Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Freeze, Back or Big

feature

We gaan weer open! Althans, stap voor stap gaat de maatschappij weer richting fysiek contact. Betekent dit ook dat we in het bedrijfsleven terug gaan naar het oude? En is dit überhaupt wel ‘the best thing to do’? In hoeverre geldt ‘never waste a good crisis’ voor jouw organisatie? Grofweg zijn er 3 smaken waarop organisaties hun keuzes baseren. 

Freeze

Stilstaan, adem inhouden en kijken naar de ander, voordat men zelf in beweging komt. Velen van ons herkennen deze houding van de afgelopen maanden, we werden immers door thuis-quarantaine min of meer gedwongen om te freezen. De grote vraag is dan ook wanneer de ondernemingen uit deze houding komen. Wanneer komen ze weer in beweging als een intrinsieke trigger ontbreekt? In dit geval zal dit afhangen van ‘de ander’ en ‘de omstandigheden’. Beweging komt pas op gang wanneer de markt, klanten, omzet of concurrenten dat verlangen. En gezien de aankomende zomervakantie, de tweede en wellicht derde termijn van de NOW- regeling, de dreigende ‘tweede golf’ (in het najaar?), zou deze Freeze houding voor vele organisaties nog wel even kunnen duren…

Think Back

Een andere keuze is om zo snel mogelijk terug te gaan naar ‘het oude’. We zaten op een economisch hoogtepunt, dus waarom gaan we niet zo snel mogelijk verder waar we zijn gebleven? De grote omzetverliezen van de afgelopen weken zijn een extra motivatie; business moet worden ingehaald. Er wordt uitgegaan van een markt die weinig is veranderd door de crisis en er wordt gestuurd op nog strakkere KPI’s in de hoop zo snel mogelijk weer op volle kracht te zijn. Het gaat hierbij niet perse om slim werken, maar om hard werken. Korte termijn focus staat centraal. 

Think Big

Wat nou als we door de crisis heen kunnen kijken? Wat heeft de crisis jouw organisatie geleerd? Wat deed je goed en wat niet? Past de visie nog bij de huidige economie en wat is je bestaansrecht? De afgelopen periode gaf ruimte voor reflectie, wat voor sommige bedrijven leidt tot innovatie. Organisaties kijken verder dan het einde van het volgend kwartaal en zetten de stip verder op de horizon, begin 2021 of misschien wel 2022 of 2030. Wie wil jij zijn in deze veranderende wereld? Met wie? En op welke manier? Wat moet je nu doen, om straks daar te staan? Het uiteindelijke resultaat wordt minder interessant dan het pad er naar toe. Er wordt hierbij gestuurd op visie en vertrouwen in plaats van controle en cijfers op kortere termijn. 

Natuurlijk bestaan er geen ‘Chinese walls’ tussen de verschillende denkvormen en maakt elk bedrijf keuzes die gebaseerd zijn op een combinatie van alle drie; we weten immers niet hoe de markt op de korte termijn gaat reageren, en we moeten morgen overleven om overmorgen mee te maken. Echter geeft het naast elkaar zetten van de verschillende stijlen inzicht en dwingt het je om proactief een richting te kiezen. Met welke richting kan jij je het meest identificeren? En doen jij en je organisatie er nu voldoende aan om die richting succesvol te bewandelen?

Let's talk! Contact Ruud Lemmens

Lead Recruitment Digital Development
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.