​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadvertentie format sinds de lancering van Google AdWords in oktober 2000.

Het is echter opnieuw een grote ontwikkeling op de Google resultatenpagina na het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant van het scherm. Deze verandering werd eind februari 2016 doorgevoerd.

De bèta wordt momenteel geleidelijk wereldwijd uitgerold binnen accounts die, specifiek voor deze bèta, bij Google zijn aangemeld. Veelal is dit gedaan via de agencies die tussen de adverteerder en Google staan.

Expanded Text Ads (ETA’s)
De nieuwe format van de tekstadvertenties worden Expanded Text Ads (ETA) genoemd en zullen worden ingezet voor alle devices. Volgens Google is het format geoptimaliseerd voor de mobile-first format. Hieronder een weergave van de huidige en de nieuwe format.

adwords eta 1

Het is duidelijk dat de tekstadvertenties groter worden, maar wat verandert er nu werkelijk.

  • Er komt een extra titel beschikbaar (voorheen 1 titel)
  • De 2 huidige beschrijvingsregels van elk maximaal 35 tekens worden vervangen voor 1 beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters.
  • De zichtbare url verandert, zoals we die nu kennen. Deze wordt namelijk automatisch ingeladen vanuit de ingevoerde ‘uiteindelijke url’. Daarna kunnen er tot 2 padvelden aan worden toegevoegd van elk maximaal 15 tekens.
adwords eta 2


Verloop van de bèta
Zoals aangegeven, wordt de bèta momenteel geleidelijk wereldwijd uitgerold. Dit betekent dat de accounts die gewhitelist worden, voorzien kunnen worden van deze ETA’s. Dit betekent dat de ETA’s naast de huidige advertentieformats in het account geplaatst kunnen worden. Het advies van Google is om 1 ETA toe te voegen per advertentiegroep. Dit kan nog niet via Google AdWords Editor of via de AdWords API. Momenteel moet dat nog gebeuren middels de interface i.c.m. bulksheets. Een API-koppeling zal beschikbaar zijn via whitelisting vanaf 24 mei.

De verwachting is verder dat de volledige lancering van de ETA’s per Q3 2016 zal zijn.

Wat zijn de verwachtingen?
Gedurende de bèta worden de ETA’s voor ongeveer 20% van het verkeer vertoond worden. De overige 80% van de vertoningen worden ingevuld door de huidige advertentieformats.

De ETA’s zijn flink groter dan de huidige tekstadvertenties en dus zal de CTR van de ETA’s beter zijn. De huidige resultaten laten een stijging in CTR zien van 20%. Dit is een flinke verbetering en dit betekent dat AdWords nóg meer bezoekers zal genereren voor adverteerders en dus ook voor nóg meer omzet zal verzorgen voor Google!

Adverteerders zullen dus aan de slag moeten met het uitwerken van extra tekstadvertenties, naast het managen van de bestaande tekstadvertenties. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met hogere uitgaven i.v.m. de hogere CTR.

Ik ga er verder vanuit dat het huidige format van de tekstadvertenties helemaal zal verdwijnen en vervangen worden door de ETA’s. Er zal een moment worden ingepland dat Google de huidige tekstadvertenties automatisch zal omzetten naar ETA’s.

Google is duidelijk actief met het aanpassen van de resultatenpagina. Na het verdwijnen van advertenties rechts van het scherm en het toevoegen van een 4e advertentie bovenaan in de pagina zijn de ETA’s de volgende stap. AdWords is een belangrijke inkomstbron voor Google en met het groter maken van de tekstadvertenties zullen deze vaker worden aangeklikt en dus nóg meer geld genereren voor Google. Het zal tevens opnieuw een impact hebben op de organische resultaten die, met het toevoegen van de 4e advertentiepositie, reeds een plekje moesten inleveren.

Volgens Google is het aanpassen nodig om te werken naar een uniforme weergave op alle apparaten. Het moet echter, mijns inziens, ook gaan oppassen dat de advertenties niet té overdadig gaan worden waardoor de ervaring van de gebruiker negatief beïnvloed worden.

De tijd zal het leren en dus eerst maar eens kijken wat de ETA’s de adverteerders gaan brengen!

Bron: www.dutchcowboys.nl – Jeffrey Bleijendaal (24 mei, 2016)

Gerben Dijkstra

Gerben Dijkstra

Senior Consultant Online Marketing (Performance & Programmatic)

Webshop Manager

Wil jij een tweede stap maken in je carrière? Ben je hands on ingesteld en heb je enkele jaren werkervaring binnen een online retail omgeving? Dan ben jij de Webshop Manager die ik zoek! 

De mens als succesfactor bij digitale transformatie: 4 praktische tips

Uit onderzoek van Altimeter blijkt dat maar liefst tweederde van alle digitale transformatieprojecten mislukt. Een groot risico voor bedrijven omdat dit het bestaansrecht van het bedrijf op termijn in gevaar brengt. Digitale transformatie is daarom een prioriteit geworden op steeds meer ceo-agenda’s. Wat is de reden van het mislukken van deze projecten en hoe kunnen…

digital_wednesday

Digital Wednesday #6 – Digital & Artificial Intelligence (28 juni 2017)

Artificial Intelligence (AI) is hot. Nieuwe algoritmes winnen het van mensen bij het spelen van bordspelletjes en het duurt niet lang meer voordat we in een zelfrijdende auto kunnen rijden. Hoe kan dat? Hoe werkt dat? En nog veel belangrijker: hoe pas je het toe op een relevante manier voor jou of je organisatie? Doe…

fd_gaz_07_basis

Newpeople mag zich met trots FD Gazelle 2016 noemen!

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De FD Gazellen staan dit jaar in het teken van ondernemershelden. Alle ondernemingen die de afgelopen drie jaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben gehaald, winnen een FD Gazellen Award. Met trots mag Newpeople zich ook…

" Don’t build links, Build Relationships"Rand Fishkin

Online Marketeer

Ben jij klaar om als Online Marketeer een sleutelrol te vervullen in de online groei ambities van een groot zorgnetwerk en dit tot een succes te maken? Dan is deze vacature iets voor jou!

DMP

Independent whitepaper on DMPs

At the moment of writing there are already multiple whitepapers on Data Management Platforms (DMPs). Almost always have whitepapers been written by suppliers of DMPs as a tool to sell their products, thereby those papers lost their credibility. Within this whitepaper – which has been established with the insight information of experts – I aim…

eweek

Amsterdam eWeek – 2 t/m 7 oktober 2017

The Amsterdam eWeek is an Emerce initiative in close cooperation with several participants, sponsors and the City of Amsterdam. After the succesful launch in 2013, starts the fifth edition of eWeek in October 2017. The goal of Amsterdam eWeek is to provide a platform for national and international companies that focus on online marketing, media…

" “You only live once, but if you do it right, once is enough.”
"Mae West

Newpeople over de Marketeer van vandaag

Product Manager

Als Product Manager ben je commercieel en innovatief, dat zijn al twee eigenschappen die een must have zijn voor deze vacature. Jij weet als de beste kansen te signaleren en door te vertalen naar nieuwe proposities. Hierin heb je een sterke business sense waardoor je altijd werkt vanuit een sterke business case. Heb je…

AI, bots en de vraag hoe marketing menselijk blijft

Machines worden steeds slimmer en daarmee ook steeds menselijker. Er is echter een dunne grens tussen een prettige ervaring en de uncanny valley waar we sneller overheen gaan dan we denken. Ook marketeers zien de mogelijkheden van het vermenselijken van hun technologie en hun merk. Maar hoe kun je als marketeer die uncanny valley vermijden…

digital b2B

Emerce B2B Digital Europe – 3 oktober 2017

Een internationaal event voor innovatieve online professionals en experts in B2B communicatie voor de meest succesvolle Europese bedrijven in verschillende sectoren als de IT, Telecom, Transport en Chemie. B2B Digital Europe zal de meest progressieve innovaties behandelen in digital en eCommerce. Het Europees event wat bedrijven zal helpen om de juiste tools te implementeren voor…

REMeiland NEWPEOPLE Office

The House of Newpeople

The House of Newpeople is situated at the REMeiland. The REMeiland is a platform built in the Republic of Ireland and towed off the Dutch coast in 1964 as the pirate broadcasting home of Radio and TV Noordzee. Both stations were dismantled by armed forces of the Netherlands. The building was placed in the North…

" If they say “it’s impossible” remember that it’s impossible for them, not for you."Jordan Belfort

Digital Development Manager

Ben jij de schakel tussen business en IT en weet jij zo de marketing en e-commerce technologieën van deze internationale speler verder vorm te geven? Check de vacature en bij interesse, reageer!

Maurits_Affiliate

5 vragen aan… Maurits van der Does

Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de…

travel europo

eTravel Europe – 3 oktober 2017

WHAT’S ON THE AGENDA? eTravel Europe brings you a diverse and interesting programme of not only excellent talks in various streams, but also one-on-one meetings, workshops, a start-up showcase and private dinner. Here’s what to expect from the programme: Full day from 8.30am to 6.00pm in Amsterdam Both plenary and interactive sessions on a wide…

" Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently. "Henry Ford