Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

De 4 vragen waar iedere e-Commerce Manager van wakker ligt

feature

1 ochtend. Dek 3. 7 e-Commerce Managers. 4 vragen. Vele antwoorden. Dat was de tweede e-Commerce Managers Intervisie die Newpeople organiseerde op 17 mei j.l.. Een ochtend waarop managers uit verschillende vakgebieden samenkwamen en bespraken wat er nou precies speelt in de markt en waar zij tegenaan lopen. Vier specifieke vragen werden door de groep besproken, en verschillende oplossingen werden geroepen. Oplossingen die ook jouw slaaprust zullen toekomen.

Vraag 1: Hoe krijg je binnen het scrum/agile werken een project op tijd af?

Je kent het wel; het agile werken, een prachtig plan, maar veelal resulteert het in onafgemaakte projecten. De Tech Coördinator, het IT team en de Product Manager, zij krijgen binnen de vooraf bepaalde tijd vrijwel nooit het geplande project afgeleverd. Waar ligt hier het probleem? En hoe kan dit omgedraaid worden?

Zowel het probleem als het antwoord liggen bij de IT, deze afdeling wordt te weinig om constante input gevraagd en is te laat betrokken in het beslissingsproces.

Het advies? Gebruik een sprint formulier en laat een agile consultant 3 weken meekijken naar het proces. Zo leer je van de eerder gemaakte fouten en verandert die deadline langzaam maar zeker van een berg in een golvende weg.

Vraag 2: Hoe verander je een traditioneel bedrijf naar een omnichannel organisatie?

Bij de transformatie van een traditioneel bedrijf naar een omnichannel organisatie zijn ontzettend veel mensen betrokken. Verschillende stakeholders hebben hun mening, en met name de marketing manager voelt zich aangevallen op zijn/haar positie. Moeilijk. Vandaar de vraag; hoe krijg je jouw organisatie mee in deze transitie?

In dit geval ligt het antwoord simpelweg bij kennis. Het is belangrijk om de organisatie echt mee te nemen in de transitie, en hierbij vooral de achterliggende gedachten niet weg te laten. Door middel van trainingen en presentaties toon je de toegevoegde waarde van e-commerce en daarmee de toegevoegde waarde van verandering. Geen persoon die nog zal tegenstribbelen.

Vraag 3: Hoe krijg je toegang tot inzicht in data in een B2B organisatie?

In de B2B sector heb je met veel verschillende partijen te maken. Verschillende partijen met verschillende wensen, pijnpunten en behoeften. Data is een ontzettend belangrijk onderdeel om erachter te komen hoe je optimaliseert! Maar hoe gebruik je data in een B2B omgeving als je daar geen toegang voor krijgt? Hoe neem je het data team mee, als zij andere belangen hebben? Er is maar 1 antwoord; ga het onderhandelingsspel aan. Laat zien wat er te winnen valt, deel de business case en maak iedereen warm voor het overkoepelend doel!

Vraag 4: Hoe weet je wat de klant wil?

En dan de vraag der vragen; wat wil die klant nou eigenlijk? Een vraag die onmogelijk in 1 ochtend te beantwoorden is, maar er is een poging gedaan.

Het antwoord? Een pilot. Spreek de doelgroep aan, en test je ideeën, inzichten en producten! Interview ze, observeer ze en probeer door middel van kwalitatieve onderzoeksmethodes een stapje dieper in het hoofd van de klant te komen. Ook een focusgroep brengt geheid nieuwe inzichten. En nu hoor ik je denken – duhh – maar hoe vaak doe je dit nou eigenlijk? Zie dit antwoord daarom maar als een kleine refresher.

1 ochtend. Dek 3. 7 e-Commerce Managers. 4 vragen en ontzettend veel antwoorden. Maar ook een groep gelijkgestemden die geïnspireerd en verlost van hun lasten kantoor waarts keren.

Wil jij ook een keer een intervisie bijwonen? Laat het mij weten!

 

Let's talk! Contact Lodi van der Mark

Team Lead e-Commerce
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.