Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Building a Digital Team with Leen Bakker

feature

Was het nieuws in deze blog jou al bekend? In de periode maart tot en met juni hebben wij een geheel nieuw digitaal team gebouwd bij én samen met Leen Bakker. Het gezamenlijk opbouwen van nieuwe digitale teams is een nieuwe service die wij aanbieden, maar hoe doen wij dat dan? In “Building a Digital Team with Leen Bakker” nemen we je mee in de ervaringen die wij hebben opgedaan met het lanceren van deze nieuwe service door onze samenwerking met Leen Bakker.

Hoe het allemaal begon

In de zomer van 2017 werd Leen Bakker overgenomen van Blokker Holding door Gilde Equity Management. Na nog een jaar samen te hebben gewerkt voor de website van Leen Bakker met Nextail (onderdeel van Blokker Holding), brak op 18 juli het moment aan voor het nieuwe e-commerce platform van Leen Bakker om live te gaan en het officiële einde van de samenwerking met Nextail te bevestigen. Zoals Noël Manning (Head of Omnichannel bij Leen Bakker) het verwoord ‘het e-commerce platform komt weer thuis’. Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd gehouden, bekeek Leen Bakker haar groeiambities en bijbehorende strategie en kwam tot de conclusie dat er maar één manier was om de doelen te behalen, namelijk door samen met Newpeople een nieuw digitaal team in huis halen en snel ook. Een team van 20 fte., waarvan Newpeople de eer had om er 16 te vervullen, die binnen verschillende rollen vanaf augustus verantwoordelijk zijn voor een nieuw platform met een nieuwe website.

‘Het e-commerce platform komt weer thuis’ – Noël Manning

Bij Building Digital Teams projecten staat een contactpersoon, de Team Designer, centraal tussen Newpeople en de partner. In dit geval dient een consultant van Newpeople als tussenpersoon tussen de collega’s bij Newpeople en de ‘adoptie’ collega’s bij Leen Bakker. Aan deze consultant vroegen wij wat deze rol toevoegde in de samenwerking: ‘’Bij een intensieve samenwerking op hoge snelheid is mijn positie als Team Designer van belang om effectief en efficiënt te werken voor beide partijen. Iedereen weet waar hij of zij informatie vandaan kan halen. In het geval van Leen Bakker was dat bij mij. Het concept Building Digital Teams zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik wekelijks bij Leen Bakker op kantoor was en daardoor de cultuur van het bedrijf op locatie kon ervaren. Dit heeft meegeholpen aan het efficiënt en effectief samenwerken en het maken van de juiste matches. Een bijkomend voordeel is het enthousiasme en de commitment van iedereen in de samenwerking. Hierdoor hebben we naast snel en makkelijk schakelen onder tijdsdruk ook prettig en vol plezier met elkaar samengewerkt.’’

Het proces

Samen met een aantal Newpeople consultants ging de Team Designer aan de slag bij Leen Bakker. Ze begonnen door met elkaar om tafel te gaan en een helder vertrekpunt te creëren. Hierna konden de consultants met een duidelijk beeld van de mensen die Leen Bakker nodig heeft hun zoektocht beginnen. Al snel werden de eerste kandidaten geïntroduceerd en werden er plaatsingen gerealiseerd.

De Team Designer zei hierover: ‘’We merkten vooral dat het proces erg soepel verliep, omdat ik op locatie aan het werk was. Naast dat het leuker is om mensen face to face te spreken, maakt het de samenwerking beter en makkelijker. Ik kreeg veel mee van de huidige cultuur, waardoor ik ook een beter beeld kreeg van welke professionals zich hier op zijn of haar plek zouden gaan voelen. Naarmate het nieuwe digitale team intrede maakt in de organisatie, zal de cultuur zich steeds verder ontwikkelen.’’

De voordelen van de aanwezigheid bij Leen Bakker op kantoor wordt bevestigd door Charelle Fräser, de nieuwe e-merchandiser bij Leen Bakker: ‘’Het proces was supersnel. Ik merkte dat de Team Designer veel kennis over de organisatie had om een weloverwogen beslissing te maken of er een match was tussen Leen Bakker en mij. Wekelijks had ik nog contact met de Team Designer als deze een werkplek bemachtigde tussen ons in. Dat maakte het makkelijk om op de Team Designer af te stappen om een vraag te stellen. Martijn Beijer, de nieuwe Online Category Lead Manager vult aan: ‘’Bij mij ging het proces ook erg snel. De consultants konden makkelijk schakelen met Leen Bakker, mede omdat de Team Designer van Newpeople in-company zat. Daarnaast heeft diegene ook nog eens de Leen Bakker cultuur meegekregen en kon deze laten aansluiten met de werving.’’

’Ik vond de snelheid in combinatie met de kwaliteit van de voorgestelde kandidaten geweldig.” – Martijn Beijer

 

Hoe gaat het nu?

Wij vroegen aan Noël, Martijn en Charelle of zij vinden dat het nieuwe digitale team werkelijk bij elkaar past en aansluit aan de cultuur. De ‘Leen Bakkers’ geven aan dat zij van mening zijn dat het inderdaad een match is. Met de bestaande ervaring en expertise van Leen Bakker en de expertise uit het digitale domein wordt het bedrijf verrijkt. Martijn vertelt: ‘’Er gaat nu natuurlijk het een ander veranderen, en zo’n verandering in cultuur is niet zomaar gerealiseerd“. Toch parachuteer je 20 nieuwe mensen in een team in een bestaande organisatie. Martijn: ‘’De bedrijfscultuur is ook in ontwikkeling. Zo zijn de traditionele kantoorruimtes omgeruild voor een grote ruimte en worden er dus op het gebied van de bedrijfscultuur grote stappen gezet”.’ Tot slot vult Charelle aan: ‘’Ik vind de cultuur nog best nieuw. We zijn die samen aan het ontwikkelen. Zo ben ik gevraagd om deel te nemen aan de nieuwe feestcommissie. En door middel van een training met Arnout Visscher aan de hand van de uitslagen van de DISC-test, een test voor een persoonlijkheidsprofiel, en aan de sfeer, merk ik dat wij wel bij elkaar passen en dat dat wel goed zit”.

Charelle onderbouwd waarom zij vindt dat ze goed bij elkaar passen als team. ‘’Ik merkte het vooral tijdens het realiseren van de livegang van de nieuwe website. Hier hebben we met zijn allen tot laat in de avond aan gewerkt. Ook is iedereen nog zoekende in zijn of haar rol en het is fijn dat daar ook de tijd en ruimte voor is. Het lijkt misschien tegenstrijdig dat ik zeg dat daar tijd en ruimte voor is als ik ook zeg dat het de afgelopen weken hard werken is geweest, maar juist door het gezamenlijk streven naar succes en door deadlines zet iedereen zijn beste beentje voor en gunt men elkaar zijn of haar ontwikkeling.’’

Verwachtingen en verrassingen

Inmiddels is het process natuurlijk tot een success gebracht, maar het is altijd goed om terug te kijken. Naar wat voor mensen was Leen Bakker opzoek? Welke uitdagingen werden er verwacht? Noël zegt hierover:‘ ’Voor het samenstellen van dit team zaten wij in een zogeheten denkbeeldige spagaat. Aan de ene kant hadden we in de projectfase behoefte aan mensen die breed inzetbaar waren en over hun grenzen heen kunnen stappen. Vervolgens moesten grotendeels dezelfde mensen een specifieke rol binnen het nieuwe team gaan oppakken vanuit een online specialisme. Ik denk dat we een goede balans hebben gevonden.’’

Het was wel een uitdaging, gezien er tijdens het project drie zwaartepunten hoog gehouden moesten worden, namelijk snelheid, kwaliteit van kandidaten en de regio. Noël geeft aan dat er van te voren voornamelijk zorg was over de locatie van het hoofdkantoor van Leen Bakker. ‘’Raamsdonksveer is niet helemaal ‘happening’ als Amsterdam. Juist door jullie omvangrijke database zijn wij samen in staat geweest om uit de regio de juiste mensen te halen. Jullie staan bekend als een partij die tempo kan maken en gespecialiseerd is in online rollen, maar de juiste mensen vinden uit de regio, dat heeft mij verrast.’’

We did it

Na drie maanden intensief samenwerken heeft Leen Bakker er een digitaal team bij! Martijn vertelt: ‘’ Het is een spannende tijd waarin heel veel gebeurd, maar het gaat heel goed. Het is vooral gaaf om samen te werken met mensen die houden van bouwen en ergens hun tanden in durven zetten.’’ Voor Leen Bakker was het opbouwen van een geheel team een gave uitdaging, dat tot een groot succes heeft geleidt. Noël vult aan: ‘’Het opbouwen van nieuwe teams vind ik leuk om te doen. Er gebeuren onverwachte dingen. Vooral als je voor een uitdaging als deze staat en de deadline zo kort is”.

Al met al kunnen we stellen dat het samenstellen van een nieuw digitaal team zowel voor Leen Bakker als Newpeople een spannende en geslaagde uitdaging is geweest. Met hard werk, goede communicatie en eerlijkheid is het gelukt om Leen Bakker naar the next level in online te tillen. Wij wensen iedereen bij Leen Bakker veel plezier en geluk met dit process en kijken ernaar uit om ons volgende team te gaan samenstellen.

Meer informatie en contactgegevens over Building Digital teams vind je hier.

Let's talk! Contact Puck Garland

Brand & Marketing Specialist