Digitale transformatie

Digitale transformatie

Digitale transformatie

Onze visie op digitale transformatie.

Fase 1

Businessdoel

Digitaal in silo

Deze fase is voor bedrijven die beginnen met het opbouwen van hun digitale capabilities.

  • Opzetten en inrichten van nieuwe business- en verdienmodellen; de winst komt nog vooral uit traditionele bedrijfsvoering
  • Aparte digitale strategie
  • Digitale technologie gebruiken om de klant beter te bedienen en de daarbij behorende digitale capabilities op te bouwen
  • Bedrijfsprocessen succesvol combineren met digitale technologie
  • Appetite voor data ontwikkelen
  • Er hoeft nog geen winst gemaakt te worden

Leiderschap

Bouwer

Het leiderschap dat in deze fase het beste resultaat boekt kenmerkt zich door:

  • Focus op boeken eerste resultaten.
  • Voorloper met kennis, ervaring en best practices; heeft blauwe plekken opgelopen
  • Heeft al P&L/brede business verantwoordelijkheid gedragen, om de fundamentals goed neer te kunnen zetten
  • Is nieuwsgierig, niet bang om te falen, durft feedback te vragen, durft risico te nemen
  • Data savvy
  • Iemand los van de organisatie met een frisse blik en no attachment naar oude structuren/ afrekenmodellen etc.

Fase 2

Businessdoel

Omnichannel

Deze fase is gericht op bedrijven die on- en offline gaan integreren, en vanuit een omnichannel gedachte gaan opereren.

  • Alle kanalen afstemmen en gebruiken voor een optimale ervaring voor de klant
  • Verworven digitale capabilities worden ook in de bestaande business verankerd
  • Van aparte digitale strategie naar geïntegreerde business strategie waar digitaal/online onderdeel van is
  • Organisatie inrichting – data (inzetten), brand en performance (gescheiden of kanaaloverstijgend) KPI’s aligned (van alleen digitaal naar brede business resultaten). Geïntegreerde customer journey met juiste attributie modellen

Leiderschap

Verbinder

Het leiderschap dat in deze fase het beste resultaat boekt kenmerkt zich door:

  • Bruggenbouwer
  • Evangelist & change agent – urgentie creëren voor beweging en de business meenemen
  • Iemand die door muren heen gaat, heilige huisje durft om te trappen
  • Outside-in denker, klant centraal stellen en data inzetten
  • Executiekracht (groot denken klein doen)
  • Test & Learn – fouten maken mag
  • Inzetten op agile en multidisciplinair
  • Stakeholder management – tussen evangelist en urgentie zit relevantie, ambassadeurs kweken / herkennen en inzetten

Fase 3

Businessdoel

Customer centric & data driven

Deze fase is wanneer bedrijven digitaal gaan verankeren in alle lagen van het bedrijf en volledig vanuit de data, kanaal overstijgend en klant centraal opereren.

  • Er is sprake van één integrale digitale/omnichannel bedrijfsvoering
  • Volledig datagedreven en customer centric werken
  • Verder kijken buiten eigen bedrijf naar het ecosysteem waar men onderdeel van is
  • Cultuur neerzetten waarin wendbaarheid, test & learn en innovatie verankerd is.
  • Digitaal zit verankerd in alle lagen van het bedrijf
  • Contacten met de buitenwereld zijn wederzijds en rechtstreeks

Leiderschap

Facilitator

Het leiderschap dat in deze fase het beste resultaat boekt kenmerkt zich door:

  • Dienend leiderschap – faciliteren, richting geven, non hiërarchisch, vanuit vertrouwen
  • Jezelf en de organisatie steeds opnieuw uitvinden, willen blijven leren – leiderschap met vraagteken ipv uitroepteken
  • Volledig agile en multidisciplinair, creëren van een netwerkorganisatie
  • Extreme mate van outside in en focus op vernieuwing – continu alles doormeten en bijstellen
  • Wendbaarheid van de organisatie waarborgen en digitale transformatie vanuit het gehele ecosysteem bedrijven

HUMANIZING DIGITAL TRANSFORMATION AND GROWTH.

x

Cookiemelding

Natuurlijk maken we bij Newpeople ook gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt.

We verzamelen verschillende soorten cookies in onze systemen om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Dit gaat om functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Newpeople? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar hello@newpeople.nl.

Ik geef Newpeople toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd