​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadvertentie format sinds de lancering van Google AdWords in oktober 2000.

Het is echter opnieuw een grote ontwikkeling op de Google resultatenpagina na het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant van het scherm. Deze verandering werd eind februari 2016 doorgevoerd.

De bèta wordt momenteel geleidelijk wereldwijd uitgerold binnen accounts die, specifiek voor deze bèta, bij Google zijn aangemeld. Veelal is dit gedaan via de agencies die tussen de adverteerder en Google staan.

Expanded Text Ads (ETA’s)
De nieuwe format van de tekstadvertenties worden Expanded Text Ads (ETA) genoemd en zullen worden ingezet voor alle devices. Volgens Google is het format geoptimaliseerd voor de mobile-first format. Hieronder een weergave van de huidige en de nieuwe format.

adwords eta 1

Het is duidelijk dat de tekstadvertenties groter worden, maar wat verandert er nu werkelijk.

  • Er komt een extra titel beschikbaar (voorheen 1 titel)
  • De 2 huidige beschrijvingsregels van elk maximaal 35 tekens worden vervangen voor 1 beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters.
  • De zichtbare url verandert, zoals we die nu kennen. Deze wordt namelijk automatisch ingeladen vanuit de ingevoerde ‘uiteindelijke url’. Daarna kunnen er tot 2 padvelden aan worden toegevoegd van elk maximaal 15 tekens.
adwords eta 2


Verloop van de bèta
Zoals aangegeven, wordt de bèta momenteel geleidelijk wereldwijd uitgerold. Dit betekent dat de accounts die gewhitelist worden, voorzien kunnen worden van deze ETA’s. Dit betekent dat de ETA’s naast de huidige advertentieformats in het account geplaatst kunnen worden. Het advies van Google is om 1 ETA toe te voegen per advertentiegroep. Dit kan nog niet via Google AdWords Editor of via de AdWords API. Momenteel moet dat nog gebeuren middels de interface i.c.m. bulksheets. Een API-koppeling zal beschikbaar zijn via whitelisting vanaf 24 mei.

De verwachting is verder dat de volledige lancering van de ETA’s per Q3 2016 zal zijn.

Wat zijn de verwachtingen?
Gedurende de bèta worden de ETA’s voor ongeveer 20% van het verkeer vertoond worden. De overige 80% van de vertoningen worden ingevuld door de huidige advertentieformats.

De ETA’s zijn flink groter dan de huidige tekstadvertenties en dus zal de CTR van de ETA’s beter zijn. De huidige resultaten laten een stijging in CTR zien van 20%. Dit is een flinke verbetering en dit betekent dat AdWords nóg meer bezoekers zal genereren voor adverteerders en dus ook voor nóg meer omzet zal verzorgen voor Google!

Adverteerders zullen dus aan de slag moeten met het uitwerken van extra tekstadvertenties, naast het managen van de bestaande tekstadvertenties. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met hogere uitgaven i.v.m. de hogere CTR.

Ik ga er verder vanuit dat het huidige format van de tekstadvertenties helemaal zal verdwijnen en vervangen worden door de ETA’s. Er zal een moment worden ingepland dat Google de huidige tekstadvertenties automatisch zal omzetten naar ETA’s.

Google is duidelijk actief met het aanpassen van de resultatenpagina. Na het verdwijnen van advertenties rechts van het scherm en het toevoegen van een 4e advertentie bovenaan in de pagina zijn de ETA’s de volgende stap. AdWords is een belangrijke inkomstbron voor Google en met het groter maken van de tekstadvertenties zullen deze vaker worden aangeklikt en dus nóg meer geld genereren voor Google. Het zal tevens opnieuw een impact hebben op de organische resultaten die, met het toevoegen van de 4e advertentiepositie, reeds een plekje moesten inleveren.

Volgens Google is het aanpassen nodig om te werken naar een uniforme weergave op alle apparaten. Het moet echter, mijns inziens, ook gaan oppassen dat de advertenties niet té overdadig gaan worden waardoor de ervaring van de gebruiker negatief beïnvloed worden.

De tijd zal het leren en dus eerst maar eens kijken wat de ETA’s de adverteerders gaan brengen!

Bron: www.dutchcowboys.nl – Jeffrey Bleijendaal (24 mei, 2016)

Gerben Dijkstra

Gerben Dijkstra

Senior Consultant Online Marketing (Performance & Programmatic)
Newpeople_x_Jinc_1

Newpeople & JINC sluiten partnership af voor 2017!

First day at JINC – ervaren hoe ‘t werkt Zoals bij velen staat ieder jaar weer in het teken van goede voornemens, maar hoe zorg je er nu voor dat je niet in de tweede of derde maand allemaal smoesjes gaat verzinnen? Want in de maand maart – wanneer het z’n staart roert – lijkt…

newpeoplevipconnect

Newpeople VIP Connect #10 (invitation only) – 6 april 2017

Ga jij in de toekomst beslissingen nemen op basis van intelligente patroonherkenning? “Augmented Intelligence” is hot en ontwikkelt zich tot nieuwe samenwerkingen! Newpeople VIP Connect #10 vindt plaats op donderdag 6 april en is het event waar 150 tot 200 digital marketing directors elkaar ontmoeten. Watson bij Newpeople Ronald Velten (Marketing & Communications Director Europe bij…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

ruud mtb

Meet Ruud

Ruud is Senior Consultant Digital Transformation binnen Newpeople en hij maakt deel uit van team BIT. Hij focust zich op de community rondom Digital Development. Dit zijn functies tussen business en IT. ‘Marketing en IT komen steeds meer samen en daaromheen ontstaan allerlei nieuwe functies, dat is eigenlijk de community waarop ik me richt’, legt…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

LOGO-DW-BW

Digital Wednesday – 29 maart

Contentmarketing. Het is een containerbegrip aan het worden, maar niet minder relevant voor het digital vakgebied. Daarom zochten we samen met Platform Content sprekers voor je die contentmarketing van diverse invalshoeken bekijken en het thema niet algemeen maar specifiek maken. Niets van ‘content is king’ of ‘context is queen’, maar strategie, aanpak & innovatie. Hoe…

conversion_logo_orig

EMERCE Conversion – 13 april 2017

EMERCE Conversion is het Nederlandse congres op het gebied van conversie-optimalisatie. Het draait op 13 april om meer resultaat via het digitale kanaal! Emerce Conversion geeft daarom diepgaande antwoorden op vragen als: ✓ Hoe zet ik traffic succesvol om in kopers? ✓ Met welke pricing tactieken en psychologische principes verhoog ik mijn conversion rate? ✓…

Schermafbeelding 2017-03-02 om 10.04.14

Meet Desiree

Desiree is Consultant Marketing Automation & E-mailmarketing Daarnaast maakt Desiree deel uit van het data CRM team. Wat Desiree zo leuk vindt aan e-mailmarketing en marketing automation is dat het erg doelgericht en resultaatgedreven is. Alles wat de marketeers doen en bepalen is op basis van data en daar resultaten op behalen. Wanneer iets niet…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Interim Online Campagne Marketeer (Acquisitie)

Ben jij een ervaren Interim Online Campagne Marketeer en heb jij ervaring met B2C lead generation? Ben jij op korte termijn beschikbaar? En wil jij graag aan de slag bij een van de meest innovatieve bedrijven in Nederland? Lees dan snel verder of neem contact op via maurits.vanderdoes@newpeople.nl!

logo vrouwendag

GIRLPOWER! Then, now and in the future

De Internationale Vrouwendag 2017 staat voor het gevoel van solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen overal ter wereld. Internationale Vrouwendag is de dag waarop de eerste staking van vrouwen wordt herdacht, die plaatsvond op 8 maart 1908 in New York. Bij deze staking kwamen vrouwen op voor hun rechten op het gebied van arbeid en kiesrecht….

newpeopleviptravel

The Newpeople VIP Connect Innovation Study Tour to China

Following our previous successful Newpeople VIP Connect study tour to New York and San Francisco in 2015, we are delighted to organize another inspiring and exclusive tour for 20 C-level participants. This years destination will be the Chinese cities of Beijing, Hangzhou and Shanghai. The theme for this year is: ‘Learnings from an Asian Giant’….

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

wernerwebsite

Meet Werner

Werner is de Lead Consultant Interim Solutions binnen Newpeople. Hij is de schakel tussen Business, IT en Freelancers. Wat Werner leuk vindt aan Digital Development is dat het steeds meer een leading rol begint te krijgen binnen bedrijven en hierdoor impact heeft op de gehele organisatiestructuur. Als voorbeeld geeft hij hierbij de verandering van de manier waarop…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Partnerships Manager

Wil jij een groeiend bedrijf naar een volgend niveau tillen? Ben jij een ervaren Partnerships Manager die een netwerk bij e-commerce platformen heeft? Neem dan snel contact op!

DW retail

Alles voor de klant: op zoek naar de ultieme on- en offline beleving

De allerlaatste tech-, digital- en marketingontwikkelingen bijhouden, #hoedan? Dat kan sinds dit jaar iedere laatste woensdag van de maand bij Digital Wednesday in Eindhoven. Voor de Digital Wednesday inspiratiesessie ‘Digital in retail’ strikten de organisatoren drie interessante sprekers over de uitdagingen waar retailers voor staan bij het verbinden van de on- en offline beleving. Wij…

EMERCE-TSC-Promotional-2017

The Social Conference: Shedding the social tag – 23 maart 2017

“Als social platforms zichzelf nieuws- en mediasites noemen, waar blijft dan het social aspect?” is een van de vragen die deze dag centraal gesteld worden door dagvoorzitter van The Social Conference, Roos van Vugt. The Social Conference is hét Nederlandse congres over social media strategie voor grotere organisaties. Gehouden op donderdag 23 maart 2017 in…

header-intern

(Senior) Consultant Analytics

Vind jij het een uitdaging om te werken in een enthousiaste, professionele en resultaatgerichte werkomgeving? Heb jij een sterke affiniteit met Data en wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan succesvolle groei van Newpeople? Kom dan ons bureau versterken als (Senior) Consultant voor de Community Data! Newpeople helpt haar opdrachtgevers te transformeren naar de nieuwe…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford