright), Sander Duivestein (trendwatcher en auteur) en Rob Adams (Six Fingers). Tijdens…

newpeopleviptravel

The Newpeople VIP Connect Innovation Study Tour to China

Following our previous successful Newpeople VIP Connect study tour to New York and San Francisco in 2015, we are delighted to organize another inspiring and exclusive tour for 20 C-level participants. This years destination will be the Chinese cities of Beijing, Hangzhou and Shanghai. The theme for this year is: ‘Learnings from an Asian Giant’….

" Strangers are strangers until they meet."Lyrics in "Amigo" - Chef Special