7 toepassingen van subscription e-commerce

Subscription e-commerce, het aanbieden van je producten of diensten in abonnementsvorm, wint steeds meer terrein in Nederland. In de Verenigde Staten is het al een zeer gewaardeerd en rendabel business model. Maar liefst 30 procent van de online shoppers in de Verenigde Staten heeft een online abonnement, zo stond onlangs in de Twinkle 100. Ondanks dat het subscription model vaak eenvoudig lijkt, zijn hier veel variaties op te bedenken. In dit artikel worden 7 toepassingen van het subscription model beschreven.

1. Pakketten
Online abonnementen komen voor in velen vormen en maten. De meest voorkomende vorm is het aanbieden van standaard pakketten. Vaak duiden bedrijven deze aan van small tot large en van basic tot premium. De prijs, het aantal producten of diensten of de service verschilt per variant. De enige mogelijkheid om uit te breiden is het abonnement upgraden naar een hoger pakket. Een aantal voorbeelden van een abonnement op basis van pakketten zijn: HelloFresh, Exact Online en MailChimp.

Pakketten zijn overzichtelijk voor ons als ondernemers, helemaal als we hier weinig variatie in bieden. Daarnaast zorgt het aanbieden van standaard pakketten voor een duidelijke voorspelling van de omzet. Het aanbieden van drie variaties levert de meeste conversie op, omdat we vaak geneigd zijn om voor de ‘gulden middenweg’ te gaan (zie MarketingOnline). Let wel, staan gewenste producten of diensten niet tussen de geboden abonnementen, kan dit tot conversieverlies leiden. Mocht je voor pakketten gaan, let er dan op dat je alle producten of diensten noemt die jouw concurrenten ook aanbieden.

2. Productniveau
We hebben vaak de neiging om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, helemaal als het om abonnementen gaat. Heb je een aantal producten die je eenmalig en als abonnement aan wilt bieden? Dan kun je de keuze door je klant laten maken. Het is zelfs mogelijk om de klant zelf de herhaalfrequentie te laten kiezen.

Dit maakt je businessmodel flexibel. Je wilt immers voorkomen dat klanten straks met een overvloed aan voorraad zitten en daardoor het abonnement opzeggen. Let er wel op dat je niet te veel mogelijkheden biedt, om verwarring te voorkomen. Een aantal voorbeelden van abonnementen op productniveau zijn Hairlabs en Koffiecentrale.nl.

3. Variabele box
De variabele box is tot nog toe het meest populair onder webwinkels. In de meeste gevallen wordt hier een volledige categorie-pagina of website aan gewijd. Alle producten die getoond worden op deze pagina, kunnen in de variabele box geplaatst worden. Het aantal producten bepaalt uiteindelijk de abonnementsprijs. De klant kan daarnaast zelf zijn herhaalfrequentie kiezen of deze wordt bepaald door de aanbieder.

Vaak wordt er vlak voor het versturen van de volgende termijn een e-mail verstuurd met een herinnering. Door deze herinnering kunnen mensen de inhoud van hun variabele box aanpassen, zodat zij niet met overtollige voorraad komen te zitten en niet het gevoel krijgen dat ze ergens aan vast zitten.

Het voordeel van de variabele box is dat de abonnee flexibel is en het gevoel krijgt zelf de controle te hebben over het abonnement. Telecombedrijven spelen al in op deze trend door het aantal MB’s en belminuten elke maand aanpasbaar te maken. Dit zorgt ervoor dat er minder wordt opgezegd dan bij vaste varianten. Aan de andere kant is de variabele box ook meer een uitdaging. Aangezien het aantal terugkerende producten per termijn kan verschillen, dien je de capaciteiten te hebben altijd producten op voorraad te hebben. Je kunt een abonnee in deze variant niet teleurstellen.

4. Curated
Een curated abonnement is erg populair in de Verenigde Staten. Concreet houdt dit in dat de klant een abonnement afsluit en elke maand een verrassing op de mat ontvangt. Het bedrag van het curated abonnement blijft stabiel, de ondernemer bepaalt uiteindelijk de inhoud van het abonnement.

Bij curated abonnementen zie je vaak uitschieters. Kortom, eens in de zoveel tijd wordt er een product geleverd, wat een stuk meer kost dan de abonnementsprijs. Het voordeel hiervan is dat je als aanbieder zelf kan bepalen, per termijn, wat je marge wordt. Ook zal een abonnee door deze uitschieter geneigd zijn langer lid te blijven. Het lastige aan een curated abonnement is om je abonnees continu weer te kunnen verrassen. Wanneer zij één of twee keer teleurgesteld zijn, ben je ze kwijt. Een mooi voorbeeld van een curated abonnement is het Amerikaans Birchbox.

5. Diensten
Naast abonnementen op fysieke producten, worden er ook veelvuldig abonnementen op diensten aangeboden. Dienstenabonnementen komen het meest voor op de zakelijke markt. Enerzijds om de investering van de klant laag te houden, anderzijds om de omzet van de ondernemer constant te houden. Ook zijn er een aantal succesvolle dienstabonnementen voor consumenten, zoals Spotify en Netflix.

Het aanbieden van een abonnement op diensten levert voor de aanbieder de beste marge op. Toch komt er vaak meer bij kijken dan enkel het leveren van diensten. Ook hier zijn verschillende varianten in. Lever je een kant-en-klaar dienstenpakket waar je zelf niets meer voor hoeft te doen? Of lever je een dienstenpakket waar je arbeidsuren voor moet maken? In dit laatste geval is het belangrijk dat het binnen de afgesproken arbeidsuren blijft. Klanten hebben vaak de neiging om extra service te vragen, maar officieel heeft een klant enkel recht op de geboden service binnen het abonnement.

6. Verhuur of lease
Je zal de reclame waarschijnlijk al gehoord hebben op de radio: “Neem nu een Volkswagen abonnement! U regelt de brandstof wij de rest.” Het Volkswagen-abonnement is hetzelfde als het leasen van een auto. Gebruikers genieten dezelfde voor- en nadelen, echter wordt het abonnement toegespitst op de ZZP’er en consument. Zo kun je bij het Volkswagen abonnement maximaal 30.000 kilometer per jaar rijden, terwijl bij een leaseauto het maximum vaak op 80.000 kilometer per jaar ligt. Daar tegenover staat dan wel een voordeliger tarief, ten opzichte van leasen.

Ook verhuur speelt een belangrijke rol momenteel in de online wereld. Het verhuren van hardware en software bijvoorbeeld, waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor onderhoud. De as a service-diensten.

7. Onderhoud
We kennen het allemaal, we laten onze iPhone vallen en het scherm is kapot. Als je geluk hebt, heb je een verzekering of reparatieservice afgesloten. Als je pech hebt, betaal je een flinke prijs voor de reparatie. Onderhoud is erg belangrijk en het aanbieden van een abonnement hierop des te interessanter. Omdat wij niet van verrassingen houden als het gaat om hoge kosten, nemen wij uit voorzorg liever een abonnement op reparatie of onderhoud.

Abonnementen voor reparatie en onderhoud zijn zeer rendabel. Puur omdat niet iedereen gebruik maakt van het abonnement. Wel zul je goed moeten kunnen filteren wanneer er misbruik gemaakt wordt van het abonnement. Mensen hebben vaak de neiging om minder voorzichtig met hun spullen om te gaan, omdat ze toch een abonnement op reparaties hebben.

Abonnementsmodellen voor betere klantrelaties
Ondernemers zijn op zoek naar (nieuwe) manieren om klanten aan hun te binden. De opkomst van subscription e-commerce draagt bij aan deze behoefte. Los van de behoefte van ondernemers, laat ook de consument onbewust merken dat zij klaar is voor de volgende stap. De tijd dat wij vol trots een auto kochten na jarenlang sparen is geweest, onze generatie neemt een abonnement! Toegang wordt in steeds meer gevallen belangrijker dan bezit.

Met onze generatie bedoel ik de leeftijdscategorie van 18 tot en met 40 jaar. Deze generatie staat open voor vernieuwing, is zich over het algemeen bewust van de mogelijkheden en vertrouwt op de flexibiliteit van het abonnement. Mijn persoonlijke verwachting? Over een jaar ziet de online wereld er heel anders uit en draaien we niet alleen meer op eenmalige transacties. We gaan een relatie aan met onze klanten, bijvoorbeeld door abonnementsmodellen, die veel waardevoller zijn dan voorheen.

Bron: marketingfacts.nl – Jessica Hoogsteen (12 januari 2016)

Matin Abbasi

Matin Abbasi

Consultant e-Commerce & Retail

Jobs Default Page

Category Manager Automotive – Randstad | 50-60K Introduction Are you the Category Manager Automotive who ensures optimal conversion? Call me! Read more » Director e-Commerce – Randstad | 100-140K +OTE Introduction A fantastic opportunity to deliver a meaningful contribution to this international, dynamic and highly entrepreneurial company! Read more » Algemeen Directeur – 100% internet…

Digital_Transformers_Award

Gerhard van der Bijl wint de Digital Transformers Award

Gerhard van der Bijl van Royal FloraHolland heeft gisteren de Digital Transformers Award 2017 in de wacht gesleept. Van der Bijl, Chief Digital Officer & CIO bij Royal FloraHolland, wordt onder meer geprezen om zijn natuurlijke leiderschap, dat tot een ‘branche-overstijgende transformatie’ heeft geleid. Hij is hiermee de opvolger van Robert van Geffen (Philips) en Anouk…

ehome

Emerce eHome & Deco – 2 november 2017

Wat is eHome & Deco? Voor het vijfde achtereenvolgende jaar organiseren Emerce en Sanoma op 2 november 2017 het belangrijkste event over online strategie voor de Nederlandse woonbranche. De dag voor retailers, brands en groothandel in de home – & decoration branche over het gebruik van digitale media, online verkopen en oriëntatie. De digitale ontwikkelingen…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

header intern

Vacature: Senior Consultant Interim Solutions e-Commerce

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

" Either write something worth reading or do something worth writing about.
"Benjamin Franklin

Senior Product Owner Omnichannel

Ben jij een gepassioneerde Senior Product Owner met een duidelijke visie op omnichannel? Laat jij de winkel en online klantbeleving perfect op elkaar aansluiten bij deze B2C retail organisatie met internationale allure? En ben jij bovendien in staat om jouw collega Product Owners te coachen in hun ontwikkeling? Neem dan contact met me op om…

linked

Finalisten Digital Transformers Award ’17 bekend

De zes finalisten van de Digital Transformers Awards ‘17 zijn bekend. Op donderdag 5 oktober 2017 strijden deze kandidaten in The Loft van de A’DAM Toren om de Digital Transformers Award 2017 De Digital Transformers Award is in het leven geroepen om de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven te stimuleren en het digitale talent in…

convention

Emerce e-Health Convention – 14 november 2017

Wat is e-Health Convention? Wat zijn nieuwe, inspirerende en bewezen toepassingen van (digitale) zorgtechnologie, die de aanjagers zijn voor verhogen van kwaliteit van zorg en zorgefficiency (kostenbeheersing)? e-Health Convention is innovation in cure, care & technology. Een interactieve congresdag met in totaal zo’n 25 sessies van interviews, presentaties, debatten en een info-lounge met live demo’s…

header intern

Vacature: Senior Consultant Digital Development

Wanna build the new digital world? Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door hen in contact te brengen met de juiste (digitale) marketing professionals, managers & directors. In deze hard groeiende niche zijn we absoluut de kwalitatieve marktleider. Onze ambities blijven echter hoog, evenals de ambities van onze opdrachtgevers: veelal grote…

" People don’t buy what you do, they buy why you do it."Simon Sinek

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Manager Customer Engagement

Are you an energetic and digital minded professional with a proven track record within setting up an excellent customer experience online? Would you like to be responsible of a team and building a total new engagement strategy for several countries? Then this vacancy will be a new adventure for you!

rcrment

CMO komt (te) vaak van buiten

Eigenlijk zou een Chief Marketing Officer uit de eigen geledingen moeten komen, maar de realiteit is anders. Uit een onderzoek van headhunter Russell Reynolds Associates blijkt dat veel CMO’s voortkomen uit het eigen bedrijf. Zij hebben de eerste zes maanden van dit jaar druk gehad met het zoeken naar CMO’s. Er is sprak van een heuse…

performance

Emerce Performance -16 november 2017

Wat is Emerce Performance Emerce Performance is het event van Emerce rond de beste inzet van advertising om de beste conversie te bereiken. Over adverteren wat direct leidt tot meer sales, aanvragen, downloads of leads. Toonaangevende mediamanagers, -strategen, -planners, -buyers en online advertising verantwoordelijken geven een kijkje in de keuken en delen hun ervaringen en successen. Voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

header-intern

Vacature: Senior Consultant Data Science

Vind jij het een uitdaging om te werken in een enthousiaste, professionele en resultaatgerichte werkomgeving? Heb jij een sterke affiniteit met data science en wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan de succesvolle groei van Newpeople? Kom dan ons bureau versterken als Senior Consultant! Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe economie door…

" Good marketers see consumers as complete human beings with all the dimensions real people have."Jonah Sachs

SEA Specialist Travel

Wil jij als SEA Specialist Travel deel uitmaken van een e-Commerce team bij één van de grootste vakantie aanbieders van Nederland? Binnen deze vacature heb jij een belangrijk aandeel in de transformatie naar e-Commerce bedrijf. Wekt dit jouw interesse? Lees dan snel deze vacature!

haantjeopen

Geen behoefte meer aan de klassieke marketeer

Digitale transformatie noopt bedrijven op zoek te gaan naar een nieuwe generatie marketeers. Maar wat moeten ze kunnen en wat doe je met je zittende marketeers? Een kleine rondgang leert dat het gaat om specialisten, of generalisten, de zogenoemde product owners, of growth analysts. Opvallend is dat de belangrijkste eigenschap van de ‘nieuwe’ marketeer gewoon…

efinancials

Emerce eFinancials – 30 november 2017

Wat is eFinancials? The future of finance. Alle digitale innovaties in bank- en verzekeringswezen verzameld in één event. Welke invloed hebben de laatste online ontwikkelingen op de financiële sector? Hoe zet u nieuwe kansen naar uw hand? Wat doen grote internationale spelers en hoe succesvol zijn startups en challengers in de markt? Voor wie? eFinancials…

" To think creatively, we must be able to look afresh at what we normally take for granted."George Kneller