Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Manage je team vanaf de keukentafel met deze tips!

feature

Thuiswerken is niet makkelijk en vergt discipline. Geconcentreerd blijven ondanks de afleiding van huishoudelijke klusjes, rondrennende kinderen of huisgenoten en de constant lonkende bank is moeilijk en zal alleen slagen met een goede planning en effectieve to-do lists. Met de honderden tips op het internet moet dit lukken, maar hoe manage je een team in deze rare tijden? Hoe houd je meerdere mensen gestructureerd, gemotiveerd en op één lijn? Wij vroegen het aan onze eigen, onderhand ervaringsdeskundigen, de Newpeople Directors. De tips vind je hieronder!

Francine (Director Recruitment Online, e-Commerce, Data & CRM), hoe houd jij je teams gemotiveerd in deze thuiswerk tijden? 

“Als Director van drie verschillende teams ben ik een groot gedeelte van de dag aan het bellen. Zowel op team als individueel niveau is het belangrijk om op dagelijkse basis contact te houden om zo van elkaars werk op de hoogte te blijven, maar ook, nu meer dan ooit, met elkaar in te checken op persoonlijk vlak. Zit iedereen lekker in zijn of haar vel, is de motivatie nog te vinden en zo niet, hoe kunnen we daar verandering in brengen? 

Een tip die ik mijn team meegeef is om kleine successen in te bouwen in de week. De doelstellingen of successen zullen bij veel bedrijven anders zijn dan normaal gesproken. Des te belangrijker om successen voor jezelf vast te stellen. Dit geeft het gevoel relevant bezig te zijn en iets bereikt te hebben. Deze positieve energie geeft weer kracht voor volgende prestaties en successen!

Ook probeer ik de contactmomenten leuk te houden, je bent tenslotte een groot deel van de dag alleen aan het werk. Hoe we dit aanpakken? Nou, aan de hand van “Dress-up Thursday”, een dagelijks koffie kwartiertje en een virtuele vrijdagmiddagborrel. Zou houd je het teamwerk niet enkel productief, maar ook gewoon leuk!”

Hanneke (Managing Director Executive Search), hoe begeleid jij je team vanuit huis?

“In team Executive Search is een soepele samenwerking extra belangrijk omdat we gezamenlijk aan één opdracht werken. Daarom starten we iedere werkdag met een Google Hangout om zo samen de taakverdeling door te spreken. Hierbij houden wij een maximum van 3 taken aan zodat het een behapbare lijst is en je aan het einde van de dag met een gerust gevoel je laptop dicht kan klappen. Verder bellen we de hele dag door en weten we elkaar makkelijk te vinden, eigenlijk precies zoals we dat normaal op kantoor ook zou doen. 

Mijn tip? Focus je in de communicatie naar je team niet enkel op wat er niet goed gaat maar neem de tijd om elkaar positief bij te sturen. Zo delen wij successen en complimenten om zo de spirit hoog te houden!”

Michiel (Director Interim), hoe werk jij met team Interim vanuit huis? 

“Omdat tijd binnen de interim tak een belangrijke rol speelt is snel schakelen cruciaal. Logisch dan ook dat ook team interim veel onderling contact heeft. Elke middag rond half 12 hebben we een meeting op Google Hangouts om te bespreken wat de doelen zijn voor die dag en hoe we deze kunnen bereiken. Daarnaast heb ik veel 1 op 1 contact met mijn team via de telefoon. Het is heel belangrijk om elkaar elke dag ten minste een keer te zien via de camera om iemands stemming te kunnen peilen. Met een beeld erbij waarin je iemands uitdrukkingen kunt zien verloopt de communicatie soepeler en wordt iedereen beter begrepen. Dit versterkt de samenwerking alleen maar meer, iets wat we goed kunnen gebruiken deze tijd. 

De tip die ik mijn team, en hierbij jou, meegeef is de volgende: creëer een eigen werkplek in huis! En ga hierbij zelfs een stapje verder door het flexwerk beleid van Newpeople mee naar huis te nemen en zo ook om de zoveel tijd jouw eigen kantoortje binnenshuis te verplaatsen. Tot 1 juni naar dezelfde muur staren is saai en doet daarnaast weinig goeds voor de creativiteit. Ook het inplannen van andere activiteiten tijdens werk of daarbuiten om zorgt ervoor dat je werkdagen niet oneindig zijn. Als je thuiswerkt is het al snel gemakkelijk om nog heel even door te gaan of nog heel even je mail te checken. Zorg ervoor dat je niet letterlijk je ‘werk mee naar huis neemt’ en begin en sluit je dag op dezelfde tijden af.” 

Zo sluiten wij ook deze blog af. Want inderdaad; het is even lastig en wennen, maar ook dit wordt weer gewoon. En het allerbelangrijkste: steun en moedig elkaar aan in deze tijd. We kunnen het allemaal een beetje extra gebruiken. We are #bettertogether! 

Heb jij nog tips om de lange afstand relatie met je team te onderhouden? Deel ze met ons! 

Let's talk! Contact Ruud Lemmens

Lead Recruitment Digital Development
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.