Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Hoe organiseer je innovatie binnen je organisatie?

feature

Je herkent het wel, we leven allemaal in de waan van de dag. Veelal kijken we (te) weinig naar de toekomst en naar het grotere innovatievraagstuk. Zonde, want juist dit bepaalt je relevantie in de toekomst. Want waar bevindt innovatie zich in jouw organisatie? Is deze bijvoorbeeld gecombineerd met de productafdeling? Of staat innovatie los van de business in de vorm van een innovatie hub? En richt je je op alle innovatieprojecten of slechts op de disruptieve projecten? 

Tijdens de Newpeople Innovatie Intervisie afgelopen mei kwamen al deze vragen aan bod. Met een gezelschap van vijf Innovatie Leads bespraken we hoe innovatie is georganiseerd binnen hun organisatie.

Rol van teams

De eerste stelling voor het organiseren van innovatie binnen je organisatie is het behouden van een duidelijke scheidslijn tussen product owners en het innovatie team. Een duidelijke scheidingslijn maakt het mogelijk om op het gebied van innovatie te focussen op exploreren in plaats van exploiteren. Binnen de innovatie afdeling worden de plannen vervolgens verdeeld over Horizon 1, 2 & 3. Vanuit de business worden er business owners aan de verschillende projecten toegewezen. De business owners blijven betrokken bij de onderzoeken en testen, maar voeren deze zelf niet uit. Wat als voordeel heeft dat een project uiteindelijk ook direct in de business kan landen. Een andere Innovatie Lead maakt gebruik van dezelfde verdeling over de drie Horizonnen. Een verdeling waardoor er vertrouwen in de business wordt gecreëerd. Waar lange termijn denken vaak niet in het DNA van een organisatie zit, zorg je er door de je te focussen op Horizon 1, 2 & 3 voor dat je het vertrouwen creëert op Horizon 1 om uiteindelijk op Horizon 3 te kunnen innoveren. De uitkomst van deze aanpak is dat er problemen worden gedetecteerd die eerder ongezien waren gebleven. 

Maar hoe creëer je nou draagvlak binnen een organisatie voor dit “wilde” toekomstdenken? Dit doe je door voorbeelden van over 5 jaar erbij te pakken. Animaties maken het geheel daarnaast een stuk tastbaarder en minder eng om over Horizon 3 na te denken.

Aan tafel klinkt ook een tegengeluid; deze organisatie focust zich enkel op Horizon 3. Het denken in Horizon 1 & 2 wordt overgelaten aan de business zelf. Belangrijk is hierbij wel om de organisatie mee te nemen in het grote toekomstdenken door het team te ondersteunen met educatie, workshops, voorbeelden etc. Ook kan je je medewerkers vragen om een aantal uur per week mee te draaien met het innovatie team zodat ze betrokken raken bij het gedachtegoed. Een ware win-win, want er ontstaat draagvlak en mensen leren zelf over design-thinking, lean etc. De gouden termen binnen innovatie. 

De urgentie van innovatie

Waar het management verkrampt en thuis de inspiratie iets minder vanzelfsprekend is, verdwijnt de urgentie van innovatie. Maar met de verlaagde prioriteit van innovatie verzwakt ook de relevantie van je organisatie na de crisis. Hoe ga je dit tegen? Hoe zet je innovatie weer op de kaart? En vooral; hoe neem je je organisatie hierin mee? Is innovatie in deze tijden niet belangrijker dan ooit? 

Een van de Leads reageert instemmend, ook bij hen staan de operationele zaken voorop. En dat terwijl er een hoop ideeën zijn voor bijvoorbeeld hackathons om toch met de innovatie projecten bezig te blijven. Hoe zorg je ervoor dat deze werkelijkheid worden? Door de juiste mensen in te zetten. Juist nu zit een groot deel van de werknemers zonder of met minder werk. De resources zijn dus wel degelijk aanwezig. Resources waar je wel even naar moet zoeken, want je zult je af en toe echt verbazen over de relevante kennis van je werknemers binnen andere afdelingen. 

In deze tijd waarin de markt enorm verandert kan je innovatief werken door verschillende scenario’s uit te werken. Hierdoor leer je hoe de markt reageert op verandering en wat dit betekent voor je organisatie. Denk deze verschillende scenario’s uit en maak animaties om de business hierin mee te nemen. Maak gebruik van deze extreme veranderingen! 

Een andere tip is om terug te gaan naar je eigen bronnen van inspiratie. Geef bijvoorbeeld elke week een “innovation booster call” aan de organisatie. Welke trends zijn er binnen jouw branche, maar misschien zelfs welke innovaties zijn er wereldwijd. Zo neem je ook anderen mee in je innovatieve mindset en inspireer je jezelf en anderen. Blijf daarmee het out of the box denken stimuleren.  

Resources organisatie breed

Niet elke afdeling vindt het even makkelijk om mensen of tijd beschikbaar te stellen voor innovatieprojecten. Eigen projecten hebben tenslotte ook prioriteit. Hoe ga je hiermee om? 

Plan een design sprint gelijk van 3 achtereenvolgende dagen in plaats van verspreid over een week. Het is voor medewerkers vaak makkelijker om drie dagen achter elkaar vrij te plannen dan eens per week één dag. Check van tevoren wel de noodzakelijkheid van een interne werknemer en denk ook aan externe opties. 

Hoe dan ook, het is van groot belang dat de medewerker en zijn/haar team volledig betrokken zijn in het project. Hoe je dit doet? Het gebruik van een Innovation Wildcard wordt geopperd. Hierbij kan een team een percentage van de tijd helpen met innovatie projecten, zonder dat dit ten koste gaat van tijd die in andere projecten zou moeten worden geïnvesteerd. Zo heb je extra handjes en blijven de echte enthousiastelingen getriggerd tot langere ondersteuning. 

En wat dacht je van bottum-up innoveren? Waar het management in deze tijd in de verkramping schiet, willen de medewerkers bijdragen aan de toekomst. En laten de ideeën en oplossingen beter worden wanneer mensen uit de business zelf ook meedenken over hun uitdagingen. Is het management zich bewust van deze positieve ontwikkeling? En hoe kan je bottom-up innovatie stimuleren?

Een goede stimulans is een e-mailadres, whatsappgroep of app waar alle ideeën naartoe gemaild kunnen worden. Op deze manier is het gemakkelijk voor werknemers om bij te dragen en kan het management team ontlast worden. Op deze manier kan je nog meer enthousiasme, betrokkenheid en resources creëren binnen je organisatie. 

Vergeet daarnaast de rol van het management niet. Op een hoger niveau wordt er namelijk gekeken naar de innovatiestrategie waarbinnen de projecten worden besproken. Niet onhandig om hierbij aan te haken! Het is goed om te weten of het management innovatie ziet als een belangrijk onderdeel van de strategie en hoe zich dat dan verhoudt tot de alledaagse bezigheden. Wil je volgen of wil je leiden? Dit is een belangrijke vraag om eens met het management over te sparren en daarmee weet jij gelijk de focus binnen de innovatie projecten. Volgen jullie de trends of zet je deze? 

Backlog beheer & uitvoering 

Het managen van je eigen planning is op zich gemakkelijk, maar je hebt zelf niet altijd de controle over deze planning. Daarom de vraag; hoe kan je je vasthouden aan je eigen planning als er veel ad hoc zaken binnen komen vanuit de business? En hoe zorg je ervoor dat anderen de relevantie inzien van tijd investeren in innovatie en ad hoc zaken niet altijd de prioriteit hebben? 

Een herkenbaar probleem voor de Innovatie Leads, vele antwoorden worden geopperd, waaronder het inplannen van een buffer qua tijd voor extra opdrachten. Probeer hierbij verschillende tijdframes en kijk per week hoeveel je nou echt kwijt bent aan ad hoc projecten. Deze inzichten kunnen ook worden gedeeld met andere afdelingen, om inzichtelijk te maken waar de tijd naar toe gaat en ook tijd te reserveren voor de innovatie vraagstukken. Hierop inhakend is het key om altijd eigenaar te worden van het grootste probleem van de organisatie. Een probleem waar al vaak naar gekeken is, maar nooit vanuit een innovatie perspectief. Creëer op deze manier je eigen relevantie. Relevantie die je bereikt door je input uit de directie te halen aangezien innovatie de taak heeft om sturend te zijn in plaats van enkel volgend. Wees de inspiratie voor de strategie. Hoe je dit doet? Het helpt volgens de Leads om na te denken over de situatie over vijf jaar, zowel positief als negatief. Ga eens dromen over de organisatie over vijf jaar en stap dan vervolgens steeds een jaar terug. Durf als innovator dwars te denken en neem daarin de rest mee. Waar ga je met z’n allen naar toe? Vergeet eens de KPI’s en OKR’s. Laat je inspireren, innovatie hoeft niet altijd praktisch te zijn.  

Het is duidelijk, heel veel bedrijven doen aan innovatie, want dat is super sexy en hot. Maar in deze tijd komt naar boven welke organisaties echt vooraan staan. Als de directie geen leider is, geef dan vooral voorbeelden en bepaal welke kant je op gaat. Het maakt niet uit of je volgt of leidt, maar dit kan wel de focus van de innovatieprojecten bepalen. Dit helder krijgen is van belang. Leid je organisatie naar een toekomst voorbij corona! 

Benieuwd naar hoe jouw peers verschillende innovatie vraagstukken oppakken? Regelmatig organiseren wij innovatie events en intervisies om te sparren over dergelijke onderwerpen. Interesse? Neem contact met mij op! 

Let's talk! Contact Ilse Olivier

Consultant Interim Digital Development
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.