Welcome at The House of Newpeople. For the best website experience we kindly ask you to insert your name and preferences.

Type of visitor:
Save / Close
Reset all saved cookies

Keep me posted about all the Newpeople news

Offline tegenslagen, online records en rumoer op de roadmap.

feature

Wij stellen ons netwerk en onszelf regelmatig de vraag; “Hoe kunnen wij relevant zijn?” Het antwoord op deze vraag kan met de dag veranderen, zeker nu. 

Juist nu is er een grote behoefte aan kennisdeling en het uitwisselen van gedachten. Zo gezegd zo gedaan. In plaats van 30 deelnemers besloten we de online intervisie flink te downsizen, naar 4 deelnemers en 2 Newpeople consultants. Zo was het mogelijk om binnen 90 minuten ieder zijn challenge te verkennen en te voorzien van concrete feedback.

Zoals elke roundtable sessie wordt de inhoud bepaald door de deelnemers. In dit geval door verschillende CPO’s (in dit stuk gebruik ik CPO ook voor de benaming van Head of Product) van een online warenhuis, een internationale off- en online (franchise) retailer, een reisplatform en de digitale startup/tak die deel uitmaakt van één van de grootste B2B industriële dienstverleners. Wat hierin opviel was dat de deelnemers op één lijn lagen qua vraagstelling en technische achtergrond (ondanks de verschillende organisaties in kwestie). Na een introductieronde gingen we per deelnemer dieper op diens challenge in. De kleinere omvang van de groep gaf ons de ruimte om elke uitdaging vlot helder te krijgen en te sparren over mogelijke oplossingen. In deze blog lees je een greep uit de challenges en de feedback van de deelnemers.

The Virtual Product Hub

Offline stort in, online stijgt sterker dan ooit tevoren. Maar als er direct een focus ligt op cost-cutting organisatiebreed dan worden de mogelijkheden beperkt. Hoe ga je hiermee om?

Head of Technology e-Commerce: “In deze situatie is het belangrijk om de klappen te spreiden. Een mogelijke optie hiervoor is om te kijken of er deals gemaakt kunnen worden met de development partners. Zo kan er tijd worden gekocht en komt er budget vrij voor verdere investeringen. Op deze manier kan je je teams anders inzetten, ook het rekken van de huidige bezetting kent tenslotte een einde.”

CPO retail: “Het is een druppel op de gloeiende plaat en dat is het probleem. Tot zover komt nog maar een klein percentage van de omzet uit online. Veel te weinig om te compenseren wat we offline nu allemaal verliezen en dat percentage moet juist omhoog omdat je nu moet spreiden. De vraag blijft ook; wat gebeurt er met de online groei “na” de corona crisis? Blijft deze shift naar online bestaan of stabiliseert het online aandeel weer tot het percentage voor de crisis? Het positieve is natuurlijk wel dat deze huidige shift kansen voor digital en online met zich meebrengt. Hopelijk is dit een wake-up call voor de toekomst.”

Hoe kan je de governance strakker trekken rondom besluitvorming zodat het voor iedereen duidelijk is wie wat besluit? Wie besluit nou eigenlijk wat we gaan doen en wat er op de roadmap gaat komen?

CPO retail: “Om hier antwoord op te geven moet het eerst duidelijk zijn waar onze focus nu ligt. In ons geval zijn dit a/b-testen, aangezien dit het enige is dat nu waarde oplevert. Om dit te managen gebruiken wij een interessant model om de waarde te bepalen van nieuwe ideeën en strategieën. In dit model loopt een idee vijf fases door voordat het bij development terecht komt. Aan deze vijf stappen is een scoringsmodel gelinkt om constant de businesswaarde in beeld te brengen. Alleen als een plan alle fases met succes heeft doorlopen kan het daadwerkelijk worden uitgevoerd. Deze scoringsmodellen stellen wij vast met onze stakeholders. Belangrijk is dat de KPI’s altijd duidelijk zijn zodat er van daaruit ontwikkeld kan worden en de focus blijft. Zowel Product Owners als collega´s uit de business doorlopen deze stappen. Wekelijks bespreken wij met elkaar of de uitkomsten nog steeds dezelfde waarde hebben en of het zinvol is om het idee door te zetten. Deze meetings zijn er niet om elkaar te controleren, maar om de stappen te bespreken. Dit stappenplan werkt op basis van vertrouwen en het nemen van verantwoordelijkheid.” 

Hoe ga je om met impuls overload en stakeholdermanagement?

CPO reisplatform: “Bij impuls overload en stakeholdermanagement is het belangrijk om je purpose per team duidelijk te hebben en dit ook te communiceren naar de stakeholders. Op deze manier behoud je de focus. Zo heb ik bijvoorbeeld al veel executive reports gemaakt zodat de board direct alle cijfers in kan zien en zo inzicht heeft in de online activiteiten.” 

Hoe kan je in het development traject meer onderzoek/testen doen? Bij welke fase betrek je stakeholders of klanten?

CPO retail: “Ten eerste moet het heel duidelijk zijn wat je wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld een a/b-test, user-test of een feedback test zijn. Op dit moment draaien we ongeveer 13 a/b-testen tegelijkertijd, en hier is nog ruimte voor groei. Kijkend naar de bijkomende kosten geeft het hierboven genoemde model met betrekking tot een nieuw item voor de roadmap veel inzicht. Zo is een onderdeel van de eerste stap dat je bewijst dat iets een opportunity of cost saving is op basis van benchmark informatie. Ook moet je voordat de derde stap genomen wordt de waarde hebben bewezen van het item door middel van een test. Deze stappen maken daarmee de communicatie naar stakeholders of klanten duidelijker.”

Head of Technology e-Commerce: “Wij werken ook met testen om de toegevoegde waarde weer te geven. Vandaar ook dat wij bezig zijn met een oplossing waardoor je naar analyses van meerdere testen tegelijkertijd kunt kijken. We willen zo een manier vinden om alle testresultaten samen zien. Als onderdeel van dit project zijn wij vier jaar geleden overgegaan op een microservices platform waarin ieder team in zijn eigen manier kan werken. Zo heeft iedereen toegang tot de data en de machine learning set-up. Dit maakt dat je qua roadmap in die stage gates veel minder rekening hoeft te houden met andere teams. Beetje bij beetje zet elk team steeds iets nieuws neer.”

Er is nu een hoop anders omtrent Covid-19, hoe kan je nog steeds op basis van klantfeedback blijven werken in deze tijden?

CPO retail: “Op dit moment kunnen wij de klantfeedback niet correct verzamelen, we hebben daar nu ook geen budget voor. Wij moeten volledig op a/b-testen vertrouwen die we ook nog eens alleen zelf live kunnen zetten. Hoe we toch proberen meer inzicht te verschaffen? We vragen familie, vrienden en andere mensen die we vertrouwen om door de customer journey te lopen en hier feedback op te geven.”

Hoe begeleid je nieuwe collega’s en teams on-remote, werkend vanuit huis? Hoe geef je de juiste begeleiding en cultuur mee vanuit huis?

CPO retail: “Wij creëren buddy systemen waarin nieuwe mensen worden gekoppeld aan een bestaande medewerker. Die bestaande medewerker zorgt ervoor dat de nieuwe collega zich op zijn of haar gemak gaat voelen. Op deze manier draag je zo snel mogelijk de processen van het bedrijf aan elkaar over. Ook leg ik nieuwe medewerkers gelijk de strategische kaders uit. Zo maak ik hen een onderdeel van de doelstelling. Je kan cultuur ook meegeven door de focus van het werk af te halen en de communicatie luchtig te houden. Wat daarnaast uit mijn ervaring goed werkt is om een fysiek gebaar te maken door bijvoorbeeld een welkomstpakket te sturen.”

Hoe kunnen we de machine learning versnellen en ontwikkelen zonder het te technisch te maken?

Head of Technology e-Commerce: “Laat mij deze vraag verder toelichten met een voorbeeld: een callcenter van 40/50 medewerkers moet gedigitaliseerd worden. Nu slaan we alle chat data op bij Amazon en schrijven we alle gesprekken voor voice uit door machine learning. Hier laten we modellen op los om te laten zien wat voor type vragen gesteld worden en wat voor sentimenten er zijn. Op het moment dat je die data hebt kunnen we los gaan! Echter is dit voor ons nog heel experimenteel. Vandaar de vraag; Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik qua tech niet helemaal los ga op machine learning?”

CPO retail: “Probeer vanuit de businesskant te bekijken welke problemen je ziet. Hoe kan je van iets heel complexs iets makkelijks en presenteerbaar maken? Iets waarvan mijn collega’s ook denken “Wat gaaf dat we dat kunnen!”. Vraag jezelf af: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het landt en dat men de waarde hiervan gaat inzien? Zoek daarnaast naar een stakeholder die meer tech-minded is. Dit geeft de ruimte om te “spelen” op het gebied van tech en kan daarmee bijdragen aan de creatie van resultaat.”

CPO digital:Inderdaad, hoe kan je dus iets heel complexs vertalen naar iets makkelijks en presenteerbaars. Dat collega’s ook denken waar komt dat vandaan en wat gaaf dat we dat kunnen. Dan heb je in ieder geval een gesprek waaruit je kan starten. Uiteindelijk moet je kijken waar zit ook de waarde in en gaat het wat opleveren.”

Onze nationale (franchise) organisaties opereren nu vooral online, die tak groeit. Alleen onze budgetten zijn verankerd in jaarplannen waardoor investeren lastig is. Hoe creëer je een roadmap die aan de ene kant door het hoofdkantoor wordt ondersteund en aan de andere kant de behoefte van de nationale organisaties tegemoet komt?      

CPO retail: “De sleutel in onze communicatie is dat wij veel overzicht hebben en bieden over kanalen waar wij verdienen en waar wij nog meer zouden kunnen verdienen. Informatie die ons de kans geeft om nog meer te prognotiseren op de eventuele groei die wij kunnen laten zien.”

CPO reisplatform: “Wat ook kan helpen is om bijvoorbeeld een initiële roadmap neer te zetten. Daarin verzamel je alle ideeën van de stakeholders in de organisatie. Dit kan resulteren in ruim 50 ideeën op epic niveau. Deze ideeën kan je dan scoren op een aantal criteria zoals; effort, opportunity, risk en time pressure. Aan deze criteria kan je vervolgens een bepaalde waarde hangen. Zo kan elke criteria nuances met zich meebrengen en weegt de een zwaarder dan de ander. Zo hebben de stakeholders altijd de mogelijkheid en informatie om input te geven op epic niveau. Wel is het aan te raden om de productvisie aan te blijven schaven. Dit zorgt voor houvast voor de Product Owners. Vervolgens pas je hierin weer prioritering toe. Wat ons altijd helpt? Om als team een duidelijke purpose te hebben en deze te communiceren naar je stakeholders. Let er wel op dat deze purpose in lijn ligt met het purpose van het MT.”

Wat kunnen we uit deze intervisie concluderen?

Het is een andere tijd waarin we tegelijkertijd veel uitdagingen als kansen zien. Even uit de dagelijkse business stappen en met peers sparren kan net die ene prikkel zijn voor een nieuw idee of een andere aanpak.

Heb je interesse om ook een keer aan te sluiten, of heb je een idee voor een online event dat we absoluut moeten overwegen, dan hoor ik graag van je!

Dank aan de deelnemers en graag tot snel!

Let's talk! Contact Werner Spronk

Director Recruitment Digital Development
I’m an employer, please call me back.I’m an employee, please call me back.