Country Manager Benelux – BloomTheRoom

1 januari 2021

BloomTheRoom is onderdeel van B&C International en richt zich op raambekleding. De afgelopen jaren is B&C International op Europees niveau hard gegroeid in meer dan 10 landen met een omzet van 120 miljoen en ruim 800 FTE. Ze heeft een sterke positie bij woninginrichters, zonweringspeciaalzaken en doe-het-zelf ketens. Onlangs is B&C International overgenomen door Spring Window Fashion, op mondiaal niveau de op één na grootste speler binnen haar branche. Met de overname van B&C International wil Spring Window Fashion haar marktpositie verstevigen binnen de Europese markt. 

BloomTheRoom is 4 jaar geleden opgericht om binnen B&C International een digitale D2C propositie in de markt te zetten. Het is een aparte business unit met een eigen P+L verantwoordelijkheid, waarbij zij met een eigen storebrand gebruik maakt van de B&C productie en logistieke lijnen. Door het autonome karakter functioneert BloomTheRoom als een pure player, met ondersteuning van B&C waar nodig. 

BloomTheRoom voert twee merken; Ilumio, gericht op de Benelux, en Storedirect, gericht op de Franse markt. Daarnaast is een overname in Scandinavië onlangs afgerond waardoor BloomTheRoom ook in deze markt actief is. De afgelopen jaren is BloomTheRoom sterk gegroeid waardoor zij op dit moment de snelst groeiende retailer van raambekleding in Europa is, en ze ook al een aantal jaar in de Cross Border top 30 staan.

De strategie voor de komende jaren is om het ambitieuze groeiscenario verder waar te maken en zo haar marktpositie te verstevigen. Dit zal gebeuren door versterken van de marktpositie in de huidige landen, en verdere internationalisering in nieuwe landen. Omdat online shopping juist in de Nederlandse markt een vlucht neemt zal de focus met name op de Benelux en dus Ilumio liggen. Voor de Nederlandse markt betekent dit specifiek dat de omzet van 3 miljoen in 2020 moet dit jaar groeien naar 8 miljoen met daarna  een verdubbeling van de omzet in de jaren die volgen naar 32 miljoen in 2024. Aangezien de Managing Director zich gaat richten op de verdere internationale expansie, is BloomTheRoom op zoek naar een Country Manager Benelux die voor Ilumio deze groeiambities waar gaat maken.

De positie

De Country Manager Benelux is commercieel verantwoordelijk voor Ilumio en hierdoor ook verantwoordelijk voor de voorgenomen omzet- en winstgroei. Als aanjager voor alle groei initiatieven  bepaalt hij/zij het ritme, geeft prioriteit en ziet potentie om een gezonde groei te realiseren. Hierbij is de Country Manager ook verantwoordelijk voor de uitbouw van het merk- en brand propositie van Ilumio door middel van de optimalisatie van de marketing mix (zowel on- als offline).  

Rapporterend aan de Managing Director geeft de Country Manager Benelux direct leiding aan het offline verkoop team van thuis adviseurs (nu 3 FTE) binnen de Nederlandse markt. Daarnaast werk je nauw samen en geef je sturing – vanuit een matrix gedachte-  aan de resources binnen de organisatie zoals online marketing (3 FTE), category management (2 FTE), customer service en logistiek en operatie. Ongeveer 80% van de focus en inzet van deze teams ligt op de groei van Ilumio, waardoor de Country Manager Benelux grote invloed heeft op de inzet van het team en de verbinding onderling. 

Belangrijke functie verantwoordelijkheden van de Country Manager Benelux zijn:

  • Ontwikkelen van het commercieel beleid geënt op verdere groei, en zorgdragen voor een duidelijke executie hiervan;
  • Realiseren van de ambitieuze omzetdoelstellingen tegen zo gunstig mogelijke marges, dragen van commerciele P&L verantwoordelijkheid en daarmee verantwoordelijk voor het behalen van KPI’s op omzet, marge, groei en marktaandeel; 
  • Leiding geven aan de het team van thuis adviseurs; verder bouwen van dit team en daar op inspirerende en daadkrachtige wijze leiding aan geven;
  • Indirecte aansturing van het team van digitale- en e-Commerce specialisten waarbij samenwerking en respect voorop staat;
  • Samen met category management verantwoordelijk voor optimaliseren van webshop (productcategorieën, pricing, proposities, etc);
  • Samen met het Online Marketing team verantwoordelijk voor de inzet van marketingkanalen, sturend op ROA en ROI – focus op user acquisition, activation, retention and customer value maximization;
  • Coachende sparringpartner voor de Country Manager France; 
  • Strategie en visie ontwikkelen over de brand identity en sturing geven aan de inzet hiervan zowel intern als via externe partijen; 
  • Ontwikkelen en optimaliseren van klantbenadering die over de kanalen heen consistent is en waarbij de klant centraal staat;
  • Het regelmatig challengen van de organisatie en medeverantwoordelijk voor het realiseren van bedrijfsdoelstellingen van BloomTheRoom;
  • Bijdragen aan een cultuur van samenwerking en betrokkenheid, met focus op output en klantgerichtheid.

Het profiel

De ideale kandidaat is een bewezen e-Commerce leider met een duidelijke visie en een bewezen track record in groei binnen een e-Commerce omgeving. Zij/hij is sterk analytisch, datagedreven, opereert autonoom (proactief)  en weet gelijktijdig moeiteloos op een respectvolle manier verbinding te houden met de rest van het team. Verder is de ideale kandidaat sterk actie- en resultaatgericht, initiatiefrijk en commercieel. Iemand die denkt in oplossingen, altijd wil blijven verbeteren en een hoog energieniveau heeft.  Anderen zien deze kandidaat als een inspirerende manager en autoriteit met een bewezen track record in het realiseren van groei. Specifieke kerncompetenties voor deze rol zijn 1) ondernemend en resultaatgericht, 2) analytisch en conceptueel denken, 3) verbindend leiderschap, 4) klant- en kwaliteitsgericht, 5) respectvol en bescheiden.

Specifieke vereiste en competenties zijn onder andere:  

  • Academisch of HBO denkniveau met minimaal 8 jaar werkervaring; inclusief een aantal jaar in leidinggevende posities;
  • Track record in het in het managen van een commerciële P&L en het realiseren van (winstgevende) groei in een e-Commerce omgeving;
  • Ervaring in een commerciële B2C omgeving met fysieke producten;
  • Ervaring in het overzien en optimaliseren van digitale performance kanalen op ROI en groei;
  • Ervaren met het neerzetten van een brand identity en in staat een marketing budget op te stellen en in te zetten voor zowel online als offline kanalen;
  • Ervaring in het opstellen van een marketing roadmap om de commerciële visie te executeren;
  • Is in staat om groot te denken en in kleine stappen te realiseren, bezit over grote mate van executiekracht;
  • Ervaring met structuren en processen kunnen aanbrengen, en snappen dat deze ondergeschikt zijn aan de business;
  • Analytisch sterk en intrinsiek gemotiveerd en een logische denker;
  • Sterke persoonlijkheid (nieuwsgierig, constructief kritisch, gedreven, no-nonsens, pro-actief en ownership nemen), low-on-ego, ondernemende geest en hands-on mentaliteit;
  • Sterke communicator, bruggenbouwer en teamleden bij elkaar kunnen brengen en kunnen overtuigen;
  • Verbinder, en tegelijk in staat op de juiste manier te kunnen challengen.

 

BloomTheRoom biedt een informele, resultaatgerichte, betrokken en ambitieuze werkomgeving. Je krijgt een afwisselende functie met een duidelijke  scope zodat je snel impact kan maken. Samenwerkend in een ‘no nonsense’ sfeer en met volop kansen om bij te dragen aan de volgende fase van de digitale groei van BloomTheRoom. Standplaats voor deze rol is Nunspeet.

Contact
Wil je meer informatie? Neem contact op met Ruud Lemmens via +31 (0)6 51 91 81 46 of ruud.lemmens@newpeople.nl.

x

Cookiemelding

Natuurlijk maken we bij Newpeople ook gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt.

We verzamelen verschillende soorten cookies in onze systemen om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Dit gaat om functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Newpeople? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar hello@newpeople.nl.

Ik geef Newpeople toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd