Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Intervisie Online Marketing Directors

feature

Welke wijze lessen nemen we mee naar 2020?

Inmiddels voelen we ons al helemaal thuis in 2020, maar in deze blog blik ik terug op de intervisie die plaatsvond op 3 december 2019. Tijdens deze dinsdagochtend kwamen 13 Online Marketing Directors bij elkaar in het restaurant op het REM-eiland om te sparren over ontwikkelingen en learnings te delen. Ontwikkelingen en learnings die ik bij deze wil delen met mijn netwerk.

Deze intervisie organiseerde ik met mijn collega Coen. De 13 directors zaten boordevol enthousiasme om hun ervaringen te delen. Dit werd gedaan in twee wisselende groepen, aan de hand van drie interessante thema’s:

  • Voice, zoveel beloftes, maar nog zo weinig resultaat. Een groot irritatie punt voor veel bedrijven. Hoe gaat dit eruit zien in 2020?
  • Een ding is zeker, Amazon gaat de Benelux veroveren in de nabije toekomst. Is dit een gevaar voor onze ondernemingen of juist een kans?
  • AR, VR, Multichannel. Het succes is bekend, maar hoe implementeer je het bij jouw bedrijf?

Thema 1: de beloftes van Voice

Het eerste thema dat besproken werd is ‘Voice’, de Google versie van Siri. Op dit moment wordt Voice vooral gebruikt om korte weetjes op te zoeken (zoals “Tot hoe laat is de Albert Heijn op de Haarlemmerdijk vandaag open?”) of simpele handeling uitvoeren (zoals ‘Speel mijn “Relax’ Spotify lijst af”). Deze single data is eenvoudig en succesvol, maar multi data blijkt een grote uitdaging. Wanneer Voice wordt gevraagd om voor €40 aan sushi te bestellen bij de dichtstbijzijnde toko, wordt het ingewikkelder. Wanneer de vraag niet specifiek genoeg is, zijn er te veel keuzes en tussenpersonen waar Voice niet over kan beslissen. Deze techniek is nog niet ver genoeg ontwikkeld om deze multi data vragen te beantwoorden en meerdere handelingen met diverse tussenpersonen en kanalen uit te voeren. Alleen specifieke vragen met een rechtstreekse aansluiting kunnen gegarandeerd succesvol worden afgerond.

De directors concludeerden dat het gebruik van Voice op dit moment nog niet loont voor kleine bedrijven. Pas als er verdere ontwikkelingen zijn, wordt Voice relevant voor hen. Desalniettemin is het van belang dat deze bedrijven zich voorbereiden op het gebruik van Voice in de toekomst. Omdat er op dit moment al goede datastromen zijn, loont het voor de grote multinationals al wel om gebruik te maken van Voice. Zo heeft Heineken hun eigen implementatie, waarbij je via Voice direct bier kan bestellen.

Thema 2: de gevaren van ‘Amazon’

Amazon, de Amerikaanse Bol.com met een omzet van maar liefst 233 miljard dollar in 2018, is in opkomst in de Benelux. Op dit moment heeft Bol.com nog de overhand in deze landen, met name door populariteit en vertrouwen van de klanten. Bovendien heeft Amazon geen distributiecentra in Nederland, alleen in Duitsland, waardoor snelle levering in ons land nog niet mogelijk is. Daarnaast is de klantenservice niet in het Nederlands bereikbaar. Desalniettemin is deze multinational niet tegen te houden en zal in de nabije toekomst de Benelux overnemen. De bouw van een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, niet ver verwijderd van de Benelux en de introductie van betalen met iDeal zijn duidelijke indicaties dat Amazon de Benelux als nieuw doelwit heeft. Maar wat betekent dit voor de Nederlandse bedrijven?

Omdat het bereik van Amazon internationaal heel groot is, is het voor Nederlandse merken heel interessant om op Amazon.com hun producten aan te bieden. Desondanks voegt het weinig toe aan hun eigen brand. Bovendien kan het zelfs afbreuk doen aan de branding.

De Online Marketing Directors concludeerden dat het het meest succesvol is voor je merk als je slechts een beperkt aantal producten aanbiedt via Amazon.com. Gebruik de website als een apart verkoopkanaal, en niet als je hoofd verkoopkanaal, is hun boodschap. Dus als toevoeging en niet als concurrentie voor je eigen website. Rituals is een goed voorbeeld van een bedrijf dat dit slim aanpakt. Op Amazon bieden zij slechts 51 losse producten aan, zoals handzeep en bodylotion. Terwijl zij op hun eigen website een veel breder assortiment aanbieden, met make-up, home- en travel items in verschillende collecties en cadeau vormen. Op deze manier versterken zij hun bereik zonder afbreuk te doen aan hun merk.

Thema 3: hoe implementeer je Augmented Reality en Virtual Reality?

Online is ontzettend gegroeid de afgelopen jaren, hierdoor is het van belang dat de beleving van on- en offline consistent is. Het gebruik van AR en VR tilt de klantbeleving naar een hoger niveau. AR en VR kregen een steady basis in de multi channel experience van de meeste bedrijven. Maar, hoe blijf je bij? En nog belangrijker, hoe loop je voorop? Voorbeelden hiervan zijn Ace & Tate en Flexa. Bij het eerstgenoemde merk kan je op de website een ‘Virtual Try-on’ doen, waarbij je kijkt hoe de brillen staan op je hoofd. Bij Flexa kan je via de Flexa Visualizer App kijken hoe hun aanbod verfkleuren op jouw muur staat, waardoor de kleurkeuze een stuk gemakkelijker wordt. Het ultieme streven van deze bedrijven is een leading full experience, omnichannel. Hierbij draait het om kanaal vrij denken waarbij de keuze aan de klant zelf wordt overgelaten.

Conclusie

Voice loont op dit moment nog niet voor kleine bedrijven. Pas als er verdere ontwikkelingen zijn, wordt Voice relevant voor hen. Desalniettemin is het van belang dat deze bedrijven zich voorbereiden op het gebruik van Voice in de toekomst.

De meest succesvolle manier om met Amazon.com te werken voor je merk is door slechts een beperkt aantal producten aan te bieden via Amazon.com. De boodschap is daarom ‘gebruik de website als een apart verkoopkanaal, en niet als je hoofd verkoopkanaal’.

Als je je klantbeleving naar een hoger niveau wilt tillen, is het van belang om AR en VR te implementeren. Het ultieme streven is omni-channel, om voor een leading full experience te zorgen.

 

Met deze drie wijze lessen sluit ik de blog van februari af. Heb jij nog lessen die je meeneemt naar 2020? Laat het mij weten!

Let's talk! Contact Corwin in den Eng

Senior Consultant Recruitment Online Marketing
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.