Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

3 trends die impact hebben op de arbeidsmarkt in 2020

feature

Zoals vele anderen begin ook ik mijn jaar met goede voornemens. Mijn voornemen? In 2020 meer van mijn kennis over de markt delen. De markt die ik zo goed ken; het marketing domein. Hoe ik dit ga doen? Door het schrijven van een maandelijkse blog. In 12 blogs deel ik dit jaar mijn inzichten in de verschillende thema’s rondom de markt.

Ik begin januari met een breed thema; trends in de arbeidsmarkt. Relevant, want in het afgelopen decennium is er veel veranderd op het gebied van functies binnen het marketing domein. Ik bespreek de drie opvallendste trends hieronder:

Een nieuw jaar, nieuwe functies

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de arbeidsmarkt. Tien jaar geleden waren functies nog redelijk algemeen door het vele pionieren op het gebied van internet. Uiteraard waren er toen ook mensen met een specialisatie op een bepaald gebied. Mensen die zich door de jaren heen nog verder hebben ontwikkeld en nu een autoriteit zijn geworden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Peter van der GraafSteven Tellers en Tim Keegstra. Toch zijn de best functionerende teams veelal geen teams die alleen uit sec specialisten of generalisten bestaan. T-shaped profielen transformeren naar F-shape profielen en in de markt wordt zelfs gepraat over S-shaped profielen. S-shaped profielen gevormd door brede kennis, thematische diepgang en een mindset op het gebied innovatie en growth, waarbij multichannel een belangrijk onderwerp is.

Mijn conclusie: zorg ervoor dat je team bestaat uit generalisten voor verbreding en samenwerking, specialisten voor diepgang en strategen voor innovatie en vooruitgang.

Eerst was er vast, toen was er interim

De afgelopen jaren is de krapte op de arbeidsmarkt toegenomen binnen digitale functies. Een ontwikkeling die je vooral ziet, is de toenemende vraag naar specialisten. De aanleiding van het insourcen van specialisten is vaak dat bedrijven, om de voorsprong op de concurrentie te behouden, zich moeten verdiepen in plaats van verbreden binnen hun kennis en gebruik van online kanalen. Verdieping die generalisten veelal niet kunnen bieden. Het insourcen van een specialist zorgt er dan ook voor dat een bedrijf niet afhankelijk is van een extern bureau. Deze specialistische functie wordt doorgaans op interim basis gevuld. Nu zijn er altijd al interimmers geweest, maar het aantal freelancers in marketing is het afgelopen jaar wel een stuk harder gestegen dan ooit hiervoor (1.3 miljoen interimmers in totaal, een toename van 15% over het algemeen en 20% meer binnen marketing)

De verschuiving naar interim zie ik vooral veel bij kandidaten met 3-5 jaar werkervaring, veelal specialisten. Dit heeft twee gevolgen:

  1. Een afname van het kennisniveau, doordat freelancers dikwijls worden gevraagd om een probleem op te lossen, iemand te vervangen of een kort project te doen. Opdrachten waar de interimmer vaak al ervaring in heeft opgedaan, waardoor er weinig verdieping op een specialisme wordt geboden.
  2. Druk op het uurtarief door de grote hoeveelheid freelancers. Er is meer keuze waardoor er vaak voor vergelijkbare ervaring tegen een lager tarief gekozen wordt.

De verwachting is dat na 5 jaar nog maar 40% van de marketing professionals werkzaam is als freelancer. Een groei van ZZP’ers die volgens het NRC mogelijk flink wat druk op de economie kan gaan uitoefenen. Gezien de afname van de economische groei in 2020 zou het voor freelancers dus wel eens een moeilijk jaar kunnen worden.

Mijn conclusie: als onderneming is het inhuren van een freelancer interessant, maar je lange termijn groei/strategie kan wel onder druk komen te staan. Daarnaast: overweeg je om freelancer te worden, wees je ervan bewust dat je binnen opdrachten jezelf minder inhoudelijk kan ontwikkelen.

Een nieuw team, nieuwe behoeften

Hoe bouw of behoud je als bedrijf een solide marketing team? Een team waarin je genoeg diepgaande kennis hebt, adoptie potentie hebt voor nieuwe trends en een laag verloop lijdt. Laat ik vooropstellen dat er geen eenduidig antwoord is. Afhankelijk van de fase waarin je organisatie zich bevindt verschilt de behoefte aan een andere skill set/teamformatie. Zo lopen een startup en een corporate tegen totaal verschillende uitdagingen aan op digitaal gebied. Toch zijn er wel overeenkomsten! Om enerzijds maximale kennis in huis te halen en toch niet volledig afhankelijk te zijn van externen (freelancers & bureaus) is een gevarieerd team vaak het beste uitgangspunt. In de praktijk zie je in dit geval veelal dat een generalist verantwoordelijk is voor de strategie en het verbinden van verschillende disciplines. Disciplines die vaak het beste vervuld worden door specialisten, denk aan CRO, SEA, SEO.

Wanneer een team uit alleen specialisten bestaat ontbreekt of functioneert de samenwerking tussen de verschillende teamleden vaak minder goed. In een team met generalisten ontbreekt echter de diepgaande kennis. De combinatie van beide generalisten als specialisten is dan ook aan te bevelen. Zo kan de aanvulling van je team met een freelancer leiden tot meer experiment en inzicht. Een aanvulling die met de toenemende invloed van de personalisatie trend geen overgewaardeerde keuze is. Gebruik agency’s op het gebied van innovatie en vernieuwing, freelancers om te experimenteren met het in huis halen van kennis en je specialisten en generalisten om de resultaten te waarborgen.

In het onderzoek dat leidde tot het SCARF model bleek daarnaast dat voor de huidige generaties binnen het marketing discipline (veelal millennial en jonger) geld geen significante drijfveer is. Resultaten die die onder andere zichtbaar zijn in de toenemende werving uitdaging voor bedrijven als booking.com. Ja, het is een groot bedrijf. Ja, je kan er veel doen. En inderdaad, het verdient veel. Toch geven veel van mijn kandidaten aan een ander soort bedrijf te willen kiezen. Waarom? Omdat de millennial, generaties Y en latere generaties meer waarde hechten aan zingeving dan aan goede arbeidsvoorwaarden. Ze zijn op zoek naar variatie binnen hun werkzaamheden en team. Ze zijn op zoek naar uitdaging.

Mijn conclusie: eenzijdige teams zijn kwetsbaar, ook omdat men er weinig van kan leren. Bouw een gezonde mix van alle doelgroepen om een ecosysteem te creëren waarin mensen kunnen leren en ontwikkelen. En zorg ervoor dat je niet afhankelijk bent van alleen salaris in het behouden en uitbouwen van je team.

Met Newpeople Labs maken we een scan van je organisatie en team en geven we advies met betrekking tot het behalen van meer resultaat. Heb je interesse in het verkrijgen van een vrijblijvend beeld van de mogelijkheden, neem contact met mij op!

Let's talk! Contact Corwin in den Eng

Senior Consultant Recruitment Online Marketing
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.