Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Corona Job Insights

feature

Inmiddels zitten we alweer in week 6 van wat is gebombardeerd tot de intelligente lockdown. Nieuwe skill sets (ineens ben je juf of meester van je eigen kind), originele initiatieven en hartverwarmende geldinzamelingsacties schieten als paddestoelen uit de grond. 

Maar naast een innovatieve mindset worden wij Nederlanders ook gekenmerkt door de liefde voor rijtjes, feitjes en statistieken. In grafieken, taartpunten en balkjes in de kleuren van alle Teletubbies. Persoonlijk vind ik een mooi voorbeeld van zo’n statistiek de Corona Barometer, die laat zien wat voor gedrag wij als consument vertonen nu ons leef- en werkoppervlak de huiskamer of zolder is geworden.

Dit inspireerde mij om onze dienstverlening, recruitment binnen het digitale domein, ook eens onder de loep te leggen. Nu vinden jullie het ongetwijfeld jammer dat ik geen opiniestuk schrijf of dat de Eredivisie wel of niet hervat moet worden, maar daar ben ik helaas geen expert in. Althans, niet officieel erkend…

Gelukkig ben ik dat wel op het gebied van samenbrengen van vraag en aanbod binnen de digitale wereld en heb ik alle data binnen Newpeople over de binnengekomen opdrachten sinds 18 maart tot nu bestudeerd. Graag deel ik de conclusies met jullie*;

Rollen per branche

De eerste categorie betreft een analyse o.b.v. aanvragen per branche. Hierin zien we de meeste aanvragen binnen de platform gedreven eTail organisaties. Deze ontwikkeling ligt in lijn met het barometer-onderzoek, dat ook een verschuiving laat zien naar online vs. fysieke aankopen. De automotive is niet geheel stilgevallen (marktbreed zijn de geluiden minder positief) en de energie- & verzekeringsbranche vormen een stabiele middenmotor. De geluiden die wij vanuit deze opdrachtgevers krijgen is dat hier gedurende crisis ook weinig toe- of afname in zal plaatsvinden. Waar je gezien de situatie wellicht meer verwacht is de healthcare, echter blijven die op dezelfde hoogte steken als de horeca.

Rollen per domein

De tweede categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per domein. Het verschil in het aantal aanvragen tussen interim (53%) en vast (47%) is nihil.

De aanvragen over de domeinen is vrij gelijk verdeeld. Zoals te zien valt zit het grootste verschil tussen online marketing en e-commerce, echter is hier de kanttekening bij te maken dat onze interne headcount op dit domein groter is. 

Positief is het om te zien dat er ook op board- & higher management niveau nog rollen worden uitgezet. 

Soort rollen

De laatste categorie betreft een analyse op o.b.v. de aanvragen per soort vacature.  

Het meest gevraagd in dit opzicht zijn Online Marketeers, gevolgd door de Product Owners & Managers. De focus voor de online rollen ligt voornamelijk op SEA en paid advertising, wat minder aandacht is er momenteel voor branding en awareness. 

Daarmee zou je de aanname kunnen doen dat de focus hiermee komt te liggen op korte termijn verkoop en omzet behalen.

Bij de aanvragen voor de Product Owners gaat het voor het grootste deel over innovaties die voor de corona-crisis al op de planning stonden, bijvoorbeeld de inrichting van een nieuw platform. 

Bij de aanvragen op middle managementniveau (e-commerce & marketing) is het lastiger een trend te spotten, deze aanvragen lopen uiteen van nieuw gecreëerde posities tot vervanging van bestaande rollen. Behalve dat er veel vaste processen naar on hold zijn gezet, veelal vanuit onzekere financiële situatie na de crisis, zijn er slechts enkele aanvragen gecanceld. Aan de interim zijde wordt er meer gekozen voor een digitale onboarding. 

Alles samengevat kunnen wij van zeer opvallende resultaten niet spreken. De eTail steekt er qua aanvragen bovenuit, interessant om straks te zien of online winkelen nu nog meer de trend zal worden dan het al was. Daarnaast blijven er aanvragen komen binnen elk domein, functie en niveau wat over de breedte gezien goed nieuws is.

Bedankt voor het lezen!

* = conclusies zijn gebaseerd op inzichten binnen het netwerk van Newpeople en geven dus geen zienswijze van de gehele markt.

Let's talk! Contact Coen van Acker

Senior Consultant Interim Online Marketing
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.