Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

6 onmisbare lessen in social media voor iedere tiener (en ongeruste ouder)

feature

 

Tieners en social media. Een combinatie die vele ouders slapeloze nachten oplevert en tegelijkertijd kan leiden tot grootse successen. Zeker als deze 6 lessen worden opgevolgd.

6 lessen die Newpeople consultants Laura Beekwilder (Senior Consultant International) en Corwin in den Eng (Consultant Online Marketing) vorige week vrijdag hebben behandeld in een college over social media aan de IMC weekendschool van Den Haag. Een interactief college waarin de gedreven tieners, ook wel bekend als de IMC alumni, een kijkje namen in de wereld van social media en al haar aspecten. Benieuwd naar deze onmisbare lessen in social media? Lees de recap hieronder.

 

 

Foto’s door Jan Harm Bakhuys

Les 1: Organische volgers zijn cruciaal! En dit is hoe je ze krijgt:

De tieners herkenden het wel, het ene moment heeft iemand 100 volgers en het volgende moment 100.000. Hoe dat kan? Laura en Corwin legden het als volgt uit. Instagram kent net als andere sociale media twee verschillende soorten volgers; organische volgers en gekochte volgers. Waar de eerste “echte” mensen zijn die een account volgen omdat ze deze inhoudelijk interessant, inspirerend of gewoon mooi vinden, bestaat de tweede groep uit zogenaamde ‘ghost followers’ – accounts die niet gekoppeld zijn aan een persoon en tegen betaling accounts volgen. Beide volgers hebben hetzelfde effect; een hoog volgersaantal en daarmee meer autoriteit op het platform. Autoriteit die zich kan uiten in sponsordeals, een influencer status en bijbehorend inkomen. Voor bedrijven zijn enkel organische volgers aantrekkelijk. Alleen “echte” mensen kunnen tenslotte consumeren. Logisch dan ook dat bedrijven met accounts willen samenwerken die organische volgers hebben. Iets wat door middel van verschillende tools zoals like-wise.co steeds gemakkelijker te verifiëren valt.

Tieners die dromen van een leven als influencer kunnen vandaag terecht bij Laura en Corwin voor tips over het krijgen van meer organische volgers. Zo  noemde ze het volgende: maak gebruik van hashtags, tags en duidelijke thema’s. Maar vooral; creëer een feed die de doelgroep aanspreekt, want niemand volgt een “dertien in een dozijn” account.

Les 2: Bij ieder social media kanaal hoort een verschillende strategie en bijbehorende content

“Zien jullie de verschillen tussen onze profielen op verschillende social media?” vragen Laura en Corwin de groep. En ja hoor, dat zagen de IMC alumni wel. Waar de Instagram accounts vooral draaiden om inspirerende plaatjes van sportwedstrijden, gezellige groepsfoto’s en mooi opgemaakte maaltijden, werden de LinkedIn profielen gesierd door professionele foto’s, veel geschreven tekst en werkgerelateerde vaardigheden.

De conclusie; ieder social media kanaal is anders en vraagt dus ook om andere content om de potentie te vervullen. Dus speel hierop in! Breng de lezer de informatie waar diegene naar op zoek is en gebruik het gekozen social media format wijs. Je zapt tenslotte ook niet naar RTL4 voor een natuurdocumentaire.

Les 3: Privacy is online ver te zoeken

Privacy online, je hoort en leest er de meest absurde verhalen over. Maar is de jongere generatie zich ook bewust van de gevaren van social media? Dit onderzochten Laura en Corwin vrijdag aan de hand van een kleine opdracht. De tieners googleden elkaar en bespraken achteraf de gevonden informatie. Na veel gegiechel, “WOW’s”en “WTF’s” kwamen zij tot de conclusie dat er online veel meer over hen te vinden is dan dat ze dachten. Een veel voorkomend probleem in de online sferen doordat de gedeelde content voor veel mensen bereikbaar is en de linkjes oneindig zijn.

Toch waren de tieners niet de enigen die iets leerden van deze opdracht. De consultants kwamen erachter dat de tieners zich wel degelijk bewust zijn van de privacy risico’s en hiernaar handelen door de Instagram accounts af te schermen en het gebruik van Facebook helemaal te stoppen.

Les 4: We zijn ontzettend sociaal met z’n allen

Iedereen weet dat er veel mensen gebruik maken van social media. Maar hoeveel is dit precies? Een korte quiz leerde de tieners de exacte gebruikers getallen van social media en daarmee de mogelijkheden op netwerkgebied. En dat zijn er een hoop! Dus hou je theekop even extra goed vast, want hier komen een paar van de cijfers:

  • Per maand worden er wereldwijd 500 miljard minuten aan Facebook besteed.
  • Elke dag worden er 140 miljoen tweets geplaatst.
  • Per dag worden er 2 miljard filmpjes bekeken op youtube.
  • Per dag worden er 700 miljard snaps verzonden. Waarvan zeker 500 snaps door de IMC Alumni zelf.
  • 7,9 miljoen Nederlanders gebruiken LinkedIn.

Getallen die illustreren hoe relevant dit college wel niet is. Ook opvallend? De meest gelikete foto op Instagram is van een ei.

Les 5: Social media is een goede manier om jezelf te presenteren aan de buitenwereld

De belangrijkste les die de consultants de tieners kunnen leren gaat om zelfpresentatie en online netwerken. In deze tijd is het van grote waarde om als persoon, merk en bedrijf online te communiceren met mensen. Laat social media hier perfect voor zijn! Social media is een uitstekende tool om met mensen die je “face to face” hebt ontmoet contact te houden, maar ook om jezelf vindbaar te maken voor mensen die jou nog niet kennen. Dit doe je door middel van het bijhouden van de platformen en de geplaatste content te gebruiken als illustratie van je competenties, ervaring, interesses, doelen en prestaties.

En hoewel de tieners ons leerden dat de Albert Heijn zijn vakkenvullers nog niet googled, konden de consultants met zekerheid vertellen dat dit bij een groot deel van de sollicitatieprocedures wel gebeurt. Zorg er dan ook voor dat de informatie online een representatief beeld geeft van jou als persoon.

Les 6: De tieners van nu weten veel beter wat ze online doen dan wij op die leeftijd

Het einde van het college is aangebroken. Waar de tieners veel hebben geleerd van Laura en Corwin was het ook andersom vaak raak. De tieners van nu zijn zich zoveel beter bewust van de regels van social media en weten zich online haast beter wegwijs te maken dan in de supermarkt. Als dit geen geruststelling is voor de over de schouders meelezende ouders dan weten wij het ook niet!

Wij hebben onze influencer dromen aan de wilgen gehangen, maar deze generatie gaan wij nog vaak tegenkomen in onze feed. Alleen al door het geweldige hashtag gebruik en de professionele LinkedIn profielen.

Let's talk! Contact Loes Kleijngeld

Brand & Marketing Specialist
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.