• +31 (0)20 570 20 30

DTA Talks: de toekomst is nu!

8 juli 2020

‘Test and adapt. Soms gaat het goed, en soms had het iets strakker geregisseerd kunnen worden”. Ook bij de grote spelers, dé digital transformers van ons land, gaat het niet altijd vlekkeloos. ‘Dit hoort er nu eenmaal bij. Stop het proces, leer ervan en ga snel over naar iets anders’. Tijdens de eerste editie van DTA Talks op woensdag 24 juni hebben de winnaars van de Digital Transformers Awards van de afgelopen vijf jaar hun inzichten gedeeld over digitale transformatie in de huidige tijd. Hoe is het hen vergaan de afgelopen periode, hoe gaat het nu en hoe zien zij de toekomst?

Live vanaf het dakterras van het REMeiland, het platform van Newpeople, vond woensdag 24 juni de eerste editie van DTA Talks: “The Winners edition” plaats. Een online talkshow met Jim Stolze als host en de winnaars van de Digital Transformers Awards van de afgelopen vijf jaar: Robert van Geffen (Global Head of Digital Marketing & E-Commerce Philips), Anouk Beeren (Directeur Crosschannel Intergamma), Gerhard van der Bijl (Senior Vice President IT Albert Heijn), Hans Böhm (Managing Director Heineken Nederland) en Paskal van Lomm (Directeur Duxxie).

Thuiswerken zal blijven, het wordt anders georganiseerd

Over één ding is iedereen het eens: de toekomst is nu en het wordt nooit meer zoals het was. Ook jurylid DTA en onderzoeker professor Henk Volberda, die de eerste minuten virtueel aan tafel plaatsnam, kwam tot die conclusie. Hij werkt momenteel aan de Nederlandse Innovatie Monitor 2020. Deze geeft aan hoe innovatief bedrijven zijn. De Coronacrisis heeft voor een boost gezorgd in de digitale transformatie bij Nederlandse bedrijven. Momenteel doen meer dan 1000 respondenten mee aan het onderzoek. 67% van alle bedrijven geeft aan dat thuiswerken zal blijven en het werk anders wordt georganiseerd. Daarnaast geeft 60% aan dat zij de digitale transformatie zien versnellen en dat men bezig is om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Het onderzoek is nog in volle gang en het volledige rapport wordt in het najaar gedeeld.

Versnelde digitale transformatie

In de huidige situatie gaat het voornamelijk om het versnellen van de activiteiten rondom digitale transformatie. Niemand kan eromheen. Men werd verplicht thuis te werken. Waar men dacht dat dit een lastig proces zou worden, gaven collega’s van Hans Böhm binnen Heineken Nederland juist aan zich meer verbonden te voelen dan voorheen. Mede door de daily stand-ups, die in elke organisatie onmisbaar waren. Zo ook bij Intergamma. Waar eerst nog maar één afdeling daily stand-ups hield, werd dit vanaf de lockdown versneld ingezet en breidde dit zich als een olievlek door de hele organisatie uit. Uiteraard blijft het sociale aspect niet te vervangen door een online meeting. “Het biertje kan niet digitaal en de gezelligheid eromheen ook niet”. Daar blijf je een plek voor nodig hebben om samen te komen.

Het versnellen van de digitale transformatie, of überhaupt digitaal transformeren is voor de ene organisatie simpeler dan voor de andere. Waar de ene recent is gestart met een leeg vel papier, zoals start-up Duxxie, heeft de andere te maken met bestaande processen. De ene heeft te maken met een bepaalde doelgroep die meer aandacht nodig heeft als het om digitalisatie gaat, de ander dient zich meer te focussen op de processen en te kijken hoe je naast een bestaand winkelproces een omnichannel strategie opzet. Digitale transformatie is er in alle soorten en maten. Elke organisatie gaat op haar eigen tempo, maar stilstaan is geen optie.

Agile perspectief

Zoals bij elke verandering, is het belangrijk om zowel de doelgroep maar ook de eigen mensen in de organisatie centraal te stellen. Robert van Geffen van Philips geeft aan dat je vooral verschillende vormen moet proberen. ‘Test and adapt. Soms gaat het goed, soms had het iets beter gekund. Dit hoort bij het proces. Stop, leer ervan en ga door naar iets anders’. Bij Albert Heijn draait het uiteraard ook om het centraal stellen van het team en om de organisatie slimmer te maken, vertelt Gerhard van der Bijl. Daarnaast staat de klant altijd op één. Stakeholders worden regelmatig betrokken bij wat zij doen. De vorm waarin dat gebeurt, hoeft niet ‘pixel perfect’ te zijn. Juist in deze tijd is het prima om meer de menselijke kant te laten zien. Daar is meer flexibiliteit in ontstaan.

Kijkersvragen

Tijdens DTA Talks zijn meerdere vragen gesteld door de kijkers. Hoe organiseer je online een creatief proces? Welke tools worden er gebruikt? Hoe hebben jullie de IT-organisatie betrokken in de digitale transformatie? En, digitalisering wordt vaak één-op-één gekoppeld met betekenisvolle waardecreatie uit data: data science en AI. Het komen tot een Proof of Concept en het in productie nemen van AI is vaak veel complexer. Zijn er voorbeelden waar AI in productie is genomen en werkelijk businesswaarde creëert? Deze en nog andere vragen zijn door de digitale transformers uitgediept. Nieuwsgierig naar de antwoorden en wil je inspiratie opdoen? Bekijk de opname van de uitzending:

Over Digital Transformers Awards

Digital Transformers Awards zet het digitale talent in Nederland in de schijnwerpers en ondersteunt de digitale ontwikkeling van bedrijven door op onderscheidende wijze inspiratie, inzicht en ontwikkelmogelijkheden te bieden. Door de digitale revolutie zijn bedrijven genoodzaakt de essentie van hun organisatie te herdefiniëren. Digital Transformers Awards is een initiatief van Newpeople Executive SearchCognizantLdJ Tech PR en Mirabeau, a Cognizant Digital Business.

x

Cookiemelding

Natuurlijk maken we bij Newpeople ook gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt.

We verzamelen verschillende soorten cookies in onze systemen om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Dit gaat om functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Newpeople? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar hello@newpeople.nl.

Ik geef Newpeople toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd